Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 10 2025 09:47:34
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Kylarlock 1.3 bar
Torkel Stenqvist
Användare

Redigera

Hemort: Finspång, Sweden
Registrerad: 12.10.03
Publicerat datum: 22-09-2005 07:13
Kan det vara bra för en wankel att höja trycket i kylsystemet?
Det finns Blitz och Greddy lock, och även från Mazda som har en hårdare fjäder och släpper ut kylarvätska till överskottstanken vid ett högre tryck.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1,1&item=8000433800&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT

I och för sig öppnar väl termostaten vid samma temperatur, och är kylaren tillräckligt effektiv så borde inte trycket gå upp, men om det är varmt ute och kylaren inte räcker till så kommer trycket att gå upp. Det ger bättre värmeöverföring i kylaren, men temperaturen ökar också något i motorn.

Som kommentar så är ju trycksatta system vanligt i europeiska bilar, medan japanerna normal har atmosfärstryck och överskottstank. Det ger mer syre i systemet, och också något större risk för kontamination.

Kommentarer?

Torkel

Röd T II cab \'89 _ _ _ Bönez luftfilter, Bönez turboflow DP, Racekatt, Ferrita cat-back, MSD tändkablar, Tein Flex coilovers, 17" BBS RS fälgar
WANKEL POWER
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 22-09-2005 10:38
Ett felfritt kylsystem ska [b:039f921ebe]alltid [/b:039f921ebe]hålla det tryck som locket bestämmer så länge motorn producerar värme, annars blir det både sämre kylning och kavitationsskador i vattenpumpen. Så egentligen är en vattentrycksmätare ett av måstena för den som kompletterar med fler instrument. Och för den som bygger om kylsystemet gäller det att förbindelsen mellan pumpens sugsida och locket ska vara så kort och grov som möjligt, alternativt en separat slang utan något stort flöde.

En höjning av trycket från standard ca 0.8 bar till 1.3 bar ger en förbättrad kylning vid höga varvtal, om det sedan finns någon som helst risk att det kan ge några extra problem med o-ringar eller annat tvivlar jag på, (men är inte helt säker), men om man redan har något läckage så märks det naturligtvis mera av det.

Jag har för övrigt inte sett någon japanbil efter 60-talet som inte har trycksatt system, och överskottstank behöver man även till dessa...

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare
Torkel Stenqvist
Användare

Redigera

Publicerat datum: 22-09-2005 11:18
Tack för svaret Mats.

Men
1 bar = 750 torr (mm Hg).
Normalt atmosfärstryck är 760 torr.
Japanska bilar har en normal temperatur under 100 C i kylsystemet, europeiska ligger ofta över, m h a övertryck.

Röd T II cab \'89 _ _ _ Bönez luftfilter, Bönez turboflow DP, Racekatt, Ferrita cat-back, MSD tändkablar, Tein Flex coilovers, 17" BBS RS fälgar
WANKEL POWER
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 22-09-2005 12:09
[quote:b971472f43=\"Torkel\"]Tack för svaret Mats.

Men
1 bar = 750 torr (mm Hg).
Normalt atmosfärstryck är 760 torr.
Japanska bilar har en normal temperatur under 100 C i kylsystemet, europeiska ligger ofta över, m h a övertryck.[/quote:b971472f43]Hej Torkel,
Du får gärna referera till vilka uppgifter du baserar påståendet på smiley
Mätresultaten beror helt och hållet på var någonstans i systemet man mäter tryck och temperatur, när det är lite varv och belastning på motorn så har du bra mycket högre tryck vid vattenpumpens utång än på dess sugsida (upp till 1 bar), och temperaturen vid de hetaste punkterna inuti motorerna är oftast en bra bit över 100°C, men blandat med det vatten som går kallare slingor i motorn så blir utgående temperaturen bra mycket lägre, sedan beror det på hur perfekt flödesfördelningen i motorn konstruerats, men på alla relativt nya motorer är väl skillnaderna ganska små tack vare datorsimuleringar.
Jag har inte hört talas om någon bil med termostater över 100°C, utan oberoende av nationalitet brukar de vara i intervallet 85°C till 95°C, (rätta mig om jag har fel), men de reagerar ju som sagt på medeltemperaturen på utgående kylvatten.
Kylarlocken på japsbilarna är vanligtvis ställda mellan 0.6 och 0.9 bar övertryck. Exempelvis termokontakten till snabbaste kylarfläktläget på både FD och 626 2L 89-92, ska slå till vid 107°C och från vid 102°C, jag tror inte det skiljer sig markant nedåt jämfört med europeiska bilar, snarare tvärt om, på BMW 3-serie fram till -91 var motsvarande tempergränser 103°C och 98°C.
Jag har sett någon bil som har kylarlocket placerat nära pumpens trycksida, och då måste locket helt klart ha hårdare fjäder och högre tryck för att garantera kylsystemet att funka utan kavitation, och det är absolut inte en bra konstruktionslösning.

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare
Torkel Stenqvist
Användare

Redigera

Publicerat datum: 02-10-2005 11:27
Det var kanske en för snabb generalisering.
Men tittar man på de krav som sätts på kylarna, alltså de provningar som kylarna ska uppfylla innan designen/leverantören blir godkänd för att få leverera, så har generellt japanska OEM låga tryckkrav (tryckpulsationsprovning), medan europeiska, eller åtminstone tyska, ligger klart över. Typiskt ligger de tyska tillverkarna på 2 eller 2.5 bars övertryck, japanerna runt 1.25 till 1.5 bar.
Efter lite eftertanke så kan det bero på att de japanska bilar med stor volym som sätts samman i Europa, där man använder lokala leverantörer, inte är de med de största motorerna, och mindre motorer har lägre krav.

Helt klart är också att de japanska biltillverkarna är mer rädda för intern korrosion, alltså från kylvattnet, med speciella krav på provningar. (Det finns ett skräckexempel på en idiotisk provmetod, där alla japanska biltillverkare har sin egen variant. Den provningen begränsar klart deras egna mål om lägre vikt på kylarna.) Den europeiska erfarenheten av insideskorrosion är att det i princip inte finns. De fall jag känner till så har det varit felaktig kylarvätska (ha aldrig bara vatten i i kylaren, alltid glykol, då där finns korrosionsinhibitorer) med fel koncentration eller blandade varianter, alternativt någon form av läckström som snabbt korroderar aluminiumet (se till att ha juste jordning i bilen!).

Torkel

P.S. Jag jobbar med utveckling av material till värmeväxlare i bilar, men inte med designen, och det är sällan jag får se specarna som våra kunder jobbar efter.

WANKEL POWER
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn