Författare |
Renesis? |
pelle
Användare
Hemort: Bjurholm
Registrerad: 28.05.05 |
Publicerat datum: 09-10-2005 07:02 |
|
|
En fråga till alla kunniga wankeltrimmare därute: Vilken motor är bäst att få ut mycke effekt ur, renesis motorn från RX-8 lr en 13b? |
|
Författare |
Re: Renesis? |
Arvika
Administratör
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03 |
Publicerat datum: 09-10-2005 09:37 |
|
|
[quotef170c9a6f=\"pelle\"]En fråga till alla kunniga wankeltrimmare därute: Vilken motor är bäst att få ut mycke effekt ur, renesis motorn från RX-8 lr en 13b?[/quotef170c9a6f]
Båda är 13B motorer... Skillnaden på RX8:ans Renesismotor är att avgasporten kommer ut i gavlarna, inte perrifialt som på alla andra 13B motorer.
Man vet idag inte riktigt hur mycket \"pulver\" denna motortyp klarar av.
Mycket beroende på att man inte har koll på hur mycket temperaturhöjningar som avgsporten klarar av.
Så mitt svar är; håll dig till den gamla motorn, detta tills de med stora resusurser fått göra sina misstag på Renesis!
Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. |
|
Författare |
Re: Renesis? |
Combat
Superadministratör
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 09-10-2005 10:09 |
|
|
[quote:2c5f3f9b52=\"Arvika\"]
Så mitt svar är; håll dig till den gamla motorn, detta tills de med stora resusurser fått göra sina misstag på Renesis![/quote:2c5f3f9b52]
Kan bara instämma, låt de penningstinna testa gränserna för Renesismotorn. Sen tar vi andra över!
|
|
Författare |
|
Petrus
Administratör
Hemort: Älmhult
Registrerad: 17.10.04 |
Publicerat datum: 12-10-2005 14:41 |
|
|
Kan redan nu säga att Renesis-motorn har större potential... Det ligger ca 7års mer utveckling bakom den än tidigare 13b-motorer. Konstigt vore om den inte är bättre... Luftportarna är redan som standard ca 25% större än i 13b. Dock kvarstår ju dilemmat att det har skruvats mycket mer på 13b-motorer just pga att de är äldre. Renesismotorn är fortfarande ganska ny och ingen vet SÄKERT vad den är kapabel till. Endast erfarenheten kommer att berätta det.
Kör 300hk+ Renesisturbo som varvar 10.000rpm...
Följ projektet på http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?article_id=1 och skriv en kommentar, råd eller skäll på mig! |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 12-10-2005 14:49 |
|
|
Nu är det ju med RENESIS precis som med alla andra bilmotorer som utvecklats på senare år, att de har inte alls optimerats för effektuttaget i första hand, utan de är utvecklade för att klara de ökande miljökraven och i bästa fall även att sänka förbrukningen.
Renesis avgasportar är typexempel för detta, de bidrar massor till att få mindre utsläpp, men om man struntar i detta så har de nog effektmässigt bara nackdelar. (Om man nu inte gör en enskivling med utblåsen pekande rakt framåt och bakåt.)
/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
|
Petrus
Administratör
Publicerat datum: 13-10-2005 06:18 |
|
|
[quote:5a7323642e=\"wankelmats\"]Nu är det ju med RENESIS precis som med alla andra bilmotorer som utvecklats på senare år, att de har inte alls optimerats för effektuttaget i första hand, utan de är utvecklade för att klara de ökande miljökraven och i bästa fall även att sänka förbrukningen.
Renesis avgasportar är typexempel för detta, de bidrar massor till att få mindre utsläpp, men om man struntar i detta så har de nog effektmässigt bara nackdelar. (Om man nu inte gör en enskivling med utblåsen pekande rakt framåt och bakåt.)[/quote:5a7323642e]
...jag håller med om detta påstående om man bortser från att avgasportarna på Renesismotorn faktiskt är ca 40% större än i 13b.
Flödesmässigt är jag övertygad om att renesismotorn är i en klass för sig.
Vad det gäller miljökrav och liknande löste mazda de flesta av dessa krav bara genom att flytta portarna till sidorna. Jag tycker motorn talar för sig själv när mazda själva använder motorn i le-mans, istället för att använda sig utav de äldre 13b.
Följ projektet på http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?article_id=1 och skriv en kommentar, råd eller skäll på mig! |
|
Författare |
|
Tegheim
Användare
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 13-10-2005 07:12 |
|
|
[quote:f362c22b1f=\"Petrus\"][quote:f362c22b1f=\"wankelmats\"]Nu är det ju med RENESIS precis som med alla andra bilmotorer som utvecklats på senare år, att de har inte alls optimerats för effektuttaget i första hand, utan de är utvecklade för att klara de ökande miljökraven och i bästa fall även att sänka förbrukningen.
Renesis avgasportar är typexempel för detta, de bidrar massor till att få mindre utsläpp, men om man struntar i detta så har de nog effektmässigt bara nackdelar. (Om man nu inte gör en enskivling med utblåsen pekande rakt framåt och bakåt.)[/quote:f362c22b1f]
...jag håller med om detta påstående om man bortser från att avgasportarna på Renesismotorn faktiskt är ca 40% större än i 13b.
Flödesmässigt är jag övertygad om att renesismotorn är i en klass för sig.
Vad det gäller miljökrav och liknande löste mazda de flesta av dessa krav bara genom att flytta portarna till sidorna. Jag tycker motorn talar för sig själv när mazda själva använder motorn i le-mans, istället för att använda sig utav de äldre 13b.[/quote:f362c22b1f]
Hemmablind? :lol: (skojar bara med dig)
Black Zenki Project -88
It Takes A Real Man To Controll The Beast...It\'s Alive!! 332bwhp @ 7000rpm @ 0.85bar
ET 12.62 / 186.7km/h
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959 |
|
Författare |
|
Exlex
Moderator
Registrerad: 27.12.03 |
Publicerat datum: 13-10-2005 07:32 |
|
|
[quote:b69934b2ad=\"Petrus\"]
Jag tycker motorn talar för sig själv när mazda själva använder motorn i le-mans, istället för att använda sig utav de äldre 13b.[/quote:b69934b2ad]
Hur skulle det annars se ut om en tillverkare inte använde deras nya motor? Haltande argument, men därmed säger jag itne att renesis är dålig, 240hk sugmotor orginal kan ju inte vara kasst! Jag skulle då inte tacka nej.
Anton Kindblad, Wankeltok, förare av en röd RX7 TII -90
wankelbloggen
"If there is no risk getting killed it's not worth doing in the first place" |
|
Författare |
|
Lennart
Användare
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04 |
Publicerat datum: 13-10-2005 08:49 |
|
|
[quote:68fed9f769=\"Exlex\"][quote:68fed9f769=\"Petrus\"]
Jag tycker motorn talar för sig själv när mazda själva använder motorn i le-mans, istället för att använda sig utav de äldre 13b.[/quote:68fed9f769]
Hur skulle det annars se ut om en tillverkare inte använde deras nya motor? Haltande argument, men därmed säger jag itne att renesis är dålig, 240hk sugmotor orginal kan ju inte vara kasst! Jag skulle då inte tacka nej. [/quote:68fed9f769]
240hk i nedtrimmat utförande. :? 280hk i orginal. Det skall jag ha med ränta. Hemmablind - javisst. :wink:
LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding. |
|
Författare |
|
dizzy
Användare
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 13-10-2005 16:36 |
|
|
Om man skulle kunna lägga på ett eller några extra lager keramik på/i avgasportarna, borde inte det lösa renesis avgasvärme problem??
(Har inte riktigt satt mig in i detta med \"ceramic coating\")
Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy
Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does. |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Publicerat datum: 13-10-2005 17:48 |
|
|
[quote:c9d0ad22b1=\"dizzy\"]Om man skulle kunna lägga på ett eller några extra lager keramik på/i avgasportarna, borde inte det lösa renesis avgasvärme problem??
(Har inte riktigt satt mig in i detta med \"ceramic coating\")[/quote:c9d0ad22b1]Om man byggde en tjockare mellanplatta med mittlager på en längre vevaxel, så skulle det finnas bättre plats för keramikisoleringen och större area för de avgasportarna, och dessutom potential till mycket högre varv och effekt men, det finns dessutom en stor risk att det kan bli problem med både sidotätningarna och blockeringsringarna ifall man pressar upp effekten mycket... däremot torde apextätningarna vara problemfria
/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
|
dizzy
Användare
Publicerat datum: 13-10-2005 18:15 |
|
|
[quote:fca61264bc=\"wankelmats\"][quote:fca61264bc=\"dizzy\"]Om man skulle kunna lägga på ett eller några extra lager keramik på/i avgasportarna, borde inte det lösa renesis avgasvärme problem??
(Har inte riktigt satt mig in i detta med \"ceramic coating\")[/quote:fca61264bc]Om man byggde en tjockare mellanplatta med mittlager på en längre vevaxel, så skulle det finnas bättre plats för keramikisoleringen och större area för de avgasportarna, och dessutom potential till mycket högre varv och effekt men, det finns dessutom en stor risk att det kan bli problem med både sidotätningarna och blockeringsringarna ifall man pressar upp effekten mycket... däremot torde apextätningarna vara problemfria [/quote:fca61264bc]
och om man inte bygger extra mallanplatta?
Ger keramikisoleringen bättre värmetålighet? (med viss minskning av avasportarea dock)
Morgan F
RX-7 FD -92
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Publicerat datum: 13-10-2005 19:04 |
|
|
[quote:0a70a0df8d=\"dizzy\"][quote:0a70a0df8d=\"wankelmats\"][quote:0a70a0df8d=\"dizzy\"]Om man skulle kunna lägga på ett eller några extra lager keramik på/i avgasportarna, borde inte det lösa renesis avgasvärme problem??
(Har inte riktigt satt mig in i detta med \"ceramic coating\")[/quote:0a70a0df8d]Om man byggde en tjockare mellanplatta med mittlager på en längre vevaxel, så skulle det finnas bättre plats för keramikisoleringen och större area för de avgasportarna, och dessutom potential till mycket högre varv och effekt men, det finns dessutom en stor risk att det kan bli problem med både sidotätningarna och blockeringsringarna ifall man pressar upp effekten mycket... däremot torde apextätningarna vara problemfria [/quote:0a70a0df8d]
och om man inte bygger extra mallanplatta?
Ger keramikisoleringen bättre värmetålighet? (med viss minskning av avasportarea dock)[/quote:0a70a0df8d]Det är en keramisk isolator i avgasportarna som standard, och i mellangaveln har den dessutom en mittre frihängande del som separerar de två utblåsen (nödvändig!), och den är helt utan både stöd och kylning, hittills har jag inte någon kunskap om hur bra den överlever de ökade påfrestningarna av ett turboaggregat.
/Mats
|
Författare |
|
wankelrolfo
Användare
Hemort: sundsvall
Registrerad: 07.04.05 |
Publicerat datum: 13-10-2005 21:17 |
|
|
Renesis med mer kubik?Man borrar och strokar kolvmotorer!!! |
|
Författare |
|
wankelmats
Administratör
Publicerat datum: 14-10-2005 00:01 |
|
|
[quote:f578b72ab0=\"wankelrolfo\"]Renesis med mer kubik? Man borrar och strokar kolvmotorer!!![/quote:f578b72ab0]Borra skulle kunna jämföras med bredare rotorer och hus, dvs 14B skulle kunna vara nästa steg för Mazda, då behövs ju nästan inga nya maskiner i produktionen...men geometrierna blir mer ogynnsamma med ännu bredare rotorer än 13B, så det är inte att räkna med att den kommer i produktion.
Någon motsvarighet till strokning finns inte, utan då blir det helt nya geometrier.
Då är det helt klart lättare att göra som Tegheim
/Mats
|
Författare |
|
pelle
Användare
Publicerat datum: 14-10-2005 17:12 |
|
|
[quote:a48eed8b26=\"Lennart\"]240hk i nedtrimmat utförande. :? 280hk i orginal. Det skall jag ha med ränta. Hemmablind - javisst. :wink:[/quote:a48eed8b26]
Vad menas? ligger de i programvaran lr mekaniskt? |
|
Författare |
|
Petrus
Administratör
Publicerat datum: 14-10-2005 18:33 |
|
|
[quote:cf961f0fc3=\"pelle\"][quote:cf961f0fc3=\"Lennart\"]240hk i nedtrimmat utförande. :? 280hk i orginal. Det skall jag ha med ränta. Hemmablind - javisst. :wink:[/quote:cf961f0fc3]
Vad menas? ligger de i programvaran lr mekaniskt?[/quote:cf961f0fc3]
Ja... :lol: Det ska ligga i ECUn. Eftersom RX-8an hade runt 280hk i orginalutförande, men under bilens utveckling och i väntan på lansering så ändrades avgas och miljökrav (för USA) vilket gjorde att livslängdskraven på catalysatorerna ökade. Därav var Mazda tvungna att minska effekten för att catten skulle fylla dessa krav. Jag tror inte att catten är annorlunda nu än den var från början, i så fal skulle man ju bara kunna ersätta den. Och är det någon som vet om dessa krav på catten även gäller i europa eller var det bara usa som dessa nya krav gällde? Ingen på mazda som jag har pratat med känner till något om detta... Så teoretiskt borde det ligga runt 40hk gömda i ECUn.
|
Författare |
|
dizzy
Användare
Publicerat datum: 14-10-2005 19:20 |
|
|
nu är jag ingen expert på råttan men jag läste på rx8club ett halvår efter att den lanserats att med emange gick det få ut 250-260 säkra hästar.
emanage är ju bara en liten \"piggy back\" box som bättrar på orginal boxen lite. En helt ny eftermarknads databox borde kunna göra underverk... men den biten har jag ingen koll på till råttan.
Nu har det säkert hännt en hel del sen dess så dom med råttor här inne kan säkert det hela mycket bättre än mig.
Morgan F
RX-7 FD -92
|
Författare |
|
Lasse wankel
Användare
Hemort: Sundbyberg
Publicerat datum: 15-10-2005 21:01 |
|
|
Kommer att åka till Marco på MTE för att kolla hur mycket pulver en original \"råtta\" kan leverera på bakhjulen
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse |
|
Författare |
|
pelle
Användare
Publicerat datum: 17-10-2005 11:12 |
|
|
FInns det olika motorer i RX-8 och vad skilljer dem isf åt? |