Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 18 2024 20:35:00
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Sida 1 av 2 1 2 >
Författare Flödestävling i vinter?
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 27-10-2005 21:10
Finns det några som håller på att street/bridgeporta sina gavlar och sen vill flödesmäta dom? Jag hoppas det för i såfall anordnar jag en tävling i mitt garage i Jakobsberg i vinter med priser till 1an samt 2an smiley Vore kul om ni som seriöst portar ville va med! Kan tänka mig 5-6 personer med tävlingsmoment som maxflöde samt snittflöde. Porta rätt så blir det mer effekt 8)


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare
Exlex
Moderator

Redigera

Inlägg: 618
Hemort: Stockholm
Registrerad: 27.12.03
Publicerat datum: 27-10-2005 21:33
är detta en publiksport? smiley


Anton Kindblad, Wankeltok, förare av en röd RX7 TII -90
wankelbloggen
"If there is no risk getting killed it's not worth doing in the first place"
4600188 http://www.coconut.se/fc3s/
Författare
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 27-10-2005 21:53
Ja om någon vill boka Globen :lol:


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare Re: Flödestävling i vinter?
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 27-10-2005 21:54
[quote:fc4f83166c=\"Lasse wankel\"]Finns det några som håller på att street/bridgeporta sina gavlar och sen vill flödesmäta dom? Jag hoppas det för i såfall anordnar jag en tävling i mitt garage i Jakobsberg i vinter med priser till 1an samt 2an smiley Vore kul om ni som seriöst portar ville va med! Kan tänka mig 5-6 personer med tävlingsmoment som maxflöde samt snittflöde. Porta rätt så blir det mer effekt 8)[/quote:fc4f83166c]Fel !!!!! Det gäller att välj rätt port tider om man vill få mycket effekt i en wankel 8) . Enligt bla Dr Ernie (snackade med honom tidigare idag om detta) och Pineapple racing så kan man inte mäta effekt i flöde på en wankel.Dvs det finns ingen andvändbar formel där man kan omvandla flödet till effekt i en wankel (gäller även två taktare),så även om motorn flödar mycket visar inte det att motorn kommer ge mycket effekt.Troligen kommer man endast ändra karaktären på motorn och på så sett få effekten högre upp i registert.I princip så kan man testa hur mycket luft kanalen flödar men då får man endast ett ointressant värde som inte säger mycket om hur mycket effekt motorn kommer ge.En annan grej är att det är i stort sett omöjligt att simulera flödets väg från kanalen och in i förbränningsrummet,anledningen till detta är att rotorn ändrar läge under gång och detta gör att fyllnaden av förbränningsrummet inte ser likadan ut vid alla varvtal.Flöda wankel är alltså omöjligt (enligt Dr Ernie och Rob på Pineapple racing).

Så här skriver Rob:

Flowbench

Flowbenches are great tools, particularly for piston engine work. However, their usefulness in porting rotary engines is virtually nonexistant. First, there is no easy way to simulate the operational characteristics of rotary engine ports. Simply strapping a side housing to a flow bench and measuring static flow rates is a futile excercise. One would have to build a very special apperatus to replicate the dynamics of port flow and the related turbulance of the intake charge. And, the extremely limited performance benefits make it hard to justify the expense. 2-3 hp for $200-300 in additional labor is not very cost effective. We recommend that you invest that money more wisely


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 28-10-2005 06:48
Fel Jörgen! Alla motorer som man kan flöda luft igenom d.v.s har en kanal som mynnar ut i en ventil eller en port som wankel går det att mäta hur effektiv kanalen är i sin utformning. E.x om man bara radielägger en original port för gynsammare väg för luften att gå då vinner man i effekt och kanske lite mindre bensinförbrukning smiley Om man däremot ändrar porttiden med mer duration och inte radielägger så får man en törstigare motor med sämre vridmoment men kanske lite mer toppeffekt och det är inte det man strävar efter i en gatmotor. Micke och jag har ändrat i Super flows formel för att kunna beräkna effekten på en portad wankel såväl street som pereferi och det har visat sig i bromsbänken i Borlänge att det bara skiljer +- 5% från teoretiska effekten till bromsad effekt. Jag tycker iaf att vi ska ha en flödestävling vad tycker ni ute i landet :?:


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 28-10-2005 07:58
Jorgen har ett flertal poang i kommentarerna, bra flode ar inte allt, utan det maste matas i kombination med en rotors blockering av insugsportarna i olika stegningar av vevaxelrotationen, annars har man ingen aning om den slutliga uteffekten.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare
NiHa
Användare

Inlägg: 326
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05
Publicerat datum: 28-10-2005 08:19
Tänker lite på vad Jörgen skrev:\"anledningen till detta är att rotorn ändrar läge under gång och detta gör att fyllnaden av förbränningsrummet inte ser likadan ut vid alla varvtal\" lika för kolvmotor Brukar variera på högflödande toppar o då mellan ca 70% på lågvarv för att ligga på 100-110% på mellanregistret för att sedan ligga strax under 90% på höga varvtal.
SPIFF5
Författare
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 28-10-2005 09:21
[quote:688ecd39da=\"NiHa\"]Tänker lite på vad Jörgen skrev:\"anledningen till detta är att rotorn ändrar läge under gång och detta gör att fyllnaden av förbränningsrummet inte ser likadan ut vid alla varvtal\" lika för kolvmotor Brukar variera på högflödande toppar o då mellan ca 70% på lågvarv för att ligga på 100-110% på mellanregistret för att sedan ligga strax under 90% på höga varvtal.[/quote:688ecd39da]I wankeln övertar rotorn den funktion som ventilerna har i en topp, fast rotorns rörelse kan inte styras av olika kamslipningar, utan beror istället helt på portarnas form.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare
johnnydaveman
Användare

Inlägg: 420
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05
Publicerat datum: 28-10-2005 16:10
itressant ämne vet ej vad som är rätt eller fel men eftersom lasse har kört i bänk så är det kanske inte omöjligt att flödes mäta :?:
Författare
Molehill
Användare

Inlägg: 755
Hemort: Nässjö
Registrerad: 31.01.03
Publicerat datum: 29-10-2005 20:38
Har läst en hel del om flödestest av gavlar på Rx7club och de allra flesta verkar vara överens om att det inte ger nått att flödestesta! Eftersom porten tagen ur sitt sammanhang med rotorernas inverkan osv, inte ger nått som går att använda i praktiken. Jag har ingen egen erfarenhet av portning, och detta är bara vad jag läst!


- Oscar /TII -89
246784089 Molehill
Författare
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 30-10-2005 20:54
Vi mäter med rotor gavel samt rotorhus flödet vid vart 20 grad förändring av rotorns läge i förhållande tilll porten :? 8)


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 30-10-2005 21:44
[quote:34df05272a=\"Lasse wankel\"]Vi mäter med rotor gavel samt rotorhus flödet vid vart 20 grad förändring av rotorns läge i förhållande tilll porten :? 8)[/quote:34df05272a]Mmmmm !!!!!! Men vet du/ni att ni verkligen simulerar ett verkligt flöde så att det motsvarar motors flöde under olika varvtal,dvs vilken riktning/vinkel gasflödet har när det passerar porten vid olika varvtal/undertryck/övertryck osv.Svarar du NEJ på frågan så respekterar jag dig men svarar du JA så vet jag inte om jag skall idiot förklara jag dej eller be dig doktorera i ämnet för det är i princip omöjligt att simulera 8)


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 01-11-2005 21:46
Visst vi flödar ju bara med ett undertryck 0.4 bar men det är tillräckligt för att upptäcka fel i kanal/portutformning 8) Men är det verkligen ingen som vill vara med o leka portkung för en dag :lol:


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare
teddan
Användare

Inlägg: 3
Hemort: upplandsväsby
Registrerad: 02.11.05
Publicerat datum: 02-11-2005 18:05
Blennow kan du inte gå med på att bestämma regler och bygga varsin motor du och Lasse så är det klart sen! Vem som är kung
Nu tycker jag att du bara kastar skit på Lasse han idiot förklarar faktiskt aldrig dig
Författare
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 03-11-2005 06:06
Fast det intressanta hade ju varit att mäta både flöde och faktiskt effekt! Först då vet man säkert om det verkligen ger en bra motor också...

Blir tyvärr mera komplicerat och dyrare än att bara flödestesta.


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare
sniglo
Användare

Inlägg: 599
Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03
Publicerat datum: 03-11-2005 10:00
Även om det är omöjligt att effektmäta en wankel med hjälp av att mäta flödet så stämmer ju ändå lasses flödessiffror med hans bromssiffror?

Lasse skriver ju alltid här på forumet detaljerat hur bromsningen gick med siffror etc. Har inte sett några siffror från någon annan byggare?

Håller faktiskt med Teddan här.


MAZDA RX3 TURBO + MAZDA RX7 FD3S
77418917 aberskalle@hotmail.com http://www.assabrassa.com/wankel/
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 03-11-2005 19:07
[quote:02ed33c7fc=\"teddan\"]Blennow kan du inte gå med på att bestämma regler och bygga varsin motor du och Lasse så är det klart sen! Vem som är kung
Nu tycker jag att du bara kastar skit på Lasse han idiot förklarar faktiskt aldrig dig[/quote:02ed33c7fc]Om du nu hade läst tråden i från början så kanske du hade fattat vad Lasse har i kikaren.Om du nu läste det och inte förstod vinken så kan jag förklara den för dig.Han vill naturligtvis flöda några av mina (och andras gavlar) och om den/dessa skulle flöda mindre än vad deras gör så kan dom kanske sno åt sig fler portningsjobb/motorbyggen.
Naturligtvis så kommer dom att vinna tävlingen allt annat vore konstigt ochpga det är deras bänk och dom bör ju veta hur man portar för att få bra reultat i denna bänk.

Om du sen hade läst vad jag skrev så påstår både DR ERNIE och Rob på Pineapple racing att det inte går att simulera ett flöde i en wankel där man kan få pålitliga siffror pga motorns konstuktion.

För er som inte vet vem Dr Ernie är så kan jag bara säga att de han inte vet om flödesmätning är inte värt att veta.
Kan väl säga att Rob på Pineapple racing är inte heller tappad,tror inte han hade fått hålla föredrag på Sevenstock om han inte visste vad han snacka om.

Att bygga vars en motor och bänka dessa är kanske redan på gång och hur reglerna skall se ut bestämmer varken jag eller Lasse.Som det ser ut nu så är Lasses motor klar men isär plockad min är inte på börjad men så fort jag får klar tecken så sätter jag igång och bygger en.Det ända jag vet om reglerna är att motorerna skall bromsas på mack soppa (98okt) max laddtryck skulle va nånstans runt 1.2-1.4 bar.När motor nr 1 är färdig bromsad så kommer kringutrustningen flyttas över till motor nr 2.Efter att motorerna är bromsade så skall dom ev plockas isär för kontroll av slitage.Mer rättvisa regler kan vi nog inte få så nu är det bara att vänta och se om det blir av.

Ang kasta skit så kan jag bara säga att vi båda är nog lika bra på det.men grejen är den att jag gör det öppet och inte bakom ryggen(nu får jag garanterat skit för detta).Har faktiskt några exempel på att Lasse inte är guds bästa barn men för säkerhets skull så drar jag inte upp det här.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av datum: 03-11-2005 19:45
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
teddan
Användare

Inlägg: 3
Hemort: upplandsväsby
Registrerad: 02.11.05
Publicerat datum: 03-11-2005 19:28
[quote:b11f7f242b=\"BLENNOW\"][quote:b11f7f242b=\"teddan\"]Blennow kan du inte gå med på att bestämma regler och bygga varsin motor du och Lasse så är det klart sen! Vem som är kung
Nu tycker jag att du bara kastar skit på Lasse han idiot förklarar faktiskt aldrig dig[/quote:b11f7f242b]Om du nu hade läst tråden i från början så kanske du hade fattat vad Lasse har i kikaren.Om du nu läste det och inte förstod vinken så kan jag förklara den för dig.Han vill naturligtvis flöda några av mina (och andras gavlar) och om den/dessa skulle flöda mindre än vad deras gör så kan dom kanske sno åt sig fler portningsjobb/motorbyggen.
Naturligtvis så kommer dom att vinna tävlingen allt annat vore konstigt ochpga det är deras bänk och dom bör ju veta hur man portar för att få bra reultat i denna bänk.

Om du sen hade läst vad jag skrev så påstår både DR ERNIE och Rob på Pineapple racing att det inte går att simulera ett flöde i en wankel där man kan få pålitliga siffror pga motorns konstuktion.

För er som inte vet vem Dr Ernie är så kan jag bara säga att de han inte vet om flödesmätning är inte värt att veta.
Kan väl säga att Rob på Pineapple racing är inte heller tappad,tror inte han hade fått hålla föredrag på Sevenstock om han inte visste vad han snacka om.

Att bygga vars en motor och bänka dessa är kanske redan på gång och hur reglerna skall se ut bestämmer varken jag eller Lasse.Som det ser ut nu så är Lasses motor klar men isär plockad min är inte på börjad men så fort jag får klar tecken så sätter jag igång och bygger en.Det ända jag vet om reglerna är att motorerna skall bromsas på mack soppa (98) max laddtryck skulle va nånstans runt 1.2-1.4 bar.När motor nr 1 är färdig bromsad så kommer kringutrustningen flyttas över till motor nr 2.Efter att motorerna är bromsade så skall dom ev plockas isär för kontroll av slitage.Mer rättvisa regler kan vi nog inte få så nu är det bara att vänta och se om det blir av.

Ang kasta skit så kan jag bara säga att vi båda är nog lika bra på det.men grejen är den att jag gör det öppet och inte bakom ryggen(nu får jag garanterat skit för detta).Har faktiskt några exempel på att Lasse inte är guds bästa barn men för säkerhets skull så drar jag inte upp det här.[/quote:b11f7f242b]



Blennow jag lägger mig inte i om det går att flödes testa eller ej
för jag vet inget om det.
Och jag skrev bara att ni skulle bygga varsin motor och bromsa dessa
för att avgöra vem som är kung.Vad lasse säger om dig vet jag inte heller men här på forumet tycker jag inte att han är dum i alla fall.Att du inte vill tävla i Lasses bänk förstår jag mycket väl för han testar ju givetvis sitt före tävlingen. Mycket motorbyggande för den som är no 1 sen
Författare
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 03-11-2005 19:37
[quotesmiley68ebf9958=\"sniglo\"]Även om det är omöjligt att effektmäta en wankel med hjälp av att mäta flödet så stämmer ju ändå lasses flödessiffror med hans bromssiffror?

Lasse skriver ju alltid här på forumet detaljerat hur bromsningen gick med siffror etc. Har inte sett några siffror från någon annan byggare?

Håller faktiskt med Teddan här.[/quotesmiley68ebf9958]Anledningen till att jag inte skryter om vad motorerna bromsar är att dom flesta motorerna är tävlingsmotorer och det har varit ett jävla tjafs om wankelns effekt/vikt så varför skryta om det och sen få problem med reglementet.Sen tycker jag att det är upp till ägaren om han vill skriva det eller inte.Efter som du tydligen inte orkat kolla så skall jag ge dig lite siffror:
Gabbis 13B motor 480 hk på hjulen (enligt ryckte så är den bromsad till mer men det får mr Gabbi själv fylla i om det är sant)
Fredrik Anderssons Bmw/Mazda som lämnade nära 300 hk med bridgeport med sprut.
Antero Onkamo bromsa som mest 264 hk i sin bridge portade 12A med sprut.
Janne Walter hade 276 hk i sin bridge portade 13B med förgasare/prospark tändning
Jag själv hade runt 260 hk i min 6 ports motor med weber 51 IDA MSD tändboxar.
Bosse wankel kanske kan säga nåt om sin motor.
Mörtis är hemlig men han kan säkert inflika vad han tycker om sin motor.
Har glömt vad Molle Robertssons bil bromsa men Hackis vet hur den gick (år efter år).
Mohlin har runt 300 pållar i sin(finns mer om dom byter till ett bättre sprut) och den kärran har väl visat vad den går för.

Med så många bra resultat så kan det inte bara va tur eller???


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare
sniglo
Användare

Inlägg: 599
Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03
Publicerat datum: 03-11-2005 20:08
[quote:235e8c302f=\"BLENNOW\"][quote:235e8c302f=\"sniglo\"]Även om det är omöjligt att effektmäta en wankel med hjälp av att mäta flödet så stämmer ju ändå lasses flödessiffror med hans bromssiffror?

Lasse skriver ju alltid här på forumet detaljerat hur bromsningen gick med siffror etc. Har inte sett några siffror från någon annan byggare?

Håller faktiskt med Teddan här.[/quote:235e8c302f]Anledningen till att jag inte skryter om vad motorerna bromsar är att dom flesta motorerna är tävlingsmotorer och det har varit ett jävla tjafs om wankelns effekt/vikt så varför skryta om det och sen få problem med reglementet.Sen tycker jag att det är upp till ägaren om han vill skriva det eller inte.Efter som du tydligen inte orkat kolla så skall jag ge dig lite siffror:
Gabbis 13B motor 480 hk på hjulen (enligt ryckte så är den bromsad till mer men det får mr Gabbi själv fylla i om det är sant)
Fredrik Anderssons Bmw/Mazda som lämnade nära 300 hk med bridgeport med sprut.
Antero Onkamo bromsa som mest 264 hk i sin bridge portade 12A med sprut.
Janne Walter hade 276 hk i sin bridge portade 13B med förgasare/prospark tändning
Jag själv hade runt 260 hk i min 6 ports motor med weber 51 IDA MSD tändboxar.
Bosse wankel kanske kan säga nåt om sin motor.
Mörtis är hemlig men han kan säkert inflika vad han tycker om sin motor.
Har glömt vad Molle Robertssons bil bromsa men Hackis vet hur den gick (år efter år).
Mohlin har runt 300 pållar i sin(finns mer om dom byter till ett bättre sprut) och den kärran har väl visat vad den går för.

Med så många bra resultat så kan det inte bara va tur eller???[/quote:235e8c302f]

står det tur någonstans i mitt inlägg?

vet mycket väl att du är en skicklig
motorbyggare, bara det att vi som sitter här å läser är givetvis mycket intresserade av vad ni lyckas plocka ur maskinerna..

Sen vem som snackar mest skit har jag ingen aning om, det enda jag vet är att här på FORUMET är det du som kastar mest skit på lasse.


MAZDA RX3 TURBO + MAZDA RX7 FD3S
77418917 aberskalle@hotmail.com http://www.assabrassa.com/wankel/
Sida 1 av 2 1 2 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn