Författare |
RX-4 orginalförgasare, nån som kan den? Behöver hjälp |
Hackis
Användare
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 28-10-2005 05:49 |
|
|
Har plockat av min weberförgasare från 13B motorn och moterat tillbaka orginal (för att göra bilen klar för besiktning). Förgasaren och motorn är troligen från en RX-4:a, jag vet dock inte helt säkert. Fuggen är en 4-portare med mekaniskt andra steg, 12A fuggarna är ju t ex vaccumstyrda med det är alltså inte denna.
Stötte på två märkliga fenomen som jag behöver lösa. Därför behöver jag er hjälp. Det är inte otänkbart att fenomenen orsakas av samma fel men jag beskriver dem separat. Dessutom är det en detalj på förgasaren som jag inte vet hur den ska kopplas:
[b:165542d9bd]1.[/b:165542d9bd] För att kunna starta bilen måste man använda choken. Detta gäller även om motorn är varm. Så fort den gått igång kan man dock släppa choken och motorn går normalt både på tomgång och när man gasar på och kör.
[b:165542d9bd]2.[/b:165542d9bd] Ibland ger motorn (förgasaren) ifrån sig ett högt tjutande ljud. Detta gäller på tomgång, men inte alltid. Blippar man till på gasen, eller kör iväg så tystnar ljudet. Självklart försökte jag hitta varifrån det kom men givetvis slutade det låta då. :? När tändningen slängts av och motorn precis \"stannar\" tjuter den till igen.
Detta upprepades flera gånger och ibland tjöt bilen när den gick på tomgång, ibland inte. Så fort jag försökte lyssna var så slutade det givetvis.
[b:165542d9bd]3.[/b:165542d9bd] På torpedsidan av förgasaren, vid chokereglaget sitter det en liten pryl som ser ut som en vaccumklocka. Den är länkad till gasreglaget och när man går från tomgång till gaspådrag \"aktiveras\" den. Det finns en anslutning för en mindre vaccumsland men på min förgasare saknades slangen.
Vart ska den vara inkopplad? Vad gör den? Osv
Alla vaccumslangar är nya och anslutna till vevhusventilation och liknande. Dock kan det hända att jag satt fel slang på anslutning på insuget, jag vet inte vilken som varit vilken i orginal. Reaktor och annat skräp finns givetvis inte. Förgasaren har varit isärplockad och rengjord så det är inte skräp i munstyckena.
Man får ju en känsla av att det tjutande ljudet kommer från att den skulle dra tjuvluft men då borde den inte gå så bra på tomgång. Det skulle knappast påverka startegenskaperna heller.
Eller kan det uppstå pga att jag t ex satt vevhusventilationen på fel nippel på insuget? Känns väldigt långsökt...
[i:165542d9bd]Kan tilläggas att min gamla 12A alltid gav ifrån sig ett liknande tjutande ljud (när den blivit varm) som jag aldrig kunde hitta. Fast det lät inte lika högt. Den enda gemensamma komponenten mellan dessa motorer är dock gasviren och luftrenaren. Även då maskinen gick kanonfint men startade utan choke.[/i:165542d9bd]
Troligen sitter \"Galaxi\" och nickar instämmande när han läser detta. Hans problem verkar likna dessa.
Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt" |
|
Författare |
Re: RX-4 orginalförgasare, nån som kan den? Behöver hjälp |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 28-10-2005 15:24 |
|
|
[quote:07799baff6=\"Hackis\"]Har plockat av min weberförgasare från 13B motorn och moterat tillbaka orginal (för att göra bilen klar för besiktning). Förgasaren och motorn är troligen från en RX-4:a, jag vet dock inte helt säkert. Fuggen är en 4-portare med mekaniskt andra steg, 12A fuggarna är ju t ex vaccumstyrda med det är alltså inte denna.
Stötte på två märkliga fenomen som jag behöver lösa. Därför behöver jag er hjälp. Det är inte otänkbart att fenomenen orsakas av samma fel men jag beskriver dem separat. Dessutom är det en detalj på förgasaren som jag inte vet hur den ska kopplas:
[b:07799baff6]1.[/b:07799baff6] För att kunna starta bilen måste man använda choken. Detta gäller även om motorn är varm. Så fort den gått igång kan man dock släppa choken och motorn går normalt både på tomgång och när man gasar på och kör.
[b:07799baff6]2.[/b:07799baff6] Ibland ger motorn (förgasaren) ifrån sig ett högt tjutande ljud. Detta gäller på tomgång, men inte alltid. Blippar man till på gasen, eller kör iväg så tystnar ljudet. Självklart försökte jag hitta varifrån det kom men givetvis slutade det låta då. :? När tändningen slängts av och motorn precis \"stannar\" tjuter den till igen.
Detta upprepades flera gånger och ibland tjöt bilen när den gick på tomgång, ibland inte. Så fort jag försökte lyssna var så slutade det givetvis.
[b:07799baff6]3.[/b:07799baff6] På torpedsidan av förgasaren, vid chokereglaget sitter det en liten pryl som ser ut som en vaccumklocka. Den är länkad till gasreglaget och när man går från tomgång till gaspådrag \"aktiveras\" den. Det finns en anslutning för en mindre vaccumsland men på min förgasare saknades slangen.
Vart ska den vara inkopplad? Vad gör den? Osv
Alla vaccumslangar är nya och anslutna till vevhusventilation och liknande. Dock kan det hända att jag satt fel slang på anslutning på insuget, jag vet inte vilken som varit vilken i orginal. Reaktor och annat skräp finns givetvis inte. Förgasaren har varit isärplockad och rengjord så det är inte skräp i munstyckena.
Man får ju en känsla av att det tjutande ljudet kommer från att den skulle dra tjuvluft men då borde den inte gå så bra på tomgång. Det skulle knappast påverka startegenskaperna heller.
Eller kan det uppstå pga att jag t ex satt vevhusventilationen på fel nippel på insuget? Känns väldigt långsökt...
[i:07799baff6]Kan tilläggas att min gamla 12A alltid gav ifrån sig ett liknande tjutande ljud (när den blivit varm) som jag aldrig kunde hitta. Fast det lät inte lika högt. Den enda gemensamma komponenten mellan dessa motorer är dock gasviren och luftrenaren. Även då maskinen gick kanonfint men startade utan choke.[/i:07799baff6]
Troligen sitter \"Galaxi\" och nickar instämmande när han läser detta. Hans problem verkar likna dessa.[/quote:07799baff6]Har för mej att broder Combat har Rx4:ans verkstads handbok i GBG så om den är till nån hjälp så kan du säkert få låna den om han hittar den 8) .
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
|
johnnydaveman
Användare
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05 |
Publicerat datum: 28-10-2005 16:15 |
|
|
har förmig att både 12a och 13b har vakumstyrt. |
|
Författare |
|
Hackis
Användare
Publicerat datum: 31-10-2005 06:18 |
|
|
[quoted2b8a33e2=\"johnnydaveman\"]har förmig att både 12a och 13b har vakumstyrt.[/quoted2b8a33e2] Kanske, men denna är i vilket fall inte vaccumstyrd utan öppnar mekaniskt! Jag vet ju inte riktigt motorns ursprung och ålder så....
Jag får kolla med Combat helt enkelt!
Ska kolla över lite packningar igen också så får vi se om det är tjuvluft som orsakat allt.
Göran Hackman, Göteborg
|
Författare |
|
Hackis
Användare
Publicerat datum: 31-10-2005 11:25 |
|
|
Efter att ha hittat de bilder som Galaxi lagt sin hemsida på sin bil trodde jag glatt att jag skulle få se svaret på min fråga nummer 3; vad den lilla vaccumklocka-liknande prylen är till för.
Tji fick jag. På den bilen har de helt sonika plockat bort den.... Jag tror jag pluggar utgången istället och sätter dit en vaccumslang för syns skull! Man vill ju att det ska se orginal ut!
Göran Hackman, Göteborg
|
Författare |
|
Hackis
Användare
Publicerat datum: 01-11-2005 06:33 |
|
|
Hittade i alla fall vad det är som orsakar att förgasaren tjuter. Jag bytte packningar mot insuget, drog slangklämmor och hade mig. Gjorde allting rätt enligt alla konstens regler.
Hjälpte naturligtvis inte. Övergick till att spruta startgas för att hitta tjuvluft. Efter att ha sprutat överallt fick jag in en direktträff på spjällaxeln, precis vid gasviren. Då gick den upp i varv.
Uppenbarligen en glapp och otät spjällaxel. Jag provade att \"täta\" den med lite konsistensfett och då blev det tyst. Frågan är om det går att fixas med någon bus-lösning eller om förgasaren måste bussas om. Jag ska ju bara ha förgasaren när jag besiktar egentligen så jag är väl inte så sugen på att lägga pengar på den. Ska försöka hitta på någon lösning med o-ringar eller möjligen blått tätningssilicon ikväll. Det kan ju gå...
Eller har ni några bra idéer?
Sen har jag konstaterat att andra steget har ovanan att inte stänga sig helt efter att det aktiverats, motorn fortsätter att gå på 6000varv ända tills man slår av maskinen. När man startar igen så går den som vanligt. Jag får nog fixa en kraftig returfjäder verkar det som.
Magnus har löst vad den lilla vaccumklockan är till också, tack för hjälpen! Tydligen är den kopplad direkt till insuget och matas med vaccum. Styr chokereglaget på något vis...
Å så har jag lagt följande annons för att försöka lösa alltihop:
http://www.blennowsbil.se/swr/viewtopic.php?t=5140
Göran Hackman, Göteborg
|
Författare |
|
Arvika
Administratör
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03 |
Publicerat datum: 01-11-2005 16:09 |
|
|
Kan detta var till någon hjälp Göran!
http://www.wankel.net/~krwright/cars/rx7/manuals.html
En bit ner på sidan så finns det en PDF fil om förgasare...
Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. |
|
Författare |
|
Hackis
Användare
Publicerat datum: 02-11-2005 09:02 |
|
|
Det verkar som att mitt förgasarproblem löser sig genom att Geite letar fram en frisk och fin förgasare ur sina samlingar men tack ändå för länken.
Det verkar ju finnas en del bra info där!
Göran Hackman, Göteborg
|