Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 03 2024 18:23:16
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Varvtal över 10k
Eson
Användare

Redigera

Inlägg: 20
Hemort: Stockholm
Registrerad: 13.11.05
Publicerat datum: 10-11-2006 18:52
Ett område som jag tycker wankelmotorn behöver utvecklas mer på är hur man ska göra för att motorn ska klara varvtal över 10k.
Saker som händer med varvtal över 10k är blandannat att det stationära drevet går sönder och att E-axeln börjar flexa så att rotorerna kommer i kontakt med sidohusen. Det finns E-axlar från GURU-racing som har ett centerlager som förhindrar flexet. Nöten att knäcka är då hur man minskar krafterna på det stationära drevet. Ända sättet jag ser är lättare rotorer eftersom de väger runt 4kg och bildar sjuka krafter vid dessa varvtal.

Men säg att vi nu har en motor som mekaniskt sett klarar varvtal runt 15k. Vilka fler åtgärder behövs göras för att den ska hålla och faktiskt kunna generera kraft?

Några punkter har jag men jag undrar om jag glömt några:
Bättre kylning,
smörjning,
portar,
tändning.
http://www.topnotchdesign.se
Författare RE: Varvtal över 10k
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 10-11-2006 19:21
Du får ha sjukt lätta rotorer om du skall varva 15K smiley
Jag köpte en omgång Mazda race 13G rotorer när jag var över i staterna och dessa väger 3750 gram och rekommenderat max varv med dessa är 10k smiley .
Om man andvänder standard rotoerer så är rekomenderat maxvarv med lättaste ( 13B n/a ) rotorerna som är race preppade 9500 varv och då ligger vikten runt 3950 gram.
Fick även se lite av en sönderkörd Guru vev och blev snabbt av skräckt när jag fick reda på hur dåligt tillverkade dessa är.
Toleranserna på veven varierade mycket + att den inte var så värst rak så det
var problem att få lagerna att hålla. Veven jag såg hade skurit 2 gånger pga att den slog sig.
Men vem vet det kanske kommer bättre grejor smiley


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Varvtal över 10k
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 10-11-2006 19:58
Kul med någon som vill ha svar på lite tunga teorier!Varvtal över 10 000 rpm har Mazdas wankelmotor klarat i många år. Det stationära fasta drevet har inte den last du tror då motorn är nedväxlad 1:3 (rotorerna). Vid extrema varvtal över 10 000rpm är det mycket noga med hur man balanserar motorn. En standard Mazda motor kan klara varvtal på 8500 rpm korta stunder men ju högre du varvar ju mer noggrann måste balanseringen bli. Mazda har en tolerans på 50g, när vi balanserar kan vi komma så långt ner på skalan som 1g. Vilket då så klart innebär att motorn kan varvas mer utan att motor komponenter går sönder. Mazdas RX-8 rotor väger 4250 g och gör att motorn kan varvas upp till 12 000 rpm utan att gå sönder. Som jag ser det är det minsta bekymret de fasta dreven då rotorn och hela excenterpartiet har blivit balanserat ner till 1 g Enligt WankelMats har en Mazda wankelmotor varvats till 22 000 rpm en viss tid innan den gick sönder. Men... det beror mycket på porttider i motorn samt flöden. Titta på Formel 1 motorn som varvar 19 000 rpm men har en tomgång på 5-6000 rpm med en ofantlig bränsletörst och dålig körbarhet. Som jag ser det är det bara att kopiera Formel 1 motorn vad det gäller kylning smörjning porttider samt tändning. Då har du en "Formel 1" wankel som kan generera kraft upp till 15 000 rpm.

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Varvtal över 10k
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 10-11-2006 20:11
Men vad är det för egentlig nytta med högt varv? En F1-motor skulle vara totalt värdelös i en gatbil då dom har runt 250Nm eller liknande.

Har hört att Rx8-veven ska passa i en REW-motor. Stämmer det? Finns det några fördelar med detta (vad gäller höga varv etc)? Den ska vara ca halvkilot lättare enligt uppgift...


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 10-11-2006 20:27
32495818
Författare RE: Varvtal över 10k
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 10-11-2006 20:57
Lasse wankel skrev:
Kul med någon som vill ha svar på lite tunga teorier!Varvtal över 10 000 rpm har Mazdas wankelmotor klarat i många år. Det stationära fasta drevet har inte den last du tror då motorn är nedväxlad 1:3 (rotorerna). Vid extrema varvtal över 10 000rpm är det mycket noga med hur man balanserar motorn. En standard Mazda motor kan klara varvtal på 8500 rpm korta stunder men ju högre du varvar ju mer noggrann måste balanseringen bli. Mazda har en tolerans på 50g, när vi balanserar kan vi komma så långt ner på skalan som 1g. Vilket då så klart innebär att motorn kan varvas mer utan att motor komponenter går sönder. Mazdas RX-8 rotor väger 4250 g och gör att motorn kan varvas upp till 12 000 rpm utan att gå sönder. Som jag ser det är det minsta bekymret de fasta dreven då rotorn och hela excenterpartiet har blivit balanserat ner till 1 g Enligt WankelMats har en Mazda wankelmotor varvats till 22 000 rpm en viss tid innan den gick sönder. Men... det beror mycket på porttider i motorn samt flöden. Titta på Formel 1 motorn som varvar 19 000 rpm men har en tomgång på 5-6000 rpm med en ofantlig bränsletörst och dålig körbarhet. Som jag ser det är det bara att kopiera Formel 1 motorn vad det gäller kylning smörjning porttider samt tändning. Då har du en "Formel 1" wankel som kan generera kraft upp till 15 000 rpm.

/Lasse

Helt fel Lasse......

Anledningen till att stationär dreven kraschar är att vid höga varvtal så börjar veven flexa pga rotorernas vikt blir för hög.
Dvs när veven flexar så kantrar rotorn och utsätter dreven för onormalt hög last vilket i sin tur resulterar i kvaddade drev.

I en handling som vi fick av Mazdaspeed i slutet på åttio talet så står det klart och tydligt att man inte bör varva mer än 9000varv i korta perioder med deras race prylar.
Vid denna tidpunkt så åkte Mazda med rätt tunga rotorer ( 4920 gram, vikt utan lager ) i sina race maskiner så om det nu bara handlar om obalans hur förklarar man då att dom inte rekommenderade högre varvtal.
Det har definitivt inget med obalans att göra för om någon vet hur man balanserar en wankelmotor så är det i såfall dom.

Om man skulle ha fel i balanseringen så sliter obalans i första hand på lagerna och inte på dreven men om man jäkligt mycket obalans så får naturligtvis dreven ta emot en hel del smisk vilket i sin tur försvagar materialet i dreven så att dessa för eller senare går sönder.

Just detta med kraschade drev och höga varvtal diskuterade jag med Roger Mandevill som är en av dom mest respekterade i USA när det gäller trimmning av wankel.
Anledningen till detta var att motorn Mohlin åkte med var byggd av honom och när dom köpte den så var främre drevet smulor pga att någon hade monterat dit fel främre motvikt.

Detta har jag fått på FAN för tidigare men jag gör det igen med risk att jag blir röd pluppad.
Jag vet att du har fel både i teori och praktik och anledningen är att du har själv förklarat hur ni kom fram till vad bob vikterna skulle väga.

Att balansera vevpartiet kräver att man har rätt vikt på Bob vikterna och har man inte detta så spelar det ingen roll hur noga man är under balanseringen.
Dvs det spelar ingen roll hur nollbalanserat vevpartiet är om detta inte är balanserat med bob vikter som matchar rotorernas vikt inkl tätningar fjädrar och olja.

Att Rx8 ans motor tål högre varvtal beror att vikten på rotorer och vevparti är mycket lägre än tidigare motor modeller.
Att det skulle bero på balansering så kan jag meddela att rx8:ans rotorer är fruktansvärt dåligt balanserade från fabriken enligt både Carlos Lopez och Rick Engman.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 10-11-2006 21:07
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Varvtal över 10k
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 10-11-2006 21:20
Zebb skrev:
Men vad är det för egentlig nytta med högt varv? En F1-motor skulle vara totalt värdelös i en gatbil då dom har runt 250Nm eller liknande.

Har hört att Rx8-veven ska passa i en REW-motor. Stämmer det? Finns det några fördelar med detta (vad gäller höga varv etc)? Den ska vara ca halvkilot lättare enligt uppgift...
Den passar ihop med alla 13B motorer för den är identisk i utförandet förutom lättningshålen och vikten.Inget att rekommendera i en turbo motor pga att den är tunnare i godset och därmed vekare än dom äldre varianterna. Den är gjord för lättare rotorer och mindre belastning och då funkar det men inte med turbo motorns belastningar.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Varvtal över 10k
Eson
Användare

Redigera

Inlägg: 20
Hemort: Stockholm
Registrerad: 13.11.05
Publicerat datum: 11-11-2006 00:28
MR Wankeltrim skrev:
Du får ha sjukt lätta rotorer om du skall varva 15K smiley
Jag köpte en omgång Mazda race 13G rotorer när jag var över i staterna och dessa väger 3750 gram och rekommenderat max varv med dessa är 10k smiley .
Om man andvänder standard rotoerer så är rekomenderat maxvarv med lättaste ( 13B n/a ) rotorerna som är race preppade 9500 varv och då ligger vikten runt 3950 gram.
Fick även se lite av en sönderkörd Guru vev och blev snabbt av skräckt när jag fick reda på hur dåligt tillverkade dessa är.
Toleranserna på veven varierade mycket + att den inte var så värst rak så det
var problem att få lagerna att hålla. Veven jag såg hade skurit 2 gånger pga att den slog sig.
Men vem vet det kanske kommer bättre grejor smiley


En aluminiumrotor skulle väga runt 1.5kg - 2kg, skulle det kunna nå 15k?
http://www.topnotchdesign.se
Författare RE: Varvtal över 10k
X-Man
Administratör

Inlägg: 937
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03
Publicerat datum: 11-11-2006 10:01
MR Wankeltrim skrev:
Zebb skrev:
Men vad är det för egentlig nytta med högt varv? En F1-motor skulle vara totalt värdelös i en gatbil då dom har runt 250Nm eller liknande.

Har hört att Rx8-veven ska passa i en REW-motor. Stämmer det? Finns det några fördelar med detta (vad gäller höga varv etc)? Den ska vara ca halvkilot lättare enligt uppgift...
Den passar ihop med alla 13B motorer för den är identisk i utförandet förutom lättningshålen och vikten.Inget att rekommendera i en turbo motor pga att den är tunnare i godset och därmed vekare än dom äldre varianterna. Den är gjord för lättare rotorer och mindre belastning och då funkar det men inte med turbo motorns belastningar.


Hur fungerar den veven ihop med kompressor då? Bara en tanke...


Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/
163229555
Författare RE: Varvtal över 10k
RX7jocke
Användare

Inlägg: 625
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 26.05.04
Publicerat datum: 11-11-2006 10:13
aluminium skulle vara nära sin smältgräns om man använder det som rotorer i en wankel skulle jag gissa på, det börjar väl smälta redan vid 660grader väl?

Därimot titan men då snackar astronomiska summor... titat/mangan legeringar används väl i flygplansmotordelar?

Redigerat av RX7jocke datum: 11-11-2006 10:16
101371110 jocke_allstuff@hotmail.com
Författare RE: Varvtal över 10k
malare
Användare

Redigera

Inlägg: 138
Hemort: Gagnef, Dalarna
Registrerad: 30.01.03
Publicerat datum: 13-11-2006 17:40
RX7jocke skrev:
Därimot titan men då snackar astronomiska summor... titat/mangan legeringar används väl i flygplansmotordelar?


och det var väl sådana rotorer det var i just den motorn som varvat 22 000 v/min? så har jag för mig.


Johan Målare, Dalarna
RX-3 73´ coupé
818 77´ sedan
"gangzingers"
johan_malare@hotmail.com
Författare RE: Varvtal över 10k
Torkel Stenqvist
Användare

Redigera

Inlägg: 375
Hemort: Finspång, Sweden
Registrerad: 12.10.03
Publicerat datum: 13-11-2006 20:15
Ren-aluminium smälter mycket riktigt vid 660C.
Ska man gjuta brukar man legera med kisel för att få upp flytbarheten. materialet börjar då smälta vid 577C. Så man får ha bra kylning om den ska sitta i en motor.


Röd T II cab \'89 _ _ _ Bönez luftfilter, Bönez turboflow DP, Racekatt, Ferrita cat-back, MSD tändkablar, Tein Flex coilovers, 17" BBS RS fälgar
WANKEL POWER
Författare RE: Varvtal över 10k
Eson
Användare

Redigera

Inlägg: 20
Hemort: Stockholm
Registrerad: 13.11.05
Publicerat datum: 13-11-2006 20:44
Vad tror ni händer om man stoppar in en rotor som bara väger 2kg i en vanlig 13b?
http://www.topnotchdesign.se
Författare RE: Varvtal över 10k
stong
Användare

Inlägg: 30
Hemort: Morjärv
Registrerad: 03.04.06
Publicerat datum: 13-11-2006 21:09
Hur ser en rotor egentligen ut i genomskärning?
nån som har nån bild?
Författare RE: Varvtal över 10k
RX7jocke
Användare

Inlägg: 625
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 26.05.04
Publicerat datum: 13-11-2006 21:25
alumek finns det väl något som heter har jag för mig! TROR att jag hade en sådan kolv i min 125cc cross för 5-6 år sedan?
Kan vara ute och cykla då men håller det i en sådan cross borde det palla i en 13b
101371110 jocke_allstuff@hotmail.com
Författare RE: Varvtal över 10k
Eson
Användare

Redigera

Inlägg: 20
Hemort: Stockholm
Registrerad: 13.11.05
Publicerat datum: 13-11-2006 23:13
stong skrev:
Hur ser en rotor egentligen ut i genomskärning?
nån som har nån bild?


http://www.in.gr/auto/parousiaseis/foto_big/RX_8_13_2563.jpg

Där ser du rotorn på en renesis motor, de vanliga 13b rotorerna är tydligen lite tjockare i godset.

Redigerat av Eson datum: 14-11-2006 10:02
http://www.topnotchdesign.se
Författare RE: Varvtal över 10k
stong
Användare

Inlägg: 30
Hemort: Morjärv
Registrerad: 03.04.06
Publicerat datum: 14-11-2006 09:49
Eson skrev:

http://www.in.gr/auto/parousiaseis/foto_big/RX_8_13_2563.jpg

Där ser du rotorn på en renesis rotor, de vanliga 13b rotorerna är tydligen lite tjockare i godset.


Ok
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn