Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 02 2024 13:05:03
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Sida 2 av 2 < 1 2
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 25-02-2007 16:31
Janne skrev:
du har ingen värme växlare.
den ser ut så här:


Okok, tack för svaret.
Ser lite snyggare ut i motorrummet den där också smiley

Såhär ser iaf motorn ut på andra sidan
[img]http://ice.monkey-business.se/~sigges/motor2.JPG[/img]
Ser inte ut att vara några headers där inte smiley

När jag ändå håller på och frågar så mycket kanske någon kan svara på vad som ska sitta här?
[img]http://ice.monkey-business.se/~sigges/motor3.JPG[/img]

Redigerat av DanneH datum: 25-02-2007 16:35
duss_@hotmail.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
Janne
Användare

Redigera

Inlägg: 1004
Hemort: Oslo/Åmål
Registrerad: 20.12.04
Publicerat datum: 25-02-2007 16:39
du har i alla fall original avgas system.
på bild 2 ska det sitta servo pump, kom först -84.


Nu får det fanimej va bra med bilar.
RX3 Coupe´ -73 Herchel orange
RX3 Coupe´ -73 Blå (Donator bil)
RX3 Kombi -73 Herchel orange/omlackerad röd
Eunos Cosmo -91 Type S 20B
Pajero -85 2,5Td Bruksbil
lindgren.jan@gmail.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 25-02-2007 17:34
Janne skrev:
du har i alla fall original avgas system.
på bild 2 ska det sitta servo pump, kom först -84.


Okok, där ser man. Såg lite tomt ut där tyckte jag.

Frågan är då varför de tagit bort kablar och sånt som hade med avgasreningen att göra när det inte är nytt headers.
duss_@hotmail.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 25-02-2007 18:46
Jag börjar tveka om jag ser fel ändå. Det är lite smutsigt och ärgat på motorn, sitter delarna kvar där fast de jag tycker de ser ut att saknas?
Nåväl, kolla om det finns en massa reläliknande apparater, vaccumventiler och sånt. I så fall är det nog komplett ändå och jag har fel. Finns det lösa sladdar och pluggade slangar så är delar borta.

Skaffa en header, det ger en rejäl skillnad i effekt! smiley


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 25-02-2007 18:55
Hackis skrev:
Jag börjar tveka om jag ser fel ändå. Det är lite smutsigt och ärgat på motorn, sitter delarna kvar där fast de jag tycker de ser ut att saknas?
Nåväl, kolla om det finns en massa reläliknande apparater, vaccumventiler och sånt. I så fall är det nog komplett ändå och jag har fel. Finns det lösa sladdar och pluggade slangar så är delar borta.

Skaffa en header, det ger en rejäl skillnad i effekt! smiley


Okok, får kika lite.

En header är högt upp på önskelistan. Om inte annat för det underbara ljudet.
Nu kanske detta redan står på forumet, men jag frågar iaf.
Kan ju börja med att säga att jag förmodligen inte kommer plocka ner och porta motorn.
Kan man sätta på header utan att byta resten av avgasystemet eller är det att kasta pärlor åt svin?
Måste/bör jag byta förgasare och insug om jag sätter på header?

Vill tacka för alla bra svar och hjälp jag fått så här långt!
duss_@hotmail.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 25-02-2007 20:34
DanneH skrev:En header är högt upp på önskelistan. Om inte annat för det underbara ljudet.
Nu kanske detta redan står på forumet, men jag frågar iaf.
Kan ju börja med att säga att jag förmodligen inte kommer plocka ner och porta motorn.
Kan man sätta på header utan att byta resten av avgasystemet eller är det att kasta pärlor åt svin?
Måste/bör jag byta förgasare och insug om jag sätter på header?

Vill tacka för alla bra svar och hjälp jag fått så här långt!

Det blir betydligt bättre även om du bara byter ut reaktorn mot en header. Fast det blir nog ännu bättre om du byter allt, speciellt ljudet. Originalförgasare funkar bra även med header. Man behöver dock göra (eller köpa) en platta som ska sitta på insuget. Fast det är mycket enkelt.


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 25-02-2007 20:56
Hackis skrev:

Det blir betydligt bättre även om du bara byter ut reaktorn mot en header. Fast det blir nog ännu bättre om du byter allt, speciellt ljudet. Originalförgasare funkar bra även med header. Man behöver dock göra (eller köpa) en platta som ska sitta på insuget. Fast det är mycket enkelt.


Ok, tack för det svaret. Vi får se hur jag gör. Är sugen på att köpa lite sånt, men måste fixa en del med bilen innan. Finns en del att göra nämligen.
Är bara så lätt att fastna i tuningträsket smiley
duss_@hotmail.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 25-02-2007 21:54
DanneH skrev:
Hackis skrev:

Det blir betydligt bättre även om du bara byter ut reaktorn mot en header. Fast det blir nog ännu bättre om du byter allt, speciellt ljudet. Originalförgasare funkar bra även med header. Man behöver dock göra (eller köpa) en platta som ska sitta på insuget. Fast det är mycket enkelt.


Ok, tack för det svaret. Vi får se hur jag gör. Är sugen på att köpa lite sånt, men måste fixa en del med bilen innan. Finns en del att göra nämligen.
Är bara så lätt att fastna i tuningträsket smiley


Kul att man fick lära sig lite nytt iom den här tråden, hade tyvärr inte koll på det där med oljekylningen smiley

Du gör nog helt rätt som väntar lite med uppgraderingar som inte är direkt nödvändiga. Det är nog inte så dumt att få allt att lira, montera oljekylaren (sorry att jag gav dig fel info) och har du tur, eller otur om du ser det från det perspektivet, så inser du en dag att ditt avgassystem läcker vilket ger ett ypperligt tillfälle att uppgradera headers och avgas smiley
Du kan ju alltid leta upp Magnus tråd från i höstas om du vill ha siffror på hur mycket effekt enbart headers ger på en oportad motor.

Nästa steg efter det är som sagt att uppgradera förgasaren och där räcker orginalförgasaren (Nikki) ganska långt! I orginalutförande lär den flöda 313 cfm men har kapacitet för ca 430 cfm, dock så klarar tydligen inte orginalportarna mycket mer än ca 450 cfm så därmed får du en fingervisning om vilka eftermarknadsförgasare som kan vara aktuella. Antar att du redan har kollat
www.rx7club.com, där finns hur mycket kul som helst att läsa om detta.
Likaså på www.ausrotary.com

Men att åka gen 1 är inte så dumt i orginalutförande heller smiley smiley smiley
Lycka till!


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin

Redigerat av FB datum: 25-02-2007 22:12
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 26-02-2007 08:34
FB skrev:
Kul att man fick lära sig lite nytt iom den här tråden, hade tyvärr inte koll på det där med oljekylningen smiley

Du gör nog helt rätt som väntar lite med uppgraderingar som inte är direkt nödvändiga. Det är nog inte så dumt att få allt att lira, montera oljekylaren (sorry att jag gav dig fel info) och har du tur, eller otur om du ser det från det perspektivet, så inser du en dag att ditt avgassystem läcker vilket ger ett ypperligt tillfälle att uppgradera headers och avgas smiley
Du kan ju alltid leta upp Magnus tråd från i höstas om du vill ha siffror på hur mycket effekt enbart headers ger på en oportad motor.

Nästa steg efter det är som sagt att uppgradera förgasaren och där räcker orginalförgasaren (Nikki) ganska långt! I orginalutförande lär den flöda 313 cfm men har kapacitet för ca 430 cfm, dock så klarar tydligen inte orginalportarna mycket mer än ca 450 cfm så därmed får du en fingervisning om vilka eftermarknadsförgasare som kan vara aktuella. Antar att du redan har kollat
www.rx7club.com, där finns hur mycket kul som helst att läsa om detta.
Likaså på www.ausrotary.com

Men att åka gen 1 är inte så dumt i orginalutförande heller smiley smiley smiley
Lycka till!


Hehe alltid lär man sig någonting nytt smiley

Precis, det är väl så det är, ska fixa det viktigaste först och sen "godis" smiley
Jag ska söka lite efter tråden du pratade om. Tyvärr är jag och sökfunktioen inte riktigt kompis. Kan vara lite svårsökt ibland.

Tack för ditt svar och för länktipsen, ska kolla dessa mer noggrant senare!
Bra med lite info om förgasare och sånt, kan vara bra att veta. Kommer formodligen komma upp fler frågetecken när det blir mer aktuellt och jag tror faktiskt att det inte är fy skam att köra org heller, precis som du säger smiley

Redigerat av DanneH datum: 26-02-2007 08:37
duss_@hotmail.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 26-02-2007 11:14
Här är länken:
http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=14&thread_id=6916


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 26-02-2007 14:34
Tack för länken. Mycket imponerande med de effektuttagen med så få modds!

Kan fråga en annan sak ang oljekylaren.
Eftersom det verkar som att bilskrotarna tror att den 20-25år gammla oljekylaren är tillverkad av guld eller liknande så känns det lite onödigt att köpa bagagnat när man kan hitta nya(re) oljekylare för samma pris.
Men hur stor oljekylare bör man ha som minst? Hur många rader. Finns ju rätt billiga nya oljekylare att få tag på nämligen men hur många rader bör den vara på?

Finns ju tex dessa http://www.klracing.se/index.php?subpage=kategori&kategori=82

Redigerat av DanneH datum: 26-02-2007 14:37
duss_@hotmail.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 26-02-2007 15:08
Det är väldigt stor skillnad i effektivitet mellan olika oljekylarefabrikat. Man får vad man betalar för. Ska du skaffa en eftermarknadskylare så köp i så fall en Setrab. De är de absolut bästa som finns på marknaden! Tillverkade i Sverige också.
Nackdelen med en eftermarknadkylare är att du måste skaffa en termostat (till oljan alltså) också. De är inte direkt billiga tyvärr. Originalkylarna har inbyggd termostat.
Storleksmässigt så bör du välja en som är så stor som möjligt. Mät din gamla och se om det finns någon med liknande storlek.

Hur mycket begär skroten för en begagnad kylare då? Jag gav inte många hundra för min TII kyl när jag köpte den. Fast visst finns den många skrotar som tror att gammal skit är värd hur mycket som helst.

Sätt en köpesannons på detta forum också om du inte redan gjort det! Det lär garanterat finnas någon som har liggande.


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 26-02-2007 15:15
Okok, vad är det för termostat i org-kylaren då? Om det finns andra kylare med termostat så borde man ju ta en som öppnar vid samma grandantal.

Har kollat runt lite påolika fabrikat, setrab är ju väldigt dyra, och det blir ju dyrare om man ska ha en termostat dessutom.
Har ev en evo6-oljekyl på G men vet ej hur det är med termostat i dessa.

Har ringt till 3 olika skrotar och de vill ha 1000kr för den, en ville ha 800kr + frakt. Tycker det är helt sanslöst dyrt.

Har redan släng upp en köpesannons. Är dock en del saker jag behöver så det syns inte i rubriken. Ville inte slänga upp massor av olika trådar så jag samlade i en och samma.
Hoppas någon har en till övers.

Hackis skrev:
Det är väldigt stor skillnad i effektivitet mellan olika oljekylarefabrikat. Man får vad man betalar för. Ska du skaffa en eftermarknadskylare så köp i så fall en Setrab. De är de absolut bästa som finns på marknaden! Tillverkade i Sverige också.
Nackdelen med en eftermarknadkylare är att du måste skaffa en termostat (till oljan alltså) också. De är inte direkt billiga tyvärr. Originalkylarna har inbyggd termostat.
Storleksmässigt så bör du välja en som är så stor som möjligt. Mät din gamla och se om det finns någon med liknande storlek.

Hur mycket begär skroten för en begagnad kylare då? Jag gav inte många hundra för min TII kyl när jag köpte den. Fast visst finns den många skrotar som tror att gammal skit är värd hur mycket som helst.

Sätt en köpesannons på detta forum också om du inte redan gjort det! Det lär garanterat finnas någon som har liggande.
duss_@hotmail.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 26-02-2007 23:06
Sitter verkligen termostaten i kylaren? Inte på slangen?
duss_@hotmail.com
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
Galaxi
Användare

Redigera

Inlägg: 847
Hemort: Södermanland
Registrerad: 13.09.03
Publicerat datum: 26-02-2007 23:24
Nyfiken... Hur funkar den där termostaten?
Kan man se den på nåt vis eller byta den om den är trasig?


Eriks Mazda RX7 -84 Streetportad 13B med weber 48 dco
Projekttråd: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=39&thread_id=6090
Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
http://nosc.worlddisease.net/
IRC: #mazdaklubben.com @ efnet
http://www.worlddisease.net
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 27-02-2007 05:06
Termostaten är en bypass termostat som släpper oljan förbi oljekylaren när den är kall.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 19-03-2007 15:14
DanneH skrev:
Sitter verkligen termostaten i kylaren? Inte på slangen?

På FC sitter termostaten i oljekylaren, men inte på tidigare Rx7.

Många av ändringarna mellan -82 och -84 infördes succesivt under årsmodell 83, så förmodligen har tidiga 83or oljekylen under vattenkylaren, och på sena 83or sitter den under oljefiltret.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: Är detta en org. oljekylare till FB?
Roar
Användare

Redigera

Inlägg: 30
Hemort: Aurskog, Norway
Registrerad: 02.11.06
Publicerat datum: 06-05-2007 22:03
jeg har en .83 mod rx7 som oprinnelig er solgt i usa.

På denne sitter den en slik kjøler montert under org radiator i fronten på bilen.
Vet også at dette sitter på tidligere modeller av rx7 da jeg har skrudd på en del av disse.


Den kjøleren er til en tidlig modell av rx7, men om den skal være på akkurat din bil kan jeg jo ikke garantere deg.



mvh
Roar
roar@skrenseklubben.net
Sida 2 av 2 < 1 2
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn