Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 20 2024 13:04:33
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Skillnader mellan portningar (upplevelse)
rmjo
Användare

Inlägg: 57
Hemort: S
Registrerad: 16.05.06
Publicerat datum: 17-06-2007 19:13
De flesta känner ju till att det finns olika nivåer av portning, och hur de går till rent praktiskt. Men hur många känner till skillnaderna i motorkaraktär, körupplevelse och uppförande?

Visst kan ljudet i en bridge- eller periferiportad motor på tomgång låta extremt coolt (brapbrapbrap) smiley men hur bra är det egentligen att ha på gatan? Givetvis kan man plocka ut mycket mer effekt då men är det värt att porta mer om man även kommer använda bilen till vardags en del?

Hur upplever man skillnad i körning mellan de olika nivåerna av portning, och hur påverkas man som förare utav dem?

Hoppas inte frågan är för "flummig".
114187840 muppmaster@hotmail.com
Författare RE: Skillnader mellan portningar (upplevelse)
Roland
Användare

Inlägg: 15
Hemort: Vara
Registrerad: 28.05.07
Publicerat datum: 17-06-2007 20:04
Har du kollat här
http://www.wankelregistret.net/readarticle.php?article_id=4
Förklarar det mesta om skillnaden mellan olika portningar.

Redigerat av X-Man datum: 17-06-2007 20:16
Författare RE: Skillnader mellan portningar (upplevelse)
rmjo
Användare

Inlägg: 57
Hemort: S
Registrerad: 16.05.06
Publicerat datum: 17-06-2007 20:36
Roland skrev:
Har du kollat här
http://www.wankelregistret.net/readarticle.php?article_id=4
Förklarar det mesta om skillnaden mellan olika portningar.

Eeek, vilken totalmiss av mig, jag som tyckte att jag letat genom sidan. smiley

Nåväl...den förklarade väldigt mycket, men i ett försök att hålla tråden vid liv så vill jag höra om era egna upplevelser och erfarenheter i detta område. smiley
114187840 muppmaster@hotmail.com
Författare RE: Skillnader mellan portningar (upplevelse)
Galaxi
Användare

Redigera

Inlägg: 847
Hemort: Södermanland
Registrerad: 13.09.03
Publicerat datum: 17-06-2007 22:07
Inte för jag har nån bridge- eller periferiportad motor.
Men har en känsla av att jag har en ganska grovt streetportad motor.
Och mitt största problem är att jag tröttnar ganska fort på bilen att den går dåligt på lågavarv.
Dock över 4000 rpm går bilen som en dröm smiley
Åka i stan och crusa är fan inte kul. Du måste antigen välja 1an och åka på höga varv eller 2an och hoppa fram.
Sen har jag 2 problem till. Dels får jag en tvekan på gasen när jag ska iväg och när jag gasar till under 4000 rpm. Irriterande men går att lära sig att köra med.
Jag har då förgasare(weber) och som jag fattat det kan jag få bättre om jag väljer insprutning. Men priset är för högt för mej.
Det jag ville komma till är vad jag hört så blir dessa problem större ju grövre man portar. Samt om man bridge- eller periferiportad motor så är besiktning att glömma och bilen drar massor av soppa så en kväll på stan och crusa har man lätt tömt en tank smiley
Samt en sak till... Min streetportade bil med öppet filter på weber förgasaren ger ifrån sig så pass mycke oväsen att det knapp går att prata lugnt i bilen.
Samt när jag åker på träffar har jag öronpropp alt. min proppar till min mp3 spelar.
Och detta öker oxå grymt med grövre portning!

Nä det vettigaste om man vill ha mycke HK och kunna åka på stan och vanlig väg utan större problem är turbo. Lätt streetport och turbo typ.

Detta är ingen erfarenhet utan vad jag fått en känsla av när jag pratat med dom som har hållt på och testat.

Eller vad säger experterna? smiley


Eriks Mazda RX7 -84 Streetportad 13B med weber 48 dco
Projekttråd: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=39&thread_id=6090
Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
http://nosc.worlddisease.net/
IRC: #mazdaklubben.com @ efnet
http://www.worlddisease.net
Författare RE: Skillnader mellan portningar (upplevelse)
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 18-06-2007 05:33
Ja som jag ser det är turbo överlägset om man vill ha mkt effekt samt en relativ låg bränsleförbrukning och inte att glömma behaglig ljudnivå. Streetportning enbart passar i de gamla bilarna som RX-3 RX-4 samt RX-7 FB tycker jag där man kan ta smällen med lite hög ljudniva (framförallt vid belastning)Insprutning på en liten streetport motor kan ge riktigt låg förbrukning om man bara mappat rätt! Bridge och PP trimning drar uppskattat 50-70% mer bensin om man kör hårt på gatan men ger å andra sidan vissa V-8or en chock om man har en lätt bil typ Bubbla eller Super Sevensmiley Vi har t.ex åkt 11.42s på 1/4 mile 2001 med en 285 hk PP motor i en gammal RX-4 (som är på "G" senare i år)smiley Franmörallt tycker jag PP funkar bra i rallycross med bra vrid och register (beroende på porttider)smiley Så vad är då mitt råd? Ja som alltid är det plånboken som styr, visst kan man få en gammal stomme att ge bra effekt, men hållbarheten blir inte särskilt lång.Hoppas detta hjälpte lite, och håll gärna tråden vid liv så vi får lite fler inputs från folk som har praktiska erfarenheter av dessa 3 porttyper.

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Komfort versus prestanda.
Superadmin
Superadministratör

Inlägg: 57
Registrerad: 26.03.03
Publicerat datum: 18-06-2007 12:03
Jag har snyltat på ett par bilar, testat dom alltså.

Om vi går tillbaka i tiden en himla massa år till att börja med.
Mazdas wanklar i strikt originalskick var förhållandevis tysta, eller ska vi säga att det var inte motorerna som lät utan snarare plåtlådorna som kallades karosser. Motorerna upplevde jag som tysta och väldigt snälla, lite turbinkänsla över dom. Jag har inget emot motorer som är orörda, dessa har absolut sin charm och karaktär.

Ovanstående charm/karaktär och så vidare får man se till att hålla i minnet framöver. Mazda tycker jag har skruvat ihop diverse RX-modeller som går bra och är trivsamma rakt igenom, bra gjort av Mazda! Fast någon modell med lite "tjoho" skulle kanske inte skadat för att värva fler tvivlare som måste känna en tydlig effektpuckel för att låta sig övertygas om att det faktiskt rör på sig.

Avgasmoddad RX-7 FB.
RX-7 generation 1, original rakt igenom och 12A. Fast med moddat avgas, hmm. Som jag minns det så lät det sportigare och gick därtill sportigare. Å andra sidan så borde det minnet stämma då många hävdar att väl avstämda sportiga avgassystem osv kan höja effekten en bra bit.


Portade motorer.
Hackis RX-7.
Den har någon specialvariant av streetport, weber och ett avgassystem som inte är original i vart fall. Delar av inredningen är bortplockad, gammal tävlingsbil som det är. Diffen smäller och lever jävel men den hör ju inte till originaldelarnasmiley
Hackis må tycka vad han vill om Weberförgasaren, men jag tyckte nog att bilen gick förhållandevis snällt när motorn blivit varm. Lite kämpigt att starta kall motor utan chokesmiley
Vid Burger King, Eriksberg 2006 drog Hackis på, tyckte inte det lät speciellt mycket då jag stod och tittade/lyssnade. Att sitta inne i bilen är en helt annan sak. Det låter hysteriskt om förgasaren och trampar man plattan i mattan så låter det som bilen har dubbelt så mycket pulver under huven mot original. Bilen går i mitt tycke riktigt bra ( i vart fall mellan trafikljusen) och det verkligen känns att den är trimmad. Jag förmodar att bilen vid seriös buskörning skulle ha bråttom upp till toppfarten, vad den nu är? Hur mycket bensin den drar vet jag inget alls om, det vet Hackis förmodar jag. Med inredning i och ett seriösare luftfilter så skulle jag kunna svära på att den bilen skulle kunna gå både fort och förhållandevis tyst.

RX-3 a la RE, streetport och weber.
Denna bil har man testat ett par gånger, i Säffle var första gången. Inredning bestod av samtliga säten och instrumentpanel och dörrsidor, en ren busbil utan komfortkrav. Just då jävlades weberförgasaren och bilen var i stort sett omöjlig att köra normalt med men tryckte man plattan i mattan så drog bilen iväg så att gruset sprutade och trumhinnorna möttes nästan mitt inne i skallen, en ljudmässigt brutal upplevelse.
Testade även bilen då den hamnat i RE: s ägo, innertak hade tillkommit. Den bråkiga weberförgasaren hade under tiden reparerat sig själv, nu var bilen plöstligt lättkörd, inget hoppande och skuttande när man rörde gasen. AGA-diff, sliten växellåda och stötdämpare typ cykelpumpar och dåliga däck (samtliga dessa delar är utbytta idag). Under provturen med RE så kändes det att bilen var trimmad men motorn har långt upp till nivån på Hackis motor.

Jörgen Blennows RX-3, trimmad men nivå okänd????
En RX-3 som var väl skött. Det är mååånga år sedan han hade den bilen men minnena är starka än idag. Det hördes över hela samhället när den bilen var ute och körde. Minns att han satte på en extra ljuddämpare under bakstötfångaren för att ta ner ljudnivån, minns även hur han rastade V8: or och trimmade folkabubblor på diverse streetrace på långa skånska rakor. Minns även en åktur på vägen mellan Skurup och Skivarp, en sträcka på nio kilometer där jag i baksätet leviterade (svävade). Det gick med andra ord duktigt fort. Provturer med den bilen var lördagsgodis, visst det lät hysteriskt och gick helt hysteriskt men värt varenda minut. Hur motorerna var trimmade vi de olika tillfällena vet jag inget om, vet bara att han provade ett antal olika lösningar.

Avväganden
De ovanstående trimmade bilarna kan man nog säga var körbara i trafik och skulle gå att trimma mer och fortfarande vara körbara men någonstans sätter var individ upp sina egna gränser för vad de tycker är hanterbart/acceptabelt på allmänna vägar. Ibland får man känslan av att en del forumanvändare inte förstår att modifieringar påverkar körupplevelsen. Är man ägare till en bil i standardskick och funderar på att trimma, försök leta reda på en bil som i specarna motsvarar det man själv tänkt göra. Prova den bilen och fundera på om det är värt att trimma sin egen ögonsten. Vid provturen får man rannsaka sig själv och fundera på om den här roliga provturen är något man ORKAR med till vardags i sin egen bil, visst det är kul att sitta på en raket men raketer är dyra i drift och kanske aningen bullriga och obekväma för just dig.
Ju mer trimmad en motor är desto mer lämplig blir den för ett liv på tävlingsbanorna, så fundera noga på vilka mål du har med ditt wanklande och väg för- och nackdelar mot varann.
Författare RE: Skillnader mellan portningar (upplevelse)
rmjo
Användare

Inlägg: 57
Hemort: S
Registrerad: 16.05.06
Publicerat datum: 18-06-2007 15:12
Väldigt kul att läsa om era erfarenheter!

Anledningen till att jag själv frågar...är...att jag precis hämtat hem en FC TII 91'a från Tyskland. Och den initiella tanken är att fräscha upp motorn och i samma veva "fixa till" den.

Men låt er inte luras att jag bara vill läsa för trimmandets skull, det är roligt på samma gång och förhoppningsvis kan vi kasta ett litet ljus på det här annars höljda tuningområde. smiley

Målet med min bil är inget effektmonster. Jag är inte intresserad av en bil på 500bhp och uppåt med en effektpuckel som gör att jag kör av vägen när den kommer. Mitt intresse ligger i att hamna någonstans mellan 3-400 men samtidigt kunna ha en bil som beter sig civiliserat och välbalanserat och framförallt är säker att köra. Jag har haft mina duster utanför vägkanterna förr och det är inget jag vill prova på igen.

Redigerat av rmjo datum: 18-06-2007 15:14
114187840 muppmaster@hotmail.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn