Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 24 2024 10:11:43
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Motorval... vilken 13B?
enok
Användare

Inlägg: 1
Hemort: tyresö
Registrerad: 20.08.07
Publicerat datum: 23-08-2007 14:33
Hej...

Har en Volvo 360 hemma i garaget med en sur B200F på 110 trötta mulåsnor!
Tanken är att detta skall bli en "budget" driftbil med mellan 250-300 hk.

Först tänkte jag bara byta mot en B230FK som skulle trimmas till önskad effekt, men det skadar ju inte att titta på alternativ.
Jag vill gärna kunna registrera bilen med vilken motor jag nu stoppar i (innan trim).
För att på så vis slippa byta motor inför besiktning varje år!

Dom listor på turbomotorer jag sett visar att dessa är alldeles för starka från första början för att kunna registreras i min bil.
Då tänkte jag... kan man få i en 13B insprut utan turbo som man sedan konverterar till turbo så man bara behöver byta grenröret innför bes. eller är det ingen bra ide att konvertera?.
Som jag förstått det så heter en väldans massa motorer 13B vare sig det är fugge, insprut eller turbo!
Vilka årsmodeller lämpar sig för en sådan operation?

//Enok
Författare RE: Motorval... vilken 13B?
Winkel Kenneth
Användare

Inlägg: 22
Hemort: Linköping
Registrerad: 15.06.07
Publicerat datum: 17-09-2007 22:55
Enligt bilprovningen så skall min 13B motor som är en av de tidigare varianterna bara ha cirka 115 hästar. Jag har en Mazda RX-4 -74 och den hade förgasare och utan turbo, Det bör vara en mycker besiktningsvänlig motor, eftersom vridet i dessa inte ger någon chockverkan heller.

Dom gångerna jag har typat in främmande motor typer i bilar så har dom inte ens orkat kolla gjut eller serienummer på motorerna. Ett bromsintyg från en certad verkstad har varit tillräkligt som bevis och intyg.

Jag skulle nog rekommendera att du monterar en motor med turbo och alla sakerna som du vill ha, sen stryper du ner den med dylika strypplattor eller brickor så effekten ligger inom tillåten gräns för din bil. Sen när det står i papprerna att du har motor XXX och den har turbo, då behöver du inte plocka bort turbon när du skall besiktiga eftersom den är typad med turbo.

Att turbon inte fungerar och att wastegaten är vidöppen när du bromsar gör det bara lättare att få den godkänd, vad som händer utanför besiktningen är inte bilprovningens sak utan polisens eller försäkringsbolagets. Dom är inga idioter och fattar vad som är på gång men det spelar ingen roll eftersom så länge bilen är ok när dom kontrollerar så är det grönt.

Min bil är tex helt omöjlig att få godkänd med a V8, även dom motorsvagare modellerna är för starka och vridet vida överstiger alla generella reglerna +10% vrid och +20% hkr på original siffrorna. Givetvis om inte tillverkaren har angivit någonting annat. Men har du ett giltigt intyg så att dom har ryggen fri om någonting händer, då är det mesta möjligt.

Så det enda man kan göra är att hänga på alla sakerna man vill ha och sen strypa ner den så den knappt får luft, presix som jag gjorde. blankt papper blev det också.. Axeltryck är något dom kikar på också.. smiley


-----------------------------------------------------------------
Power without control is...... interesting!

RX-4 C -74 Winkel
RX-4 C -76 Wankel
929 C -77 4 Banger
V70 Turbo -98
Volvo 142 -68
Suzuki Bandit 1200 -98
Suzuki Bandit 1200 -02
Aprilia Scarabeo -03
Mustang Mamba -79
Motobecane Profil II (Pure sweat)

Redigerat av Winkel Kenneth datum: 18-09-2007 10:49
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn