Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar March 29 2024 05:24:15
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Wankelmotorer i allmänhet
Författare Rotorhussmörjning och E85
gzon
Användare

Redigera

Inlägg: 2171
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 16-10-2007 10:57
Detta är något som jag funderat lite på. E85 är inte bäst ihop med olja i alla sammanhang. Jag har i bussbranchen sett att det har förekommit en del ganska jobbiga problem där det bildas ett segt "klägg" som sätter sig i ventiler och dylikt. Detta i de fall där motorolja kommit i kontakt med E85. Finns det någon erfarenhet av detta på Wankel? Hur fungerar smörjningen av rotorhusen med E85?


/Martin

www.superiorimports.se
Författare RE: Rotorhussmörjning och E85
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 16-10-2007 13:52
Jag kör min Racecar på 2/3- delar Schell V- power + 1/3- del E85 , viket gör att jag har 5% sprit i bensinen. Nu har jag åkt 250 mil med detta och inte märkt någon klägg. Bilen drar 5,5 liter milen så man plöjer igenom en del soppa. visserligen har jag inte haft en tanke på klägg men tycker jag borde sett någonting åt klägghållet. Stiften ser bra ut men trailerstiften smälter lite = hårdare stift. Jag får väl kolla mer när jag plockar ner nu för kontroll och ändringar.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Rotorhussmörjning och E85
rofuz
Användare

Redigera

Inlägg: 275
Hemort: Stockholm
Registrerad: 31.01.03
Publicerat datum: 17-10-2007 09:25
intresserad av detsamma med tanke på kommande sommar smiley


Life begins with a rush
18753658 rufftheskibum@hotmail.com http://songea.mine.nu/rx7/rx7.html
Författare RE: Rotorhussmörjning och E85
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 17-10-2007 15:25
Lennart skrev:
Jag kör min Racecar på 2/3- delar Schell V- power + 1/3- del E85 , viket gör att jag har 5% sprit i bensinen. Nu har jag åkt 250 mil med detta och inte märkt någon klägg. Bilen drar 5,5 liter milen så man plöjer igenom en del soppa. visserligen har jag inte haft en tanke på klägg men tycker jag borde sett någonting åt klägghållet. Stiften ser bra ut men trailerstiften smälter lite = hårdare stift. Jag får väl kolla mer när jag plockar ner nu för kontroll och ändringar.

Med den blandningen så har du ca 28% etanol i tanken.

Har du koll på vilken doserpumpsolja som funkar bäst med E85 ?
(Det har inte jag tagit reda på)



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: Rotorhussmörjning och E85
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 17-10-2007 15:51
Ricinolja direkt i tanken så slår du två flugor i samma smäll smiley
Motorn får sitt och sen får även soppa pumpen lite så att pumphuset inte får stryck av etanolen vilket vissa säger är rätt medans andra säger tvärt om.
Om ett par veckor så kommer Gabis 20B ner för översyn och ev lite ombyggnad smiley så svaret kommer.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 17-10-2007 15:58
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Rotorhussmörjning och E85
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 17-10-2007 20:15
wankelmats skrev:
Lennart skrev:
Jag kör min Racecar på 2/3- delar Schell V- power + 1/3- del E85 , viket gör att jag har 5% sprit i bensinen. Nu har jag åkt 250 mil med detta och inte märkt någon klägg. Bilen drar 5,5 liter milen så man plöjer igenom en del soppa. visserligen har jag inte haft en tanke på klägg men tycker jag borde sett någonting åt klägghållet. Stiften ser bra ut men trailerstiften smälter lite = hårdare stift. Jag får väl kolla mer när jag plockar ner nu för kontroll och ändringar.

Med den blandningen så har du ca 28% etanol i tanken.

Har du koll på vilken doserpumpsolja som funkar bäst med E85 ?
(Det har inte jag tagit reda på)

Det där med matte, det är min starka sida under förutsättning att man tar rätt del av det hela. Du har rätt Mats. Betr. olja kan jag inte visa att den kombination jag har är den bästa men den består av 50% Mazda 10W-40 och 50% 2-takts raserolja för högvarviga motorcyklar. ( hoppas matten stämde nu)
Sen har jag senarelagt tändningen 3 grad. Bensinförbr. 5,5 lit/mil. Oljeförbr. 1 lit/20 mil = 10ggr mer än std-råttan. Kläggkoll i vinter.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Rotorhussmörjning och E85
sniglo
Användare

Inlägg: 599
Hemort: Solna
Registrerad: 15.10.03
Publicerat datum: 18-10-2007 07:30
Lennart skrev:
wankelmats skrev:
Lennart skrev:
Jag kör min Racecar på 2/3- delar Schell V- power + 1/3- del E85 , viket gör att jag har 5% sprit i bensinen. Nu har jag åkt 250 mil med detta och inte märkt någon klägg. Bilen drar 5,5 liter milen så man plöjer igenom en del soppa. visserligen har jag inte haft en tanke på klägg men tycker jag borde sett någonting åt klägghållet. Stiften ser bra ut men trailerstiften smälter lite = hårdare stift. Jag får väl kolla mer när jag plockar ner nu för kontroll och ändringar.

Med den blandningen så har du ca 28% etanol i tanken.

Har du koll på vilken doserpumpsolja som funkar bäst med E85 ?
(Det har inte jag tagit reda på)

Det där med matte, det är min starka sida under förutsättning att man tar rätt del av det hela. Du har rätt Mats. Betr. olja kan jag inte visa att den kombination jag har är den bästa men den består av 50% Mazda 10W-40 och 50% 2-takts raserolja för högvarviga motorcyklar. ( hoppas matten stämde nu)
Sen har jag senarelagt tändningen 3 grad. Bensinförbr. 5,5 lit/mil. Oljeförbr. 1 lit/20 mil = 10ggr mer än std-råttan. Kläggkoll i vinter.


varför senarelägga tändningen på en bränsleblandning som brinner saktare? (beror ju såklart på vad tändningen stod på innan och vilket bränsle du körde smiley)

Hur mycket laddar du samt hur många graders förtändning kör du?


MAZDA RX3 TURBO + MAZDA RX7 FD3S

Redigerat av sniglo datum: 18-10-2007 09:46
77418917 aberskalle@hotmail.com http://www.assabrassa.com/wankel/
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn