Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 06 2024 07:05:34
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Resultat, tider mm
Författare Bromsning pereferi 13B
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 02-10-2003 20:17
I helgen var Micke o jag uppe i Borlänge o bromsa vår dragrace maskin som ska sitta i en 800 kg lätt RX-4. Lördagen ägnades åt inkörning samt bromsning på bensin. Lite spec på motorn:
PP med 49mm insugsdysa. 9:0 cr rotorer. 2mm Mazda 3-delade apexer. Balanserad motor. Rakt koniskt insug med moddad Weber 55 dco nu 56.5mm. ProSpark tändning. Provade med 3 olika primmärrör 47,50.53mm det senare gav mest effekt. När vi kom fram till bromsningen så hade vi problem att tändsystemet klipptes av, beroende på att vi inte hade tillgång till generator, Därav kopplades en 6amp laddare in till spolarna (batteriet hade en stor Biltema laddare). Efter problem med släckta stift (7or) så skruvade vi i NGK 5 or o motorn började yla. Resultat 280 hk vid 9400 rpm med et vrid på 220nM.Kan säga att vi inte var helt nöjda då motorn ska ha 9 eller 10or i stift om vi hade fått upp den termiska värmen. På Söndagen konverterde vi till metanol insprutning, mekanis från Ron\'s fuel injection. Insuget byttes till ett rakt koniskt med justerbar längd (+100mm) samt slidspjäll. Efter lite trixande med returpills för bränsle samt tändhöjning 11 grader bromsade vi ur 313 hk vid 10300 rpm[smiley].Vridmoment måttliga 221nM vid 9900 rpm. Sista testen förlängde vi insuget 60mm då responda motorn med ett bättre vrid på 242nM vid 8700rpm maxeffekt 305 hk vid 8900rpm. Då blev vi relativt nöjda med helgen men kommer åter att bromsa med generator o justera fram en del effekt till[}smiley]
Författare
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 02-10-2003 20:36
För familjefridens skull får jag hålla på brorsan när vi snackar olika trimmare he he, nog med skämt och över till allvaret. Jag har sedan länge en halvlång film ifrån Lunda där den första bilen som kör en solorepa är en orange vrålande RX-4. Är det denna bil du skriver om, den körde utan front i filmen för förtydligande?
Författare
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 02-10-2003 20:38
Stämmer bra det! Året var 2001 o vi testa lite innan Sko-Uno. Körde 10.98s inofficiellt med Vericom prestanda dator.
Författare
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 02-10-2003 20:46
Du har antagligen en himla massa filmer själv, har du denna som jag skrev om? Annars kan jag kanske ordna en kopia!
Författare
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 03-10-2003 03:53
Jodå nog har jag en hel del wankelfilm inspelat med min egen kamera!
Har filmat motorsport sen 1991, o därav en hel del wankel material. Tror du det finns intresse om jag skulle klippa ihop 3-4 tim med bara wankel bilar till folk här på forumet? Skulle kanske starta en tråd o pejla intresse.
Författare
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 03-10-2003 09:47
Har du tid så varför inte. Själv håller jag på med att fixa ihop cd-skivor med ett innehåll av varierande kvalitet och längd, filmer som jag själv sparat ner från internet. Jag är uppe i 3 skivor nu och har 2 beställare, bredbandsuppkoppling saknas i ena fallet och idet andra saknas kännedom om var man ska leta. Jag är ytterst dålig på att tjäna pengar åt mig själv men dessa 2 har lovat mig ersättning för skivor och frakt, vill de sedan sprida vidare så stör det inte mig. I mitt fall har jag inte ansträngt mig att redigera filmerna de är ju så att säga redan klara, jag har bara samlat dom på skivor friskt blandat.

Att starta en tråd för att pejla intresset låter som en god idé tycker lilla jag.
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn