Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar January 01 2025 13:11:01
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Pryltorget | Köpes!
Författare 12A 13B motor
Jeb
Användare

Hemort: Malmö
Registrerad: 11.06.06
Publicerat datum: 12-06-2006 19:26
Hej,

Ny här på forumet.

Jag söker en 12A eller 13B motor utan turbo att sätta i min Fiat av 1967 års modell, är det någon där ute i stugorna som kan tänkas ha någonting liggande som de vill bli av med?

Ring 0709185707

Mvh Jens
Författare RE: 12A 13B motor
mace
Användare

Hemort: Partille
Registrerad: 02.07.04
Publicerat datum: 13-06-2006 12:03
blir nog svårt, och om nån har nåt bra ska jag ha det, frågade först smiley
Combat
Superadministratör

Redigera

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 13-06-2006 12:11
Jeb skrev:
Hej,

Ny här på forumet.

Jag söker en 12A eller 13B motor utan turbo att sätta i min Fiat av 1967 års modell, är det någon där ute i stugorna som kan tänkas ha någonting liggande som de vill bli av med?

Ring 0709185707

Mvh Jens

En FIAT som är lika gammal som mig, vad för modell är det som du vill utrusta med rätt motor?

Neiphlim
Användare

Redigera

Hemort: Gagnef, 2 mil utanför Borlänge
Registrerad: 22.06.03
Publicerat datum: 14-06-2006 10:07
Skulle vara stenhårt om det var en Fiat 126

STD FC -86 (stubbavtryck på framskärm)
+ Lite extra grejer smiley
Audi V8 -93
Opel Kadett C -78 Sedan
Volvo 240 <-- Folkrace
"GangZingers"
68118190 neiphlim@swipnet.se
Jeb
Användare

Publicerat datum: 22-06-2006 05:47
Bilen är en 850 coupé, 700kg med svansmotor så det borde ju bli lite fart på ekipaget. Hade tänkt foga samman härligheten med en växellåda från en rallycross bubbla (om någon har en sådan liggande så får ni gärna höra av er). Försöker hitta en färdig låda, det är ju lite enklare än att bygga själv.

Några rekommendationer vad gäller motorval? Jag hade tänkt mej en 12a för att den är lättare än 13b och varvar lite mer (har jag fe?l), motorn tänkte jag stycka med lämplig Weber 45 eller liknande. Här slutar i stort sett mina kunskaper om Wankel (Tunntsmiley) så om det är någon därute som har erfarenheter av liknande projekt eller har några tips om motor val trim etc så tages det emot gladeligen.

Jeb bifogat denna bild:

Geite
Administratör

Redigera

Hemort: SÄFFLE
Registrerad: 11.02.03
Publicerat datum: 22-06-2006 22:57
Jeb skrev:
Jag söker en 12A eller 13B motor
Mvh Jens

Hallå,

Har helt missat denna annons.
Jag har iaf minst 2st kompletta 12A motorer (årsmodell 83) och 5st 13B motorer till salu. Streetportade och även bridgeportat finns klart.

Jag har även Holley och Weber förgasare + Racing Beat insug om så önskas.

Slå mig en pling så kollar vi..

Hälsningar - Fredrik Geite

Besök gärna: www.rotaryracing.se

Mazda Rx-7 FC 'Enfini project' + Rx-2, Rx-3, Rx-4 Coupe
_ _ _ http://www.wankel.se http://www.rotaryracing.se
LindeMan
Användare

Hemort: Hammarstrand
Registrerad: 05.04.06
Publicerat datum: 22-06-2006 23:19
Geite ja har skickat pm till dig. har du fått det? de var ett tag sen nu typ 1månad kanske, iaf intreserad av motor, 12a eller 13b vet ja inte beror helt på priset. har du lust å kontakta mig genom pm
prince_adde@hotmail.com www.lindensmotorsport.se
LindeMan
Användare

Publicerat datum: 22-06-2006 23:20
jeb om du hittar låda så hojta till vad du får betala då ja själv e ute efter en värre bubbla låda
Jeb
Användare

Publicerat datum: 23-06-2006 00:06
LindeMan skrev:
jeb om du hittar låda så hojta till vad du får betala då ja själv e ute efter en värre bubbla låda

Hur mycket effekt är du ute efter, fick kontakt med en kille här nere i skåne som kan de här lådorna, han kan bygga en som klarar 500+, kan det vara nåt?

Jag försöker hålla kostnaderna nere då jag vill få bilen att rulla först, sen kan man ju trimma livet ur den. där för är jag på jakt efter begagnad rallycross eller liknande.

Vad har du för låda i dag förresten, om det skulle vara så att jag snubblar över något åt det mer extrema hållet?

// J

Glad midsommar på er förresten
mace
Användare

Hemort: Partille
Registrerad: 02.07.04
Publicerat datum: 23-06-2006 06:10
man tittar bort en sekund och helt plötsligt ska alla bygga VW-Wankel smiley, skulle nog med behöva starkare låda, har bara en vanlig typ1 nu :/, men inte fått tag i nån motor än så... får väl bara se vad som går sönder först sen och byta efterhand smiley
Jeb
Användare

Publicerat datum: 23-06-2006 08:42
mace skrev:
man tittar bort en sekund och helt plötsligt ska alla bygga VW-Wankel smiley, skulle nog med behöva starkare låda, har bara en vanlig typ1 nu :/, men inte fått tag i nån motor än så... får väl bara se vad som går sönder först sen och byta efterhand smiley

Kör du VW eller skall du ha wankel+VW i nåt annat objekt?

Tydligen är den svaga länken i en typ ett växellåda synk muffarna mellan 2:an och 3:an, de är press passade från fabrik och de klarar inte allt för mycket effekt vad jag kan förstå.

Problemet skall vara enkelt avhjälpt med den en vinkelslip och en svetssmiley.

Jag är lite osäker på utväxlingen i en orginal Wv låda bara, det är bla därför jag är på jakt efter låda som redan varit monterad med Wankelsmiley
LindeMan
Användare

Publicerat datum: 23-06-2006 12:13
Jeb skrev:
LindeMan skrev:

Hur mycket effekt är du ute efter, fick kontakt med en kille här nere i skåne som kan de här lådorna, han kan bygga en som klarar 500+, kan det vara nåt?

Jag försöker hålla kostnaderna nere då jag vill få bilen att rulla först, sen kan man ju trimma livet ur den. där för är jag på jakt efter begagnad rallycross eller liknande.

Vad har du för låda i dag förresten, om det skulle vara så att jag snubblar över något åt det mer extrema hållet?

// J

effekt vet ja inte alls vad ja ska ha. tänkte börja emd en orginal motor först å få allt å lira med vattenkylningen osv osv. de e tänkt att ja ska ha en 13b med turbo så småningom men det får blir sedan de. ang lådan som håller för 500+ så låter de intresant men då undrar man ju vad för pris ett sånt jobb ligger på.
jag har själv kollat på gammla rc låder, eller rättare sakt på bilar som har lådor å ta lådan å sälja bilen
Combat
Superadministratör

Redigera

Publicerat datum: 23-06-2006 12:31
LindeMan skrev:
Jeb skrev:
LindeMan skrev:

// J

effekt vet ja inte alls vad ja ska ha. tänkte börja emd en orginal motor först å få allt å lira med vattenkylningen osv osv. de e tänkt att ja ska ha en 13b med turbo så småningom men det får blir sedan de. ang lådan som håller för 500+ så låter de intresant men då undrar man ju vad för pris ett sånt jobb ligger på.
jag har själv kollat på gammla rc låder, eller rättare sakt på bilar som har lådor å ta lådan å sälja bilen

Hallå!
Jag är en enkelt tänkande person och kan ha fel men jag vill ändå tycka till.
Att börja med originalmotor för att få kylet att funka: Hur vet du att det kommer att funka med en mer kraftfull turbomaskin i ett senare läge? Risken är att du får det att funka men att det blir underdimensionerat för framtida effektjakt.

Apropå effekt! En folkabubbla väger inte så himla mycket jämfört med dagens bojsänken och sedan ligger motorn bakom drivhjulen. Du kommer ha ett djävulskt grepp i en lätt bil, vete f-n om du inte kommer köra med konstant framhjulslyft?smileysmiley

Vikt/effektförhållande, tror inte att du behöver trimma speciellt mycket för att bilen ska upplevas som obehaglig.

Tycker nog att du ska satsa på lite lagom trim med en gång och bygga ett kyl som passar för detta. När du vet att du kan hantera effekt och bil så kan du fråga dig om det är någon mening med att sikta högre ändå. Det kanske visar sig att det i den lätta bilen är fullt tillräckligt för att göra dig nöjd.

Jag vill inte agera glädjedödare men kommer du att kunna hantera effekten? Finns ju ett antal bilar här som "öh" har förlorat väggreppet och fått hälsa på trottoarkanter, lyktstolpar med mera.

Jeb
Användare

Publicerat datum: 24-06-2006 04:59
LindeMan skrev:
Jeb skrev:
LindeMan skrev:

// J

Det kan nog lätt springa iväg på en 60lapp om man bygger från scratch, Quafie diff a´25000:-, förstärkt hus +drev och ringar ca 30000:- och så kommer arbetet till då också.

Kanske lite svettigt till att börja med ellersmiley?

Allvarligt talat så vet jag inte vad det kan kosta men bra objekt att börja om man skall bygga låda är AT,AW,AS lådor från 72 och nyare.

Vet inte om denna uppgiften stämmer men Land Rover Freelander skall tydligen ha en Quaifediff, kan massera in en sådan i en AT låda så är man nog hemma tror jag bestämmtsmiley.

Skall du köra på gata eller på stripp?
Jeb
Användare

Publicerat datum: 24-06-2006 05:10
Combat skrev:
LindeMan skrev:
Jeb skrev:
LindeMan skrev:

// J

Hallå!
Jag är en enkelt tänkande person och kan ha fel men jag vill ändå tycka till.
Att börja med originalmotor för att få kylet att funka: Hur vet du att det kommer att funka med en mer kraftfull turbomaskin i ett senare läge? Risken är att du får det att funka men att det blir underdimensionerat för framtida effektjakt.

Apropå effekt! En folkabubbla väger inte så himla mycket jämfört med dagens bojsänken och sedan ligger motorn bakom drivhjulen. Du kommer ha ett djävulskt grepp i en lätt bil, vete f-n om du inte kommer köra med konstant framhjulslyft?smileysmiley

Vikt/effektförhållande, tror inte att du behöver trimma speciellt mycket för att bilen ska upplevas som obehaglig.

Tycker nog att du ska satsa på lite lagom trim med en gång och bygga ett kyl som passar för detta. När du vet att du kan hantera effekt och bil så kan du fråga dig om det är någon mening med att sikta högre ändå. Det kanske visar sig att det i den lätta bilen är fullt tillräckligt för att göra dig nöjd.

Jag vill inte agera glädjedödare men kommer du att kunna hantera effekten? Finns ju ett antal bilar här som "öh" har förlorat väggreppet och fått hälsa på trottoarkanter, lyktstolpar med mera.

Jag håller med du, för mycket effekt i svansmotor bil som väger knappt 800kg kan lätt bli ohanterbart och läskigt. Själv nöjer jag mej med sugmotor och runt 200+ hk, den kommer ändå gå som ett svin och jag vlll ju hänga runt den på banan lite också så för mycket effekt är inte att tänka på.

Värt att fundera på är ju att med rätt utväxlining, 700kg bil, 250hk Wankel i rumpan så passerar man mållinjen i 190+ knyck enligt erfarna växellådsbyggar källor, jag vet inte vad ni tycker men det skulle jag vara ganska nöjd medsmiley.

Mer effekt än så börjar man nog kolla vilket håll fåglarna flyger med jämna mellanrumsmiley.
LindeMan
Användare

Publicerat datum: 24-06-2006 13:32
Combat du har helt rätt i de du säger. å ska ja vara helt ärlig så är de framhjulslyft ja eftersträvar. men även där som du säger att det är en svår bil å hantera tack vare vart motorn sitter å vikten. å visst vill ja ha alldeles för mycket hästar men ja ska som sagt börja lågt å gå upp eftersom. å sen har du även rätt i kylningen men de ja menar är att jag vill börja med en "billig" motor å se att flödet ens funkar samt inge läckage i rören nånstans. å jag bygger samma koncept som en polare som kör en kompressor matad ascona A, enda skillnaden e att han har kylaren på samma ställe som org, men vi båda använder oss av volvo kylare, kalla mig dum om ni vill men ja vill ha 200+hk i bubblan till nästa sommar iaf. å visst e det mycket hästar för mig men det finns många fler exeplar som e farligare. men tack endå för att du sa det Combat
Combat
Superadministratör

Redigera

Publicerat datum: 24-06-2006 13:46
Nä, du är inte dum!
Vill bara försäkra mig om att du är medveten om farorna som följer när man siktar högt.

Go for it!

LindeMan
Användare

Publicerat datum: 24-06-2006 22:39
tur de finns såna som e mån om en smiley
Tom K
Användare

Registrerad: 16.12.05
Publicerat datum: 10-09-2006 14:15
Vi har en ML bygd 13B i vår rallycross boble, bremset til 306 hk hos Viby racing, går som et skållat trollsmiley
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn