Författare |
RE: RX-8:a med Navi till salu....Igen.... |
totgate
Användare

Hemort: Hjo
Registrerad: 26.06.05 |
Publicerat datum: 11-07-2006 08:18 |
|
|
 okdå........ Om jag köper en NSX istället är det mer ok? 
/Tobbe
"If it doesn`t kill you it just makes you stronger"
Torbjörn Thorstenson
Hjo |
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 11-07-2006 08:33 |
|
|
Tyvärr NSX ha kolvar, vad oss anbelangar är du fast i wankelträsket . Det enda vi accepterar är att du säljer bilen och införskaffar en annan med wankel!
Redigerat av Combat datum: 11-07-2006 08:33 |
|
Författare |
totgate
Användare

Publicerat datum: 12-07-2006 00:53 |
|
|
Skit också.....  Vad skall man skaffa sig dådå..... Vill ha betydligt mer power i bilen och det finns ta mig f-n inget vettigt att skaffa till RX-8:an för någorlunda vettiga pengar. Tro mig jag hade mer än gärna behållit bilen om det bara hade funnits lite eftermarknad. RX-8:an är mer perfekt för den som vill ha en bil som är grym på vägen och som inte vill skruva eller hålla på något med sin bil...
/Tobbe
Torbjörn Thorstenson
Hjo |
|
Författare |
Lennart
Användare

Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04 |
Publicerat datum: 12-07-2006 08:40 |
|
|
Visst finns det eftermarknadsprylar. Massor, och mer kommer till hösten eftersom bilar sålda 2003 blir av med fab.garantier. Jag har köpt en massa prylar till min racecar a`la Rx-8 och det enda som inte funkat med leveranser är Re-amemiya. Allt annat har funkat väldigt bra. Petrus här på forumet har ställt upp en lista på olika eftermarkn. leverantörer. vad är det du söker ??
LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding. |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 12-07-2006 08:53 |
|
|
Hittade ett kompressor kit till åttan i Japan.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
totgate
Användare

Publicerat datum: 12-07-2006 23:25 |
|
|
Jag har också rätt shysst koll på vad som finns att tillgå till RX-8:an, problemet är att så länge ingen lyckas att hacka sig in i ECU:n på ett vettigt sätt så är det ingen mening att ens börja fundera på att trimma. Jag vet att det finns diverse "piggybacks" att tillgå men det är ärligt talat ren skit. Finns såvitt jag vet ingen som har lyckats att få bilen att gå ordentligt med någon piggyback på marknaden än iaf. RB har ju nu iofs en flash till 8:an men då måste man skicka ECU:n till USA och då har man ändå ingen aning om vad flashen gör. Jag har även kollat på Motec men då börjar vi prata sådana pengar att det är inte försvarbart på något sätt. Nä, vad jag vill ha är ungefär som Racetunern (original HD) till min Harley, en liten "dongle" som man sätter mellan dator och ECU:n och sedan kommer du åt precis alla parametrar som finns (många). Så tyvärr, att lägga 100-150k för att få 350-400 ärliga hk är som sagt inte ekonomiskt försvarbart (inte för mig iaf) samt en rejäl slant på chassit. Man kommer upp i summor som gör att det finns alldeles för mycket annat titta på. OBS: Jag tycker fortfarande att RX-8:an är en grym bil och sitter absolut inte och gråter när jag "tvingas" åka runt i den, men som sagt, den uppfyller inte riktigt det jag vill ha ut av en sportbil. Jag har även lite svårt att förstå varför Mazda inte släpper ut bilens fulla potential, men dom har väl sina skäl förmodar jag. Näe, imorgon bär det av till Porschecenter i Borås för lite provkörningar, dom har faktiskt gett mig ett riktigt bra inbytespris på RX-8:an så vi får väl se vad som händer. 
/Tobbe
Torbjörn Thorstenson
Hjo
Redigerat av totgate datum: 12-07-2006 23:26 |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 13-07-2006 05:53 |
|
|
Det finns visst folk som lyckats ta sig in i ecu:n. Någon har lyckats och skrämma upp den till 270 hk visserligen med annat avgas och bättre andningssida men det gjorde inte mer än 8-10 hk resten hämtade dom i ecu:en.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
Lennart
Användare

Publicerat datum: 13-07-2006 07:16 |
|
|
totgate skrev:
Jag har också rätt shysst koll på vad som finns att tillgå till RX-8:an, problemet är att så länge ingen lyckas att hacka sig in i ECU:n på ett vettigt sätt så är det ingen mening att ens börja fundera på att trimma.
ETT italienskt företag har knäckt koden på ECU:n, men jag gissar att de och Mazda har en deal om att inte släppa info. De tar ut 280 hk med std-utförande.
Jag vet att det finns diverse "piggybacks" att tillgå men det är ärligt talat ren skit. Finns såvitt jag vet ingen som har lyckats att få bilen att gå ordentligt med någon piggyback på marknaden än iaf.
DET finns kompressor-kit som fungerar väldigt bra som ger c;a 280hk på bakhjulen och körbarhet för "VARDAGSKÖRANDE" i vanlig trafik.
RB har ju nu iofs en flash till 8:an men då måste man skicka ECU:n till USA och då har man ändå ingen aning om vad flashen gör.
RB är nu mer ett ett företag som vill "sälja,sälja,sälja" inte utvackla vidare.
Jag tvivlar på att de gör vad de kan för att komma vidare.
Jag har även kollat på Motec men då börjar vi prata sådana pengar att det är inte försvarbart på något sätt. Så tyvärr, att lägga 100-150k för att få 350-400 ärliga hk är som sagt inte ekonomiskt försvarbart (inte för mig iaf) samt en rejäl slant på chassit. Man kommer upp i summor som gör att det finns alldeles för mycket annat titta på.
DU behöver inte lägga ner 100 - 150 "kakor" för att få 400 ärliga hk på en Rx-8.
BETR: chassit så är det j.....t, j......t bra standard, så bra att Porsche plakat vissa lösningar rakt av på 997:an, vilket gör att den har förbättrad vridstyvhet jämfört med tidigare.
Näe, imorgon bär det av till Porschecenter i Borås för lite provkörningar, dom har faktiskt gett mig ett riktigt bra inbytespris på RX-8:an så vi får väl se vad som händer. 
BRA, "kör inspirerat" när du testar på en sträcka du kör " inspirerat" med Rx-8 så får du en bra värdemätare på vad dina 500k - 1.000k ger extra. Glöm inte att en uppgradering av en Porsche som ger samma % - uella hk - ökning som för Rx-8 är helt andra pengar. Ex. Avgassystem Porsche som ger kanske 20 hk kostar dina nämnda 100 - 150 kakor.
Jag tycker att dagens priser på Porsche och andra sk. sportbilar i samma klass har fantasipriser om man tar hänsyn till vad man får för pengarna. Detta är min subjektiva bedömning beroende på att utvecklingen av kolvmotorn är slutförd, över, nya material ger lite extra men några stora utv.resutat har inte kommit sen 2:a världskriget på denna motor. Elektroniken kommer som spinoff från rymdindustrin och har inte med motorkonstuktionen att göra.
Jag tycker det är bra om du provkör Porsche, Ferrisar, Lamdosar o.s.v. så du kan avgöra vad som passar dig, och delger oss dina intryck, men du skall ha prislappen på dina intryck såsom "inträde, service, uppgraderingar, avskrivningar, med i bedömningen LYCKA TILL och jag väntar med spänning på ditt svar.
LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Redigerat av Lennart datum: 13-07-2006 07:22 |
|
Författare |
totgate
Användare

Publicerat datum: 13-07-2006 08:26 |
|
|
Vad gäller Ecu:er så har jag varit i personlig kontakt både med Astra och Mazsport som är dom enda som lyckats ta sig in med "bevisade" resultat, ingen av dom har dock något vettigt sätt att låta "kunden" påverka Ecu:n. Jag har även snackat en del med Hymee om hans kompressorkit men han kör med Motec. Jag har snackat Med Petit, dom kommer inte att släppa något förrän någon har fixat Ecuproblemet. Det finns fler jag har snackat med men jag orkar inte räkna upp alla här. Sen vad gäller pengar så är problemet att jag får inte tillbaka en spänn av det jag lägger på 8.an. Bilen verkar ju tyvärr nästan osäljbar som den är nu. Visst, det är en högre "intradesbiljett" till Porsche och dom andra men köper man en svensksåld bil som är ett år eller två med ca: 1000 mil på mätaren så har du tillbaka större delen av dina pengar om du vill sälja bilen (gäller framför allt Porsche). Jag håller absolut med om att chassit på 8:an är djävulskt bra i standardutförande, det var det som fick mig att köpa bilen från början. Det som jag går i "mål" på är motorn (Obs: Mappningen), och Mazdas attidyd mot sina kunder. Dom skall nog bara sälja små familjebilar och Miator och inte hålla på med sportbilar. Säljaren där jag köpte min 8:a erbjöd mig 190k för min bil i byte mot en MPS, kundvård.... nja, Mazdasverige är kanske omedvetna om hur det går till hos sina handlare ute i landet men jag har iaf tappat allt förtroende för dom. F-n det blir mer och mer en gnällannons det här jag gör det förmodligen inte lättare för mig att sälja bilen... AHA.... det är eran plan va.... era jäklar.... 
/Tobbe
Torbjörn Thorstenson
Hjo |
|
Författare |
Lennart
Användare

Publicerat datum: 13-07-2006 11:54 |
|
|
totgate skrev:
jag gör det förmodligen inte lättare för mig att sälja bilen... AHA.... det är eran plan va.... era jäklar....  
Javisst är det våran plan att hjälpa dig med att få den bil du verkligen brinner för. Om det sedan är en Rx-8 blir vi överlyckliga. Jag tycker som sagt att du ska gå igenom de alternativ som finns och motivera gärna dit val. 
Även om det är "OTÄNKBART" kan man ju ha fel.Nej, nej,nej, men om. 
När du gör ditt val ta lite tid på dig, jag tror Mazda släpper en + 100 - verision i höst eftersom försäljningssiffrorna - produktionssiffrorna sjunker drastiskt. 
Prod. Jan 2006 = c:a 4500 st. Prod. Maj 2006 = c:a 1000 st. 
Detta kan de inte leva med utan att ta beslut............... 
LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding. |
|
Författare |
totgate
Användare

Publicerat datum: 13-07-2006 17:51 |
|
|
Kom precis hem ifrån Borås... Vilka j-a bilar, grymma motorer och bromsar, ligger som limmade om man kör dom rätt (mycket attack) och en sjujäkla kvalitetskänsla. Fick prova fyra bilar, en Cayman S, 996 Carrera 2 S, 996 GT 3 samt en 997 Carrera 2 S. Den som imponerade mest var givetvis GT 3:an men det känns lite för hårt prismässigt (800k) annars är Cayman S en sjujäkla liten go bil, påminner otroligt mycket om RX-8 i körkänlsa men har mycket bättre bromsar (keramiska) samt den motor som RX-8:an förtjänar. 997:an är också en riktigt trevlig bil, tyvärr började det regna när det var dags att köra den och jag vågade därför inte stå på så mycket som man skulle vilja. Summa summarum så är Porscharna grymma bilar, det är bara så. Det kan inte finnas någon som har kört en nyare Porsche som kan säga något annat. Vad gäller någon sorts MPS version av RX-8:an så skulle det vara mitt förstaval, tyvärr tror jag inte att det kommer att komma någon sådan inom överskådlig framtid. Sedan ser jag det också som ett riktigt stort problem att det fortfarande är Mazdas j-a skitförsäljare som kommer att hantera dom. Jag hatar verkligen Mazdas ÅF i Sverige maken till idioter får man leta efter. Jag stannade till i Jönköping på vägen till Borås och frågade säljaren där vad jag skulle få för 8:an i byte mot en MPS, han gick ut och tittade på den och sa bara att det där är konstiga bilar som Mazda just nu säljer ut för ingenting och han var inte intresserad av att byta in någon konstig Wankelbil som ändå förmodligen kommer att läggas ner...suck... vilka j-a nötter. Så tyvärr känns det inte riktigt bra att stödja en sådan organisation genom att handla av dom. Men vi får väl se vad som händer på bilfronten eftersom det verkar stenkört att sälja 8:an och även att byta in den hos Mazda..... Nu blev jag på dåligt humör igen bara genom tänka på Mazdasäljare.....
/Tobbe
Torbjörn Thorstenson
Hjo |
|
Författare |
totgate
Användare

Publicerat datum: 13-07-2006 18:08 |
|
|
Jag måste även nämna bemötandet man fick hos Porsche. Otroligt proffsigt, Bilarna framkörda, tvättade samt en mekaniker kom ut och gick igenom servicehistorien på varje bil samt talade om vad det varit för typ av recalls osv... Sedan fick man ett litet häfte om varje bil där tidigare ägare samt alla övriga data listades. Efter det gick säljaren noggrant igenom alla knappar och reglage samt att man fick en liten karta med några rekommenderade vägar att åka. Avlutningsvis gav han lite tips om körteknik och uppmanade att köra bilen hårt Just det sista gillade jag skarpt. När man kom tillbaka från en provkörning kom han och tog emot med lite kaffe samt att vi satte oss ner och gick igenom provkörningen, undrade om man hade några frågor eller upptäckt några fel osv... Denna procedur upprepades mellan varje provkörning. När det sedan var dags att åka hem fick man en en liten pärm med lite prylar i (nyckelring, lite litteratur en DVD och lite annat småkrafs). Fy f-n vad bra det kändes jämfört med hur det kändes när man åker ifrån en Mazda(häst)handlare..... Allt som allt en underbar dag i Borås... (det där sista trodde jag aldrig att jag någonsin skulle skriva) 
/Tobbe
Torbjörn Thorstenson
Hjo
Redigerat av totgate datum: 13-07-2006 18:12 |
|
Författare |
Lennart
Användare

Publicerat datum: 13-07-2006 20:46 |
|
|
Ja Totte, ( Sorry) vad säger man ? Hästhandlare är nog ett understatement.
Jag tycker du skall sända det här precis som du skrivet det till Mazda i Gbg inklusive hur du blev bemött hos Porsche, så de förstår varför det säljs så få Rx-8 r i Sverige. Jag gillar inte heller inkompetent personal, och uppskattar det där lilla extra som vissa förstår att visa. Bra beskrivning på negativ och positiv marknadsföring. Lycka till i dit val. Efter din upplevelse är det inget val längre. Det är åt helvete när man träffar på folk som har jobbet som transportsträcka mellan sängen och fritiden. Good Luck !!
|
Författare |
totgate
Användare

Publicerat datum: 17-07-2006 09:49 |
|
|
Jag sänker priset på bilen till 260.000:- med originalfälgar, det är ta mig f-n den billigaste svensksålda bil ni hittar med den utrustningen.
/Tobbe
Torbjörn Thorstenson
Hjo
Redigerat av totgate datum: 19-07-2006 16:22 |
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 17-07-2006 11:10 |
|
|
Alltså jag skulle gärna hjälpt dig bli av med bilen men jag är en ekonomisk looser, så nu förstår du kanske att intresse finns men det är inte alla som har pengar eller vill tjöta hål i huvet på bankfolk.
|
|
Författare |
totgate
Användare

Publicerat datum: 17-07-2006 20:07 |
|
|
Behövs inte att "tjöta" med bankfolk, jag kan hjälpa till att fixa finansiering
/Tobbe
Torbjörn Thorstenson
Hjo |
|
Författare |
RE: RX-8:a med Navi till salu....Kanonpris tom 10/8.... |
totgate
Användare

Publicerat datum: 01-08-2006 23:59 |
|
|
Nytt pris tom 10/8... 249.000:- 
/Tobbe
Torbjörn Thorstenson
Hjo |
|
Författare |
RE: RX-8:a med Navi till salu....Kanonpris tom 10/8.... |
gzon
Användare

Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 05-08-2006 00:02 |
|
|
Mitt bud ligger kvar. 
Ang. Mazda i Jönköping ( Jacossons bil AB ) så är dom ett skämt gällande mazda. Ingen där har egentligen lust att varken sälja, serva eller hålla på med mazda. Jag hade en försäkringsskada på min bil och lämnade in på besiktning och fick svar att det inte var något fel på bilen. 2ans växel gick inte att få i utan att slita i spaken några gånger, de andra växlarna var även de mycket tveksamma. Försäkringskillen ansåg att det var fel på lådan och ville ha den reparerad men verkmästaren på jacobssons påstod att den skulle vara så. Troligen för att de inte kunde reparera bilen. Det slutade med att Strängnäs bilforum reparerade bilen för 34000:-. Jag kan varmt rekomendera Strängnäs bilforum, de tycker om mazda.
/Martin
www.superiorimports.se
Redigerat av gzon datum: 05-08-2006 00:05 |
|
Författare |
RE: ---------------------------------------------------------------- |
azathoth
Användare

Hemort: Västkusten
Registrerad: 21.04.07 |
Publicerat datum: 21-04-2007 18:19 |
|
|
Humm det var ett betydligt bättre pris här på SWR än hos handlarn.. 
Glöm nu inte att lämna in dina orginal grejor för på onsdag hämtar jag bilen =)
RX-8 |
|