Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 19 2024 07:57:08
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FC, Generation 2)
Författare Nyköpt -86 behöver service
Micke323
Användare

Inlägg: 3
Hemort: Linköping
Registrerad: 24.02.06
Publicerat datum: 17-03-2006 17:18
Hej.
Har precis köpt mig en RX7 -86. Den har gått långt, över 20 000 mil, men ska tydligen vara nyrenoverad i motorn. Samtidigt så gjordes en portning på den, så enligt förre ägaren skulle den ligga kring 200-220 hästar.
Papper och sådant på arbetet har jag inte sett, men priset på bilen var så fruktansvärt bra så jag slog till utan att ens ha sett den. Den står 80 mil ifrån mig hos min storebror. Så innan jag kan hämta den i sommar ska han fräsha upp den lite. Då kommer ju självklart alla dessa frågor vilka vätskor man ska ha i den.

Jag har sökt en del och fått fram lite svar, men då jag förstått att den inte finns någon riktigt FAQ (Frequently Asked Questions) här kanske vi skulle försöka göra en sammanställning på vad som gäller, allt för att kanske slippa lite av dom här frågorna längre fram.


Det min bror ville veta vad man ska ha är:

Oljefilter
Motorolja
Bakdiffolja
Luftfilter
Bränslefilter
Tändstift
Fördelarlock
Tändkablar

Motoroljan hag jag då fattat att det är Castrol GTX-3 15W-40 som gäller. Detta på grund av bra egenskaper och bra pris. Men vad är det som är det viktigaste med en olja för en Wankelmotor? Mineral? Viskositet?

Bakdiffoljan så jag att det iallafall till FD:n rekomenderades Red Line 75w 90. Fungerar den bra till FC:n också?

Tändstift har jag ingen aning om vad som gäller. Mekonomen listar ett NGK stift som heter 18-BR10ET. Ska man tro på det eller är det något annat man ska satsa på?

Övriga saker som filter och så, kan man köpa det på Mekonomen. Köpte ett luftfilter där till min Mazda 323-99, och det såg fint ut. Men till RX7:an ? Vart ska man annars vända sig? Biltema smiley ?


Ursäkta det långa inlägget med dom många frågorna, men då jag har sökt men inte fått någon riktig klarhet i det tänkte jag vi kunde försöka göra en ordentlig sammanställning den här gången.

MVH


Michael Helmersson - Nybliven RX-7 ägare
Författare RE: Nyköpt -86 behöver service
Bounter
Administratör

Redigera

Inlägg: 417
Hemort: Brunflo
Registrerad: 08.02.05
Publicerat datum: 21-03-2006 01:06
Eftersom ingen annan som borde kunna lite mer har svarat så kan jag testar svara på det som jag kanske vet.

Om det är en N/A vilket jag antar efterom det är en -86 så tror jag motorn ligger högst på 200HK.
Har läst att det är väldigt svårt att få upp den i mer.

Oljefiler: Själv kör jag på ett vanligt filter från OKQ8.

Motorolja: Här kör jag på Castrol GTX3 som du skriver, det skall tydligen vara en av dem bästa mineraloljorna av den billigare klassen.
Det är viktigt att det är mineralolja i wankeln eftersom den sprutar in den i förbränningskammaren (eller vad man skall säga) för att smörja apex-tätningarna.
Om man har syntetisk olja så förbränns inte all olja utan det blir belägningar på rotorn och själva väggen vilket inte är bra.

Bakdiffolja: Osäker på vad man exakt skall ha här, vill ha svar på det skälv.

Luftfilter: Det borde man också hitta på mekonomen eller liknande butik, eller så monterar man ett öppet filter på engång.

Bränslefilter: Borde också gå att få tag på genom mekonomen eller liknande.

Tändstift: Det bytte jag förra säsongen och minns att dem var dyra, runt 1000kr för 4st.
Tror jag köpte NGK men kommer inte ihåg modell, kan kolla upp det.

Var väl det jag hade lite svar på som jag hoppas skall stämma, andra medlemmar får väl hoppa in och lägga till.


Rx7 T2 -87

Redigerat av Bounter datum: 21-03-2006 01:08
plsv_bounter@hotmail.com
Författare RE: Nyköpt -86 behöver service
Micke323
Användare

Inlägg: 3
Hemort: Linköping
Registrerad: 24.02.06
Publicerat datum: 24-03-2006 19:43
Snart slut på arbetsveckan, så nu äntligen har jag lite tid över att ta hand om min egen tråd.

Tack för svaret. Helt klart lite klokare.
Olja: Inget snack, Castrol GTX3. Tack för tillägget varför mineral är viktigt.
Bränsle-,luft- och oljefilter går alla att handla på Mekonomen alltså. Bra, gillar den affären.

Dår var det bara resten. smiley

Tändstift tänkte jag på. Iom att den är portad, kan det tänkas att det är några "lyxigare" tändstift då? Kanske krävs lite bättre saker vid ett sådant ingrepp.

Så, någon som vill framföra sina åsikter? Bara att servera det på silverfat åt mig.

PS. Bounter: Din bil är min dröm. Bara så du vet.


Michael Helmersson - Nybliven RX-7 ägare

Redigerat av Micke323 datum: 24-03-2006 19:44
Författare RE: Nyköpt -86 behöver service
Micke323
Användare

Inlägg: 3
Hemort: Linköping
Registrerad: 24.02.06
Publicerat datum: 24-03-2006 19:48
Såg precis att jag fått PM där det bekräftas att filter från Mekonomen fungerar bra.

Även tips på lite olika stift. Frågan är bara vad som rekomenderas och vad som är bäst. Över och under, SKA det skilja eller är det bara för att spara pengar.


Michael Helmersson - Nybliven RX-7 ägare
Författare RE: Nyköpt -86 behöver service
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 24-03-2006 20:09
Angående tändstift ska vi fixa en separat artikel om det framöver, men den mesta informationen kan du nog hitta i den här tråden:
http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5940



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn