Författare |
Byta kolla växellåds olja. |
Roggan
Användare
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05 |
Publicerat datum: 29-06-2006 14:14 |
|
|
jag tänkte jag skulle byta växellådsolja och oljan i bakaxeln.
Det e många som säger att det är onödigt men vad vet jag. Tycker ni det är viktigt att byta detta?
Jag har en bil 89 med turbo och då är det ju två pluggar till växellåds oljan. Jag öppnade nedre och skulle kolla hur mycket olja det var. Olja var det gott om för det ran ut när jag lossade pluggen. Om jag nu byter oljan helt vet jag inte eller fyller på, ska jag då lossa båda pluggarna och hälla i tills det rinner över i det lägre hålet eller ska jag bara lossa den övre pluggen och fylla tills det är fullt där? Tycker det står lite otydligt i rep handboken.
Jag har en olja som är 75W-90 det borde väll funka eller måste det vara 80W-90? |
|
Författare |
RE: Byta kolla växellåds olja. |
Bounter
Administratör

Hemort: Brunflo
Registrerad: 08.02.05 |
Publicerat datum: 29-06-2006 15:07 |
|
|
Klart det är viktigt med fräsch olja i växellådan och bakaxeln också!
Jag kör också med 75W-90 och det funkar bra.
Det är egentligen bara att fylla i det övre hålet tills det rinner över.
Det är en plugg var för dem båda husen i lådan men oljan rinner ändå ut i hela lådan om du fyller i den övre pluggen.
Rx7 T2 -87 |
|
Författare |
Roggan
Användare
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05 |
Publicerat datum: 29-06-2006 15:22 |
|
|
Tack tack. Tror jag byter när jag ändå håller på. |
|
Författare |
Kelimutu
Moderator
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 29-06-2006 18:40 |
|
|
Bytte förra sommaren (andra gången på 6 år) och det är skillnad, kör med Redline oljor i växellåda och diff, MTL eller MT-90 heter den till växellådan och som Bounter skrev 75w90 till bakaxeln. Jag kör MTL till lådan för en skall vara "snäll", min är ruskigt trögväxlad iallafall eftersom jag har Mazdaspeed shortshift kit. Blev lite bättre med MTL.
Kelimutu
Henrik Barckman |
|