Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 27 2024 21:03:40
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FC, Generation 2)
Författare 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
ranzor
Användare

Redigera

Inlägg: 315
Hemort: Söderhamn
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 21-08-2006 08:35
Vad säger bilprovningen om man sätter i halbur samt 4 punktsbälten och tar bort orginalbälten i samband med att man monterer de nya? Finns det något sätt att få igenom det eller är det bara att glömma?

sen är det någon här som skulle kunna bygga en halvbur eller vet var man kan få tag på en?


mvh Jörgen
Mazda Rx-7 Turbo II -89
Söderhamn

jorgen.veronica@hotmail.com
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 21-08-2006 11:15
Halvbur är inget problem men bilen ska egentligen regbesiktas med buren. Detta är bara en begränsad regbesiktning (som för dragkrok ungefär) och de väger bilen så den får ny vikt i pappren.
Ofta så bryr de sig dock inte, såvida alla rör sitter bakom sätena och det inte finns något man kan slå i vid en olycka. Min RX har haft halvbur i många år nu och det har aldrig varit problem

4 eller 6-punktsbälten med orginalen borttagna är bara att glömma. Går ej att få igenom. Behåll orginalen så går det dock bra!


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Bounter
Administratör

Redigera

Inlägg: 417
Hemort: Brunflo
Registrerad: 08.02.05
Publicerat datum: 21-08-2006 14:03
Det är inte att rekomendera att använda 4 eller 6-punktsbälten med halvbur då man kommer krossas om taket trycks in.
Kör då med orginalbälten istället.
Om man vill ha 4 eller 6-punktsbälten i bilen så skall man ha fullbur, men det är inte heller att rekomendera på en bil som skall köras på gatan om du inte vill köra med hjälm på huvudet hela tiden (det är dock en sak jag funderar på att göra i min bil).

Detta är vad jag lärt mig iaf.


Rx7 T2 -87
plsv_bounter@hotmail.com
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 21-08-2006 14:33
Bounter skrev:
Det är inte att rekomendera att använda 4 eller 6-punktsbälten med halvbur då man kommer krossas om taket trycks in.
Kör då med orginalbälten istället.
Om man vill ha 4 eller 6-punktsbälten i bilen så skall man ha fullbur, men det är inte heller att rekomendera på en bil som skall köras på gatan om du inte vill köra med hjälm på huvudet hela tiden (det är dock en sak jag funderar på att göra i min bil).

Detta är vad jag lärt mig iaf.


Detta är tyvärr en myt. Stått mkt om det på rejsa bla. 6-punktsbälte slår alla sortes bälten i alla lägen.

4-punkts är inte heller att rekommendera då du kan få grova revbensskador vid krock.


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 21-08-2006 14:34
32495818
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 21-08-2006 14:42
Måste väl åndå va lättare att skada sig om man har ett smalt original bälte som skall ta upp all kraft.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Bounter
Administratör

Redigera

Inlägg: 417
Hemort: Brunflo
Registrerad: 08.02.05
Publicerat datum: 21-08-2006 14:58
Klart att rally bälten är bättre än vanligt bälte i de flesta fall, men om taket trycks ihop och man sitter fast i rally bälten så krossas man med största sannolikhet.
Om man istället satt med vanligt bälte som är utvecklad som så att ifall taket trycks imot så skall kroppen pressas undan vilket inte händer med rallybälten.
Alltså man skall ha riktig fullbur om man skall ha rallybälten,


Rx7 T2 -87
plsv_bounter@hotmail.com
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 21-08-2006 15:21
Har man huvudbågen precis bakom stolen så skall det mycket till för att trycka ner taket, men du har helt rätt i de du skriver ang bältets funktion.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 21-08-2006 18:26
Som sagt, sök lite på rejsa. Finns en snubbe som jobbar med säkerhet, han säger att "rallybälten" är helt överlägsna, alltid. Halvbur är väl ändå till för att taket inte ska kollapsa, så det argumentet förstår jag inte.

Förstår dock vad du menar om man kör utan bur, men det funkar tydligen inte så. Man har tydligen lika stor chans när taket trycks in om du sitter fast riktigt. För om du inte gör det så bryter du antgligen nacken. Rallybälten är juh TOTALT överlägset vad gäller ALLA andra typer av olyckor också, så fördelarna överväger mkt kraftigt.


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 21-08-2006 19:00
jag har fått förklarat att rally-bälten o likn är FÖR säkra för personbilar, därför att inte de bältet sträcker ut sig... så sa teknikern på Vägverket, och då gav jag upp att diskutera...


Black Zenki Project -88
It Takes A Real Man To Controll The Beast...It\'s Alive!! 332bwhp @ 7000rpm @ 0.85bar
ET 12.62 / 186.7km/h
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 21-08-2006 19:06
Får rätta Zebb lite, det är faktiskt två som skriver om säkerhet på rejsa. smiley En är min kollega och gode vän "Gripenland", den andre är faktiskt jag själv (fast jag har inte Hackis som "nick" där).
Sök dock gärna på rejsa, detta har ältats mycket där.

Det viktigaste vid en så kallad rolloverolycka är att man sitter så still som möjligt och på så sätt undviker att man slår emot inredning, mark osv. Detta blir mycket uppenbart om man studerat dessa typer av olyckor. Jag påstår att det gäller oavsett om man har bur (hel eller halv) eller inte. Argumentet att man skulle kunna "glida undan" och klara sig från att krossas med 3-punktbälte håller inte då det rör sig om mycket snabba förlopp. Den som sagt detta har helt enkelt inte förstått vad som händer.
Att använda en "sitta still" stol och ett 4- eller 6-punkts bälte är alltid bra vid denna typ av olyckor eftersom man hålls på plats effektivt.


Dock måste vi ta upp detta med 4-punkt bälten igen. Undvik dessa och använd istället orginal eller 6-punkt. Anledningen är att risken för så kallad underglidning vid frontalkollisioner är högre med 4-punkt. Detta innebär att man glider under bältets höftband och riskerar svåra skador på kroppens mjukdelar. Inget vidare!
Vän av ordning invänder nu att det finns många som haft 4-punktsbälten och krockat men ändå klarat sig bra. Helt riktigt! Man kan minska risken för underglidning med en bra geometri på stol och bälte. Men känner ni till hur? Knappast och varför chansa!

Mvh
Göran


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 21-08-2006 19:14
Angående vad teknikern som Tegis pratat med sa så hade han väl lite rätt i alla fall. "Rallybälten" är nog ofta mindre töjbara än orginalbältena. Dock är det inget som man kan säga som regel, det finns olika kvalitéer på bältes band och en seriös biltillverkare testar ut vad som passar bäst i just deras bil. I detstora hela är det tyvärr mera komplicerat än så med bältessträckare, airbags osv.
Jag förstår delvis vägverket att de inte tillåter att man byter. Utan rätt kunskap är det lätt att göra bilen mindre säker istället.

Tyvärr baserar VV dock sina slutsatser på en rapport gjord på VTI (statens Väg och Trafikforsknings Institut) i Linköping för många år sen. Jag har läst rapporten själv och kan bara konstatera att man utförde provningen på ett i mitt tycke felaktigt sätt. Flera parametrar ändrades i varje prov och man har väldigt mycket jämförelser mellan äpplen och päron om man säger så. Dock är den det enda underlag som VV har så det är den de går på!

Mvh
Göran


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 21-08-2006 19:49
Tack för tillägget ang. underglidningen, det hade jag helt glömt!

Har pratat med en kille som kör formel ford, han körde med 4-punkts till han krashade. Han bröt ett antal revben. Detta är väl förstadiet till underglidning egentligen...


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 21-08-2006 20:13
De inte Hackis vet om krocka är nog inte värt att veta smiley
Han bör veta lite efter alla fina bilar han förvandlat till skrothögar smiley


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Bounter
Administratör

Redigera

Inlägg: 417
Hemort: Brunflo
Registrerad: 08.02.05
Publicerat datum: 21-08-2006 22:09
Det som jag skrev är ju nåt som jag inte själv påstår är rätt utan bara nåt som jag läst på lite olika forum (amerikanska).
Ni har ju säkert större koll än mig smiley

Planerar själv att bygga en riktig bur med rallybälten i vinter.


Rx7 T2 -87
plsv_bounter@hotmail.com
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
ranzor
Användare

Redigera

Inlägg: 315
Hemort: Söderhamn
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 22-08-2006 09:12
Tack för alla super svar! Hjälper mig mycket.. synd bara att man inte får ha 4punkts eller 6punkts i bilen då iställe för orginal,, så fult att ha de kvar menmen...

Men ingen som vet var man får tag på en halvbur eller kan hitta nån som kan bygga en? =)


mvh Jörgen
Mazda Rx-7 Turbo II -89
Söderhamn

jorgen.veronica@hotmail.com
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Johan_k
Användare

Redigera

Inlägg: 295
Hemort: Laholm (Halland)
Registrerad: 29.11.04
Publicerat datum: 22-08-2006 11:40
Har du en svets eller en vän som har svets så är det inga problem (annars får du skaffa en). Jag gjorde en mall med el-rör (45mm) för att se hur jag ville ha det. Sedan gick jag till en mekanisk verkstad så bockade de bågen åt mig (ca 200 kr kostade det). Sedan var det bara hem och kapa resten av rören. Två dagar tar det om man gör i LUNG taktsmiley. Tänk på att om du svetsar själv ska du ha en svets med lagom ös i tror jag körde på ca 170-180 amper.

Totalkostanad CA 1000kr...

En bild på min Halv-bur http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/Bilder/Bilder%20till%20sidan!/Stora1024x768/PICT4409.jpg

Mvh Johan K


Johan Karlsson T-II 91 a med lite godis och mycket kul!
Projekt Sida
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304
up_ner@hotmail.com http://www.ipbolaget.com/users/ce04304
Författare RE: 4 punktsbälte samt halvbur? SBP?
Bounter
Administratör

Redigera

Inlägg: 417
Hemort: Brunflo
Registrerad: 08.02.05
Publicerat datum: 22-08-2006 12:17
Hödu Johan!
Du kan få bygga en sådan bur som du har åt mig också om du vill smiley


Rx7 T2 -87
plsv_bounter@hotmail.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn