Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 26 2024 18:44:05
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FC, Generation 2)
Författare Lågt oljetryck.... HJÄLP!
Backe
Användare

Inlägg: 110
Hemort: Stockholm
Registrerad: 07.04.04
Publicerat datum: 01-08-2007 18:01
Hej, har på den senaste tiden märkt att mitt oljetryck är alldeles för lågt och bilen är därför stående för tillfället :-(

Motorn är nyrenoverad/streetportad/förstärkt.
När bilen är kall har den normalt tryck vid tomgång och 3000 varv (2kg/4kg).
När bilen blir varm sjunker oljetrycket till >=0 på tomgång och strax över 3 kg på 3000 varv.

Jag hoppas det inte är o-ringen som sitter mellan främre kåpan och gaveln, det verkar vara ett helvete och byta.
Oljan jag har i är castrol gtx 15w-40

Hoppas någon wankelexpert kan ge mig ett tips om vad som är fel.

Börjar bli ganska less på biljäveln nu som inte verkar ge mig annat än problem, har inte heller gått igenom besiktningen ännu och har körförbud på Fredag, inte för att det spelar så stor roll här uppe i Hälsingland ;-)

Hoppas på hjälp!

Mvh
Peter


Mazda RX-7 TII -88, HKS 3" Downpipe, Catback by Uppsala avgassystem (3" Dual Pipe), Bönez Intake, Bönez main cat, RP Fuel pump, chip by Roland, 720 cc sec. Injectors, Greddy Profec B Spec II Boost controller. Gripforce F1 Racing Stage 3 clutch. Mild streetport + lite annat motorgodis (Geite), lättat svänghjul, TB mod, ingen avgasrening (Blockoffs på allt skit), -ABS -luftpump -AC borttaget, mycke plats nu, besiktning återstår (hua!)
Författare RE: Lågt oljetryck.... HJÄLP!
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-08-2007 19:17
Backe skrev:
Hej, har på den senaste tiden märkt att mitt oljetryck är alldeles för lågt och bilen är därför stående för tillfället :-(

Motorn är nyrenoverad/streetportad/förstärkt.
När bilen är kall har den normalt tryck vid tomgång och 3000 varv (2kg/4kg).
När bilen blir varm sjunker oljetrycket till >=0 på tomgång och strax över 3 kg på 3000 varv.

Jag hoppas det inte är o-ringen som sitter mellan främre kåpan och gaveln, det verkar vara ett helvete och byta.
Oljan jag har i är castrol gtx 15w-40

Hoppas någon wankelexpert kan ge mig ett tips om vad som är fel.

Börjar bli ganska less på biljäveln nu som inte verkar ge mig annat än problem, har inte heller gått igenom besiktningen ännu och har körförbud på Fredag, inte för att det spelar så stor roll här uppe i Hälsingland ;-)

Hoppas på hjälp!

Mvh
Peter

Du kan ju börja kolla din oljetrycksgivare som jag tror spelar dig ett spratt.
Om du inte hittar nåt fel på den så kan det va olje termostaten som sitter i vevaxeln.
Är denna okej så lutar det åt din packning som inte är så hemskt svår att byta.

Att du inte får den genom besiktningen beror KANSKE på alla dina MODS son har med avgasrening o göra smiley


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Lågt oljetryck.... HJÄLP!
Backe
Användare

Inlägg: 110
Hemort: Stockholm
Registrerad: 07.04.04
Publicerat datum: 01-08-2007 19:47
Du kan ju börja kolla din oljetrycksgivare som jag tror spelar dig ett spratt.
Om du inte hittar nåt fel på den så kan det va olje termostaten som sitter i vevaxeln.
Är denna okej så lutar det åt din packning som inte är så hemskt svår att byta.

Att du inte får den genom besiktningen beror KANSKE på alla dina MODS son har med avgasrening o göra smiley


Jo jo, har inte ens försökt besiktiga än, men har kollat avgasvärdena, det var ingen vacker syn :-) Men det tänkte jag åtgärda med en elektrisk luftpump/ev lite e85 och k-sprit eller nåt. Får väl hoppas att besiktningsmannen alldrig tittat under huven på en T2 förut heller, annars blir det problem.....

Imorgon ska jag riva främre kåpan på gräsmattan här i skogen och ta bort packningen mellan kåpa/gavel som jag fått tips om för att få bättre tätning mot o-ringen.......suck....känns ju esom en liten operation... på en gräsmatta i skogen dessutom. Så vi får väl se vad som händer, kanske postar lite bilder. S4 är ju tydligen lite felkonstruerad på den punkten.

Tackar för alla tips!!!

/peter


Mazda RX-7 TII -88, HKS 3" Downpipe, Catback by Uppsala avgassystem (3" Dual Pipe), Bönez Intake, Bönez main cat, RP Fuel pump, chip by Roland, 720 cc sec. Injectors, Greddy Profec B Spec II Boost controller. Gripforce F1 Racing Stage 3 clutch. Mild streetport + lite annat motorgodis (Geite), lättat svänghjul, TB mod, ingen avgasrening (Blockoffs på allt skit), -ABS -luftpump -AC borttaget, mycke plats nu, besiktning återstår (hua!)
Författare RE: Lågt oljetryck.... HJÄLP!
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-08-2007 20:03
Jag hade kollat de jag skrev först.
kan lätt bli skit i en givare eller termostaten så den trilskas. Om dom är okej så är det kåpan av som gäller.



[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Lågt oljetryck.... HJÄLP!
Backe
Användare

Inlägg: 110
Hemort: Stockholm
Registrerad: 07.04.04
Publicerat datum: 08-08-2007 15:29
Jaha, då har man bytt o-ringen och oljetrycket är tillbaka, ca 2 kg på tomgång.

O-ringen var bland det värsta jag sett, postar lite bilder:

[img]http://aycu11.webshots.com/image/23450/2001515156838883978_th.jpg[/img]
[img]http://aycu30.webshots.com/image/23989/2002456951993010445_th.jpg[/img]
[img]http://aycu31.webshots.com/image/24190/2002429496608470797_th.jpg[/img]

/Peter


Mazda RX-7 TII -88, HKS 3" Downpipe, Catback by Uppsala avgassystem (3" Dual Pipe), Bönez Intake, Bönez main cat, RP Fuel pump, chip by Roland, 720 cc sec. Injectors, Greddy Profec B Spec II Boost controller. Gripforce F1 Racing Stage 3 clutch. Mild streetport + lite annat motorgodis (Geite), lättat svänghjul, TB mod, ingen avgasrening (Blockoffs på allt skit), -ABS -luftpump -AC borttaget, mycke plats nu, besiktning återstår (hua!)

Redigerat av Backe datum: 12-08-2007 20:44
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn