Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 20 2024 13:14:47
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FC, Generation 2)
Författare Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 20-08-2007 19:05
Tjena. Länge sen jag va inne här men nu e jag på gång med min cab igen.
Började plocka isär bilen i helgen liknar mer en picup än en cab nu. Bara skära bort plåten mellan cabben och bagage utrymmet och fixa till ett flaksmiley Nej nån picup ska det inte bli men hade nog blivit kanske värdens ända Fc med flak, en epa kanske? vad vet jag?

Nu till saken. har inte lackat någon bil innan och det råder ju lite delade meningar om hur man ska slipa. Plåtrent eller inte.
Jag e inte alls sugen på att slipa plåtrent utan bara laga den lilla rost som finns vid skärmkanter och lite så.
Trode bilen skulle vara mer rostig under caben för den har spruckit vid sömmen som ska föra ner vattnet genom dränerings slangarna men det va skönt nog bara pytte lite rost. Ju mer jag skruvade bort ju gladare blev jag för karossen Va som sagt bättre än jag trodde.

Det är tydligen olika lätt; svårt för ny färg att fastna och inte krackelera beroende på vad det är för lack under. Bilen är nu orginal röd men kommer nog byta till en mer mörkröd metalic lack eller nått sånt. Rött blir det i alla fall igen men inte orginalfärgen som sagt utan något lite roligare och snyggare.

Ni e nog många som lackat endel på era bilar så jag undrar om det är något särskilt man bör tänka på, akta sig för när det gäller lack val. Vill ju så klart att det ska se snyggt ut och hålla länge.
roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 28-08-2007 20:20
Hur lägger jag till bild? Kan jag ta den från datan eller måste den ligga på nätet nån stans? Hur gör jag för att lägga in en bild? prövade att klicka på bifogad fil och då stog det C:\Documents and Settings\roger\Skrivbord\rx plock 1.jpg. Men sen då?och är det rätt?

Redigerat av Roggan datum: 28-08-2007 20:25
roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 28-08-2007 20:54
Svaret på din fråga om det skall va plåt rent = NEJ
Finns ingen anledning till att slipa ner till plåten om man inte har rost eller någon skada ( hack).
Om man slipar plåtrent så är det MYCKET stor riska att plåten sträcker sig och blir full av små bucklor. Skall du själv slipa ner bilen så snacka först med lackeraren och hör vad han säger. Gissar att han säger 400 eller 500 korns papper alt mattningsduk smiley .
(Tro mej har gått den hårda skolan pga att min farbror är billackerare o fassan bilplåtslagare smiley )


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Ska lacka om bilen
KenjaD
Användare

Inlägg: 118
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07
Publicerat datum: 29-08-2007 14:43
Mattningsduk fungerar bra så länge den ej är för grov, spec om du ska ha en metallic färg på den. Lackerare säger väll lite olika men 600 på en rund occilerande slipmaskin med mjuk dyna fungerar jätte bra. Slipper man gå för djupt på kanter och så kommer man åt överallt. Det är tillräckligt att inte lämna repor som syns i lacken samt att färgen fassnar perfekt. Men som sagt fråga lackarn som ska göra det då det finns en uppsjö av färgtillverkare samt olika sorters färger. De flesta i sverige måste numera använda vattenbaserad färg. Standox, Du Pont, och ett par till finns att välja mellan smiley Sen är det smak och tycke om det ska vara latex baserat eller inte. Brukade jobba som lackerare så har du några frågor så är det bara att PM:a

Många brukar gå på väldrigt grova papper i början när man inte vet, men det kommer synas senare smiley. lacken ska bli matt bara. inte spec ruggad.


// Kent
Velocity Red FD-92


Redigerat av KenjaD datum: 29-08-2007 14:46
kent@festuz.se www.jaderlund.com
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 29-08-2007 19:42
Har pratat med lite olika personer så jag börjar få bilden klarare för mig.
Har en kompis som håller på mycket mer med bilar än jag själv som ska komma och kolla och visa mig lite nästa vecka. Han ska hjälpa mig med rosten och se till så jag inte gör nått dumt. Ska försöka göra så mycket som möjligt själv men kommer lämna bort det jag inte tror jag klarar av. Bara dumt att klanta själv med sånt man inte kan men samtidigt e det roligt att lära sig och veta att man gjort så mycket man kunnat själv. Bilen blir ju mer personlig och mer värd för en själv då.

Men som frågat, hur lägger jag upp bilder? kunde ju va skoj att visa vad man håller på med.
roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 29-08-2007 20:11
Hur du laddar upp bilder!

Använd inte Snabbsvar längst ner på sidan. Klicka på knappen Svara.

Då kommer en svara sida upp där du har möjlighet att ladda upp bilder.

Ps, det är viktigt att uppladdning av bild är det sista som görs innan du postar svaret. Skulle du efter uppladdning av bild klicka på förhandsgranska så glömmer sidan av att du vill ladda upp en bild.
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 30-08-2007 04:47
[img][/img]

Roggan bifogat denna bild:

roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 30-08-2007 04:48
Det gick. Tack för Hjälpen. Så här ser det ut för stunden.
roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 31-08-2007 23:35
Kollade lite på bildden nyss. Fan vad min bil ser sönder ut, ska ängna morgondagten till att ta bort X antal skruvar som gått av i skallen när jag försökt lossa dom. Gud så tråkigt. Dom blir ju liksom ett med bilen efter ett tag (år)

Jag vet vad jag vill ha för lack nu. kommer nog bli bra.
roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 31-08-2007 23:37
Måste bara säga att jag älskar den där bilen.
roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 01-09-2007 04:57
Ett tips till alla FC ägare när det gäller rost.
Kolla hur det ser ut vid golvet där det möter tröskellådan.
Min var riktigt dålig där och det verkade som att den rostat inifrån så lyft även på mattan o kolla.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 04-09-2007 21:28
så efter helgens arbete med bilen fick jag dra till sjukhuset och skrapa, borra bort metalspån ur ögat. Har prövat det innan så det va rätt lugnt.
Sliter mig i håret och försöker begripa photoshop. kan ju va kul att testa lite ideeer innan lack. Råkade få bilen att bli lila. Ganska sjyst men lila blir det intesmiley

roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 08-09-2007 19:43
Lånade en bild jag hittade på nätet.
Är ingen klippa på photoshop som ni ser men tanken är att det ska bli nått liknande detta men med metalic färg.[img]http://www.wankelregistret.se/forum/attachments/rxtest2roedsvart2[757].jpg[/img]


Edit by combat: gjorde lite ändringar.

Roggan bifogat denna bild:



Redigerat av Combat datum: 08-09-2007 23:45
roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 19-09-2007 20:46
slipade bort all yt rost i helgen och penslade på en grund zink rostskydds färg.
Minns inte nammnet, men med tanke på priset borde den va bra.
Men Börjar bli lite orolig för jag kan inte sånt här.
Jag hade som en slip skiva (kan inte nammnet den är som en borste nästan) man sätter i bormaskinen och slipade som f_n för att få borrt all rost. Tyckte den funkade rätt bra men den tog inte det sista i porerna. Tror ni det räcker eller ska jag fixa en bläster och se till så att allt, precis allt försvinner? Det är som sagt bra slipat enligt mig men jag har inte så mycket att gå på mer än min mag kännsla... smiley


kolvar e väll ok... Synd bara att det behövs 8st innan det börjar likna nått.
roggan_utown@hotmail.com nej
Författare RE: Ska lacka om bilen
Roggan
Användare

Inlägg: 132
Hemort: Karlshamn
Registrerad: 26.04.05
Publicerat datum: 22-09-2007 19:11
Behöver svtsa i skärmarna lite dom är dåliga båda två bak och nere där dom skruvas fast med två skruvar. tips på bra ställe att köpa vore fint eller är det helt nya skärmar som gäller. blir inte så i så fall. Får fixa egen plåt i värsta fall men det e ju segt att krabba med sånt. Tack för svar. Och gärna svar på det med rosten har pratat med lite olika några säger att det räcker och vissa att jag ska ta det 110% plåtrent Det är ca95% enligt mig.


kolvar e väll ok... Synd bara att det behövs 8st innan det börjar likna nått.
roggan_utown@hotmail.com nej
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn