Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 17 2024 06:22:09
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Ska köpa så småningom... var snäll och kom med råd tack!?
damir662
Användare

Inlägg: 2
Hemort: Jönköping
Registrerad: 10.05.06
Publicerat datum: 10-05-2006 21:32
Hej!

Först av allt. Tack för en grym sida! Fick veta om den när jag var på mässan här i Jönköping och besökte montern (där jag även såg Petrus RX som var heeeeeeeeeeelt underbar). Ett stort tack till killen jag pratade med då (ber om ursäkt men jag har glömt namnet)

Nu till min "fråga". Jag kollar på RX8 bilarna på mobile.de (Tyskland) och är väldigt inne på att åka ner dit för att hämta en bil.

*Har någon här gjort det?
*Vad har ni för råd angående val av bil, utrustning med mera?
*Ska jag köpa 231hk eller 192hk?
*Några årsmodeller man ska undvika?
*Ska jag åka till tyskland för att köpa bilen eller kanske satsa på andra länder? (Belgien, Holland, USA...)

skulle vara tacksam för svar och synpunkter!

Damir
damir662@hotmail.com
Författare RE: Ska köpa så småningom... var snäll och kom med råd tack!?
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 11-05-2006 06:32
Jag har gjort precis det du beskriver. Kollade på Mobile.de, stack ner och införskaffade mig en råtta. För att svara på dina frågor:

Köp 231hk versionen. Vad jag har läst på rx8club så verkar det vara mycket mer problem med 192hk versionen. Det kanske bara gäller automatarna, och det kan också bara vara rykten. Men vad tusan om du nu ändå ska ha en RX-8 så ta den kraftfullare. Jag läste i en artikel att lo-power varianten har lite bättre bottendrag, men en av grundstenarna i att köra en RX-8 är att ha rätt växel i, annars händer inte mycket. (Om man inte fuskar som Petrus dock)

Angående årsmodeller så har varje senare årsmodell fixat den föregåendes barnsjukdomar. Om du köper en 05a så slipper du startmotor problem med mera. Jag köpte en 04a och jag ska lämna in den på service snart. Då tänkte jag ta upp problem med svåra starter och andra saker som är fabriksfel. Dessa fel finns väl dokumenterade så om du skaffar en 04a är det bara att läsa in sig på vad som kan finnas och verifiera detta med din bil (om det redan blivit fixat eller inte). Notera att det är lätt att bli paranoid när man läser om alla problem andra har haft.

Slutligen om du ska köpa utomlands så MÅSTE du kolla vägverkets hemsida mycket noggrant. Där finns alla dokument som du MÅSTE ha med dig hem. Jag hade lite strul i den svenska administrationen så jag hade körförbud på min i en månads tid. Turligt nog var detta november så jag hade redan ställt av bilen.

En sak till, de RX-8orna som man ser massproducerade på Mobile.de har ingen underredsbehandling alls. Jag ska lämna in min för att få den fixad annars rostar den sönder innan året är slut.

Slutligen språket: Är du vass på tyska? Jag pratar en dålig skoltyska och jag hade INTE klarat av det om jag inte dragit med min pappa som har arbetat i Tyskland och pratar språket flytande.

Jag går gärna igenom med dig mer i detalj av vad du behöver om du ska köpa i Tyskland. Lika bra att du kan dra nytta av mina lärdomar direkt så du slipper gå nervös i flera månader. Fan, jag sov dåligt i veckor när RX-8an stod oförsäkrad i ett allmänt parkeringsgarage. (Ja du kan inte försäkra den förrän den svenska registreringen är klar, tar ungefär 2-3 månader)


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Ska köpa så småningom... var snäll och kom med råd tack!?
damir662
Användare

Inlägg: 2
Hemort: Jönköping
Registrerad: 10.05.06
Publicerat datum: 11-05-2006 08:19
PerSmitt

Jag TACKAR TACKAR och ÅTER TACKAR en miljon gånger... hinner inte skriva mycket nu.. ska dra o jobba men skickar et PM sen ikväll. Åter igen, TACK
damir662@hotmail.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn