Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 17 2024 03:55:16
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Mazda service center
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 16-06-2006 07:15
Hej

Jag har nyligen haft den lilla råttan inne på service i Malmö (Scanauto). Jag kom dit lite nervös med en bunke papper med olika recalls som jag ville få fixade eller verifierade att de är fixade.

När servicekillen såg papperna bara log han och sa att RX-8an kan ha rätt så många mer problem än så. Han var mycket accepterande och verkade känna till RX-8an rätt väl. Han sa att det endast fanns tid till service (det var vad jag hade bokat) den dagen och det kändes tryggt att ha kunnig personal att serva råttan.

Efteråt så bekräftade han att länkarmen var en bra länkarm och att alla värmeproblemen vid tanken var adresserade. Det konstiga är att jag inte har något kampanjklistermärke alls som skulle indikera att dessa åtgärder har blivit gjorda. Jag är därför nyfiken var de ska sitta för jag har letat under huven och vid sidan av dörren där jag trodde de skulle sitta.

Jag fick direktivet att kontakta Mazda, för att fixa alla små detaljer, när verkstadschefen var tillbaka. Jag ringde och fick prata med verkstadschefen och *PANG* allt mitt förtroende försvann med detsamma. Jag nämnde att jag hade svåra starter och ville verifiera att jag hade fått det fixat. När han frågade mig "Och hur skulle vi se det?" och jag svarade "Det bör ni väl kunna se på tändstiften" så utbröt han argt "Va, skulle det vara skrivet på tändstiften eller!?"

Efter en kortare diskussion så rättade någon annan honom att de faktiskt byter tändstiften på RX-8or, men inte förrän han hunnit säga att det gör man inte på svensksålda RX-8or och lite allt möjligt dumt. Jag blev bara chockad över hur enkelt han ljög mig rakt upp i ansiktet (eller telefonluren i varje fall). Efter att han blev korrigerad kröpt det fram att han INTE hade någon Mazda utbildning. Men han kunde ändå lätt säga till mig att så gör vi inte med några RX-8or.

Jag lyckades dock efter det få fram mina punkter (han blev lite lugnare efter korrigeringen).
1. Svåra starter. Hur kontrollerar jag att de har verkligen flashat och gjort sitt arbete efteråt?
2. Knakljudet från framvagnen. Tack Mazdamaan för recall nummret för när jag nämnde att jag hade det så sa han att det vore bra om jag tog med det.
3. Immande bakljus. Om jag minns rätt så har andra här fått sina bakljus utbytta om de immade. Verkstadschefen hävdade att det aldrig är vakuum i dem och därmed så kommer de alltid imma under vissa förutsättningar och man kan inte göra något åt det. Någon som vet om det är så eller inte?
4. Min stolsvärmare värmer endast bakom ryggen. Jag minns att någon annan här haft det problemet också. Då skulle han förklara för mig att det var omöjligt för Mazda seriekopplar alltid sina sitsvärmare så om den ena värmer så måste båda fungera. Han fortsatte att förklara skillnaden mellan serie och parallellkoppling för mig, kanske med väl vilja för att jag skulle förstå men jag tvivlar på det. I vilket fall som helst, felet är där oavsett om Mazda har seriekopplat eller parallellkopplat sätet.
5. Gnisslande bromsar. Jag kan låta mer än en buss vid en inbromsning. Tur att man har wankelmotorn, annars hade det inte gått att höra skillnad på en buss och en RX-8a ;-)

Lite kommentarer vore tacksamt, särskilt info om dessa punkter jag har nämnt. Jag känner att det vore bra att ha lite mer kött på benen. Verkstadschefen kommer att kämpa mot mig varenda tum längs vägen så jag vill vara så förberedd som möjligt.

Givetvis kommer jag vara hövlig (vilket jag var i hela telefonsamtalet) och saklig i min diskussion med service killarna men lite fakta skulle inte skada. Tack så hemskt mycket på förhand.


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Mazda service center
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 16-06-2006 08:52
Bra beskrivning av dålig erfarenhet. Jag hoppas och tror att två M representerande M = 3M från Sveriges näst största stad kommer att ta någon i Sveriges 3 största stad i örat riktigt ordentligt. Det ska göra ont när man är dum.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Mazda service center
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 16-06-2006 13:56
Hmmm, den verkstadschefen verkar ju ha lite problem. Han borde nog börja tänka att kunder INTE är ett problem i arbetet, kunderna är hans arbete!


Författare RE: Mazda service center
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 20-06-2006 08:36
Jag är inte så hemskt bekymmrad av det dåliga bemötandet. Det som bekymmrar mig är om kompetensen ligger på samma nivå som bemötandet. Är det någon som kan hjälpa mig svara på dessa frågor:
1. Hur vet jag att en viss service blivit gjord t.ex. reflash. Finns där någon dokumentering typ klistermärke och var sitter den i så fall?
2. Vid reflash måste både KAM och NVRAM rensas?
3. Immar alla bakljus igen eller ska det vara vakuum i dem?

Tack på förhand!



Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Mazda service center
nicce12
Användare

Inlägg: 24
Registrerad: 06.04.05
Publicerat datum: 21-06-2006 14:09
Ang fråga 4:
4. Min stolsvärmare värmer endast bakom ryggen. Jag minns att någon annan här haft det problemet också. Då skulle han förklara för mig att det var omöjligt för Mazda seriekopplar alltid sina sitsvärmare så om den ena värmer så måste båda fungera. Han fortsatte att förklara skillnaden mellan serie och parallellkoppling för mig, kanske med väl vilja för att jag skulle förstå men jag tvivlar på det. I vilket fall som helst, felet är där oavsett om Mazda har seriekopplat eller parallellkopplat sätet.

Jag har samma problem, i slutet av vintern började plötsligt det värma även under häcken då och då! Har även fått knakandet så det är dags för lite garanti diskussioner...
Mvh, Ncilas


-----
Rx-8, Velocity Red Mica, årmodell 2004 - uttagen 2005-04

Redigerat av nicce12 datum: 21-06-2006 14:10
Författare RE: Mazda service center
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 21-06-2006 14:46
Per. F1. Även om du har en klisterlapp vet du inte ATT arbetet är utfört. Det ända säkra sättet är väl att provköra. Du borde märka skillnad.
Per. F2. Ecu:n måste nollas = svar Ja.
Per. F3. Man kan inte ha vakum där, du ska ju byta lampa ng gång. Detta måste var en reklamation, lampan är ju otät. Garantijobb !!
nicce 12. Detta är väl en reklamation. Garantijobb !!


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn