Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 17 2024 06:51:11
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Bromsat min RX-8 idag!
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 31-07-2006 06:56
På begäran så fular jag till det och snikar in en gammal topic ifrån det förra forumet här.
[quote="Lasse wankel"]Idag har jag plågat min Renesis motor på ett par Sun rullar med intressanta resultat. Åkte dit med tanken fylld med OK 95 oktan soppa och en förhoppning om 230+ hk, men ack vad jag bedrog mig! Endast 217 hk hittade ut på excenteraxeln vid 8500 rpm. Kollade även av lambda värdet och såg att den gick snorfett 0.8-0.85! Vad göra? Jo i med 20l Shell Super V 99 oktanigt slask, resultat... 229 hk@8990 rpm!! 12 hk mer än OKs pissoppa talar sitt tydliga språk detta är krut! Körde ett andra referenspull 2 min senare 231.6 hk @9050 rpm= klart nöjd Lasse wankel! OBS!! Det enda som är gjort är byte av bensin inget mappande eller trixande detta måste vara tidernas enklaste "bolt on" modifiering smiley 8) Några andra här på forumet som har liknande erfarenheter av Shells dunder soppa :?:[/quote]

Resten av tråden kan ni läsa här:
http://www.wankelregistret.se/oldforumsneverdie/viewtopic.php?t=5258

Detta ämne har tydligen åter blivit aktuellt och nya uppgifter ska tydligen lämnas av wankelrolfo.

Vill ni citera något inlägg ifrån det gamla forumet så får ni städa lite grann i koden då detta blir fel:
[quote="Lasse wankel"]Bla bla bla[/quote]
Det grönmarkerade måste plockas bort om ni kopierar citering i gamla forumet och sedan klistrar in här.


Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
wankelrolfo
Användare

Inlägg: 43
Hemort: sundsvall
Registrerad: 07.04.05
Publicerat datum: 06-08-2006 22:56


Bromsade förra fredagen hos Motor Nord på DynaPack Dynamometer,direktkopplad till hjulnaven.
Inget glädjande besked direkt.148,2 whp.148,3Nm
Kommer att lägga in det för allas beskådan

www.verktygsproffs.se
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
wankelrolfo
Användare

Inlägg: 43
Hemort: sundsvall
Registrerad: 07.04.05
Publicerat datum: 09-08-2006 21:54
Häpp,vad hände med lille skutt som hoppade ur trollerihatten? Tog ett lååångt hopp till 255,7. Gudars skymning!!!
www.verktygsproffs.se
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 10-08-2006 05:48
Inte dåligt 73% upp på bakhjluen.smiley Fick du 73% på vridet ochså ? smiley Nu kommer du i tid till jobbet eller ????? smiley


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
wankelrolfo
Användare

Inlägg: 43
Hemort: sundsvall
Registrerad: 07.04.05
Publicerat datum: 10-08-2006 15:27
Lennart skrev:
Inte dåligt 73% upp på bakhjluen.smiley Fick du 73% på vridet ochså ? smiley Nu kommer du i tid till jobbet eller ????? smiley

Tja, inte blev det sånt skutt,men 213,3 vid 7500 (=44% upp).
Finns det någon i EU land som nått högre???
So, let's speak up!
www.verktygsproffs.se
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 10-08-2006 15:38
Du kanske ska berätta vad som är gjort med bilen?

Jag vet, sitter ju med videofilmer ifrån Mittsverigebanan där ett visst motorrum fastnat på film.


Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
X-Man
Administratör

Inlägg: 937
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03
Publicerat datum: 10-08-2006 15:54
Combat skrev:
Du kanske ska berätta vad som är gjort med bilen?

Jag vet, sitter ju med videofilmer ifrån Mittsverigebanan där ett visst motorrum fastnat på film.


Sluta sekla över Rolf´s motor Combat, klipp ihop filmen så att alla andra får söla ner tangenbordet oxå smiley


Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/
163229555
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 14-08-2006 13:04
wankelrolfo, det måste blivit något fel på din första körning. 148 whp låter som om du kör bilen på lättmjölk.

Personligen har jag inte bromsat bilen men jag har märkt att den blivit klart piggare med 99 oktan i tanken.


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 14-08-2006 14:26
Data krångel är orsaken till att övriga inte fått ta del av film materialet. Vad jag vet så försöker broder Combat få igång en dator så han kan fixa med filmerna.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 14-08-2006 21:54
Ja nu har min "råtta" rullat 1400 mil och har aldrig gått bättresmiley Jag tankar alltid V-Power och har en 1 cells Ferrita kat samt 2.5" främre dämp. Har kört med G-Tech Pro 0-100 km/h på 6.82s samt 402m på 14.82s-153,1 km/h. Kommer att skruva ditt ett OBX header och sen bromsa. Tyvärr tappade jag 8 hk vid sista bromsningen på Sun rullarna med race kat jmf med orig kat, men...jag glömde att stänga av airconditionsmiley Gör ett nytt försök på Onsdag morgon så får vi sesmiley Bilen drar mellan 1.1-1.5l/mil på gatan beroende på körsätt. Jag har handlat Braid race fälgar 8X18" med Bridgestone R-däck S540 245/40 detta gjorde att bilen blev 3s snabbare på Kinnekulle Ring på varvetsmiley Vad jag bör göra åt chassiet är grövre kränghämmare fram då bilen kränger för mycket i snabba kurvor. Även stötdämpare och fjädrar ska uppgraderas under Vintern. Som sagt inga fel på bil o motor och bromsklossarna har 4 mm kvar efter 3 banträffar och 1400 mil!
Hoppas få se ett antal RX-8 på banan innan sommaren är slutsmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
wankelrolfo
Användare

Inlägg: 43
Hemort: sundsvall
Registrerad: 07.04.05
Publicerat datum: 18-08-2006 18:41
PerSmitt skrev:
wankelrolfo, det måste blivit något fel på din första körning. 148 whp låter som om du kör bilen på lättmjölk.

Personligen har jag inte bromsat bilen men jag har märkt att den blivit klart piggare med 99 oktan i tanken.

Ja, 99 oktanig lättmjölk i så fall.Bara lättmjölk ett helt år,varje tankning!
Starka mediciner förlorar i verkningsgrad efter lång tids användning.smiley
Metanol/nitro blir det framöver
www.verktygsproffs.se
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 18-08-2006 20:20
wankelrolfo skrev:
PerSmitt skrev:
wankelrolfo, det måste blivit något fel på din första körning. 148 whp låter som om du kör bilen på lättmjölk.

Personligen har jag inte bromsat bilen men jag har märkt att den blivit klart piggare med 99 oktan i tanken.

Ja, 99 oktanig lättmjölk i så fall.Bara lättmjölk ett helt år,varje tankning!
Starka mediciner förlorar i verkningsgrad efter lång tids användning.smiley
Metanol/nitro blir det framöver


Vilket blandningsförhållande har du tänkt dig ?? smiley 1/4 eller ?? smiley
Fixar du detta får du säkert Nobellpriset. smiley smiley


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 18-08-2006 20:25
Som sagt så bromsade jag åter min RX-8 i Onsdags morse. Enda skillnaden var AC avslagen samt orig däcken monterade. Vädret var regnigt c:a 18 grader. Resultatet då? Ja 11 hk mer än vid förra bromsningen nu 234.5 hk@9000 rpm maxvrid 195nM@7400rpm. På bakhjulen blev det 149,4 hk förlust i drivlina 80.9 hk. Nu i helgen ska OBX grenröret monteras och så blir det åter igen bromsningsmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 20-08-2006 07:50
Det där är ju en 34% förlust i drivlinan. Är inte det sjukt grym förlust? Jag har någonstans fått för mig att förlusten ska ligga på mellan 10-15%


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
wankelrolfo
Användare

Inlägg: 43
Hemort: sundsvall
Registrerad: 07.04.05
Publicerat datum: 20-08-2006 08:21
Lasse wankel skrev:
Som sagt så bromsade jag åter min RX-8 i Onsdags morse. Enda skillnaden var AC avslagen samt orig däcken monterade. Vädret var regnigt c:a 18 grader. Resultatet då? Ja 11 hk mer än vid förra bromsningen nu 234.5 hk@9000 rpm maxvrid 195nM@7400rpm. På bakhjulen blev det 149,4 hk förlust i drivlina 80.9 hk. Nu i helgen ska OBX grenröret monteras och så blir det åter igen bromsningsmiley

/Lasse

234.5-149,4 = 85.1 hk. Innebär 36,28% drivlineförlust enl.min räknedosa
www.verktygsproffs.se
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
wankelrolfo
Användare

Inlägg: 43
Hemort: sundsvall
Registrerad: 07.04.05
Publicerat datum: 20-08-2006 08:46
Lasse Wankel, när du bromsar nästa gång prova gärna om antispinn,antisladd
systemet påverkar något ,in resp. urkopplat? Hade själv 148,2hk vid 9000rpm direkt på axlarna vilket innebär 35,84% i förlust om 231fwhp antas.Tänkte inte
på detta själv vid bromsningen.Ac var heller inte inkopplad.Nästa bromsning
sker efter headerbytet. Jag ska upprätta ett schema för olika scenarier för att se om det går att öka mer än 73% ,dvs fler ponnys än 256rwhp som jag nu har.
/Rolf
www.verktygsproffs.se
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 20-08-2006 08:56
förlusten på "rullar" är inklusive däck friktion mot rullen. Ju bättre däck man har ju bättre greppar det mot rullen ju högre totalförlust blir det. Detta är i min bok inte drivlineförlust utan nått annat eftersom man mäter inkl däckfriktion mot rullen.

en bromsning typ rototest visar mer rätt resultat om du ska ha kraften på drivaxeln.
rototest plockar man av hjulen och spänner upp bilen's drivaxel i ett par hydraulbromsar. Detta medför att man mäter drivaxel effekten.

hur mycket man ska lite på rullar vet jag inte, men om man gör effektmätning flera gånger vid olika tillfällen på samma rullar så kan man med ganska stor säkerhet fåut en korrekt sifra på hur mycket effekt olika modifikationer har gjort. Detta eftersom man då kollar på skillnader i effekt på samma rullar.

Men som sakt vill man ha en 100% korrekt siffra på effekten på drivaxeln så bromsar man bilen hos rototest. Nackdel med rototest är att det är svårt at få tid samt att det är generellt sett dyrt.

Rullar är ett mycket bra alternativ om man ska mappa eller kollla effekt mellan två olika mods. Rullar är dessutom mycket billigare.
Sen hur väl motoreffektsifran stämmer överens med verklig motoreffekt på rullar beror på den som sköter rullarna. En med erfarenhet kan få rullarnas uppgina motoreffekt att stämma mycket bra med verkligheten.

Dock skulle jag ta rullarnas "drivlineförlust" med en nya salt. Personligen anser jag inte att man kan räkna på det sättet.

EDIT:
så Lasse's 8 på 234.5 hk@9000 rpm maxvrid 195nM@7400rpm sämmer säkert dock skulle jag inte sätta allt för stor vikt vid hjul effekten & ev drivlineförlust.
Men det är bara jag, med den lilla kunskap jag har om hur rullar fungerar.
Är det nån som kan komma med mer info (vad som helst egentligen) om hur rullar fungerar mottages det tacksamt.

Notera att det fungerar jättebra att gämföra siffror mellan alla "rullande" landsväg's maskiner, men inte rakav mot rototest. Detta pga hur de mäter effekten.


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.

Redigerat av dizzy datum: 20-08-2006 11:20
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
X-Man
Administratör

Inlägg: 937
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03
Publicerat datum: 20-08-2006 15:09
Bänken som Rolf kört i är iaf samma typ som Rototest bänk...


Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/
163229555
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 20-08-2006 21:04
Stämmer Rolf! 234.5 hk är ett korrigerat värde ber på temp luffttryck m.m alltså enligt Sun bänken 36.28% förlust vilket jag också tycker låter mycket, men jag ska jmf det på MTEs Rototest där jag har möjlighet att bromsa min egen bil samt kundbilarsmiley Iaf nu är OBX grenröret på plats och spontant så här utan att bromsat så känns motorn starkare och varvar ut fortare, på Onsdag får vi se vad det blir för siffrorsmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Bromsat min RX-8 idag!
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 23-08-2006 21:07
Jag hade fel! Har tappat 5 hk @9000 rpm samt att vridet sjönk från 195nM@7400 rpm till 191 nM@7600 rpm. Alltså inte helt nöjd med OBX grenröret! Ett till test blev det med 70% V-Power samt 30% av ......smiley Resultat 9 hk mer vid 9000 rpm! Summa sumarum 238@9100 rpmsmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn