Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 17 2024 01:42:14
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Sida 1 av 2 1 2 >
Författare Problem med min mazda
annarein
Användare

Inlägg: 17
Hemort: Stenungsund
Registrerad: 12.09.06
Publicerat datum: 17-09-2006 18:55
Köpte min bil i sommar och allt gick kanon ända tills jag blev övertygad om att lämna in den på service. Ja ni läste rätt, ironiskt nog så startar den inte veckan efter servicebesöket. Så hittar man denna hemsida och läser alla varningar om kass service, dålig kompetens och kända fel med bilen. Lite svettig blir man. Åter till mitt fel. Startmotorn går runt men den tänder inte. Olika bud, antingen tändspolarna, eller startspärren. Har provat med reservnyckel och de jag pratat med säger att om startspärren är boven så ska den starta först och sen dö vilket inte sker.
Om nu tändspolarna blivit kassa på denna korta tid (kanske är det inte rätt sort de satt i) så måste jag ju lokalisera dem till att börja med. Finns det någon bra ritning (kanske t.o.m bilder på hur de sitter) behövs det specialverktyg för att få loss dem?
Jag vill undvika att ta bilen tillbaka till verkstan eftersom det är 5mil dit. Sen är det väl inte helt fel att lära sig lite om bilen eftersom den är så speciell. Så till alla experter där ute, kan ni hjälpa mig i denna felsökning?
Författare RE: Problem med min mazda
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 19-09-2006 07:21
Kanske detta problem du har?:
Mazda also will check each RX-8's battery and starter, which tend to fail in cold climates.



Författare RE: kabelbrott ?
Thomas E
Användare

Inlägg: 6
Hemort: Helsingborg
Registrerad: 08.05.06
Publicerat datum: 19-09-2006 07:25
Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan men efter mycket felsökning
så hittades ett kabelbrott på temp givar kabeln till datorn (den var av inne i en kabelstam!) det gjorde att den pendlade mellan 0 och 140 grader så det var inte konstigt att bilen vägrade starta .
Efter detta så blev bensinförbrukningen lite lägre också,har faktiskt lyckats köra på 1.1 lit/milen efter detta.

Mvh
Thomas
Författare RE: Problem med min mazda
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 19-09-2006 08:39
Detta måste vara ett garantijobb som Mazda gör gratis.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Problem med min mazda
Thomas E
Användare

Inlägg: 6
Hemort: Helsingborg
Registrerad: 08.05.06
Publicerat datum: 19-09-2006 09:03
ja det stämmer Mazda betalade detta.

Thomas
Författare RE: Problem med min mazda
annarein
Användare

Inlägg: 17
Hemort: Stenungsund
Registrerad: 12.09.06
Publicerat datum: 20-09-2006 14:08
Har lämnat in den på verkstan idag. Där sa de att man inte kan flytta bilen 20m utan att den får gå ett tag. Då blir tändstiften helt igensurade. Bullshit enligt mig men vi får väl se va de säger när de tittat på den... ska bli mkt intressant. To be continued...
Författare RE: Problem med min mazda
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 20-09-2006 14:20
Säg till dem att uppdatera din ECU med senaste infot. Jag tror den heter 05-2006 och sänker inspr. av bensin på tomgång lågt varvtal bl.a. Denna uppdatering skall göras vid servicebesök och du är ju där. Uppdateringen kom alltså i maj 2006. Hoppas de löser bilens problem på ett snyggt sätt.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.

Redigerat av Lennart datum: 20-09-2006 14:20
Författare RE: Problem med min mazda
Bounter
Administratör

Redigera

Inlägg: 417
Hemort: Brunflo
Registrerad: 08.02.05
Publicerat datum: 20-09-2006 15:01
annarein skrev:
Där sa de att man inte kan flytta bilen 20m utan att den får gå ett tag. Då blir tändstiften helt igensurade.


Det där stämmer, iaf på dem äldre motorerna.
Om jag skall flytta på bilen litegran så måste jag först köra ett varv runt byn så den blir varmn innan jag stänger av den.


Rx7 T2 -87
plsv_bounter@hotmail.com
Författare RE: Problem med min mazda
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 20-09-2006 20:08
Sk-tsnack. Behöver jag flytta bilen 2 meter gör jag det utan problem, å flera ggr efter varandra. Under den tid jag kört Rx-8 (5700 mil) har det varit nära att den blivit sur 1 ggr. Då beställde jag ny startmotor å sen har det alltid funkat.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Problem med min mazda
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 20-09-2006 20:52
Lennart skrev:
Sk-tsnack. Behöver jag flytta bilen 2 meter gör jag det utan problem, å flera ggr efter varandra. Under den tid jag kört Rx-8 (5700 mil) har det varit nära att den blivit sur 1 ggr. Då beställde jag ny startmotor å sen har det alltid funkat.

Om bounter snackar om vintertid på den "gamla goda tiden" med vanliga tändspolar styrda av brytarspetsar så vill jag påstå att det ligger något i det, frågan är bara vad det ska ha med dagens bilar att göra???
Om sedan programvaran i Rx-8:ans insprutning är så förb-nat generös med soppa att det ska kunna bli det resultatet, så tolkar jag det bara som ett sabotage från några av de 300 personer som nyss blev sparkade på fabriken utan närmare förklaringarsmileysmiley



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: Problem med min mazda
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 20-09-2006 22:01
Då måste jag ha saboterat sabotörernas avsikt. Det kommer säkert inte att hända igen.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Problem med min mazda
carlsson.
Användare

Inlägg: 38
Registrerad: 08.10.05
Publicerat datum: 21-09-2006 04:38
Vi har haft detta problem på många bilar.... Då har vi bytt stift och sen går dom igen! Flytta dom inte 20cm för MÅNGA gånger! då kan det hända!


Johan Carlsson

RX3 -75 Kolvmotor edition
Författare RE: Problem med min mazda
Danjel
Användare

Inlägg: 40
Hemort: Olofström
Registrerad: 02.07.06
Publicerat datum: 21-09-2006 11:03
Samma hände mig för ett par veckor sen.. Hade bara kört ut bilen från garaget och ställt den, sen vägrade den totalt.

Lämnade in den på verkstan och de kollade felkoder = inga, sen bytte de tändstift och den startade direkt!

Tråkigt att de är så känsliga...

Om det nu hjälper med den nya uppgraderade startmotorn, vad kostar en sån? Kan man på nåt sätt få de bytt på garanti?
Författare RE: Problem med min mazda
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 21-09-2006 13:43
Byte av startmotor är garantijobb.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.

Redigerat av Lennart datum: 21-09-2006 17:55
Författare RE: Problem med min mazda
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 22-09-2006 12:00
Vad måste man göra för att få startmotorn utbytt? Räcker det med att ha svåra starter ibland eller måste bilen bli helt sur en gång?


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Problem med min mazda
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 22-09-2006 18:52
Startmotorn skall göra ett visst varvtal när bilen startas, omdin startmotor inte levererar detta varvtal skall st-motorn bytas. Be verkstaden mäta upp din startmotor eftersom du har startproblem. Om du beställer tid kan dom säkert göra det medan du väntar- tittar på.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Lite mer info...
annarein
Användare

Inlägg: 17
Hemort: Stenungsund
Registrerad: 12.09.06
Publicerat datum: 27-09-2006 10:56
Tändstiften var ej bytta vid förra servicen och den förra verkstaden har även erkänt det. Vad ska jag göra med det, stämma den förra verkstaden? Jag betalade 4000kr för servicen. Är det ett överpris?

Verkstaden säger att de inte har möjlighet att mäta upp varvtalet på startmotorn för att avgöra om den behöver bytas eller inte. De jämför dock med en annan rx8 och de är likadana. Jag menar att det inte är ett bra sätt för att avgöra om min startmotor är tillräckligt bra. Den de jämför med kan ju vara lika kass den!
Där står vi nu.
Hjälp...
Författare RE: Problem med min mazda
Arvika
Administratör

Redigera

Inlägg: 2045
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 27-09-2006 11:59
Varje verkstad med självaktning har en portabel varvräknare!
Man sätter helt enkelt en klämma på en av tändkablarna och kör motorn med startmotorn för att se dess varvtal. Naturligtvis med pluggarna urplockade från stiften...


Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. smiley
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
Författare RE: Problem med min mazda
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 27-09-2006 16:14
Ta kontakt med Mazdamaan här på forumet. Mats Andreasson arbetar centralt på Mazda i Gbg, förklara läget så hjälper han dig med att rätta till din verkstad.
Det finns en "återkallelse" från Mazda som behandlar detta problem. Killarna i Gbg är bra att ha att göra med. Lycka till !!


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Problem med min mazda
annarein
Användare

Inlägg: 17
Hemort: Stenungsund
Registrerad: 12.09.06
Publicerat datum: 28-09-2006 06:11
Hur får jag tag i honom?
Sida 1 av 2 1 2 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn