Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 19 2024 01:13:23
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Vilken olja i Rx8?
annarein
Användare

Inlägg: 17
Hemort: Stenungsund
Registrerad: 12.09.06
Publicerat datum: 02-10-2006 13:58
Någon som VET vad det ska vara för olja i Rx8 enligt Mazda?
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 02-10-2006 18:50
http://www.wankelregistret.se/forum/attachments/RX-8%20olja[349].pdf


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
annarein
Användare

Inlägg: 17
Hemort: Stenungsund
Registrerad: 12.09.06
Publicerat datum: 04-10-2006 06:34
Min verkstad har talat om för mig att det ska vara helsyntetisk olja och det är även vad de hällt i. Ska jag bara byta oljan och hoppas på det bästa eller kommer detta förmodligen att ge mig bekymmer längre fram?
Jag kan väl inte vara den enda med helsyntetisk olja i rx7/rx8?
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 04-10-2006 07:01
annarein skrev:
Min verkstad har talat om för mig att det ska vara helsyntetisk olja och det är även vad de hällt i. Ska jag bara byta oljan och hoppas på det bästa eller kommer detta förmodligen att ge mig bekymmer längre fram?
Jag kan väl inte vara den enda med helsyntetisk olja i rx7/rx8?


Tycker väl att dokumentet jag länkade till här ovan talar sitt tydliga språk och det borde även finnas på svenska genom Mazda Sverige. Diskussionen kring detta kan man bl.a. läsa i den här tråden http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=20&thread_id=6825, i vilken Thomas E ursprungligen bifogade dokumentet.

Mer läsning hittar du här: http://www.wankelregistret.se/oldforumsneverdie/viewtopic.php?t=4537&sid=fb8739be8bd192975ca99f37bef2bcfa

Hoppas allt löser sig för dig!


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 04-10-2006 12:24
Problemet med oljefrågan är att den har daltats fram och tillbaka sen urminnes tider. När jag först kom i kontakt med den var jag helt okunnig och jag har inte förbättrat min kunskap avsevärt sedan dess.

Jag kommer att beskriva oljefrågan som jag ser det så får folk hemskt gärna rätta mig där jag har fel. Det finns två problem med oljan som jag har förstått det:
1. "Apex seals" kan ta stryk och nötas ner av dem
2. Det kan bildas avlagringar i motorn av bränd olja.

1an blev känd med hjälp av tidigare rx7or men jag tror det blev bättre med FDn. Antagligen av två anledningar: motorn förbättrades i materialval samt att syntet oljeprocessen förbättrades.

2an har jag faktiskt aldrig förstått eftersom syntetolja förbränns bättre än mineralolja. Avlagringarna borde komma från mineralolja och inte syntetolja.

Den springande punkten i Mazdas uttalande är att de inte vet med 100% säkerhet att syntetoljorna är dåliga. Det finns givetvis dåliga exempel och så finns det bra exempel men om man tittar bara i pdf dokumentet: "there is a possibility that carbon deposit may get accumulated" och "Mazda do not recommend that our customers use synthetic or semi-synthetic engine oils that our R&D has not evaluated.". Det finns en möjlighet att det bildas avlagringar men det är inte säkert. Har någon granskat om det finns mineraloljor som ger avlagringar? Möjligheten finns säkert där med.

Jag ska börja köra med Dexelia Ultra 5w30. Mazda rekommenderar den så den bör fungera bra. Kanske inte bäst men bra i varje fall.

Då ställer jag min fråga till övriga wankelnissar där ute. Är Dexelia Ultra 5w30 en mineral, delsyntet eller en helsyntet olja? Det framgår inte av något jag har kunnat utläsa. Om jag har förstått rätt så anger 5w30 endast viskositeten och har inget med mineral/syntet att göra.

Om jag har gjort någon upprörd med det här inlägget så ber jag om ursäkt. Jag vill inte sparka på ett getingbo. Jag tror bara att få svar på hur man avgör om en olja är mineral eller syntet skulle hjälpa oss mindre vana användare att göra lite klokare beslut.


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
annarein
Användare

Inlägg: 17
Hemort: Stenungsund
Registrerad: 12.09.06
Publicerat datum: 04-10-2006 12:59
Fredrik,
Vad jag menade var att eventuella beläggningar kanske redan bildats eftersom den körts med helsyntetisk olja tills jag köpte den. Dokumentet du hänvisar till är ju daterat till juli i år, kom de på det så sent? Om det visar sig senare att det hunnit bli beläggningar, ska jag stå för den reparationskostnaden då? Jag har ju använt det som rekommenderats hittills.
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 04-10-2006 13:00
Jag vill inte heller göra någon upprörd men kör enligt följande mycket enkla konsept. Eftersom jag åkt i Nsu-bilar som gått 60000 - 70000 mil utan att öppna motor och dessa har körts på mineralolja så kör jag bara på mineralolja 10w-40.
När någon annan har kört 60000 - 70000 mil med helsyntet kan jag ev. tänka mig att byta till helsyntet. Att man klara 5000 - 10000 mil är helt ointressant.
Att slaggbildning bildas vid insugsporten beror på att helsyntetoljor brinner upp och alltså har en dålig eller ingen smörjande effekt.
Jag kör och kommer att fortsätta köra på 10w - 40 mineralolja.
Alla oljor är mineraloljor men krackelerade och behandlade på lite olika sätt.
Om detta inlägg startar en öppen oljelåga ber jag om ursäkt redan nu.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 04-10-2006 13:09
PerSmitt skrev:2an har jag faktiskt aldrig förstått eftersom syntetolja förbränns bättre än mineralolja. Avlagringarna borde komma från mineralolja och inte syntetolja.
Vad är en syntetolja?
Är det en raffinerad krackad och "tillfixad" mineralolja. Dvs det som Castrol mfl oljebolag kallar syntetolja. Eller är det en esterbaserad helt syntetisk oljeprodukt? Motul är t ex stora på såna, ofta använda i motorcyklar.

Hur vet du att en syntetolja förbränns effektivare? Jag säger alltså inte att du har fel, jag bara undrar hur du vet det!

Om nu Mazda rekomenderar att man ska använda just "Dexelia Ultra 5w30" så låter det ju som en bra idé att använda den...


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
stefanolsson69
Användare

Inlägg: 269
Registrerad: 08.02.03
Publicerat datum: 04-10-2006 13:26
Lennart skrev:
När någon annan har kört 60000 - 70000 mil med helsyntet kan jag ev. tänka mig att byta till helsyntet. Att man klara 5000 - 10000 mil är helt ointressant.

Jaså, kan man komma hela 5000 mil på helsyntetisk olja?

Jag kom då endast 13 mil i min gamla 83:as RX7:a när jag bytte till helsyntetisk turboolja 2002.

En resa tur och retur till Härnösand ... sedan så glunk, dunk, sprunk ... host, host, host ... tuff, tuff, tuff ... ja!

Fick sedan fara till Norge (Koppangen) och hämta en ny motor (blocket) för 3000:- norska kronor (3800:- i svenska pengar PLUS resa).

Allt som allt så gick det på under 8000:- färdigmonterat med en begagnad headers och ombyggt avgassystem (Simonsen), inkl resan i en 84:as Ford Fiesta!

Asch ... jag köpte ju en motorlyft oxå på Biltema för ca 2000:- ... (endast använd 1 gång av mig) ... suck!

OK!

Ca 10000:- kostade det mig att byta från mineralolja till helsyntetisk turboolja!

Lennart skrev:
stefanolsson69 skrev:
Lennart skrev:
När någon annan har kört 60000 - 70000 mil med helsyntet kan jag ev. tänka mig att byta till helsyntet. Att man klara 5000 - 10000 mil är helt ointressant.



Ca 10000:- kostade det mig att byta från mineralolja till helsyntetisk turboolja!


Då hade du en bit kvar til 60000 - 70000 mil alltså. smiley Glömde du inte kostnaden för helsyntetoljan i dina 10000 kr. smiley

Alldeles riktigt, Lennart!

PLUS kostnaden för helsyntetsoljan och ett nytt oljefilter!




Redigerat av stefanolsson69 datum: 05-10-2006 14:16
stefanolsson69@hotmail.com
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 04-10-2006 16:29
stefanolsson69 skrev:
Lennart skrev:
När någon annan har kört 60000 - 70000 mil med helsyntet kan jag ev. tänka mig att byta till helsyntet. Att man klara 5000 - 10000 mil är helt ointressant.



Ca 10000:- kostade det mig att byta från mineralolja till helsyntetisk turboolja!


Då hade du en bit kvar til 60000 - 70000 mil alltså. smiley Glömde du inte kostnaden för helsyntetoljan i dina 10000 kr. smiley


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 04-10-2006 20:20
annarein skrev:
Fredrik,
Vad jag menade var att eventuella beläggningar kanske redan bildats eftersom den körts med helsyntetisk olja tills jag köpte den. Dokumentet du hänvisar till är ju daterat till juli i år, kom de på det så sent? Om det visar sig senare att det hunnit bli beläggningar, ska jag stå för den reparationskostnaden då? Jag har ju använt det som rekommenderats hittills.


Hej Anna!
Din frågeställning är ju helt klart befogad. Nu jobbar jag ju inte för Mazda så jag kan inte svara för dom, men om vi förutsätter att din bil har servats som den ska och servicen har skett av Mazda så borde det vara lugnt, sett ur ditt perspektiv, då garantin bör täcka eventuella brister till följd av felaktigt genomförd service. Så länge DU inte gör något som kan äventyra garantier o.d. så borde du väl ha ryggen fri, eller?
Om du däremot byter till annan olja än vad som föreskrivs, så ökar du väl både risken att bli av med gällande garantier samt motorns välbefinnande, men jag har inte stenkoll på läget så jag kan ha fel. Har bara för mig att det sällan rekommenderas att man "blandar" olja från olika tillverkare, då detta bl.a kan leda till ökat slagg!? Kan dock ha uppfattat detta fel!

Ang dokumentet så tolkar jag det som ett ganska tydligt "statement" från Mazda med syfte att få slut på den eviga diskussionen om vilken olja man bör använda i Mazdawankeln och detta kan väl dessutom kopplas till den återkallningsprocess man kunde läsa om för en dryg månad sedan, eller är jag helt ute och cyklar? Hursom helst så försökte jag hitta fakta om detta på Mazda Sveriges hemsida, men där stod inget som kunde tolkas negativt så deras ståndpunkt är väl något oklar...

Lyckas tyvärr bara åstadkomma ett halvdant svar till dig, Anna! Vill dock påminna om att jag bara är lekman på området och det finns många ömma tår man kan trampa på i den här diskussionen vilket även jag helst undviker. Hoppas som sagt att det löser sig för dig, samt att det så småningom bringas ytterligare klarhet i ämnet.


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 04-10-2006 23:00
Finns en till anlednig till vilken olja man ska ta.
den går iofs mer under katagori 1) "apex" än under kategori 2) Avlagringar.

Det är oljefilms bärighet. Speciellt då vid insugsporten.
Alla oljor mår inte så bra av att ha extremt hög andel bensin i oljan(lite underfrift egentligen)
Mineraloljor har en tendens (generellt sett) att bättre klara av att ha extremt hög andel bensin i oljan och fortfarande ha bärighet än helsyntet. Det finns undantag .Motuls 300V competition & 300V Le Mans är bra exempel på detta. Det finns fler.
Anlednignen till extermt hög andel bensin i oljan vid insugsporten är ju att bensin/luft blandningen kommer in i motorn via denna port.

Om vi då kollar specefikt på RX-8ns RENESIS motorn så har de förbättrat materialval så "nötnings" problemet är inte den stora boven längre.

Ytterligare en sak att komma ihåg då det gäller syntet-olja är en dom i USA som göra att även halv-syntet för kallas för helsyntet.
Riktig helsyntet är i nästan alla avsenden bättre än mineral, MEN pga denna puckade dom så tänker vanligt folk "helsyntet som helsyntet". Detta är MYCKET fel. Det skiljer löjligt mycket mellan olika helsyntet oljor. Speciellt då det gäller hur de förbränns. (som är det stora problemet i RX-8ns RENESIS)
tumme pekfinger så är de dyra / special helsyntet oljorna bättre än "biltemas/OKQ8s" helsyntet olja.
Detta gör då att Mazda för att skydda sig och delvis få slut på oljedebatten säger
"mineral" till RX-7 & tidigare &
"våra rekomenderade helsynteter eller mineral" till RX-8

Nu vägar jag inte säga hur Motuls 300V competition/LeMans oljor uppför sig vid förbränning. De kan vara bra, de kan vara dåliga. Ska jag till att gissa så TROR jag att de är hyffsade eller tillochmed bra på det området.
Dom är som sagt garranterat bra på området "exterm bränsle utspädning" med bland det bästa bärighets siffror man kan få.

Nu gör jag lite kvalificerade gissningar här. Nån som kan & vet annat säg till pch banka in det i huvudet på mig isåfall =)
Då det gäller FDn så har (speciellt trimmade motorer) inte problem med avlagringar av anledningen "överlappning"
Dvs avgasporten överlappar insugsporten tidsmässigt. Dvs det kommer en Avgas stöt in på insugsporten och bränner bort kolavlagringarna.
Denna Avgasstöt är mycket liten, men finns dock där.
RENESIS motorn skiljer mycket bättre mellan insugsport och avgasport och därmed får mycket bättre & renare avgasvärden. Nackel verar då vara kolavlagringar.

Mvh
Dizzy


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 05-10-2006 05:45
Hackis: Du frågade hur jag visste att helsyntet förbränns bättre.
Svar: det vet jag inte. Jag har läst det på rx8club men problemet med det forumet är att det är folk som snabbt blir lite upphetsade där och debatten har en tendens att komma lite på kant. Jag brukar läsa där, snappa upp såp mycket jag kan och sedan fråga här för att få lite mer saklig information. (Som dessutom är konverterad till svenska, i det här fallet svenska märken på oljor)

Jag vill använda den oljan som Mazda rekommenderar. Min fråga är om det är en helsyntet eller mineral. Hur vet man om en olja är helsyntet eller mineral?

Lennart: Jag tycker ditt argument med 70000 mil talar sitt tydliga språk också smiley
Är det något speciellt märke du kör?


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 05-10-2006 07:58
PerSmitt skrev:


Lennart: Jag tycker ditt argument med 70000 mil talar sitt tydliga språk också smiley
Är det något speciellt märke du kör?

Använder Dexelia 10w - 40. Står på hyllan hos Mazda. Innan denna olja fanns på hyllan använde jag Schell 10w - 40.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 05-10-2006 08:24
Lennart skrev:
Använder Dexelia 10w - 40. Står på hyllan hos Mazda. Innan denna olja fanns på hyllan använde jag Schell 10w - 40.


Tack så mycket. Det var faktiskt så att det var den oljan jag blev rekommenderad att använda när jag köpte RX-8an i Tyskland. Verkar som bilhandlaren där visste vad han snackade om.


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Vilken olja i Rx8?
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 05-10-2006 14:17
PerSmitt skrev:
Lennart skrev:
Använder Dexelia 10w - 40. Står på hyllan hos Mazda. Innan denna olja fanns på hyllan använde jag Schell 10w - 40.


Tack så mycket. Det var faktiskt så att det var den oljan jag blev rekommenderad att använda när jag köpte RX-8an i Tyskland. Verkar som bilhandlaren där visste vad han snackade om.

Visst är det såsmiley
Mazda i Tyskland informerade noggrant alla sina återförsäljare och verkstäder om oljekraven inför lanseringen av Rx8, medan Mazda i Sverige först nyligen börjar sprida denna information...
så jag är övertygad om att de flesta Rx8 i Sverige torde ha mycket större anledning till återkallelse än de i USA, där oljekraven i alla fall gått fram skapligt, samt att erfarenheterna från Rx7 där levt kvar på en bättre nivå.

(Hurvida oljan från Shell är acceptabel har jag ingen aning om.)



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn