Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 02 2024 13:34:20
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Marknaden börjar mogna för RX-8 kit
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 19-01-2007 07:23
Hej

Efter att ha läst på RX8club så börjar det se ut som marknaden för turbo- och kompressor- kit definitivt håller på att mogna. PTP säljer sin testbil och ska lansera sitt turbokit till sommaren. Axial Flow engineering verkar nästan helt klara med sitt kompressorkit. Det stora bekymmret där är att de inte har fått sina patent ansökningar accepterade (endast ansökningen, inte patentet i sig).

När man ser detta, och även vet att existerande turbo och kompressorkit kommer att sjunka i pris när konkurrensen ökar är det inte annat än att man blir lite sugen på att dra ut lite extra kraft ur råttan.

Min fråga är: om man skulle dra ut 60% mer hästar ur bilen (http://www.dnamotorsport.com/ProCharger/RX-8_Kit/RX-8.htm) behöver man byta ut komponenter i drivlinan då eller bör orginaldelarna hålla.

Jag såg i en artikel att PTP hade bytt koppling i sin demobil, men deras kit skulle öka effekten med 82% (http://www.caranddriver.com/specialtyfiles/11161/specialty-file-review-protech-performance-rx-8-turbo.html)

Slutligen så är det största problemet som vanligt bilprovningen. Jag tror inte det är uppskattat om man kommer in med en modifierad bil, även om den skulle hålla rätt avgasvärden.

Så vad tror ni andra. Är det värt att satsa på en turbo/kompressor?


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Marknaden börjar mogna för RX-8 kit
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 24-01-2007 09:08
Jag har INTE läst på i ämnet men funderingar har jag likväl.

Kompressorer av idag är väl långt mer effektiva än på exempelvis 80-talet, jag förmodar att smälla dit en sådan på en RX-8 inte kräver lika stora ingrepp som en turbokonvertering.

Med andra ord, det borde väl vara mindre komplicerat att bygga tillbaka till original inför besiktning. Har jag rätt eller fel?


Författare RE: Marknaden börjar mogna för RX-8 kit
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 24-01-2007 09:30
Jag kan ju inte påstå att jag är opartisk i frågan då jag förordar mitt rotrex kompressor kit med modern Holset HX-40 luftdel. Har sett o läst att det finns en del problem och svagheter med turboladdning såsom mottryck med värmeproblem och sprickbildning i långa loppet som följd. Sen blir ett turbokit mer komplext med annat grenrör och mer rördragning om man använder intercooler. Rotrex kitet blir ett massflödes kit med låga laddtryck 0.4-0.5 bar där det ej ska finnas en intercooler som steg 1 version. Steg 2 däremot blir med intercooler och högre laddtryck, men det kommer att bli klart efter steg 1 kitet. Steg 1 är tänkt att användas tillsammans med original avgssystem men med mer lämpad luftrenarburk. Målet är ställt på 280-300 hk bolt on med reservation för e.v Piggyback insprutning eller chip.

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn