Efter att ha läst på RX8club så börjar det se ut som marknaden för turbo- och kompressor- kit definitivt håller på att mogna. PTP säljer sin testbil och ska lansera sitt turbokit till sommaren. Axial Flow engineering verkar nästan helt klara med sitt kompressorkit. Det stora bekymmret där är att de inte har fått sina patent ansökningar accepterade (endast ansökningen, inte patentet i sig).
När man ser detta, och även vet att existerande turbo och kompressorkit kommer att sjunka i pris när konkurrensen ökar är det inte annat än att man blir lite sugen på att dra ut lite extra kraft ur råttan.
Slutligen så är det största problemet som vanligt bilprovningen. Jag tror inte det är uppskattat om man kommer in med en modifierad bil, även om den skulle hålla rätt avgasvärden.
Så vad tror ni andra. Är det värt att satsa på en turbo/kompressor?
Jag har INTE läst på i ämnet men funderingar har jag likväl.
Kompressorer av idag är väl långt mer effektiva än på exempelvis 80-talet, jag förmodar att smälla dit en sådan på en RX-8 inte kräver lika stora ingrepp som en turbokonvertering.
Med andra ord, det borde väl vara mindre komplicerat att bygga tillbaka till original inför besiktning. Har jag rätt eller fel?
Jag kan ju inte påstå att jag är opartisk i frågan då jag förordar mitt rotrex kompressor kit med modern Holset HX-40 luftdel. Har sett o läst att det finns en del problem och svagheter med turboladdning såsom mottryck med värmeproblem och sprickbildning i långa loppet som följd. Sen blir ett turbokit mer komplext med annat grenrör och mer rördragning om man använder intercooler. Rotrex kitet blir ett massflödes kit med låga laddtryck 0.4-0.5 bar där det ej ska finnas en intercooler som steg 1 version. Steg 2 däremot blir med intercooler och högre laddtryck, men det kommer att bli klart efter steg 1 kitet. Steg 1 är tänkt att användas tillsammans med original avgssystem men med mer lämpad luftrenarburk. Målet är ställt på 280-300 hk bolt on med reservation för e.v Piggyback insprutning eller chip.
/Lasse
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Gå till Forum:
Våra sponsorer!
Nämen se, en ledig plats till..
Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.
Combat 19 Feb : 21:56 Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.
Combat 03 Nov : 22:13 Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!
Combat 03 Nov : 21:55 Vänligen använd inte detta klotterplank!
Evangelion 18 Oct : 18:44 kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen
mpowered 18 Oct : 06:05 bratten och lasse.W har pm
robzter 17 Oct : 21:39 jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.