Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 02 2024 12:47:00
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Kompressorlösning, effekt?
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 24-02-2007 09:38
Ok, jag har läst om kompressorlösningar till RX-8. Men jag har inte sett besked om hur mycket det ger i effekt. Visst skulle jag kunna googla lite men det passar sig inte, bättre NI som vet här svararsmiley

Därtill undrar jag om vilka modifieringar som krävs av motor och kringutrustning.


En lös fundering, borde väl funka på äldre typer av turbolösa wanklar också?


Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
Highorbit
Användare

Redigera

Inlägg: 310
Hemort: Lysekil
Registrerad: 23.05.06
Publicerat datum: 24-02-2007 11:14
http://www.rotormaster.com.au/subPage.asp?cid=50

200 kw på bakhjulen står det, men sidan som länkade till denna, menade att 300 kw i häcken inte var omöjligt.
Verkar dock onödigt att köpa detta kit för sådär 50 papp, bättre då att skaffa en procharger c1 el. c2. "Kitet" består ju ändå i samma trams som man använder vid turbobygge... Ja, minus ett fäste då, men det känns inte som den plåtbiten är värd 35000 spänn...


En svart FD -92´
En Röd Audi A4 2,6 -96´ Till salu
Ett elakt Tinkersto -92´
Och en VW Taro -92´ Så att jag tar mig hem.
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
Highorbit
Användare

Redigera

Inlägg: 310
Hemort: Lysekil
Registrerad: 23.05.06
Publicerat datum: 24-02-2007 11:27
Här är t.ex. ett helt jämra kit för under 20 papp:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ProCharger-Supercharger-UNIVERSAL-SPORT-Kit-with-C-1_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33741QQihZ019QQitemZ8061895882QQrdZ1QQsspagenameZWD1V


En svart FD -92´
En Röd Audi A4 2,6 -96´ Till salu
Ett elakt Tinkersto -92´
Och en VW Taro -92´ Så att jag tar mig hem.

Redigerat av Highorbit datum: 24-02-2007 11:28
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 24-02-2007 20:16
Först vill jag bara säga att "Köp direkt" priset är $ 2495 vilket blir i Sverige c:a 25 000 kr beroende på fraktkostnad. Sen är det det där med effektuppgifter. Det beror på många faktorer som vilken typ av rullar eller nav broms kalibrerat till ps,din.kw.sae m.m standarder. 200 kw+ på bakhjulen är i min värld allt mellan 310-340 h motoreffekt. Nu över till ProCharger kitet. Jag ser inga laddtrycksvärden eller procentuell överdrivning för att åstadkomma positivt övertryck på kitet. Rotormaster anger bara kw på hjulen samt att de har en 7075 T-6 Impeller som är CNC fräst (vilket jag kan se på bilderna verkar vara tidig 80 tals teknik) samt att man måste använda intercooler (ett mått på en ineffektiv inducer eller högt laddtryck)Rotrex kompressor turbon har en modifierad HX-40 kompressordel med 80% verkningsgrad samt stort massflöde perfekt för en Renesis motor vilket gör att man inte behöver intercooler vid låga laddtryck 0.4-0.5 bar. Behållare i kompressorn för olja (man behöver inte borra hål i oljetråget) mitt Rotrex kit använder sig av ett externt oljesmörjningssystem som är kopplat till en oljemagnet samt oljekylare! Rotormaster använder sig av ett Piggy back system för att mappa om motorn (Mitt kit är tänkt att komma med en mapsensor eller med ett Renesis steg1 chips (om det behövs). Effekten då? Ja 310-340 hk blir svårt att slå med mitt steg 1 kit då beräknad effekt ligger på 280-300 hk med original avgassystem. Steg 2 däremot är beräknad på en effekt mellan 380-400 hk med headers o 3" avgassystem samt ommappat insprutningssystem o större spridare. Ska bli intressant att bänka Lennarts ProCharger kit på Rototesten eller hur Lennartsmiley


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
rmjo
Användare

Inlägg: 57
Hemort: S
Registrerad: 16.05.06
Publicerat datum: 12-03-2007 11:28
Som vanligt följer jag ditt arbete med stort intresse Lasse.

Det känns tryggt att det finns nån med bra koll på sånna här grejor även i Sverige. Rock on! smiley
114187840 muppmaster@hotmail.com
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 12-03-2007 12:11
Hur som helst så bör det va mycket säkrare att köpa/montera ett kit från en större känd tillverkare som garanterat har utfört ett antal tester innan kiten är ute på marknaden. Dessutom så lär information om funktion och hållbarhet va lättare att få tag på om det finns en större antal ute på marknaden.



[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
rmjo
Användare

Inlägg: 57
Hemort: S
Registrerad: 16.05.06
Publicerat datum: 12-03-2007 13:35
MR Wankeltrim skrev:
Hur som helst så bör det va mycket säkrare att köpa/montera ett kit från en större känd tillverkare som garanterat har utfört ett antal tester innan kiten är ute på marknaden. Dessutom så lär information om funktion och hållbarhet va lättare att få tag på om det finns en större antal ute på marknaden.

Givetvis, men har man någon arbetar med liknande produktframtagning runt knuten så är ju det inte heller fy skam. Eller missförtod jag dig nu?

Anyway, support your local wankelmeister! smiley
114187840 muppmaster@hotmail.com
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 12-03-2007 14:36
Romajo skrev:
MR Wankeltrim skrev:
Hur som helst så bör det va mycket säkrare att köpa/montera ett kit från en större känd tillverkare som garanterat har utfört ett antal tester innan kiten är ute på marknaden. Dessutom så lär information om funktion och hållbarhet va lättare att få tag på om det finns en större antal ute på marknaden.

Eller missförtod jag dig nu?
Något lite ...
Som jag skrev så är väl ett kit som tillverkats i större skala bättre speciellt om man vill klara sig utan barnsjukdomar och sen lär man lättare se om kitten fungerar bra ihop med motorn.
Att det sen känns säkrare om man har lite folk att fråga som testat kiten är väl bara ett + eller ...

EDIT BY COMBAT, fixade till en trasig Quote-tag


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 13-03-2007 08:19
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 13-03-2007 08:01
Tråden till DNA som säljer Procharger till Rx-8.

http://www.dnamotorsport.com/ProCharger/RX-8_Kit/RX-8.htm


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.

Redigerat av Lennart datum: 13-03-2007 08:02
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 14-03-2007 16:41
Denna tråden tyckte jag var mycket intressant: http://www.rx8club.com/showthread.php?t=110388&page=1&pp=15

MazdaManiac förklarar lite varför han föredrar turbo framför supercharger. Vad som också var intressant är att han tycker den tekniska texten om pro-charger kittet är helt korkad.

Efter att ha läst den här tråden blev jag mer sugen på en turbo. Vad tror ni andra? Jag är själv väldigt okunnig men jag försöker lära mig.


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]

Redigerat av FB datum: 14-03-2007 20:18
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
johnnydaveman
Användare

Inlägg: 420
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05
Publicerat datum: 14-03-2007 18:55
jag tror nog mera på kompressor när det gäller rx8 pga avgasportarnas plasering samt flödes mässigt då turbona bygger upp mottryck som blir för högt när det gäller just renesis motorn.det finns ju numera ganska bra kompressor kit
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
HALEF
Användare

Inlägg: 8
Hemort: norsborg
Registrerad: 28.02.07
Publicerat datum: 18-03-2007 16:18
föredrar kompressor mer än turbo!
men hellre kör ja utan... o spar 50 tusen till att se bra ut!
kör en ny rx-8 med massor me godis
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 21-03-2007 08:40
Tyvärr ligger mitt Rotrex kompressor kit nere för tillfälet då jag har en massa motorprojekt som måste färdigställas. Men jag utvecklar Renesis motorn för mer sugmotoreffekt och målet är att hitta runt 270 hk med mappbart sprut/tändning, bättre grenrör samt effektivare race katalysator. Mer info kommer när jag bromsat fram mer effektsmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 21-03-2007 11:34
Lasse wankel skrev:
Tyvärr ligger mitt Rotrex kompressor kit nere för tillfälet då jag har en massa motorprojekt som måste färdigställas. Men jag utvecklar Renesis motorn för mer sugmotoreffekt och målet är att hitta runt 270 hk med mappbart sprut/tändning, bättre grenrör samt effektivare race katalysator. Mer info kommer när jag bromsat fram mer effektsmiley

/Lasse

BLIR DET NÅGOT ELMIA I ÅR?


Författare RE: Kompressorlösning, effekt?
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 21-03-2007 22:36
Ja det blir Elmia för min del i företagsmontern för ML Wankeltrim HBsmiley Vad jag ska visa där får ni själva komma fram och sesmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn