Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 02 2024 12:56:31
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Greddy Turbokittet
sleeplezz
Användare

Inlägg: 3
Hemort: Borås
Registrerad: 14.03.07
Publicerat datum: 15-03-2007 20:06
Hej! Ny här på forumet! Har ingen RX-8 själv men en god vän har en som hans precis införskaffat, en sk Lowpower 192 HK. Den är ju riktigt seg orginal så vi ska installera ett Greddy Turbokit på den nu. Någon här som har erfarenhet av det kittet? Finns säkert bättre kit därute men detta verkar sjukt prisvärt och han är bara ute efter lite bättre knuff...

Mvh Martin
Författare RE: Greddy Turbokittet
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 15-03-2007 22:44
Inget jag skulle rekommendrera en low power 192 hk motor då kitet är framtaget för 231 hk hi output motorn. Jag har snart ett komplett avgassystem med headers klart för serie prodution som på 231 hk motorn ger 17-19 hk mer effekt. Sen finns det en del andra trimmodifieringar man kan göra men först vill jag gärna ta mig en titt på din motors kringutrustning. Javisst ja tanka alltid Shell V-Power wankelmotorn gilllar det! (+14 hk på 213 hk motorn). PMa eller ring min mobil så kan vi snacka RX-8!

MVH: Lasse
Mobil: 070 7274473


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Greddy Turbokittet
gzon
Användare

Redigera

Inlägg: 2171
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 16-03-2007 08:31
Vad skiljer mellan motorerna?


/Martin

www.superiorimports.se
Författare RE: Greddy Turbokittet
sleeplezz
Användare

Inlägg: 3
Hemort: Borås
Registrerad: 14.03.07
Publicerat datum: 16-03-2007 17:21
Jo jag har förstått att det är utvecklat till highpower modellen, men det skiljer ju ingenting förutom växellådan och programvara. Highpower modellen varavar ca 1200 varv mer, dem lämnar samma NM osv har samma komp osv. Tror inte Mazda utvecklat två olika Wankel-moterer utan har gjort en Volvo, dvs mappningen är olika. Då ska det ju funka, e-manage som medföljer mappar vi ju med bredbandslamda så jag ser inga direkta problem? Eventuellt åker på ett riktigt sprut längre fram. Men jag får hem Greddy kittet för 25kkr och billigare prestandaökning tror jag inte finns...

Mvh Martin
Författare RE: Greddy Turbokittet
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 16-03-2007 21:53
gzon skrev:
Vad skiljer mellan motorerna?

Främst är det att Hi-output modellen har 6 insugsportar samt low power 192 hk varianten 4 insugsportar. Har tyvärr ingen exakt spec på de ingående detaljerna i motorerna. Även jag tror nog att man kan få till det med ett Greddy turbo kit på 192 hk motorn men den kan vara mekaniskt svagare än 231 hk "beware" det kan sluta illasmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Greddy Turbokittet
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 16-03-2007 22:02
sleeplezz skrev:
Jo jag har förstått att det är utvecklat till highpower modellen, men det skiljer ju ingenting förutom växellådan och programvara. Highpower modellen varavar ca 1200 varv mer, dem lämnar samma NM osv har samma komp osv. Tror inte Mazda utvecklat två olika Wankel-moterer utan har gjort en Volvo, dvs mappningen är olika. Då ska det ju funka, e-manage som medföljer mappar vi ju med bredbandslamda så jag ser inga direkta problem? Eventuellt åker på ett riktigt sprut längre fram. Men jag får hem Greddy kittet för 25kkr och billigare prestandaökning tror jag inte finns...

Mvh Martin

Pröva lustgassmileysmiley Skämt åsido så ser jag vissa problem som kan dyka upp med ett turbo kit i långa lopppet nämligen problem med värmeutvecklingen om du åker bana samt laddtrycket som kan skapa mer risk för spikningar om man inte har koll på avgastemp samt lambda värde och framför allt inte mappat i en rullande landsväg! Till sist så kan jag säga att min RX-8 med fortrfarande sug motor presterar närmare 250 hk med headers samt avgassystem och " slangmoddningen" vilket ger 0-100 km/h på 5.86 s givetvis med Shell V-Power soppa!

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Greddy Turbokittet
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 17-03-2007 09:30
Jag trodde inte att Geddys turbokit gick att använda på lowpower. Man lär sig något nytt varje dag tydligen, vilket är bra.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Greddy Turbokittet
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 20-03-2007 11:59
Folk har haft riktigt dåliga erfarenheter av GReddys kit på rx8club. Det verkar som med det nya E-Manage systemet så börjar man få rätsida på det men som alla på rx8club säger "It is an untested product that was rushed to the market"


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Greddy Turbokittet
KenjaD
Användare

Inlägg: 118
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07
Publicerat datum: 20-03-2007 13:11
Läste på nått annat forum att 4portars motorn var starkare och mer rekomenderad när man ska turboladda.. Vet inte om någon annan har hört det, men ja ska se om jag hittar länken till sidan.


// Kent
Velocity Red FD-92


Redigerat av KenjaD datum: 20-03-2007 13:12
kent@festuz.se www.jaderlund.com
Författare RE: Greddy Turbokittet
Petrus
Administratör

Redigera

Inlägg: 732
Hemort: Älmhult
Registrerad: 17.10.04
Publicerat datum: 23-03-2007 16:57
Jag är MYCKET tveksam till att GReddy turbokit passar en low-power, då det ÄR SKILLNAD på motorerna som Lasse tidigare skrev. Det är inte bara mappningen som är skillnaden. Du har extra insugsportar etc på hi-power modellen. Mao INSTALLERA INTE!!!

MEN... däremot har Re-Amemiya ett GReddy turbo kit för den amerikanska och japanska marknaden (low-power motorn) somd är är automatare... Skulle tro att detta är ett MER lämpligt utgångsläge, men däremot vågar jag inte rekomendera detta heller.

Fråga: Vem köper en low-power RX-8 och varför när det finns HI-power???smiley

HI-power modellen med GReddys turbokit och egen mappning andra bonusgrejer funkar fint! Många problemfria mil nu smiley


Kör 300hk+ Renesisturbo som varvar 10.000rpm...
Följ projektet på http://www.wankelregistret.se/readarticle.php?article_id=1 och skriv en kommentar, råd eller skäll på mig! smiley
http://www.angeldevil.se
Författare RE: Greddy Turbokittet
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 23-03-2007 21:46
Petrus skrev:
HI-power modellen med GReddys turbokit och egen mappning andra bonusgrejer funkar fint! Många problemfria mil nu smiley

Vad har du för effekt på din bil. Jag har vänner i USA som fått c:a 200 kw på bakaxeln efter mycket mappande men var missnöjda med tillförlitligheten eftersom de använder bilen var dag året runt. Jag tycker 50 - 60 kw för dom pengarna och arbetsinsatsen är lite dyrt/kw räknat.
Vad är din uppfattning ??


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Greddy Turbokittet
sleeplezz
Användare

Inlägg: 3
Hemort: Borås
Registrerad: 14.03.07
Publicerat datum: 24-03-2007 20:34
Anledningen till att han köpte low power modellen var det löjligt låga priset. Uppdaterar så fort vi monterat kittet, rasar det så rasar det =) Är tämligen säker på att det kommer att funka fint, vi börjar på ett väldigt lågt laddtryck och fortsätter uppåt. Inte säkert att vi använder e-manage utan kanske kör på ett annat sprut istället.

Mvh Martin
Författare RE: Greddy Turbokittet
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 25-03-2007 08:15
En liten funderare, avgasporten sitter väl i gaveln istället för rotorhus även i lågeffektsvarianten av motorn.


Författare RE: Greddy Turbokittet
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 25-03-2007 22:09
Combat skrev:
En liten funderare, avgasporten sitter väl i gaveln istället för rotorhus även i lågeffektsvarianten av motorn.


Yes !!


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Greddy Turbokittet
KenjaD
Användare

Inlägg: 118
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07
Publicerat datum: 26-03-2007 12:48
Fanns det altså ett val på HI och LOW. Var det inte bara automaten som kom med low power och manuella var High power?

Gör som nån norrman ist, 20B konvertera hehe


// Kent
Velocity Red FD-92
kent@festuz.se www.jaderlund.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn