Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 02 2024 08:58:56
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Vid införskaffande av en RX-8
Snejs
Användare

Redigera

Inlägg: 17
Hemort: Malmö
Registrerad: 18.04.07
Publicerat datum: 18-04-2007 12:41
Är i tankarna på att skaffa en RX-8. Och har lite frågor funderingar som jag undrar över (jag är inget kontrollfreak alls...).
Efter att ha läst igenom forumet grundligt så har jag följande noteringar/funderingar.

1. Om jag skaffar en RX-8 från 2005 så slipper jag diverse problem, bland annat startmotorn. Sant/falskt?

2. Om jag kör en RX-8 får jag räkna med en förbrukning av 1,1-1,5l bensin/mil. Sant/falskt?

3. Om jag kör en RX-8 får jag räkna med att fylla på olja. Hur mkt/ofta då? Och sen verkar det vara lite olika åsikter i trådar jag läst om det ska vara helsyntet vs mineral.

4. Vad kostar en RX-8 i service? Hur ofta servar man den? Och var ska man serva den om man bor i Lund för att få nån som förstår wankel?

5. Vad kostar slitdelar, dvs bromsar osv?

6. Har läst att den ska vara komfortabel även vid längre resor. Har även provsuttit den och satt ok då (är 1,90). Men sitter min flickvän också bra (1,60) om hon ska köra den?

7. Väghållning när det är halt ute? Åker iofs mest buss, men det kan ju tänkas behövas köras en sväng i snö. Går det med livet i behåll?

8. Vilket leder mig till, är bilen behandlad för att klara av våra underbara vägar med mer saltinnehåll än salta pinnar?

Jag har nästan bestämt mig att jag vill ha en RX-8, men gillar att ha kontroll på vad det kostar runt omkring. Inte för pengarnas skull, utan mer för att jag inte tycker om överaskningar.
Plus att det är bra att kunna svara på när flickan frågar. Eller ljuger ni om det? smiley

Och hur fräck får man vara? Jag har suttit i en, tittat på den. Men inte åkt eller kört. Är det bara att lulla in i närmsta butik med en och sen be att få köra?

Mvh
Snejs
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 18-04-2007 13:06
1. Om jag skaffar en RX-8 från 2005 så slipper jag diverse problem, bland annat startmotorn. Sant/falskt?
Svar: PASS

2. Om jag kör en RX-8 får jag räkna med en förbrukning av 1,1-1,5l bensin/mil. Sant/falskt?
Svar: Det där beror helt och hållet på hur du kör, du kan säkert komma under litern om du är försiktigt i körning, fast då ska man inte köpa sportig bil. Fast jag tror det är lättare att komma upp i 2 liter/mil vid extremt inspirerad körning än under 1 liter/milsmiley. Skriver jag som är totalt oförstående till varför folk skaffar FINA bilar med turbo och sedan fiser iväg när det blir grönt????

3. Om jag kör en RX-8 får jag räkna med att fylla på olja. Hur mkt/ofta då? Och sen verkar det vara lite olika åsikter i trådar jag läst om det ska vara helsyntet vs mineral.
Svar: Motorn ska som sagt förbruka en viss mängd olja, annars skär densmiley i övrigt säger jag : PASS

4. Vad kostar en RX-8 i service? Hur ofta servar man den? Och var ska man serva den om man bor i Lund för att få nån som förstår wankel?
Svar: PASS

5. Vad kostar slitdelar, dvs bromsar osv?
Svar: PASS

6. Har läst att den ska vara komfortabel även vid längre resor. Har även provsuttit den och satt ok då (är 1,90). Men sitter min flickvän också bra (1,60) om hon ska köra den?
Svar: Har åkt i en sådan och den är som jag förstår det både komfortabel samt rolig att ratta i kurvor. Komfort och prestanda brukar ju vanligtvis inte gå ihop speciellt väl. Du kan säkert hitta en mer komfortabel bil fast då får du nog ge avkall på att roa dig på krokiga vägpartier.

7. Väghållning när det är halt ute? Åker iofs mest buss, men det kan ju tänkas behövas köras en sväng i snö. Går det med livet i behåll?
Svar: Obekant med vilka finesser bilen har gällande antispinn bla bla. Bilen är bakhjulsdriven vilket är förb****t kul i halka men på samma gång avsevärt bedrägligare än framhjulsdrivet. Vinteråka blir vad du gör det till, jag anser att alla bilägare borde testa sig och sina bilar på en stor öppen plats för att verkligen bekanta sig med sina bilar.

8. Vilket leder mig till, är bilen behandlad för att klara av våra underbara vägar med mer saltinnehåll än salta pinnar?
Svar: PASS

Jag har nästan bestämt mig att jag vill ha en RX-8, men gillar att ha kontroll på vad det kostar runt omkring. Inte för pengarnas skull, utan mer för att jag inte tycker om överaskningar.
Plus att det är bra att kunna svara på när flickan frågar. Eller ljuger ni om det?
Svar: Här ljuger vi inte, wankel är blodigt allvar. Som jag ser på saken så är RX-8 en MAZDA, vilket för mig är synonymt med bekymmersfritt bilägande. Det stora problemet är att vi starkt ifrågasätter de SVENSKA Mazdaverkstädernas kompetens/intresse för själva motorn.

Och hur fräck får man vara? Jag har suttit i en, tittat på den. Men inte åkt eller kört. Är det bara att lulla in i närmsta butik med en och sen be att få köra?
Svar: Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor, gå in och fråga om en provtur är ok då du har en massa stålar som bränner i fickansmiley

Mvh
Snejs
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 19-04-2007 21:35
Min RX-8 som är en 04a har den gamla slöa startmotorn kvar och den har startat fast det har varit -8 grader ute. Men med den nya starten är det bara att "toucha" tändnyckeln så går motorn igång. Ska vara en garantiåtgärd på 04 modellen

Jag som kör konstant för fort (oj får man säga så?) har en förbrukning på gatan mellan landsväg 100-110 km/h 1l /mil samt upp till 1.7l/mil vid riktig forcerad blandad körning. Vid bankörning c:a 2l/mil värt varenda kronasmiley

Oljeförbrukningen är för mig som gasar mkt och ofta 1l olja/150 mil men allt mellan 100-250 mil på en liter är inte ovanligt. Mazda rekommenderar mineralolja och det gör även jag om inte motorn byggs om för separat smörjning.

Bromsskivor kostar mellan 1200-1500 kr/st Tyvärr kommer jag inte ihåg vad min service kostade för min RX-8 har bara rullat 3000 mil.

Jag är 1.86 lång och sitter klart bekvämt vare det sig gäller landsväg eller racing tack vare den suveräna stolen med 3 justermöjligheter. Din flickvän ska inte ha några problem att hitta rätt körställning då även ratten är justerbar.

Inget problem med friska dubbbdäck o antisladd funktionen inkopplad. RX-8an är mycket välbalanserad både på sommar o vintersmiley

En riktig underredsbehandling behövs om man nyttjar bilen året runt!

Ta gärna en riktigt lång provtur på minst 1/2 timme för att få lite känsla o feeling för bilen (rekommenderas starkt). Lycka till med din nya bilsmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 20-04-2007 05:30
1. Om jag skaffar en RX-8 från 2005 så slipper jag diverse problem, bland annat startmotorn. Sant/falskt?
Delvis sant. Vid 2005 så hade de bytt till den nya startmotorn. Du kan däremot få tag i en bil som är byggd 2004 men som inte levererats förrän 2005- Då räknas den som en 2005a. Min räknas som en 2004a men byggdes november 2003.

2. Om jag kör en RX-8 får jag räkna med en förbrukning av 1,1-1,5l bensin/mil. Sant/falskt?
Jag kör från centrala malmö till lund varje morgon och tillbaka på eftermiddagen. Det blir lite bilköer ibland och annars ganska blandad körning, dock aldrig lugnt. Drar mellan 1,4 och 1,6 liter milen. Om jag bara kör i malmö en hel tank ligger jag på 1,5-1,8 istället (jag älskar att blåsa på när det slår om till grönt)

3. Om jag kör en RX-8 får jag räkna med att fylla på olja. Hur mkt/ofta då? Och sen verkar det vara lite olika åsikter i trådar jag läst om det ska vara helsyntet vs mineral.
Det senaste Mazda rekommenderar är Mazda Dexelia Ultra 5w30. Det är en helsyntet. Jag använder den i och med att Mazda har gått ut med officiellt blad att den ska användas. Länk till detta blad går att hitta på forumet.

4. Vad kostar en RX-8 i service? Hur ofta servar man den? Och var ska man serva den om man bor i Lund för att få nån som förstår wankel?
Jag vill minnas något runt 1500 kr för en årsservice.

5. Vad kostar slitdelar, dvs bromsar osv?
Vet inte än, snart vet jag då mina bromsbelägg nu är slut ;-)

6. Har läst att den ska vara komfortabel även vid längre resor. Har även provsuttit den och satt ok då (är 1,90). Men sitter min flickvän också bra (1,60) om hon ska köra den?
Jag är 1,79 så jag kan inte hjälpa dig där. Jag sitter tokbra dock.

7. Väghållning när det är halt ute? Åker iofs mest buss, men det kan ju tänkas behövas köras en sväng i snö. Går det med livet i behåll?
Kör alltid med antispinn på (oavsett sommar och vinter) och slå av den på bana. Onödigt att stänga av datorsystemen i en miljö där man inte har full kontroll. Sommardäcken har INGET grepp på snö så det blir att skaffa 17" fäljar och däck om du ska köra under vintern.

8. Vilket leder mig till, är bilen behandlad för att klara av våra underbara vägar med mer saltinnehåll än salta pinnar?
Nej. Enligt Mazda i Malmö så är INGEN Mazda underredsbehandlad. Jag ska behandla min i år, även om jag inte ska vinterköra den.

Jag ringde till Scanauto i Malmö och bad om att få köra en RX-8. 3 timmar senare den dagen rullade jag och flickan ut med RX-8an på första provturen. Gubben på Scanauto fick inte följa med ;-)


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
Snejs
Användare

Redigera

Inlägg: 17
Hemort: Malmö
Registrerad: 18.04.07
Publicerat datum: 20-04-2007 07:28
Combat, Lasse Wankel, PerSmitt:
Tackar för infon!

Kom på en följdfråga, hur mkt olja rymms i motorn?
Det verkar gå åt en del olja (och det är det värt om man har roligt), kollar ni var 200mil eller varje gång ni tankar?

PerSmitt:
1. Har du en polare som kallas JP som "brukar" åka med dig?
2. Du bor i Malmö, som jag ska flytta till snart, vem är billigast på att försäkra en RX-8 där?

Mvh
Snejs
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 20-04-2007 08:12
Hej Snejs

0. Jag brukar kolla varannan gång jag tankar, men det finns en liten varningslampa för låg olja som tänds om man inte har fyllt på tillräckligt. Jag brukar se den när jag kör inspirerat och tvärnitar med bilen så all oljan flyttar sig frammåt. Tänds den då vet jag att det är dags att fylla på.
1. Jo det är jag som har kört JP fram och tillbaka till Lund när vi båda satt på Ericsson.
2. Jag kör Salus Ansvar. Det är inte billigt att försäkra råttan, jag har 18000 om året i kostnad (helförsäkring, 3000 kr självrisk). Jag jämförde med moderna försäkringar som ville ha 26000 kr /året.

Det bästa med Salus Ansvar: Försäkringen gäller på bana. Detta har jag dock bara hört från deras kundsupport, jag ska ta och läsa noggrant i papperna nu till körningen på Mantorp i maj.




Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
Danjel
Användare

Inlägg: 40
Hemort: Olofström
Registrerad: 02.07.06
Publicerat datum: 22-04-2007 08:52
18000 ??!!!! Fy fan, tur man inte bor i storstad... Jag har 7200 helförsäkrat, är 26 år, 1500 mil om året, 5000 kr självrisk. Länsförsäkringar... smiley

Till frågorna..

Startmotorn går att få bytt på garanti, det är bara att vara lite tjatig. Jag har en -04 som har den nya startmotorn. Vilken skillnad! Den gamla funkar oxå men känns aningen slö nu när man provat båda smiley

Den enda service jag har gjort än är att precis när jag köpte bilen gjorde jag ett extra oljebyte (olja, oljefilter + arbete) det kostade typ 950:-

Rekommenderar ett köp, du kommer inte ångra dig! En underhållande bil som är ovanlig och väcker uppmärksamhet! smiley

Lycka till!


Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
annarein
Användare

Inlägg: 17
Hemort: Stenungsund
Registrerad: 12.09.06
Publicerat datum: 23-04-2007 14:41
Ville bara säga att jag är en tjej på 1,60 och jag sitter mycket bra i min råtta. Är ju en låg bil så det blir en annan sikt men det är en vanesak.
Jag hade mycket problem i början med inkompetenta verkstäder men när det väl var löst så har bilen fungerat klockrent sen dess. Bilen är iögonfallande och kaxig, speciellt med mig som blondin till förare smiley
De andra frågorna har du fått bra svar på tycker jag.
Lycka till!
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
Snejs
Användare

Redigera

Inlägg: 17
Hemort: Malmö
Registrerad: 18.04.07
Publicerat datum: 23-04-2007 19:30
Man tackar för fler svar. Är SÅ sugen nu...

annarein:
Tackar, då bör inte det vara ett problem med längden heller!

Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 25-04-2007 09:59
Köpläge!smiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
Snejs
Användare

Redigera

Inlägg: 17
Hemort: Malmö
Registrerad: 18.04.07
Publicerat datum: 25-04-2007 20:44
Hehe, ja och inte blir man mindre sugen när det är kanonväder som idag...
...har påbörjat "kampanjen för trevligare bil" hemma smiley

Iaf, vad jag förstått är det inget problem att importera från tyskland "för de verkar veta hur man ska serva bilen" efter att ha läst lite på forumet.

Men är det någon som vet nån person/firma här nere i skåne som är bra på att sköta ett importjobb åt en eller ska man köpa svenskt? Eller nån man ska hålla sig LÅNGT borta ifrån?

/Snejs
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 26-04-2007 10:51
Apropå service. Jag har kontakt med en riktigt bra verkstad men jag tror inte de har allt för mycket wankel erfarenhet. Är det något speciellt man ska göra vid service mer än att byta oljefilter, luftfilter och motorolja?

Lasse, vad gör du när du servar din råtta?


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Vid införskaffande av en RX-8
Danjel
Användare

Inlägg: 40
Hemort: Olofström
Registrerad: 02.07.06
Publicerat datum: 27-04-2007 11:27
Snejs skrev:
Hehe, ja och inte blir man mindre sugen när det är kanonväder som idag...
...har påbörjat "kampanjen för trevligare bil" hemma smiley

Iaf, vad jag förstått är det inget problem att importera från tyskland "för de verkar veta hur man ska serva bilen" efter att ha läst lite på forumet.

Men är det någon som vet nån person/firma här nere i skåne som är bra på att sköta ett importjobb åt en eller ska man köpa svenskt? Eller nån man ska hålla sig LÅNGT borta ifrån?

/Snejs


Jag köpte min genom Fredik Wennerholm krångelfritt. Han är bra å ha göra med.

Fredrik Wennerholm
0704795859
Lund
www.importbil.se
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn