Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 04 2024 18:00:05
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Ny RX-8:a
PaRaDoX
Användare

Inlägg: 60
Hemort: Göteborg
Registrerad: 16.07.05
Publicerat datum: 19-06-2007 00:44
bytte in min 04:a som jag haft i några år nu mot en ny...

jag har varit och provat C30 och IS250 och massa andra bilar men jag kunde inte släppa wankelns underbarhet. RX-8:an är helt enkelt den bästa bilen!

Vad är gjort på "faceliften" om man nu kan kalla den så??? har märkt att det är cruise control, bose systemet har andra högtalare (låter helt annorlunda). grymt mycket bättre isolering från vägbrus mmm.

Den nya bilen drar mkt jämnare, ingen hesitation vid 4500 varv
Sen inbillar jag mej att det är mer drag i den också... och då är det 95 oktan än sålänge för det är bilhandlarens bensin i... får se hur det blir när jag häller i lite krut på pump som lasse säger...

Bilhandlaren påstod att V-Power inte var bra för wankelnmotorn då det skulle "smörja" sämre än 95 oktan... självklart tror jag inte på sånt bilhandlartjafs men vad säger Lasse wankel? kan du punktera det påståendet åt mej?
Det står ju "95 RON or above" så det låter ju som att mazda ger en tyst uppmaning att hälla i högre oktan...

hur och hur länge ska man köra in motorn?

och sist men inte minst Lasse Wankel vad har du för medicin att ge till min motor under de tre besiktningsfria åren!!??


~ThE EnD iS ThE BeGiNnInG~
Författare RE: Ny RX-8:a
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 19-06-2007 05:35
Grattis till din nya "råtta"! Skönt att höra att du inte släppt wankeln! Kan tänka mig att bilen har av Mazda uppgraderad programvara som gör bilen lite piggare och förhoppningsvis lite snålare.Med rätt inkörning och V-Power så bör den dra strax under litern snabb landsvägskörning. Bilhandlare har ingen större koll vad det gäller motorn så jag vet att V-Power smörjer bättre än 95 oktan p.g.a att det finns "anti friction additives" i bensinen som smörjer och skyddar motor och bränslesystem.

Angående inkörning så körde jag relativt lugnt m.a.o belastade inte motorn hårt utan varvade max 4500-5000 rpm de första 100 milen sen gradvis varvade jag mer under 300-400 mil med mer belastning upp till 9000 rpm.Under denna tid så kan du byta olja 2 ggr gärna Motul mineralsmiley

Medicinen för en piggare och lite bränslesnålare motor måste bli som nr 1 mitt rostfria avgassystem som Feritta har lovat att bli klara med den här veckan! Sen kommer jag testa på RotoTesten vad ett Haltech Interceptor X kan göra för prestandan samt bränsleförbrukningen. Ett annat billigt kit är "pills modden" för styrningen av vacum dosorna till 4,6 portarna samt effect chambern som kortar längden för insuget vid höga varv.Detta ger en mer jämn effektkurva på min 04a men på din motor kanske Mazda redan har fixat detta lilla "fel" Sen ger Racing Beats luftrenarbox med tratt en påvisbar effektökning samt lite mer insugsljud! Azatooth kanske har en sådan box på sin RX-8 och kan kanske berätta mer. Till nästa sommar så hoppas jag att mitt Rotrex turbo kompressor kit ska vara klart och ge en effekt runt 300 hk utan intercooler (steg 1). Ja kör in motorn väl och njut av din råtta i sommar, är det något du behöver eller undrar över är det bara att PMa eller ringa!

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Ny RX-8:a
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 19-06-2007 17:42
Grattis till uppdateringen. Lycka till!! smiley


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Ny RX-8:a
azathoth
Användare

Redigera

Inlägg: 108
Hemort: Västkusten
Registrerad: 21.04.07
Publicerat datum: 19-06-2007 19:33
Grattis till din nya RX-8a

Det är korrekt som lasse säger, jag har Racing Beats Luftbox och "snorkel", prestanda och ljudskillnaden är betydligt bättre än vad jag trodde det skulle bli.

Inte för att jag vet vad detta skulle ha att göra med din nya RX-8a men men smiley


RX-8
Författare RE: Ny RX-8:a
HALEF
Användare

Inlägg: 8
Hemort: norsborg
Registrerad: 28.02.07
Publicerat datum: 20-06-2007 15:10
grattis till nya bilen! ja håller med att det känns mkt annorlunda o köra en fabriks ny eller beg... min inköptes oxå helt ny men fortf hör ja något från dörrarna när man kör över 100... det låter som om något e löst
Författare RE: Ny RX-8:a
Metti
Användare

Inlägg: 4
Hemort: Halmstad
Registrerad: 15.05.07
Publicerat datum: 23-06-2007 13:20
Trevligt med ny bil. Slit den me hälsa =)
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn