Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 04 2024 08:28:51
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Allmänna frågor inför köp
tommy_
Användare

Inlägg: 2
Hemort: Malmö
Registrerad: 15.07.07
Publicerat datum: 16-07-2007 12:46
Hej, är inne på att köpa en rx8 231hk manuell versionen. Har kollat runt lite i sverige och i tyskland, och vet inte riktigt vart det är bäst att köpa, priset är väl i princip desamma dock fler alternativ i tyskland.

Vad jag är orolig över är dom här uppgraderingarna/defekterna mazda verkar ha haft.
1. Vart kan man se ifall detta är åtgärdat?
2. Om jag köper en bil i tyskland och det visar sig att dom inte är åtgärdade, åtgärdar mazda detta kostnadsfritt i sverige?
3. Är alla rx8or turboladdade?

Tack på förhand.
\\ Tommy
Författare RE: Allmänna frågor inför köp
KenjaD
Användare

Inlägg: 118
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07
Publicerat datum: 16-07-2007 12:54
Inga RX8or är turboladdade orginal. smiley


// Kent
Velocity Red FD-92
kent@festuz.se www.jaderlund.com
Författare RE: Allmänna frågor inför köp
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 16-07-2007 13:01
Välkommen.

1. Pass.
2. Pass.
3. Inga RX-8: or är turboladdade original, de som är det har eftermarknadslösningar.

Vad som skiljer en svenskåld åtta ifrån utlandssålda vet jag inget om, jag vet inte mycket jagsmiley
Något jag funderat på under många år är var Mazdas wanklar får den bästa servicen, i Sverige eller i vilket annat land utanför Sverige?

Så länge jag har varit med på detta forumet så har de svenska serviceverkstäderna ideligen ifrågasatts vilket väcker frågan om hur kunniga de är i exempelvis Tyskland. Kan det vara så att det är lika illa överallt?
Författare RE: Allmänna frågor inför köp
tommy_
Användare

Inlägg: 2
Hemort: Malmö
Registrerad: 15.07.07
Publicerat datum: 16-07-2007 13:04
Antar att det är rätt svårt att få en eftermonterad turbo godkänd vid besiktning?
Författare RE: Allmänna frågor inför köp
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 17-07-2007 07:03
Ja det är omöjligt! Bilen är heltypsgodkänd så i prirncip ska allt vara orignalsmiley Men Shell V-Power soppa,Motul oljor samt ett ML Wankeltrim sportavgassystem gör att du kan få 20 hk mer! Bilen blir klart piggare och gör 0-100 km/h på ca 6s med en bra chaufförsmiley Till dina fråor!1: Köp en sveskreggad 04a för 200-220 000 kr det blir mkt enklare sen har du 3 års garant från 1:a ägaren reggade bilen.2: Vet ej till 100% men kolla i sevice häfter samt att Mazda kan kolla om sista flashet, R om jag inte missminner mig finns nerladdat i ECUn.Annars kan nog Lennart här på forumet "allt" om RX-8ans uppdateringar m.m Kan nog till nästan 100% att en Tyskimporterad RX-8 har inga garantier i Sverige.Summa summarum köp en fin RX-8 i Sverige även om den är lite dyrare här. Kolla Blocket, Annonstorget b.l.a för ett beg utbud av RX-8!

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Allmänna frågor inför köp
Snejs
Användare

Redigera

Inlägg: 17
Hemort: Malmö
Registrerad: 18.04.07
Publicerat datum: 17-07-2007 07:18
Jag äger ingen RX8, men står i samma funderingar som du.
Kan man få hem en -06 som gått bra mkt mindre än en 04 för samma pris så tycker jag att en tyskimporterad är intressant.

Jag ringde faktiskt Mazda Sverige och frågade ang. försäkringar. Allting gäller fortfarande från Mazda, förrutom vagnskadegarantin du får gratis i 3 år om du köper den i sverige. Så det får man räkna med att betala extra via din vanliga försäkring. Annars fixar de allt som ska fixas, precis på en svensk.

Sen vet jag att vissa försäkringsbolag kan ta lite mer för importerad bil (vilket jag finner udda igentligen, med tanke på att bilarna är typgodkända).
Och det kan hända att försärkringen inte täcker din motor. Kolla med ditt försäkringsbolag.

Vad jag har förstått efter att läst runt lite på forumet här så verkar de bättre på att serva wankel i Tyskland. Men ta inte mitt ord för det utan läs i forumet. då får du nog svar på en massa andra frågor. Och får nya smiley
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn