Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 04 2024 11:40:08
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Ny ägare och saker att tänka på.
gnuell
Användare

Inlägg: 3
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.07.07
Publicerat datum: 29-07-2007 12:09
Hej!

Köpte en Rx8 -04 igår som har gått 4000 mil. En jätte spännande bil och jag blev verkligen förvånad av hur sportig och snabb bilen är. Har läst igenom forumet och det verkar som om man vill hålla bilen i topp skick så finns det vissa saker att tänka på.

Låt bilen gå på tom gång i någon minut innan man börjar rulla med den.
Låt motorn värmas upp lite innan man kör på för hårt.
Stanna aldrig bilen med en kall motor, kör ett varv och låt motorn bli varm innan man parkerar om bilen i garaget.
Fyll på med olja lite nu och då (hur ofta?) använd endast DEXELIA ULTRA 5W30 ( vart köper man den här oljan billigast i Stockholms området? kan jag fylla på med den här oljan eller måste jag tömma den olja som redan finns i bilen, vet inte om det är DEXELIA ULTRA 5W30). Vad betalar ni för en burk?

Är det något annat jag bör tänka på? Vet att vissa haft problem med mazda mekaniker? Vart ska man serva bilen i Stockholm?

Försäkringen på den här bilen är jätte dyr, ringde runt till en massa olika bolag, fick offerter så höga som 19,000kr hel/år. Det billigaste jag hittade var på mazda försäkringar via If, de kostar 10,000. Vad betalar ni i försäkring?
Författare RE: Ny ägare och saker att tänka på.
gnuell
Användare

Inlägg: 3
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.07.07
Publicerat datum: 29-07-2007 12:10
och rekommenderar ni att tanka 95 eller 98? Har läst någonstans att det inte gör någon större betydelse för wankelmotorer.
Författare RE: Ny ägare och saker att tänka på.
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 29-07-2007 12:53
Hej och välkommen hit!
Får väl passa på och gratulera till bilköpet. Ang. dina frågor så hittar du svaret på en hel del av dom genom att läsa igenom framförallt alla tidigare trådar i vår RX-8 sektion av forumet i väntan på att övriga RX-8 ägare fyller på smiley
RX-8 club är ett annat ställe du kan hitta mycket info.
Lycka till med din råtta!


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Ny ägare och saker att tänka på.
azathoth
Användare

Redigera

Inlägg: 108
Hemort: Västkusten
Registrerad: 21.04.07
Publicerat datum: 29-07-2007 17:41
V-Power är att föredra, plockar fram de sista hästarna ur wankeln.


RX-8
Författare RE: Ny ägare och saker att tänka på.
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 30-07-2007 08:54
Låt bilen gå på tom gång i någon minut innan man börjar rulla med den.

Det ska inte behövas. Man kan börja rulla direkt efter start. Ta det bara milt (under 6000 rpm) under de 10 första minuterna.

Låt motorn värmas upp lite innan man kör på för hårt.

Det gäller alla bilar.

Stanna aldrig bilen med en kall motor, kör ett varv och låt motorn bli varm innan man parkerar om bilen i garaget.

Har du den nya startmotorn och batteriet spelar det ingen roll. Du kan stänga av motorn när den är kal. Den kommer klaga lite på dig nästa gång du startar den men det är allt.

Fyll på med olja lite nu och då (hur ofta?) använd endast DEXELIA ULTRA 5W30 ( vart köper man den här oljan billigast i Stockholms området? kan jag fylla på med den här oljan eller måste jag tömma den olja som redan finns i bilen, vet inte om det är DEXELIA ULTRA 5W30). Vad betalar ni för en burk?
Jag köper mina för 133kr/liter hos Mazda ÅF. Det finns säkert billigare på något annat ställe men jag har inte orkat leta. Det kan nog vara bra att byta ut den existerande oljan eller fråga säljaren vad som var i den.

Är det något annat jag bör tänka på?

Kör upp den till 9000+ rpm varje dag. Jag tror motorn mår bra av att varvas ut då och då, samt att det är töntigt kul!

Försäkringen på den här bilen är jätte dyr, ringde runt till en massa olika bolag, fick offerter så höga som 19,000kr hel/år. Det billigaste jag hittade var på mazda försäkringar via If, de kostar 10,000. Vad betalar ni i försäkring?

Ta Salus Ansvar. De täcker bankörning också så länge det inte är tidtagning eller tävling.För en sak är bara att inse med RX-8an. Du KAN INTE köra den på ens 50% av sin kapacitet på allmän väg.


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Ny ägare och saker att tänka på.
gnuell
Användare

Inlägg: 3
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.07.07
Publicerat datum: 03-08-2007 11:04
Tack för alla svar.

Vart ligger Mazda ÅF? Om man vill komma igång med bankörning behöver man då licens för det? Hur kommer man igång?
Författare RE: Ny ägare och saker att tänka på.
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 04-08-2007 21:39
Skickat ett PM till dig!

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Ny ägare och saker att tänka på.
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 07-08-2007 05:51
ÅF = Återförsäljare. Alltså sök på Mazdas hemsida.

För bankörning behöver du ingen licenens. Du behöver licens för att tävla på bana. Jag gjorde misstaget att ta licens först och där satt man och hade aldrig kört på bana förr och alla andra hade mycket banerfarenhet från depå arbete och andra tävlingsformer. Samt att dessa personer även skulle satsa på att börja tävla.

Snacka om att känna sig underlägsen. Tills dess att man insåg vad RX-8an gick för ;-) Piskade en M3a rätt duktigt och låg och retades med en stackars Porsche 996 i 2 varv (han vägrade släppa förbi för att det var uppkörning = tävling). Och ja innan några dryga kommentarer släpps av att jag inte kunde köra om honom, jag hade kunnat ta mig förbi honom 3 ggr på dessa två varv men jag valde att ta det lugnt för att undvika plåtskador smiley

Bara så du vet om det, du har en sjukt snabb bil. På landsväg kan rätt mycket dra ifrån dig, men kommer man ut på bana så.... smiley


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn