Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 07 2024 10:47:15
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
khalili
Användare

Inlägg: 13
Hemort: Stockholm
Registrerad: 04.09.07
Publicerat datum: 04-09-2007 11:09
Tjena

Är i full färd med att köpa en RX-8 ochkKommer att pendla med den året runt. Dålig med vintertester av bilen och av de fåtal som finns får man inte fram nån schysst uppfattning. En del hävdar att RX-8:an ska vara grymt spårkänslig varför vinterkörning är svårt, nån tom hävdar att det ska vara sisådär väghållning (som jag iofs inte tror på men...).
Tänkte därför kolla lite intryck, åsikter och kommentarer ang just vinterkörning av RX-8:an.

Vad bör man köra med för vinterdäck? Som jag förstår det får man inte gå under 17" och då är det svårt att hittade dubbade.

Sen undrar jag lite över 2:a- och 3:e-handsvärdet också. Verkar som nya bilar tappar hyfsat i värde, nån har nå info i den frågan?

Tacksam som fan för all input!

/ Ali
97856432
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
NorrlandsGuld
Användare

Inlägg: 18
Hemort: Umeå
Registrerad: 24.10.06
Publicerat datum: 04-09-2007 11:33
Det borde inte vara sämre än nån annan bil med bakhjulsdrift och ESP på vintern, väghållningen är ju så underar på dessa bilar! Naturligtvis är värdeminskningen större på en bil som körs året runt men så är de med alla bilar.

Har en fin till salu i fall du inte hittat nån pärla än!


Nya pärlan
http://www.garaget.org/?car=34942
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 04-09-2007 13:52
Kör 17" friktionsdäck utan dubbar, stäng av DSC;n och kör. Bilen har ett bra, roligt, kontrollerbart uppträdande när det är halt. Så har jag åkt 3 vintrar och njuter hela tiden. En gång har jag fastnat och behövt bli dragen loss från min egen garageinfart. då var jag a-g. Hehe.smiley


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.

Redigerat av Lennart datum: 04-09-2007 17:13
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 04-09-2007 20:47
Lennart skrev:
Kör 17" friktionsdäck utan dubbar, stäng av DSC;n och kör. Bilen har ett bra, roligt, kontrollerbart uppträdande när det är halt. Så har jag åkt 3 vintrar och njuter hela tiden. En gång har jag fastnat och behövt bli dragen loss från min egen garageinfart. då var jag a-g. Hehe.smiley

Tror att jag kommer ihåg vad du hade för bil att dra loss den med, men vad var det för däck på dragbilen då ?



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 04-09-2007 21:00
Gud förbjude att jag talar om vad det var för bil men sommardäck var den skodd med så klart. Hehe. Liten ledtråd; Bilen har Wankelmotor. Hehe. smiley


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
khalili
Användare

Inlägg: 13
Hemort: Stockholm
Registrerad: 04.09.07
Publicerat datum: 05-09-2007 05:58
Suveränt!
Provkörde en igår och det var ju helt underbart. Iofs började det tokregna efter 10min men då fick man testa lite under ej optimala förhållanden också. Hur sjukt kul som helst med den direkta styrningen, varvvilligheten och ljudet! Sen blir det bara ett extra plus att baken går att slänga ut hur lätt som helst smiley

Ny fråga har dock dykt upp efter möte med nötter till bilhandlare, blir så less att de inte har nån koll. De hävdade i annonsen att bilen (en 05:a) har både farthållare och färddator. Väl på plats lyckades ju inte jag hitta nån och då minsann började handlaren harkla sig...

I vilket fall...ni som har koll, från vilken årsmodell är det standard med farthållare och färddator? Specen på mazdas hemsida anger nämligen att farthållare är standard, dock står det inget om färddator, så frågan är snackar alla handlare skit? Och gäller farthållare och/eller ev färddator enbart bilar från 07?

Redigerat av khalili datum: 05-09-2007 05:59
97856432
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 05-09-2007 16:34
Fartkontroll = std. 2007.
Färddator = enbart tillägg icke std. än.


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
khalili
Användare

Inlägg: 13
Hemort: Stockholm
Registrerad: 04.09.07
Publicerat datum: 05-09-2007 16:46
Okej...så färddatorn är inte eftermonterad utan går att beställa som extrautr från fabrik då eller?

Ny fråga, denna gång gällande servicen. Som jag förstått det är det service var 2000:e mil eller 1 år, det som kommer först. Frågan är då vad servicen går på för en hyfsat ny bil, dvs 1-2år gammal?

Ena verkstaden jag snackade med (som fö hade haft 1st RX-8 inne de senaste 3 åren) snackade om nånstans mellan 2500-6000kr. Nån annan nämnde rullande intervall på ca 1200, 2000 & 4000kr.

Tänkte att ni som haft era bilar ett tag borde ha lite koll...
Tack för svaren på alla mina jäkla frågor!
97856432
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
azathoth
Användare

Redigera

Inlägg: 108
Hemort: Västkusten
Registrerad: 21.04.07
Publicerat datum: 06-09-2007 17:10
Har bara gjort en service och den kostade 2400:-


RX-8
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 07-09-2007 05:32
Förresten, vi är inte alla lika säkra som Lennart. För vinterkörning rekommenderar jag DSC PÅ.

Kör ALDRIG på sommardäcken när det är vinterväglag. Eftersom de är beroende av att vara varma för grepp har du sämre grepp än med sommardäck på en mer standardbil. Alltså du har inget grepp alls smiley




Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
PaRaDoX
Användare

Inlägg: 60
Hemort: Göteborg
Registrerad: 16.07.05
Publicerat datum: 07-09-2007 20:48
Jag har kört min gamla råtta på vintern och kommer köra min nya också... RX-8:an är helt underbar på snö! den är roligare på vintern än på sommarn ju! alla ni som äger råttor och inte tar ut dom på nyfallen snö NI FATTAR INTE VAD NI MISSAR!!! Bilen är helt SJUKT kontrollerad på blötsnö/nysnö/slask... dock vid ishalka kan den bli lite trixy men som alltid med bakhjulsdrift så känner man ju vad som händer till skillnad från alla svenssons med framhjulsdrift som upptäcker att det är halt först när dom ska svänga :-) Jag har tom kört pirelli sommardäck på tunn snö och väghållningsmässigt är bilen fortfarande kontrollerad, sen att man inte kan bromsa det är ju en annan femmma... men var inte oroliga för att det är bakhjulsdriven bil, har aldrig känt mej så säker som i rx-8:an som vinterbil för man känner verkligen vad som försigår, inga överaskningar... Ang. servicar så skit i dom och byt olja var 250:e mil... de gör ju inget annat än oljebyte+filter på servicen endå... alla ev. beg köpare tar dej mer seriöst om du kan visa en lunta med 20 st GTX3 kvitton än en löjlig servicebok ifylld var 2000:e mil...

EDIT: förresten så min 04 var ej farthållare men min nya 06:a är det farthållare... dock ej färddator... men vad är färddator??? navigation finns som tillval sedan bilen lanserades om det är det du menar???


~ThE EnD iS ThE BeGiNnInG~

Redigerat av PaRaDoX datum: 07-09-2007 20:50
Författare RE: RX-8 - vinterkörning & värdeminskning
azathoth
Användare

Redigera

Inlägg: 108
Hemort: Västkusten
Registrerad: 21.04.07
Publicerat datum: 08-09-2007 16:36
Färddator visar snittförbrukning, nuvarande förbrukning, snittfart etc..

Har inte haft färddator på flera år och saknar det inte heller, Varför ska man se vad bilen drar? det är ju ointressant man får ju bara dåligt samvete av det smiley


RX-8
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn