Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 20 2024 05:29:01
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Drivmedel - 95 & 98
khalili
Användare

Inlägg: 13
Hemort: Stockholm
Registrerad: 04.09.07
Publicerat datum: 26-09-2007 20:54
Undrar om hur det funkar att blanda dessa oktanhalter. Säg att tanken är fylld till hälften med 95, och jag tankar på resten med 98 eller kanske tom V-Power. Hur hanterar motorn detta? Hyfsat logiskt borde ju man bara få en "mellanoktan" på nånstans mellan 95 och 98 eller?

Tänkte kolla vad Lasse och andra som har överväldigande mer motorkunskap än jag anser om påverkan på motor och drift. Lär väl få ut mindre effekt men kan oktanblandningen ge upphov till framtida problem? Bör det undvikas? Om ja, varför?

Långa filosofiska utlägg välkomnas smiley

/ Ali
97856432
Författare RE: Drivmedel - 95 & 98
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 27-09-2007 07:18
Inga långa filosofiska utlägg på morgonensmiley Finns ingen som helst anledning att blanda handelsbensin i Sverige. Man kan kan och det görs främst med race bränsle tex 100 och 110 oktan blir 105 otan. Visst Ecun känner av blandningen och optimerar tändningen men bilen blir törstigare och slöare om du blandar handelsbensin. Nej tanka på V-Poer och bli nöjdsmiley!

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Drivmedel - 95 & 98
khalili
Användare

Inlägg: 13
Hemort: Stockholm
Registrerad: 04.09.07
Publicerat datum: 03-10-2007 19:11
Ok...bra tips!

Har du koll på förbrukningen då Lasse, med tanke på testbänk & allt?
Är det alltså någon skillnad i förbrukning (l/mil) vid anv ändningen av 95, 98 eller V-Power? Förbrukar bilen mer eller mindre beroende på vilket bränsle som används, om man nu utgår från att samma körstil.
Som jag förstått det ställer sig Ecun in på rätt oktan, men är den "grundoptimerad" för något särskilt oktan?

/ Ali
97856432
Författare RE: Drivmedel - 95 & 98
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 04-10-2007 05:38
Det är dyrare att köra V-power än 95 oktan. Oavsett hur mycket ECUn optimerar så är priskillnaden (80-100 öre) större än vad bilen drar mindre. Det är inte av ekonomiska skäl man kör V-power. Det är för att du har bättre vrid i låga varv enligt min butt-dyno.

Alltså du får en skönare körkänsla samt att det är bättre för motorn. Man köper inte en RX-8 för att vara ekonomisk... någonsin...


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Drivmedel - 95 & 98
khalili
Användare

Inlägg: 13
Hemort: Stockholm
Registrerad: 04.09.07
Publicerat datum: 04-10-2007 16:27
Jag tänkte mer på optimering i ECUn än den ekonomiska aspekten. Hade jag tänkt ekonomiskt så hade det nog blivit nån sur etanolbil eller nåt smiley
Den här kör man ju med ett sjukt leende på läpparna...vilket är värt varenda krona!

Hur "snabb" är ECUn på att ställa in sig till fullo då? Tar den en tank eller mindre? Körde nämligen 100 mil från luleå till sthlm och norr om sundsvall säljs inte V-Power varför jag fick köra på annat...tycker nämligen att förbrukningen enligt bensinmätaren är lite för "olinjär" eller hur man nu ska förklara det.
97856432
Författare RE: Drivmedel - 95 & 98
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 04-10-2007 20:52
khalili skrev:
Ok...bra tips!

Har du koll på förbrukningen då Lasse, med tanke på testbänk & allt?
Är det alltså någon skillnad i förbrukning (l/mil) vid anv ändningen av 95, 98 eller V-Power? Förbrukar bilen mer eller mindre beroende på vilket bränsle som används, om man nu utgår från att samma körstil.
Som jag förstått det ställer sig Ecun in på rätt oktan, men är den "grundoptimerad" för något särskilt oktan?

/ Ali

Jag har alltid från första början kört V-Power och bara kollat av förbrukningen med den. Min bil drar allt från 1.12 till 1.5l/mil om man räknar lugn landsväg 90-110 km/h til forcerad körning 130-150+smiley Jag tror (vet inte alltså) att eftersom V-Power är mer energirik och har vissa smörjande och rengörande tillsatser så drar motorn med V-Power mindre bensin.Men som sagt med V-Power så får du bättre prestanda. Ecun optimerar sig med hjälp av knacksensorn och ligger och känner av bensinen och optimerar därefter Ecun till att ge optimal effekt ur varje bensindroppesmiley

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Drivmedel - 95 & 98
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 04-10-2007 20:57
khalili skrev:
Jag tänkte mer på optimering i ECUn än den ekonomiska aspekten. Hade jag tänkt ekonomiskt så hade det nog blivit nån sur etanolbil eller nåt smiley
Den här kör man ju med ett sjukt leende på läpparna...vilket är värt varenda krona!

Hur "snabb" är ECUn på att ställa in sig till fullo då? Tar den en tank eller mindre? Körde nämligen 100 mil från luleå till sthlm och norr om sundsvall säljs inte V-Power varför jag fick köra på annat...tycker nämligen att förbrukningen enligt bensinmätaren är lite för "olinjär" eller hur man nu ska förklara det.

När jag gjorde OK vs V-Power testet för snart 2 år sen så körde vi 5 min med lite olika varvtal och belastning på rullarna. Sen bromsade vi och kunde konstatera +14 hk mer för V-Power!smiley Hur långt har din RX-8 gått? Det måste till en bra bit över 1000 mil för att Ecun ska släppa på mer av motorn, samt en wankel har lång inkörningsperiod.

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Författare RE: Drivmedel - 95 & 98
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 04-10-2007 21:58
På NSU Ro80 med förgasare konstaterar man genast att man måste justera ner bränsleinställningen när man sadlar om till V-power, och även om jag inte gjort några ordentliga och helt rättvisa mätningar så konstateras lätt att förbrukningen sjunkit ungerfär lika mycket som literpriset ökatsmiley
Men naturligtvis är det inte den största anledningen att sadla om, utan motorn går helt klart mycket bättre, nästan lika bra som på gammaldags icke krackad bensinsmiley



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: Drivmedel - 95 & 98
khalili
Användare

Inlägg: 13
Hemort: Stockholm
Registrerad: 04.09.07
Publicerat datum: 05-10-2007 07:02
Ja men dåså smiley

Min råtta har rullat ca 250 mil varav 150 i min ägo...så det är väl en del inkörning kvar att göras. Under den tiden har jag (tyvärr) kört på 95 som sagt och då verkar den snitta 1,2-1,3 l/mil under blandad körning, men sticker iväg rejält så fort man kör lite hårdare.
Men tanken är tom och shellkortet är beställt...så from idag blir det V-Power!

För övrigt saknar jag plastkåpan över motorn (engine cover), är det nåt som gäller vissa årsmodeller (byggd 05, reggad 07) eller har handlarn bara blåst mig?

Sen ska det beställas små plåtar, tas bort bilhandlardekaler, underredsbehandlas och att att att..."precious" får mycket uppmärksamhet istället för jobbet nu alltså smiley
97856432
Författare RE: Drivmedel - 95 & 98
Lasse wankel
Användare

Inlägg: 1482
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 05-10-2007 07:12
Jag har en kåpa till RX-8 över! PMa mig så får du ett pris.

/Lasse


Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn