Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 16 2024 07:48:28
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX-8
Författare Dags för avställning av råttan
azathoth
Användare

Redigera

Inlägg: 108
Hemort: Västkusten
Registrerad: 21.04.07
Publicerat datum: 16-10-2007 15:00
ja nu har det kommit till den tråkiga tiden när det är dags att ställa av älsklingen =(

har aldrig tidigare ställt av någon bil för vintern så lite allmänna tips och specifika för råttan mottages gärna.

Har hört att det skall vara bra att byta olja innan den ställs av, är det verkligen motiverat? min olja i nu är ca 400mil gammal och jag kommer byta direkt till våren när den tas ut.

Spelar det någon roll om den inte är uppallad? däcken kommer också bytas direkt till våren som om det blir obalans i dem under vintern spelar inte direkt någon roll, finns det någon annan mening med att palla upp den?

En ordentlig tvätt kommer att göras.

Kommer täcka över den med något, finns det något bra att köpa för att täcka över bilen?


RX-8
Författare RE: Dags för avställning av råttan
azathoth
Användare

Redigera

Inlägg: 108
Hemort: Västkusten
Registrerad: 21.04.07
Publicerat datum: 16-10-2007 15:36
Fler frågor:

Skall man starta bilen och låta den bli ordentligt varm i mellan åt eller låta den stå orörd?

Hur göra med batteriet?


RX-8

Redigerat av azathoth datum: 16-10-2007 15:36
Författare RE: Dags för avställning av råttan
Lennart
Användare

Redigera

Inlägg: 1352
Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 16-10-2007 17:42
Dax att byta till dubbfria vinterdäck är det väl som gäller. Jag vill inte åka sparkstötting hela vintern.smiley


LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Författare RE: Dags för avställning av råttan
azathoth
Användare

Redigera

Inlägg: 108
Hemort: Västkusten
Registrerad: 21.04.07
Publicerat datum: 16-10-2007 17:46
Nja, jag har kört CTR i org. höjd två vintrar i rad och visst var det great fun stundtals men det var som en snöplog. Min RX-8a är rejält sänkt så jag kommer bli hängandes i första snöhögen som blir.

Dessutom är det inte kul att se sin finbil sakta brytas ner framför en som de gör på vintern.

I vinter blir det en frustande Nissan Micra -04 smiley


RX-8
Författare RE: Dags för avställning av råttan
Galaxy_Grey
Användare

Redigera

Inlägg: 37
Hemort: Borås
Registrerad: 07.09.07
Publicerat datum: 16-10-2007 20:46
azathoth skrev:
Kommer täcka över den med något, finns det något bra att köpa för att täcka över bilen?


Se bifogad bild på specialanpassat skydd för din RX-8 (inomhusbruk). Artikelnr FE15-W2-110 och riktpriset är 3,263 kr. Det går säkert att pruta några procent... smiley


_ __ __ _____ MAZDA RX-8 _____ __ __ _
- --> G a l a x y _ G r e y <-- -


Galaxy_Grey bifogat denna bild:



Redigerat av Galaxy_Grey datum: 16-10-2007 20:47
dannemannen_73@hotmail.com http://www.mazda.se
Författare RE: Dags för avställning av råttan
Galaxy_Grey
Användare

Redigera

Inlägg: 37
Hemort: Borås
Registrerad: 07.09.07
Publicerat datum: 16-10-2007 20:52
Det finns en mindre lyxig variant att köpa på Micro som kallas för "helkapell". Tillverkat av väderbeständigt nylonmaterial. Inte så snygg som Mazdas egna men avsevärt lägre pris, endast 399 kr (finns i flera olika storlekar).


_ __ __ _____ MAZDA RX-8 _____ __ __ _
- --> G a l a x y _ G r e y <-- -


Galaxy_Grey bifogat denna bild:

dannemannen_73@hotmail.com http://www.mazda.se
Författare RE: Dags för avställning av råttan
christian
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 1302
Hemort: Åland
Registrerad: 22.01.03
Publicerat datum: 17-10-2007 13:04
Lennart skrev:
Dax att byta till dubbfria vinterdäck är det väl som gäller. Jag vill inte åka sparkstötting hela vintern.smiley



Same for me smiley


Mazda RX-8 (R32) 2005
savv3 cricke82@hotmail.com http://www.savv3.com
Författare RE: Dags för avställning av råttan
azathoth
Användare

Redigera

Inlägg: 108
Hemort: Västkusten
Registrerad: 21.04.07
Publicerat datum: 17-10-2007 17:44
Fräsigt RX skydd men dyyyrt. Beställde tidigare idag ett för 999:-

Men ni som kan RX-8an, starta ibland och varmköra eller låta bli?

Hur göra med batteriet?

bilen kommer stå varmgarage på 16-18 grader


RX-8
Författare RE: Dags för avställning av råttan
lego
Användare

Redigera

Inlägg: 13
Hemort: Avesta
Registrerad: 24.02.07
Publicerat datum: 17-10-2007 18:24
bäst är det väl att plocka ur batteriet och sen ladda ur det och ladda det lite då och då under vintern? så gör jag med min bruks-saab i alla fall...


www.SUPERIORIMPORTS.se
Mazda RX7 FD3S -93 - står för tillfället i Japan
lego@jorego.com http://www.jorego.com
Författare RE: Dags för avställning av råttan
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 18-10-2007 08:21
lego skrev:
bäst är det väl att plocka ur batteriet och sen ladda ur det och ladda det lite då och då under vintern? så gör jag med min bruks-saab i alla fall...

För största livslängd ska blybatterier alltid lagras kallt och vara fulladdade, gärna med underhållsladdning inkopplad så ofta som möjligt, lämnar man dem ute i frosten håller de ännu längre bara de är fulladdade, har haft batterier i motorbåt och elverk som hållit över 10 år innan de gett upp.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: Dags för avställning av råttan
PerSmitt
Användare

Inlägg: 92
Hemort: Malmö
Registrerad: 07.03.06
Publicerat datum: 18-10-2007 10:25
Jag har hört att man ska definitivt inte ha batterierna i minusgrader. Kallt är bra men inte under nollan.

Dessutom så har jag fått för mig motsatsen till underhållsladdning. Att man ska ladda ur batteriet sakta och när det börjar bli tomt ladda upp det igen så man motionerar batteriet. Att bara ladda hela tiden håller inte batteriet aktivt.


Per Smitt [ Silver RX-8 04 ]
Författare RE: Dags för avställning av råttan
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 18-10-2007 14:19
PerSmitt skrev:
Jag har hört att man ska definitivt inte ha batterierna i minusgrader. Kallt är bra men inte under nollan.

Dessutom så har jag fått för mig motsatsen till underhållsladdning. Att man ska ladda ur batteriet sakta och när det börjar bli tomt ladda upp det igen så man motionerar batteriet. Att bara ladda hela tiden håller inte batteriet aktivt.

Det finns mycket gamla skrönor kring batterier, och det beror delvis på erfarenheterna från gammal teknik och delvis på sammanblanding av olika batterityper, exempelvis ska alla nickelbaserade batterier lagras urladdade till under 1V/cell och de bör konditioneras genom att man laddar och även tömmer dem ordentligt emellanåt såsom din beskrivning, men här pratar jag om startbatterier gjorda av bly-svavelsyra som är den vanliga typen i alla bilar;

Gammaldags batteriladdare ska man aldrig använda för underhållsladdning, de reglerar inte spänningen tillräckligt bra utan man riskerar så hög laddningsspänning att det bildas gasblåsor, och det får man inte ha tillstymmelse till då laddaren är inkopplad kontinuerligt.
Under perioderna med många minusgrader är det också bäst för batteriet att inte ha någon laddning alls inkopplad.

Exempelvis fritidsbatterier eller eltrucksbatterier har blyplattor som är uppbyggda på ett annat sätt än startbatterier, så dessa tål djupare urladdningar, och kan må bra av en konditionering efter att ha stått länge, ett startbatteri tar däremot alltid lite skada av varje urladdning som det utsätts för.

(Dessutom vill batteritillverkarna inte att deras produkter ska fungera perfekt mer än lite längre än garantitiden, så att de får möjlighet att sälja nya batterier oftare.)



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80

Redigerat av wankelmats datum: 18-10-2007 14:20
http://www.nsu.nu
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn