Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 19 2024 14:48:58
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | Övriga RX
Författare Vad kostar en rx3a?
apanbosse
Användare

Inlägg: 19
Hemort: Västerås
Registrerad: 03.07.06
Publicerat datum: 25-06-2007 16:35
Hej, nu har jag nästan kollat i ett år efter en rx3a på blocket o här typ(inte så seriöst) och har inte sett någon till salu, så jag undrar vad brukar dom gå för?
Givetvis beroende på skick osv...
Rx4or har mna ju sett lite mer av, såg en färsch grön på blocket för ett bra tag sen, tror den var ute för 20 000..

Hoppas ni som har 3or kan svara vad ni gav för dom..


Jimmie Ryberg
Jimmieryberg@hotmail.com
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
magnusrx7
Administratör

Redigera

Inlägg: 2001
Hemort: Gränna
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 26-06-2007 03:47
Först ska du hitta en.

Skulle gissa att ett bra objekt börjar komma upp runt 20'

Fin bil.... tja vem vet....

//Magnus


Magnus Berglund
www.swedishrotary.com ---Uppdaterad 30:e september. Vätternrallyt och STCC final.
Mazda Rx7 1981 Mariah Mode 1
Mazda Rx5 1977
3773006 magnusrotary@hotmail.com http://www.swedishrotary.com
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
apanbosse
Användare

Inlägg: 19
Hemort: Västerås
Registrerad: 03.07.06
Publicerat datum: 26-06-2007 10:06
magnusrx7 skrev:
Först ska du hitta en.

Skulle gissa att ett bra objekt börjar komma upp runt 20'

Fin bil.... tja vem vet....

//Magnus


Hehe jo det är där skon klämmer.

Okej, ja kan förstå att en mint condition är svindyr men tänkte mig mer ett någolunda rullande objekt!

Tack för svaret iaf, nån gång lär det vell dyka upp en 3a!

Ingen som har en 3a som är köpt dom senaste 5 åren eller nått som kan berätta vad dom gav?


Jimmie Ryberg

Redigerat av apanbosse datum: 26-06-2007 10:07
Jimmieryberg@hotmail.com
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 26-06-2007 10:24
Du kan nog räkna med minst 15' för ett objekt... Om den är körbar så blir det troligen mer än det.


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
apanbosse
Användare

Inlägg: 19
Hemort: Västerås
Registrerad: 03.07.06
Publicerat datum: 26-06-2007 13:50
Okej nu har man lite mer kött på benen, för jag hade allvarligt inte en susning vad dom låg i för prisklass...



Jimmie Ryberg
Jimmieryberg@hotmail.com
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 26-06-2007 17:01
Du kan ju fråga per jansson som enligt detta ämne just idag införskaffat en sådan. Ett dagsfärskt pris alltsåsmiley

Redigerat av Combat datum: 26-06-2007 17:01
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
johnnydaveman
Användare

Inlägg: 420
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05
Publicerat datum: 27-06-2007 19:38
Enligt min mening så bör nog en rx3a som rullar men ej e besiktegad + en del jobb med kosta ca 15-25 tusen , besiktigad och ok skick ca 30-40 tusen , ett topp ex 40 - ??????? 100 000 kr smiley enligt mig , och det har att göra med att det finns så få kvar och dom blir inte fler heller, men sen kan man med mycket tur kanske hitta billigare.
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
Winkel Kenneth
Användare

Inlägg: 22
Hemort: Linköping
Registrerad: 15.06.07
Publicerat datum: 29-06-2007 23:17
Väldigt fina bilar har jag sett gå för typ 60.000 i USA men det är ett kraftigt överpris. Det kunde man aldrig tro i slutet på 70 till 80talet när alla bara hatade Japanska bilar och alla konstant häcklade och berättade för mej vilken värdelös ful bil jag hade som inte kunde fungera.. Än i dag har jag aldrig haft en mer pålitlig bil än min -77, 929 cupé, Inte en enda reparation på 37.000 mil, bara normal lätt service och ett skärmkants byte under alla dessa mil. Jag skulle också vilja ha en RX3a men tveksam att betala mer än 30 papp för något objekt. En RX3 har aldrig varit en status bil i dom rikas ögon, och kommer nog aldrig att bli det heller så priserna kommer troligen att variera mer med intresset och trender, det gäller att söka på nätet regelbundet om man vill ha en och passa på. import är nog ett alternativ för hardcore entusiasten..


-----------------------------------------------------------------
Power without control is...... interesting!

RX-4 C -74 Winkel
RX-4 C -76 Wankel
929 C -77 4 Banger
V70 Turbo -98
Volvo 142 -68
Suzuki Bandit 1200 -98
Suzuki Bandit 1200 -02
Aprilia Scarabeo -03
Mustang Mamba -79
Motobecane Profil II (Pure sweat)
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 30-06-2007 13:04
Även jag har kollat runt lite i omgångar, både på RX-3 och RX-4 objekt och även om priserna för ett hyggligt objekt fortfarande är relativt lågt så har det för min del fallit på att reservdelarna är rätt dyra i den mån det överhuvudtaget går att få tag i några.
Sen har jag ju heller aldrig hållit i en svets så uppgiften har känts lite övermäktig, men man ska aldrig säga aldrig smiley
Oavsett så skulle jag nog ändå vilja påstå att det helt klart är köpläge nu, om man har turen att springa på ett bra objekt! Risken är ju att det snart blir rätt dyrt.


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
Winkel Kenneth
Användare

Inlägg: 22
Hemort: Linköping
Registrerad: 15.06.07
Publicerat datum: 02-07-2007 21:56
Jag tror personligen att det lönar sej att slanta mer pengar och köpa en bil som är i bra skick även om det är frestande att handla en för typ halva priset eller mindre. Leta delar som är bättre än dom man har kräver tålamod. Om man kollar på nätet så är RX3 en otroligt mer poppis bil än tex RX4. Osäker på varför, men jag misstänker att det har med all racing att göra. Det finns en uppsjö av eftermarknads delar till RX3 men väldigt sällan till dom andra modellerna. Jag har sett några rally RX3or men aldrig 4or, nu har dom troligen slutat att åka med dom. Det var massor med år sedan jag såg den sista.

Jag skall börja kika i utlandet efter en 3a, hittar jag nått komplett med bränd lack och körd motor då kanske jag slår till smiley


-----------------------------------------------------------------
Power without control is...... interesting!

RX-4 C -74 Winkel
RX-4 C -76 Wankel
929 C -77 4 Banger
V70 Turbo -98
Volvo 142 -68
Suzuki Bandit 1200 -98
Suzuki Bandit 1200 -02
Aprilia Scarabeo -03
Mustang Mamba -79
Motobecane Profil II (Pure sweat)
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
Klurax
Användare

Redigera

Inlägg: 250
Hemort: Boden/Umeå
Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 04-07-2007 15:15
Inte funderat på en 818? Ska man bygga om bilen är det bättre (enligt mig iaf) att bygga på en 818 då dom är lite vanligare än RX-3. Dessutom är dom billigare, mycket billigare om nu inte ägarna tar överpris. Gav 1200 kr för min i originalskick och kolvmotor, resten är en lång historia! Skulle ha köpt en RX-3 jag visste av förra sommaren men då hade jag ingen plats att förvara densmiley. Kanske lika bra för annars hade den blivit ombyggdsmiley.

818 och RX-3 har mycket liknande delar så det gör det enklare att hitta delar (även om det kan vara svårt att hitta vissa delar). Några delar är också gemensamma med andra Mazda-modeller. En 818 är ju ingen RX-3 (och helt olika bilar enligt många!) men det är samma kaross etc. men framförallt billigare! Kallar dock min för RX-3 bara för att när man säger 818 ser folk ut som frågeteckensmiley


http://scaleracers.inventforum.com/index.php
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
apanbosse
Användare

Inlägg: 19
Hemort: Västerås
Registrerad: 03.07.06
Publicerat datum: 05-07-2007 19:26
Klurax skrev:
Inte funderat på en 818? Ska man bygga om bilen är det bättre (enligt mig iaf) att bygga på en 818 då dom är lite vanligare än RX-3. Dessutom är dom billigare, mycket billigare om nu inte ägarna tar överpris. Gav 1200 kr för min i originalskick och kolvmotor, resten är en lång historia! Skulle ha köpt en RX-3 jag visste av förra sommaren men då hade jag ingen plats att förvara densmiley. Kanske lika bra för annars hade den blivit ombyggdsmiley.

818 och RX-3 har mycket liknande delar så det gör det enklare att hitta delar (även om det kan vara svårt att hitta vissa delar). Några delar är också gemensamma med andra Mazda-modeller. En 818 är ju ingen RX-3 (och helt olika bilar enligt många!) men det är samma kaross etc. men framförallt billigare! Kallar dock min för RX-3 bara för att när man säger 818 ser folk ut som frågeteckensmiley


Jo det är ju en ide... Din bil är ju jävligt läcker iaf. Men tack för alla svar, har inge bråttom direkt med köpet...


Jimmie Ryberg
Jimmieryberg@hotmail.com
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 09-07-2007 19:21
I Sverige verkar det vara ganska tunnt med RX3: or, men kollar man i USA så finns det ju en del till salu. En hel del som är riktigt snygga och i toppskick. Kommer dock inte ihåg exakt hur mkt de brukar kosta, men det är ju en del för de i toppskick.
Här har vi en rx2a i bra skick för $5.500 vilket är typ 36-37.000kr

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MAZDA-RX-2-ROTARY-ENGINE-STREET-LEGAL-RARE-OLD-SCHOOL_W0QQitemZ290137104363QQihZ019QQcategoryZ6316QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Upplever ni att priserna är lägre generellt i USA än i Sverige? Det tillkommer ju frakt och andra avgifter också iofs, men om man räknar med allt sådant kan det då löna sig att köpa en i fint skick i USA?

I Nya Zeeland/Australien finns det ju om inte ännu mer RX2-3-4 men tyvärr ofta felstyrda.




Redigerat av DanneH datum: 09-07-2007 19:43
duss_@hotmail.com
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
Winkel Kenneth
Användare

Inlägg: 22
Hemort: Linköping
Registrerad: 15.06.07
Publicerat datum: 18-09-2007 10:53
DanneH skrev:
I Sverige verkar det vara ganska tunnt med RX3: or, men kollar man i USA så finns det ju en del till salu. En hel del som är riktigt snygga och i toppskick. Kommer dock inte ihåg exakt hur mkt de brukar kosta, men det är ju en del för de i toppskick.
Här har vi en rx2a i bra skick för $5.500 vilket är typ 36-37.000kr

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MAZDA-RX-2-ROTARY-ENGINE-STREET-LEGAL-RARE-OLD-SCHOOL_W0QQitemZ290137104363QQihZ019QQcategoryZ6316QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Upplever ni att priserna är lägre generellt i USA än i Sverige? Det tillkommer ju frakt och andra avgifter också iofs, men om man räknar med allt sådant kan det då löna sig att köpa en i fint skick i USA?

I Nya Zeeland/Australien finns det ju om inte ännu mer RX2-3-4 men tyvärr ofta felstyrda.


Är det inte rätt omöjligt att importera från Australien? Är det inte något med handelsavtal mm?


-----------------------------------------------------------------
Power without control is...... interesting!

RX-4 C -74 Winkel
RX-4 C -76 Wankel
929 C -77 4 Banger
V70 Turbo -98
Volvo 142 -68
Suzuki Bandit 1200 -98
Suzuki Bandit 1200 -02
Aprilia Scarabeo -03
Mustang Mamba -79
Motobecane Profil II (Pure sweat)
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 19-09-2007 04:56
DanneH skrev:I Nya Zeeland/Australien finns det ju om inte ännu mer RX2-3-4 men tyvärr ofta felstyrda.
De borde väl tyvärr alltid vara felstyrda t o m. I Australien är det tyvärr inte möjligt att registrera en bil om den inte är högerstyrd.
Synd för de brukar vara betydligt mindre rostiga därnere. Där finns gott om 60-och 70-tals japanska bilar i gott skick.

Det finns förresten en anekdot om en miljonär i Australien som försökte regga in en Mclaren F1 (vilken ju som bekant har ratten i mitten och passagerare på var sida) men det var helt kört. Om inte bilen byggdes om till högerstyrning så blev det inget. Knepigt!


Winkel Kenneth skrev:Är det inte rätt omöjligt att importera från Australien? Är det inte något med handelsavtal mm?
Låter konstigt. Man får ju importera allt annat från Australien, varför inte bilar? Man lär ju få ju betala en massa pengar i tull, moms och frakt men det får man ju även från USA.


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Vad kostar en rx3a?
DanneH
Användare

Inlägg: 70
Hemort: Knivsta
Registrerad: 18.02.07
Publicerat datum: 19-09-2007 09:39
Hackis skrev:
DanneH skrev:I Nya Zeeland/Australien finns det ju om inte ännu mer RX2-3-4 men tyvärr ofta felstyrda.
De borde väl tyvärr alltid vara felstyrda t o m. I Australien är det tyvärr inte möjligt att registrera en bil om den inte är högerstyrd.
Synd för de brukar vara betydligt mindre rostiga därnere. Där finns gott om 60-och 70-tals japanska bilar i gott skick.

Det finns förresten en anekdot om en miljonär i Australien som försökte regga in en Mclaren F1 (vilken ju som bekant har ratten i mitten och passagerare på var sida) men det var helt kört. Om inte bilen byggdes om till högerstyrning så blev det inget. Knepigt!


Winkel Kenneth skrev:Är det inte rätt omöjligt att importera från Australien? Är det inte något med handelsavtal mm?
Låter konstigt. Man får ju importera allt annat från Australien, varför inte bilar? Man lär ju få ju betala en massa pengar i tull, moms och frakt men det får man ju även från USA.


Jo, "Ofta" är väl i princip "Alltid" smiley
Men jag har sett en USA-importerad RX3, eller om det var -4 som då var vänsterstyrd i NZ eller Australien.
Fast det är ju förmodligen inte ofta man ser sådant.
På så sätt är ju USA säkert bättre, då det trots allt finns en del bilar då och då, och att förfarandet förmodligen blir enklare vid import från USA än från down under. Fler som tagit bilar från USA, fler rederier osv.
duss_@hotmail.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn