Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 03 2024 17:13:45
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Fria forum | Bilelektronik
Författare Kit eller koax?
Kelimutu
Moderator

Inlägg: 1347
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 16-04-2003 21:29
Som ni kanske vet ahr jag en T2 -89. Har kört med 4 högtalare utan slutsteg i tre år, ganska soppiga Visaton 5,25\" koax fram i dörrarna och bak 8\" Pioneer bak, de sistnämnda iofs asbra högtalare men vill inte längre ha ljudet \"bakifrån\" så jag har plockat ur dessa (se till salu i annonsdelen!)

Jag har inhandlat en aktiv subbas modell 8\" rör och skall uppgradera högtalarna fram. Vill inte bygga om nåt utan skall ha hyfsad uppgradering i originaluttagen, nu är frågan, skall jag fortsätta köra koaxial eller ska jag byta till kitsystem?

I en så liten bil som RX-7:an, var monterar man delningsfiltren? Vissa modeller (ex DLS) har så stora filter att de knappast får plats i dörrarna, ska de ligga precis bakom stereon då eller var tusan gör man av em? Har aldrig haft en stereo med separata delningsfilter, bara \"enklare\" varianter, men lite bättre högtalare har ju nästan alltid lösa, tom en del koax.
Är orolig att jag köper nåt som inte får plats men vill inte vara begränsad till koax med inbyggt filter om jag inte msåte.... Nån som har erfarenhet av gen2?

PS. Jag lyssnar både på dunkadunka-pop och klassiskt i sommarnatten, så det är viktigt med bra och rent ljud, inte party enbart DS.


///Henrik
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 21-04-2003 20:47
Jag skulle satsat på en Kit, men det vet du ju, vi pratade ju lite om det... delningsfiltrerna lägger du bakom handfacket och under ratten...

Sedan vilket märke och modell spelar ofta inte så jättestor roll, bara man inte köper något billigt skräp, skulle väl rekomendera typ DLS eller Alpine... även Magnat har prisvärda...

Sedan skulle jag kört dessa på ett litet steg, blir en helt annan dimension på ljudet då... mer liv liksom...
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 22-04-2003 00:10
Vafalls har NI stereoanläggning i era bilar? Jag trodde soundet från en wankel var det skönaste av allt örongodis! Eller använder ni bara stereon när ni mekar med bilen, står parkerade med avstängd motor för miljöns och bensinräkningens skull. I min ungdoms glada dagar i slutet av åttiotalet tyckte jag att en simpel skitradio som man kunde lyssna på nyheterna räckte, musiken stod motorn för!!!!!....
Författare
Kelimutu
Moderator

Inlägg: 1347
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 22-04-2003 12:41
Wankelvinet är ju det underbaraste som finns, men ibland åker man ju längre sträckor (typ till träffar och sånt i sommar) och då vill man ju kunna poppa lite.... men steg och baslåda skall naturligtvis vara lätt att plocka ur när det skall köras lite hårdare! Aldrig låta poppandet gå före sportandet! Man är ju snart 30 och tunnhårig, så det är väl dags att vända kepsen bakåfram, köra stor baslåda och glida runt och ragga brudar..... Bättre sent än aldrig! *Garv* :-)

////Wankelordis
Författare
Kelimutu
Moderator

Inlägg: 1347
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 17-05-2003 09:49
Ok, tänkte bara berätta att jag köpte ett Kenwood kitsystem till slut, inget värsting men helt ok KFC-P503 för 1220:-, vadle mellan dessa och DLS PS5 men Kenwood är mkt grunda och lätta, samt har ett litet men hyfsat delningsfilter som får plats inne i dörren, blir lättare för mig som är nybörjare att dra kabel då.
Jag har inte monterat än men det blir kul, skall integrear diskanetrna på nåt snyggt sätt hade jag tänkt i mina sidopaneler på dörrarna alt ovanpå vid backspegelns insida.

Någon som har separat diskater i en FC som vill bidra med tips?


////Henrik
Författare
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 17-05-2003 16:57
Jag har mina diskar uppe på brädan helt enkelt i hörnen vid a stolpen... inte jag som satt dom där, men de låter helt okej... gör mycket med ett par sådana, har ju 5.25\" i kickpaneler vid fötterna
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn