Tryck och oljetemp skulle ju vara roligt att veta.
Nu funderar jag va ni kör med för mätare. Mekaniska eller elektriska?
Vilka funkar bäst och vilka kan man lita på?
Hur funkar det med elektriska? Säg att jag vill ha en tryckmätare. Var hämtar jag signal från? Oljetemp måste man montera nån sensor antar jag
Publicerat datum: 08-09-2004 09:30
Huruvida mekaniska är bättre än elektriska tor jag är svårt att svara generellt på. Det beror nog mest på tillverkaren och hans noggrannhet.
Fördelen med en mekanisk givare är ju dock att den visar något även om det skulle uppstå ett elektiskt fel, t ex hög resistans i kabeln. Följden blir t ex att med en mekanisk oljetrycksgivare riskerar man därför inte att få en felaktig indikation på om man har oljetryck eller inte. Däremot kan givaren naturligtvis fortfarande visa fel värde på trycket om den är trasig/okalibrerad på något vis...
Jag kör glatt med Biltemagivare men å andra sidan anser jag mig inte behöva veta exakt tryck och temp under färd utan nöjer mig med att kunna se förändringar i värden (om nu visaren ger några % fel har det ingen betydelse).
Publicerat datum: 08-09-2004 12:32
mmm det ska se ut som en flygplans cockpitt. Flest mätare vinner! []
Om jag nu inte fått det om bakfoten...
så jag skulle rösta på elektriska.
Ta olje tryck eller vacum tex. Mekaniska mätare måste du dra vacum/oljetrycks slang in genom tropedväggen(Huga![]). Elektriska sätter du givaren i motorutrymmet och kopplar ihop den elektriskt med mätaren.[]
De mätare man vill ha är:
Boost, Olje temp, vatten temp, oljetryck, bredbands lamda, EGT, insugs temp (före och efter intercoolern och spoppa tryck
Säkert fler oxå =)
Gå till Forum:
Våra sponsorer!
Nämen se, en ledig plats till..
Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.
Combat 19 Feb : 21:56 Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.
Combat 03 Nov : 22:13 Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!
Combat 03 Nov : 21:55 Vänligen använd inte detta klotterplank!
Evangelion 18 Oct : 18:44 kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen
mpowered 18 Oct : 06:05 bratten och lasse.W har pm
robzter 17 Oct : 21:39 jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.