Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar April 27 2024 00:51:12
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Wankel Racing | Rotary racing
Sida 2 av 2 < 1 2
Författare RE: Fyrlänk
nrx
Användare

Inlägg: 39
Hemort: Luleå
Registrerad: 04.12.05
Publicerat datum: 20-04-2006 20:18
Panhardstag. Har kollat lite i gamla beräkningar och ...
Jepp du har rätt Panhard stag ändrar roll center asymetriskt vid fjädring. Rollcentrat blir olika i vänster och högersvängar. Men om man placerar staget lågt och parallet med baken, då blir vinkelavvikelserna små och "kraftöverföringen" fick ju inte säga tyngdpunktsändring/förskjutning smiley blir även olikheterna därigenom små.

Paradox hör kan vi kompensera lite för förarensvikt
Nu när vi känner till att rollcentrat ändras (om även ganska lite) kan man sätta staget på "rätt" sida och låta placeringen balansera greppet på bilen vid acceleration i kurva. (vänsterstyrd bil) Om man sätter fast staget i bilen på Vänstersida. Då får man ett högre rollcentra när bilen rollar till höger i en vänstersväng. Det ger mer vikt till höger bakhjul när du accelerar ur en vänstersväng än vad det belastar vänster bakhjul ut ur en högersväng.

Axelförskjutningen i sida är som du och jag säger, men (det här går naturlitvis att räkna på, om man vill) med racebilens relativt korta fjädringsväg och ett långt stag blir däckets sidopåverkan vid körning marginell. Speciellt om banan är lite smutsig. Men om det ska vara perfekta förutsättningar för killen mellan ratten och ryggstödet så finns det andra lösningar, som man kan skylla på smiley.

Nu ska jag inte tala mig varm om Panhardstaget, men den är en enkel kontruktion som vid rätt placering och längd ger en förhållandevis billigt kontruktion som kan konkurrera med betydligt dyrare konstruktioner.
Enkelhet är oftast bäst smiley

Wobblänken behöver inte vara så låg, borde även gå på en banbil som har en minihöjd. Det största enskilda problemet är infästning i chassit. Det måste vara regält byggd och sidostagad.

Wattlänk rätt även där...Var lite slarvig där: "är bara bra rakt fram" RC är högt, vill dock minnas att de acymetriska infästningarna i chassit påverkar RC vid kurvtagning, men jag kan ha fel. Ska kolla lite, var ju ett tag sedan man joxade med dessa roliga frågor. Vilket leder till...

Mumfordlänk, den måste jag få lite mer info på, tackar på förhand!
Mvh
http://hem.bredband.net/kriniv/
Författare RE: Fyrlänk
nrx
Användare

Inlägg: 39
Hemort: Luleå
Registrerad: 04.12.05
Publicerat datum: 20-04-2006 20:35
Hackis skrev:
nrx skrev:
10% smiley
Nåja menade nu inte att man ska ha olika längd på stagen... brukar sällan vara bra med "självsvängande" bakvagnar ala rx7 gen 1 smiley
Aha, då förstår jag hur du menade! Tyckte det var konstigt at du skulle fått för dig nått sånt. smiley


nrx skrev:
Mest intressant är dock trelänken. Ihopjusteringen i framkant för chassireaktionen påverkar inte fjädringsvägen vid kurvtagning och ger därmed inte negativ krängningshämmareffekt. Men jag skulle nog välja att montera det tredje staget över bakaxel, då det är mer belastning på de undre stagen (tryck) än övre (drag) vid kraftig acceleration från stillastående.
Där har du helt klart en poäng! Skulle tro att det är den vanligaste lösningen i realiteten, fast kanske mest för att folk vill få maximal markfrigång. Att det har andra fördelar får de som en bonus.
I USA körs ju för övrigt många race RX-7 med trelänk av reglementestekniska skäl. De gamla korta armarna sitter kvar men har bussningar av skumgummi! och det nya staget kallas reaktionsstag smiley

En intressant sak är vad som händer om det tredje staget inte sitter exakt i centrum utan förskjutet lite åt ena hållet (t ex om man använder en av orginalinfästningarna för stagen till en 1031 axel)!? Lite snedbeIastning men i praktiken ingenting att bry sig om påstår jag, har jag rätt?

Mvh


Tror att Volvo även kallar sitt tredje stag för "reaktionsstag" vlket inte är helt fel då om man smakar på ordet. Snedbelastningen har du enligt mig helt rätt i speciellt om man ser på insfästningarna ur ett trianelperspektiv, den böjning som skulle kunna ske på den lägre hypotenusan. Dock så tror jag att en centrering aldrig är fel. Men som sagt den övre skulle jag föredra att som enkelstag. Vilket inte är så lätt på en 7.a spec om man inte gör stora chassi modifieringar.

Å du det där med "skummgummi" lät rätt skummt smiley
Mvh
http://hem.bredband.net/kriniv/
Författare RE: Fyrlänk
nrx
Användare

Inlägg: 39
Hemort: Luleå
Registrerad: 04.12.05
Publicerat datum: 20-04-2006 20:40
Menade kateter och då inte i det man kan urinera i smiley
http://hem.bredband.net/kriniv/
Författare RE: Fyrlänk
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 21-04-2006 05:48
Ja, det där med viktfördelning och panhardstag är faktiskt ganska intressant. Man vänder något som verkar som en nackdel till en fördel istället.
Det är lätt stirra sig blind på en teoretisk fördel utan att fundera på vad den har för praktisk betydelse. Även om man har ett tämligen kort panhardstag så blir i praktiken sidledsförflyttningen väldigt liten.
Enkelheten i konstruktionen gör definitivt att man alltid ska överväga panhard enligt min åsikt!

Angående att jag tog upp det där med att montera trelänkstaget assymetriskt är som du förstår det faktum att 1031 axlarna redan har ett fäste ingjutet där. Annars åker man på att svetsa fast ett fäste i (gjutjärns)huset eller bygga en "bro" från axelrören. Mindre roligt om man kan undvika det.

Satchell länken är en väldigt intressant design tycker jag. Speciellt om man kan bygga den som den är tänkt, "vanlig" 4-länk fast med de nedre stagen vinklade in mot en punkt i mitten av bilen. Den stora fördelen är ju att den fungerar som en trelänk men ändå inte ger behov av extra stagning i sidled. Man får även alla fördelar med att kunna vinkla de under stagen uppåt och på så sätt få bättre accelerationsegenskaper. Även ur synvinkeln att få medstyrning vid krängning kan man få positiva effekter.
Tyvärr är balkstrukturen lite olämplig baktill i RX-7, stagen skulle behöva vara böjda. Därav min fundering på att vända på hela rasket och dra ihop dem under klumpen. En nackdel är markfrigången samt att man belastar axelhuset lite dumt.

Tyvärr är det svårt att hitta bra info om Mumford. Har hittat en ganska bra enkle beskrivning av olika sidostagningssystem på denna sida
http://www.geocities.com/markianfox/
där även Mumford tagits med.



De verkar ha roliga reglementen i USA. I och med att "alla" jänkebilar har bladfjädrar så har de kännt dig pressade att tillåta reaktionsstag i vissa klasser för att förbättra dess konkurrenskraft. Samtidigt har de skrivit in att man inte ta bort orginaldelarna. Fast att "reaktionsstaget" skulle utnyttjas av folk som vill modifiera sin 4-länk till 3-länk hade de nog aldrig tänkt på för ingen insåg väl att man kunde eliminera orignal bärarmar genom att montera "bussningar" av skumgummi. smiley

Lite OT: Hur går det med din rallycross RX-7?


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Fyrlänk
Roar
Användare

Redigera

Inlägg: 30
Hemort: Aurskog, Norway
Registrerad: 02.11.06
Publicerat datum: 28-07-2007 18:03
Jeg har bygget 4-link oppheng på min mazda rx7. Dog med volvo sin 1031 aksel som basis...

Kassen til opphenget av 4-linken som skal sveises inn i karossen på bilen


Slik ser det ut montert i bilen


Her har jeg skåret av de org festene på bakakselen, for så å sveiset på nye fester til 4-linken


Stagene jeg har lagd ser slik ut


Slik ser det hele ut montert i bilen


Her har du staget og foringene som jeg skal bruke i de. Foringene er av aluminiumsbronse


Og til slutt ett bilde av det hele..Her er også wattlinken laget som dere ser



1983 Mazda Rx7 FB, diverse småmods.. Prosjekt leketøy
roar@skrenseklubben.net
Författare RE: Fyrlänk
per jansson
Användare

Inlägg: 413
Hemort: norrtälje
Registrerad: 30.11.04
Publicerat datum: 28-07-2007 20:17
snyggt det ser nässtan likadant ut som på min bilsmiley
Författare RE: Fyrlänk
Roar
Användare

Redigera

Inlägg: 30
Hemort: Aurskog, Norway
Registrerad: 02.11.06
Publicerat datum: 28-07-2007 22:18
per jansson skrev:
snyggt det ser nässtan likadant ut som på min bilsmiley


hva har du gjort med din bil?

kjører du med volvo aksel du også?

har bygd egene dempertårn på min bak. slik at jeg kan bruke dempere fra FC bak også..kjører tein flex i alle hjørner på min


1983 Mazda Rx7 FB, diverse småmods.. Prosjekt leketøy
roar@skrenseklubben.net
Författare RE: Fyrlänk
per jansson
Användare

Inlägg: 413
Hemort: norrtälje
Registrerad: 30.11.04
Publicerat datum: 25-08-2007 19:00
nej jag kör med cheva axel
och koni coilover i bak
i fram har jag original framvagn med koni ben och hårdare bussningar
billder får ni inga nu ni får vänta tills allt är klartsmiley
Författare RE: Fyrlänk
Roar
Användare

Redigera

Inlägg: 30
Hemort: Aurskog, Norway
Registrerad: 02.11.06
Publicerat datum: 28-08-2007 03:19
jeg kjører med FC forstilling på min


1983 Mazda Rx7 FB, diverse småmods.. Prosjekt leketøy
roar@skrenseklubben.net
Sida 2 av 2 < 1 2
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn