Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 02 2024 22:15:01
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (SA,FB, Generation 1)
Författare Bakaxelbyte
malekith
Användare

Redigera

Inlägg: 257
Hemort: Nyköping
Registrerad: 03.04.05
Publicerat datum: 16-05-2006 09:48
Håller på att byta till en bakaxel från en volvo 240 på min kära FB och blev tvungen att avliva en av de gamla länkarmsbussningarna.

All information jag har hittat hittils avråder från polyuretanbussningar i bakvagnen på en FB och tillika gäller att lösa orginalbussnignar går inte köpa utan helt nya länkarmar är det alternativ som finns.

Frågorna här är dock;
* Vet någon om några andra traditionella bussningar som borde funka istället?
* Kör någon med polyuretanbussningar och tycker det funkar skapligt?
* Kan det vara en idé att bara byta ut den bussning som gick och motsvarande på andra länkarmen mot poly och behålla de andra antika?
* Finns det någon ombyggnad som är tänkbar som alternativ? (jag vill gärna få ut bilen i sommar så några allt för tidskrävande projekt går bort)


Pelle Ulvegrip
Nyköping
FB -83 (med gener från volvo och FC)
caldazar@hotmail.com www.pokarna.se
Författare RE: Bakaxelbyte
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 16-05-2006 10:01
Idag är jag grymt aktiv på att skriva svar....

Jag har polybussningar i de undre länkarmarna (av samma skäl som dig). Passade på att kompensera genom att mjuka upp de övre orginalbussningarna lite genom att borra små, små hål i dem. Det funkar faktiskt riktigt bra. Tycker definitivt att du kan prova den lösningen.
Alternativet är ju att bygga om länkarmarna till någon annan bussningstyp....

Jag har förresten en uppsättning om 4 st polyurethan länkarmsbussningar liggande om du skulle vara sugen (nya i förpackning). Så slipper du vänta på leverans...
Mvh
Göran


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Bakaxelbyte
malekith
Användare

Redigera

Inlägg: 257
Hemort: Nyköping
Registrerad: 03.04.05
Publicerat datum: 16-05-2006 10:07
Jo du verkar vara i fin form...

Har du bytt alla 4 bussningarna i de undre länkarmarna då?

Låter ju intressant att ta dina faktiskt, vad ska du ha för dem?

Edit:
Funkar det även att borra hål i ploy bussningar för att mjuka upp dem om man byter samtliga eller reagerar de på annat sätt än gummivarianten?


Pelle Ulvegrip
Nyköping
FB -83 (med gener från volvo och FC)

Redigerat av malekith datum: 16-05-2006 10:19
caldazar@hotmail.com www.pokarna.se
Författare RE: Bakaxelbyte
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 16-05-2006 10:26
När vi byggde min rallycross bil så sa Frykås ( de han inte vet om hjul upphängningar är inte värt att veta ) att om man åker uniball så är det en fördel att åka med en mjuk gummibussning i en av dom övre lagringarna.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Bakaxelbyte
malekith
Användare

Redigera

Inlägg: 257
Hemort: Nyköping
Registrerad: 03.04.05
Publicerat datum: 16-05-2006 10:47
Intressant, fick just samma tips från en banåkande camaro förare här på jobbet...


Pelle Ulvegrip
Nyköping
FB -83 (med gener från volvo och FC)
caldazar@hotmail.com www.pokarna.se
Författare RE: Bakaxelbyte
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 16-05-2006 11:04
Jag får kolla vad jag gav för dem... Det är superflex, köpta av KGtrim.

Det lär i alla fall inte bli lika bra att borra upp polybussningar som gummibussningar i och med att de inte är tänkta att deformeras i princip något alls. Fast det blir möjligen bättre än att inte borra alls. Dock tror jag att det tar ner livslängden på dem.
Jag bytte alla i de undre bussningarna (bägge gick nämligen åt pipan i den ena länkarmen) men ett alternativ om man vill behålla mer av rörligheten är ju att bara byta i ena änden. Hade jag haft möjligheten hade jag nog gjort så.

Mycket av bakaxelns begränsade rörlighet sitter dock även i wattlänken. Jag fick min att fungera betydligt bättre genom att byta ut gummibussningen i "propellern" mot riktiga lager så att den inte hindras i sin rörelse. Gav märkbart mindre överstyrning!
Du kan ju fundera på om du kan göra en liknande ändring nu när du ändå håller på. Eller ska du bygga om helt med panhardstag eller så?


Syftet med att ha mjuka gummibussningar ihop med uniballs är för att lösa problemet med olika långa, alternativt olika vinklade, bärarmar i en fyrlänk. Kör man med Uniballs i alla länkarmarna så "låser" sig fjädringen när armarnas längd är olika men med gummibussningar så tar de upp skillnaden i längd.
Dvs precis samma problem som man får om man monterar polybussingar i hela bakvagnen på en RX-7.
Så Frykås vet definitivt vad han pratar om.


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Bakaxelbyte
malekith
Användare

Redigera

Inlägg: 257
Hemort: Nyköping
Registrerad: 03.04.05
Publicerat datum: 16-05-2006 14:56
Finns det någon vinst med ett panhardstag över wattlänk?

Problemet som jag ser med wattlänken är ju att hitta centrumet för nya propellern om jag vill återanvända gamla stagen eller hela räkneprocessen om jag vill göra helt nytt... samtidigt så är jag körsugen och kan tänka mig snabbaste lösningen för att komma ut på väg och sen göra om nått annat år.


Pelle Ulvegrip
Nyköping
FB -83 (med gener från volvo och FC)
caldazar@hotmail.com www.pokarna.se
Författare RE: Bakaxelbyte
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 17-05-2006 05:28
Ska man vara ärlig så är det egentligen bara nackdelar med den design av wattlänk som Mazda valde. Geometrin stämmer inte så bussningarna måste deformeras för att axeln ska kunna röra sig. Det är en betydande anledning till gen 1s berömda överstyrningstendens.
Panhardstaget har ju inte det problemet alls och dessutom kan man få ett betydligt lägre rollcentra vilket är bättre för väghållningen. Nackdelen är att axlen rör sig någon millimeter i sidled vid infjädring men är staget bara hyggligt långt så spelar det ingen roll alls.

Fast det finns en jättestor nackdel med att bygga om till panhardstag. Det kommer att synas tydligt att du gjort det själv och killen på bilprovningen kommer att underkänna bilen eftersom man inte får bygga om hjulupphängningen utan att registera som ombyggt fordon.
Man få visserligen inte byta ut axeln till en helt annan typ heller men gör man det snyggt och sätter dit orginal wattlänken så kommer han ju inte att kunna se det. Det man inte vet mår man inte illa av... smiley


Du får väl helt enkelt mäta ut hur långt från axelcentrum propellerns fäste ska sitta och sen bygga dit ett eget på Volvoaxeln på samma ställe. Huset på den är ju förskjutet åt vänster så med lite tur kan du svetsa fästet direkt i axelröret...
Borde vara det snabbaste och smidigaste sättet att göra det på.


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Bakaxelbyte
malekith
Användare

Redigera

Inlägg: 257
Hemort: Nyköping
Registrerad: 03.04.05
Publicerat datum: 17-05-2006 08:04
Förutsättningen för att besiktningsmannen skall se att jag satt dit ett panhardstag är ju att han vet att det skall vara en wattlänk istället...

Hmm... kanske går hyggligt enkelt att sätta dit ett propellerfäste.... Dock så får jag laga propellern eller göra en ny då övre bulten gick av när jag försökte lossa övre staget..


Pelle Ulvegrip
Nyköping
FB -83 (med gener från volvo och FC)
caldazar@hotmail.com www.pokarna.se
Författare RE: Bakaxelbyte
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 17-05-2006 08:19
malekith skrev:
Förutsättningen för att besiktningsmannen skall se att jag satt dit ett panhardstag är ju att han vet att det skall vara en wattlänk istället...

Hmm... kanske går hyggligt enkelt att sätta dit ett propellerfäste.... Dock så får jag laga propellern eller göra en ny då övre bulten gick av när jag försökte lossa övre staget..

Nja, du lär ju få bygga ett långt "ben" med stagnigar som sticker ner från bilens kaross för att ha något att fästa panhardstaget i. Staget måste (ska) dessutom hamna väldigt lågt, i höjd med undre infästningen till länkarmarna, dels för att överhuvudtaget få plats mellan axeln och tanken, dels för att få lågt rollcentra.
Så jag känner mig faktiskt ganska säker på att det kommer att bli svårt att få en sån byggnation att se ut som om det är en orginal produktionsdetalj.

Man kan sätta panhardstaget högt upp över axeln också men då får man ett jättehögt rollcentra och då pajar du vägegenskaperna! Så det går bort.


Tror det är ett bättre alternativ att laga propellern och sätta dit den. Om du har möjlighet så förse den samtidigt med ett ledlager eller möjligen ett kullager i centrum så att du får maximal rörlighet.

Mvh
Göran


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Bakaxelbyte
malekith
Användare

Redigera

Inlägg: 257
Hemort: Nyköping
Registrerad: 03.04.05
Publicerat datum: 17-05-2006 11:10
Åh..... Jag ser framförmig att det blir väldigt få mil körda i sommar / höst....

Är det bara den horisontella placeringen jämfört mot kardanaxel som är viktig eller är vertikal position lika viktig att få exakt?

Undra om jag när jag ändå är i farten ska bygga en ny propeller som redan från början är vad mazdatrix får till med denna förstärkning.
http://www.mazdatrix.com/Pictures/racing/WattsInstalled.jpg
http://www.mazdatrix.com/Pictures/racing/MazWatts.jpg
MZ-1-WATT - "Watts Link Bracket Reinforcement"


Pelle Ulvegrip
Nyköping
FB -83 (med gener från volvo och FC)
caldazar@hotmail.com www.pokarna.se
Författare RE: Bakaxelbyte
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 17-05-2006 12:41
Gentemot kardanen spelar det ju ingen roll, den sitter frö övrigt olika på orginalaxeln och Volvos. Fast det var kanske inte så du menade....
I alla fall så måste du ju ha propellen i samma placering i horisontell led men i vertikal led så kan du gärna sänka den lite om det går. Du sänker ju rollcentrat då och det är bra. Om du sänkt bilen så kan du ju definitivt sänka propellerns centrum lika mycket för att få tillbaka samma ursprungsgeometri som på en osänkt bil.

Tja, det är säkert inte fel att förstärka propellern med en liknande konstruktion som den som Mazdatrix säljer men jag undrar om det är nödvändigt såvida du inte lastar på den extra mycket i sidled, t ex genom att köra bana med slicks. Fast det är ju som sagt definitivt inte fel att göra det.


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Bakaxelbyte
malekith
Användare

Redigera

Inlägg: 257
Hemort: Nyköping
Registrerad: 03.04.05
Publicerat datum: 18-05-2006 07:53
Tack för all information och hjälp nu är det bara upp till mig och polaren att få något gjort...


Pelle Ulvegrip
Nyköping
FB -83 (med gener från volvo och FC)
caldazar@hotmail.com www.pokarna.se
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn