Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 02 2024 20:16:06
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (SA,FB, Generation 1)
Författare Hopp och skutt...
lucke
Användare

Redigera

Inlägg: 39
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 07.07.03
Publicerat datum: 29-05-2006 05:35
Hej!

Det verkar som att jag har kört fast lite med min FB, inte bokstavligt talat då jag numera har diffad axel smiley . Men jag lyckas inte få bilen att gå ordentligt på konstant fart. Den går klockrent på tomgång och som ett spjut vid acceleration men när man försöker hålla konstant fart så hoppar den som en känguru..
Bilen hade dessa tendenser redan när jag köpte den, då var avgasreningen redan bortopererad och ersatt med headers. Sedan har jag satt dit MSD blaster spolar och en Weber 45 DCOE. Men inte hjälpte det... Jag har ställt in tändningen och bestyckat om förgasaren en miljon gånger utan att bli av med känguru-hoppen...

Mina sista oprövade ideér om ingen annan har något bra förslag:

* Tändningen, bilen är känd för att ha ett klent tändsystem. Kanske löses problemet genom köpa MSD-box? Vilken uppgradering/box rekommenderas?

* Jag har hittils inte haft vaccum-klockorna inkopplade på förgasaren (tändningen inställd på L24, T16 vid 5k rpm), troligtvs inte det som är problemet, men det vore ändå intressant att veta vad ni tycker. Skall de vara inkopplade? Om ja, kan båda klockorna kopplas in på samma vacuum (det är ju två slangar från originalinsuget).

* Min sista och tråkigaste slutsats, det är dåligt komp i någon kammare... Tråkigt för att jag vill använda bilen i sommar, fast lite roligt för då får jag en anledning till att plocka ur motorn och porta den! Bilen har inte gått mer än 11000 mil, och går som sagt jämnt på tomgång. Så jag tycker ju inte att kompet borde vara så dåligt... Vart hittar jag en komptrycks-mätare som funkar för Wankel?

Tacksam för bra förslag och andra ideér!

En smula Wankelmodig...


.oOo.Lucke.oOo.
Författare RE: Hopp och skutt...
FB
Moderator

Redigera

Inlägg: 790
Hemort: Aneby
Registrerad: 11.08.03
Publicerat datum: 29-05-2006 06:39
Har du redan felsökt början på kedjan så att du inte har problem med bränslepumpen eller filtret och därmed får dåligt/ojämnt tryck?


Fredrik Bodin
Ordförande - Svenska Wankel Registret

www.myspace.com/fredrikbodin
elfarbror@hotmail.com http://www.rx7gtr.se
Författare RE: Soppapump m.m...
lucke
Användare

Redigera

Inlägg: 39
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 07.07.03
Publicerat datum: 29-05-2006 08:52
Där är det OK skulle jag tro, jag kör nu med en ny Facet Red top och Filterking-regulator, jag har mätt tryck mellan FilterKungen och förgasaren och där har jag 0.25 bar. Förra året körde jag med en Holley blå, hade samma problem även då. Bytte dock ut den mot en Facet i vintras så att man kan prata med varandra inne i bilen igen. Holley blå lät som en trimmad Zündapp under baksätet smiley . Men levererade soppa gjorde den nog...


.oOo.Lucke.oOo.
Författare RE: Hopp och skutt...
Arvika
Administratör

Redigera

Inlägg: 2045
Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 29-05-2006 14:15
Låter definitivt som ett bestyckningsproblem...
Låt någon som kan Weber kolla på den!


Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. smiley
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
Författare RE: Hopp och skutt...
lucke
Användare

Redigera

Inlägg: 39
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 07.07.03
Publicerat datum: 30-05-2006 06:46
Arvika skrev:
Låter definitivt som ett bestyckningsproblem...
Låt någon som kan Weber kolla på den!


Jo, fast jag har ju pysslat en hel del med bestyckningen redan känns det som.. Det blir ju bättre med hoppandet när jag sätter i magrare bestyckning, men då får jag ju andra problem istället, spikning... Oavsett bestyckning så känns stiften blöta och svarta när man plockar ur dem.. Problemet fanns ju redan med originalförgasaren.. Det kan ju vara mina igniters som är slut.. Eller?
Jag är sugen på att uppgradera tändningen så att det orkar med att förbränna ordentiligt! Men jag vet inte vilken tändning jag skall köpa. Funkar MSD bra? Vilken av boxarna rekommenderas i så fal?


.oOo.Lucke.oOo.
Författare RE: Hopp och skutt...
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 30-05-2006 07:27
En ignitor brukar väl inte direkt ta slut. Antingen funkar den eller så funkar den inte... Tror inte det är problemet.
Har du rätt stift verkligen? Är kablarna i bra skick, har någon lödning lossnat.

Tändning bör du diskutera med WankelMats, han kan väldigt mycket om det. MSD med "multignista" tillhör ingen av hans favoriter i alla fall.
De sökningar i ämnet som jag gjort på rx7club visar att i princip alla anser att motorn skulle gå bättre med MSD men de få som verkligen provat i bromsbänk hade inte alls fått bättre siffror. Hur det ligger till i verkligheten vet jag inte?

Jag tror som Arvika att det är förgasarsproblem. Som jag förstår är det låglast som är problemet. Hur stora halsringar har du i förgasaren? Det skulle kunna vara det som ställer till det!


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Hopp och skutt...
lucke
Användare

Redigera

Inlägg: 39
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 07.07.03
Publicerat datum: 30-05-2006 11:33
Hackis skrev:
En ignitor brukar väl inte direkt ta slut. Antingen funkar den eller så funkar den inte... Tror inte det är problemet.
Har du rätt stift verkligen? Är kablarna i bra skick, har någon lödning lossnat.


OK, den tänder ju på alla stift så då är igniters ok alltså.. Kablarna, jag har sett bättre, men det gnistrar ju inte om dem.. Nya är på gång.. Stift, det sitter original-stift i nu (NipponDenso eller nåt sånt..) , köpta hos Mazda av föreg. ägare. Tror att de motsvarar NGK 7'or i värmetal. Jag köpte NGK BR8EQ14 och de stendog efter 5 minuter smiley smiley , förmodligen pga. för hög flottörnivå... Klantigt jag vet..
Tänker köpa en ny uppsättning när bilen går lite bättre, det är ett dyrbart nöje att sabba en uppsättning BR8EQ14.


Tändning bör du diskutera med WankelMats, han kan väldigt mycket om det. MSD med "multignista" tillhör ingen av hans favoriter i alla fall.


Mats! Om du läser detta så svara gärna! Vilket tändsystem rekomenderas, jag bygger ingen värsting, men i förlängningen så kan väl portning bli aktuellt ifall jag ändå måste riva maskinen av någon annan anledning..
Jag har för mig att du säljer stift också till humanare priser än Mekånåmen o.dyl.

Jag tror som Arvika att det är förgasarsproblem. Som jag förstår är det låglast som är problemet. Hur stora halsringar har du i förgasaren? Det skulle kunna vara det som ställer till det!


Tack, det är väl i stort sett det enda som jag inte bytt i förgasaren, så möjligheten finns definitivt! Jag plitar ned min nuvarande bestyckning nedan så kan ni ju ge synpukter på om något ser tokigt ut:

Flottörnivå 8mm
Nålventil 300
Lågfart 60F8
Huvudmunstycke 170
Emulsionsrör F11
Luftmunstycke 160
Halsring 36mm
Spridare 4,5
Accmunstycke 70
Pumpventil 0

Jag har byggt ett lambda instrument, men ännu inte få tummen ur ** och monterat sonden i avgassystemet. Skall göra det också så snart tid finnes...
Men om jag bara kunde få bort känguru-hoppen så länge skulle jag bli mycket nöjd!
Jag är mycket tacksam för er hjälp allihopa! smileysmileysmileysmiley


.oOo.Lucke.oOo.

Redigerat av lucke datum: 30-05-2006 11:58
Författare RE: Hopp och skutt...
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 31-05-2006 04:58
Halsringarna är ju inte direkt jättestora så det är nog inte det som är felet, hade du kört med 40 mm hade man kanske kunnat börja undra däremot. I övrigt så ser det väl inte direkt konstigt ut.
Jag noterar dock att du har ett ganska litet huvudmunstycke relativt luftmunstycket jämfört med vad jag fick lova att använda för att få rätt lambda på min. Jag fick gå upp till huvudmunstycke 210 med luftmunstycke 160! Fast då körde ju jag med 48IDA på en streetportad motor så man kan ju inte jämföra det rakt av ändå. Dessutom så skulle det bara ha inverkan på acceleration, inte på körning på jämn gas för då är det ju lågfartmunstycket som gäller...

Det är inte så att bilen har ett ovanligt stort glapp i drivlinan? Man kan ju få lite underliga effekter av det. Nu hade du väl visserligen bytt bakaxel men skulle lådan eller kardanen kunna vara glapp på något vis? Det skulle helt klart kunna förstärka beteendet!

Märker du av att motorn går illa och misständer eller är det bara att bilen "hoppar"?

Mvh
Göran


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Hopp och skutt...
lucke
Användare

Redigera

Inlägg: 39
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 07.07.03
Publicerat datum: 31-05-2006 07:03
Hej!

Jag har provat ända upp till 190 i huvudmunstycke och ned till 155 i luftmunstycke men motorn vill inte gå rent ändå. Det märks även när man kör motorn obelastat, när man varvar upp den så går den klockrent men så fort varvtalet börjar plana ut och lägga sig konstant så börjar motorn misstända.

Det finns något glapp i drivlinan det gör det, inte i bakaxeln men kanske något knutkors som behöver bytas dock..


.oOo.Lucke.oOo.
Författare RE: Hopp och skutt...
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 31-05-2006 07:19
Har du testat med olika lågfartsmunstycken också? I så fall vilka?
I praktiken sker ju mycket av körningen på dem... I och med att det framför allt är på låglast den går illa så är det nog där du ska leta efter problemet. Antar att du provat med olika munstycken och justerar blandningen på tomgång med skruvarna?
Det är nog läge att koppla på lambdasonden! Jag tror att den går för magert, även på fullgas fast tendensen kanske är mindre då.


Förresten, angående det där med vaccum till tändningen så körde jag utan att ha klockorna inkopplade alls och den gick fint ändå. Så det borde inte vara det.
Nu har jag bägge inkopplade på samma slang och det verkar fungera bra.

Knepigt, speciellt i och med att du tydligen hade problemet redan med orginalförgasaren. Jag förstår att du inte litar på tändningen... Dock borde den gå dåligt på alla varv och gaspådrag om det är fel på tändningen. Min bil gick väldigt fint med orginalförgasare men nu med 13b motor och orginalförgasaren till den maskinen monterad så är jag väl inte direkt jätteimponerad. Så även en orginalfugge kan ju vara defekt eller full med skräp...

Mvh
Göran


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Hopp och skutt...
lucke
Användare

Redigera

Inlägg: 39
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 07.07.03
Publicerat datum: 31-05-2006 09:53
Hej!

Jag har provat med större munstycken på lågfart, både 65 och ännu större (hade ett par i strl. 45 som jag borrade till 70, 75.. osv..) Bilen tenderar att gå ännu sämre med större lågfarts munstycke. På högfarten verkar det som om jag kan sätta i vad som helst, ingen större skilland mellan 155-190..
Jag har även provat emulsionsrör F16 och F7, ingen markant skillnad där heller..

Trots att förgasaren för tillfället är ganska magert bestyckad så tycker jag att stiften verkar dränkta när man plockar ur dem, jag är som sagt lite tveksam till tändningen.

Jag pratade med föregående ägare som jag vet höll på en hel del med samma problem, fast då satt ju originalförgasaren och original tändspolar (som det rann olja ur) monterade. Han bytte fördelare, ingen skillnad.. Och så mätte han kompet också, moterade bort backventilen i en vanlig mätare och körde startmotorn på ett dåligt batteri så att han hann med att se vart nålen "peakade" på de olika kammarna. Kompprovet såg bra ut sa han...

Fördelarlocket är helt nytt (ca. 50 mil) föreg. ägare råkade stänga motorhuven med det gamla locket liggande på innerskärmen.. smiley

Jag kanske skulle göra slag i saken och byta tändkablar och uppgradera till en ordentlig tändning innan jag skruvar mer i förgasaren då... Och montera lambdasonden också.. Men vad skall jag ha för tändning då? Finns det några andra alternativ till MSD som är bättre? Bra tips på tändkablar emottages oxå tacksamt..


.oOo.Lucke.oOo.
Författare RE: Hopp och skutt...
Tegheim
Användare

Inlägg: 2805
Hemort: Nässjö
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 31-05-2006 15:33
MSD + Wankel = ???

Vad jag förstår så skickar MSD ut en skurt med gnistor i ett omfång om ca 10grader. Detta kan ju aldrig vara bra för en wankel eller??


Black Zenki Project -88
It Takes A Real Man To Controll The Beast...It\'s Alive!! 332bwhp @ 7000rpm @ 0.85bar
ET 12.62 / 186.7km/h
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=233959
17411225 Tegheim83@hotmail.com
Författare RE: Hopp och skutt...
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 31-05-2006 17:59
Du har förstått det precis rätt Tegis! Funkar kanske på leading men kan inte vara bra på trailing. Enligt vad jag förstått så är det dessutom ingen vinst i att få en skur med gnistor på en wankel utan är bättre med bara en, väldigt stark.
Fast Mats är bättre på att förklara...


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Hopp och skutt...
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 31-05-2006 21:42
lucke skrev:
Mats! Om du läser detta så svara gärna! Vilket tändsystem rekomenderas, jag bygger ingen värsting, men i förlängningen så kan väl portning bli aktuellt ifall jag ändå måste riva maskinen av någon annan anledning..
Jag har för mig att du säljer stift också till humanare priser än Mekånåmen o.dyl.

Förgasarbestyckningar är jag novis på, men när det gäller tändning och mycket annat vet jag vad som gäller, fast när det gäller tändning finns det tyvärr ingenting riktigt bra att köpa till rimliga kostnadersmiley

För Mazdawanklarna gäller att de övre stiften (T) ska ha ett stort gnistgap på tändstiften och en kort brinntid på gnistan, en enda gnista och inte multipla (efter den första bränner de bara slut på stiften), optimalast är en tändmodul enligt principen kondensatortändning/CDI/HKZ men tyvärr tillverkas inga riktigt bra sådana numera som jag känner till, så utöver de som Porsche använde på 80-talet, och kan hittas begagnade, har jag ingen riktigt bra rekommendation.
För optimal funktion ska man dessutom ha tändstift utan inbyggd resistor, vilket också är svårt att få tag på med rätt värmevärden utan att de har långa jordelektroder, (vilka är fullkomligt portförbjudna på alla wankelmotorer utöver Sachs!).
För de undre stiften (L) funkar på Mazdorna en traditionell brytarlös induktiv tändning tillräckligt bra, (och även orginalsystemen från 1981), men även här skulle samma system som på de övre stiften ge en klart säkrare tändning.

Men med en bra induktiv tändning och resistorfria stift kan kablar från Nology ge en rejäl förbättring på tändningen genom sin speciella konstruktion med kapacitiv uppladdning.

Jag har testat väldigt många olika varianter på tändkablar, men utäver Nology med resistorlösa stift, så är det endast rena kopparkablar utan avstörning som har gett någon markant skillnad i beteende, fast en del varianter av resistortändstift brinner då sönder redan med orginaltändningen och ibland ryker tändmodulerna istället, så jag kan inte garantera att det inte orsakar nya problem istället för att lösa de gamla problemen.

De bästa tändsystemen jag testat hittills är de jag gjort själv, men jag inser att det kommer att ta ett antal år innan jag kommersialiserat konstruktionen så att jag kan sälja den, och dessutom fått ner kostnaden till omkring 25000 eller lägre per motor.


Normalt har jag de flesta varianter på orginal tändstift till övers till klart bättre pris än andra i landet, men tyvärr inte något sortiment på racestift.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: En bit på väg....
lucke
Användare

Redigera

Inlägg: 39
Hemort: Oskarshamn
Registrerad: 07.07.03
Publicerat datum: 01-06-2006 23:01
Nu är det troligtvis sluthoppat.. Det är pinsamt, men jag måste väl berätta.. Jag snubblade över en paket tändstift som hade inhandlats på Biltema till sambons gamla Golf II.. Tja, jag pluggade i två av stiften i trailing hålen (för i Leading hålen duger väl bara stift med centrum-elektrod?), och vips... Bilen går som en klocka... Jag inser att jag skall ta det lite lugnt tills jag skaffat rätt stift.. Men, nu känns det som om det går åt rätt håll iaf..
Jag drar mig til minnes och kommer ihåg att oiginalförgasaren hade taskiga flottörventiler med överflödningar då och då som följd, så stiften fick nog stryk då och de har ju inte blivit bättre...

Jodå, nu skall det monteras lambda i helgen...

Mats, du får gärna PM'a priser på stift, och även kablar om du har det också!

Har dessutom läst på lite om tändsystem. Det verkar finnas olika åsikter om MSD, de flesta verkar dock enbart använda det till leading och lämnar kvar originalsystemet på trailing.
Att bygga om den induktiva tändningen till kapacitiv direct fire lockar ändock..
Jobbar vidare med detta...

Någon som provat DLIDFIS ?


.oOo.Lucke.oOo.
Författare RE: Hopp och skutt...
Hackis
Användare

Redigera

Inlägg: 1104
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 02-06-2006 05:54
Nåväl, så länge det löste sig så får det väl vara ok att det är pinsamt smiley

Jag har kollat mycket på DLIDFIS men har inte provat i och med att man behöver en extra tändföratärkare (ignitor) och de är inte direkt billiga. Det är ju dock väldigt smart och enkelt så den som har en extra liggande borde prova. Har haft tanken att prova med bara en pickup från en trasig orginal tändförstärkare och koppla den till två vanliga bosch förstärkare istället, de är betydligt billigare. Köper man en kopia på Biltema så kommer man riktigt billigt undan. Fast det var ingen som svarade på min förfrågan efter en pickup så det rann ut i sanden....
Har du läst om 2GCDFIS ? Egentligen ännu mera intressant men det är ju fortfarande i utvecklingsfasen så man bör nog vänta lite med att bygga....

Ja, MSD är definitivt bara för leading. När man söker på rx7club så verkar de flesta anse sig ha fått väldigt fina resultat. Tyvärr har i princip inga av dem verkligen provat motorn i bromsbänk så det säger egentligen inget. Att motorn "låter" bättre på tomgång säger ju inget. Har sett några kurvor som presenterats av folk som verkligen provat i bänk och de tydde inte på någon förbättring snarare tvärt om. Fast i och med att man inte sett hur provet gick till själv så vet man ju inte om de gjort något annat fel.

Mvh
Göran


Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt"
http://www.kokos-racing.com
Författare RE: Hopp och skutt...
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 02-06-2006 06:48
lucke skrev:
Nu är det troligtvis sluthoppat.. Det är pinsamt, men jag måste väl berätta.. Jag snubblade över en paket tändstift som hade inhandlats på Biltema till sambons gamla Golf II.. Tja, jag pluggade i två av stiften i trailing hålen (för i Leading hålen duger väl bara stift med centrum-elektrod?), och vips... Bilen går som en klocka... Jag inser att jag skall ta det lite lugnt tills jag skaffat rätt stift.. Men, nu känns det som om det går åt rätt håll iaf..

VARNING!!! Det är på de övre stiften, T, som det är livsfarligt att köra med felaktiga stift under belastning!! Det kan kännas som att allt funkar perfekt och man märker ingenting innan skadan redan är skedd.
lucke skrev:
Mats, du får gärna PM'a priser på stift, och även kablar om du har det också!

Jag mailar snarast listan till dig och Janne.
lucke skrev:
Har dessutom läst på lite om tändsystem. Det verkar finnas olika åsikter om MSD, de flesta verkar dock enbart använda det till leading och lämnar kvar originalsystemet på trailing.
Att bygga om den induktiva tändningen till kapacitiv direct fire lockar ändock..
Jobbar vidare med detta...

Omkring gnistgapet på de nedre stiften, L, på mazdawanklarna finns det lite rörelse på gasen, så där kan man dra nytta av multipla gnistor, så är inte fallet på de övre stiften.
lucke skrev:
Någon som provat DLIDFIS ?

Det var väl förkortningen för principen att bränna av gnistorna i båda undre stiften samtidigt ?
Det funkar alldeles utmärkt på alla wanklar med två stift per rotor, och är ju enklara att implementera än att sätta separata tändspolar och moduler för varje tändstift, men det går inte att göra motsvarande för de övre siften.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Författare RE: Hopp och skutt...
wankelmats
Administratör

Redigera

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 02-06-2006 06:58
Hackis skrev:
Nåväl, så länge det löste sig så får det väl vara ok att det är pinsamt smiley

Jag har kollat mycket på DLIDFIS men har inte provat i och med att man behöver en extra tändföratärkare (ignitor) och de är inte direkt billiga. Det är ju dock väldigt smart och enkelt så den som har en extra liggande borde prova. Har haft tanken att prova med bara en pickup från en trasig orginal tändförstärkare och koppla den till två vanliga bosch förstärkare istället, de är betydligt billigare. Köper man en kopia på Biltema så kommer man riktigt billigt undan. Fast det var ingen som svarade på min förfrågan efter en pickup så det rann ut i sanden....
Har du läst om 2GCDFIS ? Egentligen ännu mera intressant men det är ju fortfarande i utvecklingsfasen så man bör nog vänta lite med att bygga....
¨
Skulle ha läst Hackis svar innan jag svarade...
Har själv inte testat på Mazda, men det är den enklaste förbättringen man kan göra på en Ro80, eftersom fördelarlocket med 4 sladdar inte pallar höjning av tändspänningen utan att det blir överslag emellanåt. RXarna 1974-80 lider lite av samma begränsning men den kan som ett första steg förbättras med byte till nyare fördelare.
Hackis skrev:
Ja, MSD är definitivt bara för leading. När man söker på rx7club så verkar de flesta anse sig ha fått väldigt fina resultat. Tyvärr har i princip inga av dem verkligen provat motorn i bromsbänk så det säger egentligen inget. Att motorn "låter" bättre på tomgång säger ju inget. Har sett några kurvor som presenterats av folk som verkligen provat i bänk och de tydde inte på någon förbättring snarare tvärt om. Fast i och med att man inte sett hur provet gick till själv så vet man ju inte om de gjort något annat fel.

Mvh
Göran

Teoretiskt borde det bara vara på låga varv som det ger förbättring i gången, på högre varv är risken att MSDn istället gör det sämre.



/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn