Författare |
Turbo2:a i Gen1? |
mx3
Användare
Hemort: Kungsbacka
Registrerad: 23.09.03 |
Publicerat datum: 16-11-2006 20:54 |
|
|
Hej!
Nu har jag bestämt mig för att göra nåt kul av bilen. Jag har funderingar på att sätta i en motor från en FC Turbo. Ni som har gjort det, är det mycket jobb med att få i den och få allt att funka? Stämmer motorfästen och dyl.? Har förstått att man måste byta låda och kardan. Passar turbo2:ans kardan mot original bakaxel? Är det lönt att använda en turbomotor eller borde jag använda en N/A motor istället som, rätta mig om jag har fel, passar mot originallådan?
Det ska va fart, det ska va stil, det ska va zoom-zoom bil!!!
//Mazda Rx-7 SA -82 |
|
Författare |
RE: Turbo2:a i Gen1? |
Magnus
Användare
Hemort: Bålsta
Registrerad: 05.04.04 |
Publicerat datum: 16-11-2006 23:22 |
|
|
Motorfästena stämmer inte. En generation 1 har motor fästena i frontkåpan medan en T2 motor har motorfästena i mittgaveln. Det går att fixa om man byter ut frontkåpan mot en från en 13B motor äldre än -85. Dessutom är en 13B motor ett par cm längre än en 12A motor så motorfästet måste modifieras lite. Man behöver inte byta växellådan men det är att rekomendera. T2 kardanaxeln passar inte mot bakaxeln och dessutom måste den kortas. Ett tips är att läsa på rx7club.com forumet. I USA finns det ganska många som satt in en T2 motor i en SA/FB.
http://www.rx7club.com/forumdisplay.php?s=&forumid=18
Magnus Ivarsson
Rx-7 FB -85 med Koni dämpare, Eibach fjädrar och Racing Beat avgas. 145 hk @ 6400 rpm
Rx-7 T2 -87
S**b 900 GL -84
S**b 9-3 Aero -01
Redigerat av Magnus datum: 16-11-2006 23:23 |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 17-11-2006 09:37 |
|
|
Det är inte riktigt så enklelt...........
Om man byter front kåpa mot en äldre så måste man göra om oljetråget samt göra en oljeretur till turbon.
Sen passar inte växellådan för TII:ans svänghjul har en diameter på 320 mm medan 12A motorn har 300 mm:ers dieameter.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
Hackis
Användare
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 17-11-2006 11:41 |
|
|
Man måste för övrigt byta oljetråg oavsett motorfäste faktiskt, annars tar det i styrstaget.
Generation 2 lådan får plats i tunneln rent fysiskt utan problem men du får modda växellådsfästet. Inget speciellt problem.
Växelspaken sitter längre bak vilket ger dig tre alternativ. 1, Du skjuter motor och låda framåt så spaken hamnar på rätt ställe. 2, Du kortar spaken, det går men är jobb naturligtvis. 3, Du sågar upp ett större hål i karossen och bygger om mittkonsolen på något vis.
Som tidigare nämnt så finns det ganska många trådar om hur man ska göra på RX7club.
Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt" |
|
Författare |
mx3
Användare
Publicerat datum: 17-11-2006 12:41 |
|
|
Okej.
Har läst lite på rx7club.com. Läste att RacingBeat gör frontkåpor och oljetråg som ska funka. Borde det inte gå att använda en annat svänghjul på motorn för att använda originallådan? Men det kanske är för klen i vilket fall? Finns det nån här som har fått i en sån motor, kanske i närheten av Göteborg så att man kan få kika lite hur man kan lösa det? Vore skoj med lite mera krut i bilen.
//Mazda Rx-7 SA -82 |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 17-11-2006 12:55 |
|
|
mx3 skrev:
Okej.
Har läst lite på rx7club.com. Läste att RacingBeat gör frontkåpor och oljetråg som ska funka. Borde det inte gå att använda en annat svänghjul på motorn för att använda originallådan? Men det kanske är för klen i vilket fall? Finns det nån här som har fått i en sån motor, kanske i närheten av Göteborg så att man kan få kika lite hur man kan lösa det? Vore skoj med lite mera krut i bilen. Har några bilder som jag tog i USA på Mazdatrix granne som bygger om bilar. Han har en FB med TII motor som är ett riktigt fint bygge . Han höll på att färdigställa en RX4:a kombi som han skohornat ner en TII motor och låda i. Han hade byt till FC framvagn och ombyggd bakaxel med stående coiloverben och fyrlink.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580
Redigerat av MR Wankeltrim datum: 17-11-2006 12:58 |
|
Författare |
mx3
Användare
Publicerat datum: 17-11-2006 13:06 |
|
|
Toppen, har du nån länk till bilderna eller har du lust att maila dem till mig?
Det där kombibygget låter inte riktigt friskt, hehe.
//Mazda Rx-7 SA -82 |
|
Författare |
Hackis
Användare
Hemort: Göteborg
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 17-11-2006 13:39 |
|
|
mx3 skrev:
Okej.
Har läst lite på rx7club.com. Läste att RacingBeat gör frontkåpor och oljetråg som ska funka. Borde det inte gå att använda en annat svänghjul på motorn för att använda originallådan? Men det kanske är för klen i vilket fall? Finns det nån här som har fått i en sån motor, kanske i närheten av Göteborg så att man kan få kika lite hur man kan lösa det? Vore skoj med lite mera krut i bilen.
Jodå, det finns färdiga tråg och motorfästen om man inte vill bygga själv. Skillnaden i motorfästet är dock så liten att du lika gärna kan göra om det själv egentligen. Tråget är kanske någo lite lite svårare, det är i tunn plåt och kan slå sig så det blir otätt.
Däremot har jag inte sett att de säljer några 12A frontkåpor på racingbeat...?
Det är fullt möjligt att byta till ett svänghjul som passar originallådan men den kommer inte att hålla för effekten speciellt länge så det är ingen vits med det. Byt både motor och låda!
Det finns en modifierad bil, som tidigare fanns i Skåne, men det är den enda jag känner till i Sverige. Den hade dock motor/låda monterade längre fram för att lösa växelspaksproblemet vilket är lite onödigt tycker jag.
Göran Hackman, Göteborg
Sålda: RX-7 1984 "Black Edition" Roadsport C och RX-7 1985 "raceprojekt" |
|