Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar January 01 2025 00:34:33
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Sida 1 av 2 1 2 >
Författare Lite funderingar...
Niki
Användare

Redigera

Hemort: Göteborg
Registrerad: 07.08.06
Publicerat datum: 26-09-2006 21:28
Har nu ägt min FD i ca:2månader och är urnöjd med bilen. Forumet här är kanon att söka i om man har funderingar och tips finns det gott om, men har ändå lite frågor till folk som har mer erfarenheter kring wankeln.

Har läst någonstans om att wanklar är värmekänsliga. Är det menat att bilen går mycket sämre när det t.ex är varmt väder? Har ganska mycket erfarenheter när det handlar om Otto.Bilar går ju ngt sämre när det är varmare i luften men med 7:an känns det som den tappar väldigt mkt. Den känns ganska kraftlös. På kvällarna är allt som vanligt igen.Har kopplat in en laddmätare idag för å ha lite koll på vad som händer för det känns som den inte laddar riktigt i värmen.
En annan sak är att laddtrycket peakar på ca:1.1 och lägger sig sedan på ca: kilot. Detta var på 3:an och 4:an. När man sedan har läst att det inte är nyttigt för motorn om man laddar mer än 0.9 så blir man lite rädd. Ett hekto är inte så mkt ioförsig men är det farligt??? Skall prova med en vätskefylld mätare också eftersom dom vanliga inte är så exakta. Har för övrigt aldrig hört några som helst spikningar.
Modsen är Tuning-chip och ett blitz catback system.

Mvh Niki
www.ticco.com
Författare RE: Lite funderingar...
Janne
Användare

Redigera

Hemort: Oslo/Åmål
Registrerad: 20.12.04
Publicerat datum: 26-09-2006 22:25
hej.
har haft liknande symptom på trean i sommar.
kändes som att inte steg två på förgasaren inte alltid slog in när det var varmt.
men när det var svalare gick den som den skulle.
trodde det var ett vakum fel i gasaren..

Nu får det fanimej va bra med bilar.
RX3 Coupe´ -73 Herchel orange
RX3 Coupe´ -73 Blå (Donator bil)
RX3 Kombi -73 Herchel orange/omlackerad röd
Eunos Cosmo -91 Type S 20B
Pajero -85 2,5Td Bruksbil
lindgren.jan@gmail.com
dizzy
Användare

Redigera

Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 26-09-2006 23:34
Har du orginal InterCooler?
Isåfall är det anledningen till att det tappar ork under varma sommardagar.
Orginal ICn hänger helt enkelt inte riktigt med. Det är inte wankeln i sig utan för liten IC.

Anledningen till att man inte ska ladda över 0.9 bar är två.
1) maskin kan gå tunnt och därmed spika
2) Om motorn inte är förstärkt kan det bli sjuvnigar mellan rotorhus & gavel.

Om du då har ett Tuningchip(från japan???) så får motorn säkert mer soppa och därmed går den inte tunnt. Säkrast är att ställa bilen på ett par rullar/roto test och soppa en bredbands lambda i avgasröret och mäta hur tunnt/fett den går under fullbelastning.
Tuningchippet ger att du kan plocka mer från orginalspridarna.
Orginalspridarna håller upptil ca 350häst
Orginalmotorn håller till nånstans kring 300häst innan den behöver förstärkas. (Enl mitt tycke iaf, jag vet att andra har andra åsikter om detta)

Kan dessutom säga att om du skulle höra en spikning på en wankel med orginal apextätningar, då är det redan för sent. Då har du blåst motorn.

Skulle lägga ut en 500ring på en effektmätning på rullar om dom har bredbandslambda. Då får du dels veta exakt hur mycket häst bilen har samt du får veta hur tunnt/fett bilen går. Klart värt en 500ing i mina ögon.
Eftersom du laddar kring ett bar skulle jag säga att du ska ligga under 12 i AFR eller under 0.82i lambda.

Hoppas du blev lite klokare

Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
gzon
Användare

Redigera

Hemort: Katrineholm
Publicerat datum: 26-09-2006 23:55
Det låter som att du överladdar lite faktiskt. Om du hör spikningar så brukar det redan sagt pang. Släng på en bredbandslambda och mät. Med original IC bör du inte heller ladda så mycket som du gör.

/Martin

www.superiorimports.se
Niki
Användare

Redigera

Publicerat datum: 27-09-2006 14:33
Tack för snabba svar!!
På väg hem igår kväll från jobbet kollades laddtrycket igen och det visar ca1-1.1 kilo. Ska låna en bredbandare till helgen av en kompis och kolla upp värdena.
Bör det ligga på mellan 0.8-0.9 eller blir det för tight om det visar typ 0.9?

Angående Ic:n kunde jag jag nästan förstå att den är i minsta laget. Har därför skaffat en större redan som ska på till hösten/vintern.

Tack igen.

Mvh Niki
www.ticco.com
Chrno
Användare

Redigera

Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 27-09-2006 18:16
Dizzy: det är ganska intressant dedär me hur mkt man tycker att orginalmotor håller för. I japan tycker dom att de håller för iaf 400 häst innan förstärkning behövs. Nu mäter dom ju alltid effekten på svänghjulet å det kanske inte du menar. Orginalspridare används också till runt 400 häst utan problem.. Vet att både engelsmänn å svenska trimmare tycker man ska byta tidigare men jag förstår egentligen inte varför.. enda skillnaden är ju deras soppa. Som iof är ett ganska bra skäl.. Men dom litar mkt mer på motorerna än många här.

Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
johnnydaveman
Användare

Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05
Publicerat datum: 27-09-2006 19:13
orginalmotor som ej är sliten kan absolut hålla för 4-500 hk med rätt tändning och bränsle (jag vet ett flertal) inte bara rew men de e ju inte fel att dowla. spidarstorleken tror jag inte klarar 400 hk men de går ju att räkna ut .
gzon
Användare

Redigera

Publicerat datum: 27-09-2006 19:19
Det går nog att få ut 400hk med originalspridare då motorer ger mer effekt på magrare blandning. Dock så har jag sett för många ras för att våga köra så snål blandning själv och defenitivt så vågar jag inte riskera de motorer jag hjälpt till att mappa.

/Martin

www.superiorimports.se
Zebb
Användare

Redigera

Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 27-09-2006 20:36
Hmmm... jag maxar ju mina spridare när jag laddar 0,8. Hur kommer det sig gzon? Går den extremt fett eller är spridarna totalt igensatta? Du kanske vet eftersom du mappat bilen?

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
dizzy
Användare

Redigera

Hemort: Stockholm
Publicerat datum: 27-09-2006 21:09
Chrno skrev:
Dizzy: det är ganska intressant dedär me hur mkt man tycker att orginalmotor håller för. I japan tycker dom att de håller för iaf 400 häst innan förstärkning behövs. Nu mäter dom ju alltid effekten på svänghjulet å det kanske inte du menar. Orginalspridare används också till runt 400 häst utan problem.. Vet att både engelsmänn å svenska trimmare tycker man ska byta tidigare men jag förstår egentligen inte varför.. enda skillnaden är ju deras soppa. Som iof är ett ganska bra skäl.. Men dom litar mkt mer på motorerna än många här.

Mjo men du ska komma ihåg att delar är både billigare och lättare att fåtag i i japan. Anlednigen till att icke-japaner inte vill ta ut alltför mycket är att man vill kunna återanvända saker utan att behöva byta alltförmycket(högre effekt = oftast mer att byta vid ras)

Ang hästar på spridarna och antalet hästar är det skillnad på strippen och bana. Jag anger alltid bana. Vad är skillanden i spridar-sammanhang mellan strippen och bana då?
På strippen behöver spridarna bara "maxa" under 15s, på bana är det mer eller mindre 30-40% av tiden. Detta gör att sannolikheten att du ska bränna spridarna på strippen är låg medan på bana är hög.
Om man så sänker spridarnas "max duty cycle" till 85% så riskerar man inte att bränna spridarna på bana. 85% av orginal spridarna är ca 350hp.
Till detta kommer soppakvaliten och hur tunnt man kan gå(och därmed ta ut mer effekt)
PS vet inte hur "tunnt" det blir med 350häst och 85% duty cycle på orginalspridarna, jag har personligen en kännsla av att det är för tunnt....

Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.

Redigerat av dizzy datum: 27-09-2006 21:11
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Lasse wankel
Användare

Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 27-09-2006 21:48
Vore intressant att veta vad Ås hade för spridarkombination samt duty cycle? Han körde ju 12.5s med stock block BPU samt original turbo!

/Lasse

Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
gzon
Användare

Redigera

Publicerat datum: 27-09-2006 23:01
Ås kör med 850x4, ang duty cycle så har jag ingen aning då jag inte har mappat bilen med nuvarande setup.

/Martin

www.superiorimports.se
Niki
Användare

Redigera

Publicerat datum: 28-09-2006 20:18
Har kikat lite under bilen för se var jag kan koppla på mig med bredbandaren å det var lite trångt smiley Tänkte svetsa dit en lambdamutter först på downpipen utan att riva ner allt.Men det det gick inte. Så frågan är, kan jag sätta bredbandaren på originallambdans plats utan att bilens styrsystem får sig ett spel?
//Niki
www.ticco.com
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 28-09-2006 22:24
Vad jag förstått så är orig lambdan en smalbandare 1 volt och reglerar bara mot det stochiometriska värdet lambda 1 eller 14.7 afr. Så mitt tips är att visst kan du montera bort smalbandsonden o tuna med bredbandaren och sen montera tillbaka orig sonden.

/Lasse

Chrno
Användare

Redigera

Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05
Publicerat datum: 29-09-2006 06:40
dizzy skrev:
Mjo men du ska komma ihåg att delar är både billigare och lättare att fåtag i i japan. Anlednigen till att icke-japaner inte vill ta ut alltför mycket är att man vill kunna återanvända saker utan att behöva byta alltförmycket(högre effekt = oftast mer att byta vid ras)

Det är sant att delar är billigare, Dock så tror jag inte att dom seriösa företagen i japan skulle trimma så det går sönder med flit. Inte en chans i havet.

Det är flera stycken av dom som kör så. Knightsports har tex trimmat min polares bil från första del dom satte på, han kör med orginal spridare,orginal soppapump,0.8(har jag för mig) i ladd osv. Och bilen går precis hur bra som helst. ca 420häst i motorn. (jag hoppas det är där vi pratar om hästarna nu)Och det håller för hård bankörning och bra mkt mer effekt än vad många här tror. Sen att det är säkrare och eller bättre att förstärka motorn har jag aldrig sagt ngt om. Säger bara hur många gör där.

Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678

Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.

http://www.garaget.org/chrno
ivanrare@hotmail.com http://www.neweraimports.com/choose_company.html
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 29-09-2006 06:52
420 hk i din polares FD är helt uppåt väggarna fel! Med den enda modifieringen öka laddtryck ger motorn c:a 260-270 hk, men vem vet det kanske sitter större intercooler, piggyback sprut/tändnind m.m i bilen då kan man om man tunat rätt få ut närmare 400 hk med orig turbon!

/Lasse

gzon
Användare

Redigera

Publicerat datum: 29-09-2006 08:12
Niki: Du kan svetsa in ett extra uttag i slutet av doenpipen eller i början av midpipen/katten.

/Martin

www.superiorimports.se
Niki
Användare

Redigera

Publicerat datum: 29-09-2006 14:56
Gzon: Ok, gör det i helgen och kollar värdena.

Tack
//Niki
www.ticco.com
Niki
Användare

Redigera

Publicerat datum: 02-10-2006 08:42
Har kollat upp värdena och det var tom för fet blandning. Låg på 0.70-0.71 på full last på 3:an, 4:an och 5:an. 3:an och 4:an varvades till lite över 8k. 5:an till 5k sen tog vägen slutsmiley
Dom på tuning chip har ju verkligen lagt sig SAFE. Mätningarna gjordes med en apparat som kompisen från Motorlabb-volvo har. Så mätningarna är tillförlitliga. Provades dessutom med 2 sonder för att vara säker på resultatet.

Nu vet jag iaf att det är lugnt å gasa på lite.

Nu blir det Ic-bygge och sen............. ojojoj......

Tack för hjälpen.

//Niki
www.ticco.com
Zebb
Användare

Redigera

Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 02-10-2006 09:11
Är du säker på att laddtrycksmätaren funkar som den ska?

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Sida 1 av 2 1 2 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn