Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar January 01 2025 05:21:23
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Sida 1 av 2 1 2 >
Författare Porta wastegate
Zebb
Användare

Redigera

Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 22-12-2006 18:22
Hur mkt kan jag porta egenligen? Har sprayat över själva "klaffen" så jag ser hur mkt den täcker. Men hur mkt marginal bör jag ha? Räcker det med att behålla 1mm i radie?

Så här ser det ut just nu:

Hur gör jag med den andra wastegaten? Jag får inte änns upp den längre än så här:

Har inte forskat i ämnet men går det få upp den på nåt enkelt sätt?

Sedan undra jag om dom här sprickorna är något att oroa sig för. Jag tycker det ser ok ut iaf;

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Porta wastegate
Lasse wankel
Användare

Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 22-12-2006 21:00
Måste säga att sprickorna inte såg något vidare ut. Men om du slipar ett T i ändan av varje spricka så kanske det blir lite svårare för sprickan att krypa vidare. Vastegate ventilen har en dia på c:a 32 mm men hålet är bara 25 mm så du kan slipa en del men lämna iaf 1.5 mm på radien kvar. Den andra ventilen är PreSpool funktionen och om du portar upp den så kommer mer avgaser att flöda ut till 2:a turbon snabbare så det blir mer klipp i motorn. Det är inte mycket att göra åt den korta slagländen på ventilen men öppna upp mer på dian samt porta lite mjukare övergångar mellan ventil och turbin avgas inlopp.

/Lasse

Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 22-12-2006 23:27
Tack för tipsen. Få se om jag gör T av sprickorna. Blir väl ändå singelturbo innan nåt hinner tokfallera.

Hur gör jag förresten när jag ska porta hålet i dom första bilderna. Måste jag ta bort själva "snäckan" på avgassidan? Jag vill ju inte ha en massa metallspån i turbo och motor. Hur får jag bort den? Verkar sitta så in i...

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 23-12-2006 19:31
Det är bara att fixera w-gate ventilen med ståltråd och sen börja porta efter sotranden till c:a 1.5 mm återsrår av sotradien. Blästra,tvätta blås rent klart!

/Lasse

Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 24-12-2006 00:54
Sotranden är grå sprayfärg smiley

Men skojar du ang. portningen? Och blästra? Jag kommer ha enormt mkt skräp i motorn efter det. Ett par korn borde räcka för att något lager ska totalskära(?). Jag vågar inte göra så.

Finns det inget bra sätt o dela turbon på? Känns säkrast så...

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
gzon
Användare

Redigera

Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 24-12-2006 10:43
Du bör ta bort avgashuset från turbon när du ska porta wastegaten. Men det är ju gjort på en pissekvart.

/Martin

www.superiorimports.se
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 24-12-2006 10:55
Hehe, säkert, bara man vet hur man gör. Den verkar ha rostat fast ganska rejält. Har du några tips? Det kanske bara är jag som inte vågar ta i...

Ang. prespoolluckan så kommer jag svetsa den i stängt läge eftersom jag ska skippa den sekventiella funktionen på turbon (frågade innan eftersom jag var dåligt insatt). Luckan i grenröret ska också bort. ALLA vakumslangar är borta just nu och kommer aldrig monteras igen. Snacka om skön känsla! smiley

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 24-12-2006 10:59
32495818
X-Man
Administratör

Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03
Publicerat datum: 24-12-2006 12:05
Testa en blåslampa... då brukar det lossna...

Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/
163229555
gzon
Användare

Redigera

Publicerat datum: 24-12-2006 12:15
skruva fast avgashuset i skruvstädet o knacka loss lager o kompressorhus med hammare. diagonalt knackande brukar hjälpa. Frågan är om fullt öppen eller fullt stängd prespool är bäst.

/Martin

www.superiorimports.se
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 24-12-2006 13:36
Få testa det, tackar!

Ja, jag vet inte riktigt hur man ska göra med prespoolen. Enligt vissa så kan man förhindra lite lag genom att stänga den. Vad är ditt förslag gzon?

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
gzon
Användare

Redigera

Publicerat datum: 24-12-2006 14:25
Du får bättre flöde genom grenröret med öppen men så är frågan om flöde den vägen stör flödet i den riktiga porten. Jag tror inte det spelar någon stor roll faktiskt.

/Martin

www.superiorimports.se
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 24-12-2006 15:29
Ok. Jag får fundera över julen hur jag ska göra smiley

Fick iaf bort avgashuset nu när jag visste att det var ok att bank lite. Det satt inte speciellt hårt. Ett par slag sen kunde man dra ut det. Tyvärr följde det med en bit som måste ha suttit löst ett antal år. Själva sprickan ser inte färsk ut och är indränkt i 5-56. Dessutom så hörde jag inga skumma ljud när avgashuset lossnade. Troligtvis är det lungt eftersom brickan, eller vad man ska kalla den, kommer täta mot huset iaf.

Med avgashuset borta så kommer det blir väldigt lätt att porta med en fräs istället för att göra det för hand. Perfekt!

Bör jag plocka isär turbon ännu mer eller ska jag låta det vara? Vad händer om det kommer in skräp mellan brickan och själva "huset" (tur att man vet exakt vad allting heter smiley )? Det känns lite "grusigt" när jag snurrar på brickan. Antagligen är det lite rost eller sot som har kommit imellan. Bör jag ta isär alltihopa? Jag skippar gärna det om det är möjligt...

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 24-12-2006 16:37
Funderade lite på det du sa Martin. Du tror inte det går att kompensera den stängda luckan med lite portning? Typ såhär eller nåt:

Det finns ju en del material o ta i väggarna. Jag funderar på om man skulle porta så man får 2st lika stora portar till turbo ett och två. Borde inte det vara ganska idealiskt?

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
gzon
Användare

Redigera

Publicerat datum: 24-12-2006 19:05
Du kan göra rent mellan brickan och lagerhuset genom att spola bromsrengöring mellan o snurra brickan. Sotet brukar lösa upp sig.

Storleken spelar nog inte stört roll. Viktigare är att det matchar mellan grenrör och turbo och inte har några skarpa kanter.

Själv hade jag nog kapat bort Prespool locket helt o portat upp ett fint lopp. Men jag vet inte om det är "rätt". smiley

/Martin

www.superiorimports.se

Redigerat av gzon datum: 24-12-2006 19:06
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 24-12-2006 20:16
Hej Zebb! Tyvärr är ditt lagerhus trasigt och måste ersättas. "Brickan" är en bit av lagerdelen och din turbo lagerdel är tyvärr den sämsta jag sett någon gång. Det är lika bra att vara seriös nu och köpa en ny eller bra begagnad så du inte får bekymmer i sommar. Turbon måste ha haft en mycket hög avgastemp då det är så mkt koksad olja samt man ser på turbinvingarna att de är "svedda" av för hög avgastemp. Ang portning av turbininlopp så är det inte där "proppen" sitter utan mer i balansen mellan större wastegatehål och portning av mellanhuset (downpipe huset)
för lägre avgastemp och mer utflöde av avgaser och därmed mindre mottryck.

/Lasse

Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 24-12-2006 22:48
Jag rengjorde lite bakom brickan så nu ligger den an fint mot själva huset.

Jag förstår inte vad du menar Lasse. Som jag ser det kommer det funka lika bra med sprickan där. Så länge det håller tätt så kan väl inget hända? Eller är det något annat du snackar om? Flänsen är väl bara till för att styra/hålla själva avgashuset på plats samt täta mot ringen? När man drar åt så kommer ju avgashuset täta mot brickan.

Beläggningen på vingarna ser ut som på dom flesta bilder jag sett. Kanske är lite grov beläggning dock. Vingarna i det andra avgashuset ser finare ut. Ingen beläggning, utan bara en jämn krämfärg. Det är inget som helst glapp i turbosarna (i längsled) så jag är inte speciellt orolig. Finns rätt mkt sprickor osv i avgashusen, men det ser jag också som normalt. Jag har sett mkt värre exempel på rx7club.com som ändå funkat bra enligt dom själva. Och om jag nu skulle byta ut vissa delar, hur länge skulle det hålla? Bilen har ju gått en del bana nu men jag har inte kunnat köra speciellt långa stinter pga värmeproblem (vatten). Dessutom har den bara gått 9000mil. Så om det är så illa som du säger så måste man ju säga att mazda ha totalmisslyckat med turbosystemet (bla).

Kan tänkas att jag bränt en del olja i turbon då jag har problem med att jag får en massa olja i insuget vid bankörning. Jag måste fixa detta problemet eftersom mazda inte haft en tanke på att bilen skulle köras med r-däck, verkar det som. Att ha insuget som catch tank är väl mindre lyckat smiley

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 25-12-2006 01:53
32495818
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 25-12-2006 05:43
Brickan är ingen bricka utan en spräckt lossad trasig del av lagerhuset och måste därmed bytas, allt annat är klart oseriöst det är som att ropa efter trubbel längre fram! Sen måste givetvis turbon och dess lagerdel tas isär för kontroll rengöring samt uppmätning av slitage och toleranser.Med tanke på att lagerdelen verkar vara kraftigt koksad kan jag tänka mig att kolvring samt axeln med lager är i renoveringsbehov. Om du renoverar turbon och byter olja ofta minst var 500:e mil så kommer turbon och motorn hålla 20-30 000 mil med god service. Som jag ser det har inte oljebyte skett speciellt ofta och kanske en kvalitetsmässig dålig olja använts. Hoppas jag inte förstört din julhelg nu men detta är mina egna erfarenheter efter många år med wankel o turbo!

/Lasse

gzon
Användare

Redigera

Publicerat datum: 25-12-2006 11:20
Lasse: Jag är inte beredd att hålla med helt.
Ok, Turbon som sådan ser väl använd ut, den har nog gått hårt och länge. Men så länge spelen är innom toleranserna så ser jag ingen anledning att byta ut den. Sprickorna i avgashusen är inte trevliga och kan skapa problem om man kör turbon sekvensiellt men paralellt kört ska de inte påverka så länge det inte läcker ut avgaser ut ur husen.

Brickan som zeb menar skulle jag tro är skyddskåpan bakom turbinen och det är en lös kåpa som när avgashuset monteras pressas mot lagerhuset. Gör du bara rent mellan så ska det vara grönt. Det borde som du säger täta även utan den lossade biten i lagerhuset.

/Martin

www.superiorimports.se
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 25-12-2006 11:21
Nej då Lasse, skriv vad du tycker och inget annat. Om jag blir glad eller ej spelar ingen roll.

Olja har jag bytt max var 100:e mil dom senaste 1000 milen. Ibland mkt tätare då jag byter efter varje bankörning. Koksat lagerhus? Hur ser du det? Är det utsidan du snackar om eller? Borde inte själva avgashuset vara rostigt om den gått så förbannat varmt? För det är det nämligen inte. Det ser ut som det kom ut från fabriken igår. Jag kan fixa en bild...

Ang. brickan så vet jag inte riktigt, men hur menar du att den skulle kunna sitta fast? Kommentaren gzon skrev ("Du kan göra rent mellan brickan och lagerhuset genom att spola bromsrengöring mellan o snurra brickan. Sotet brukar lösa upp sig."smiley verkar tyda på att det är helt normalt. Jag tänker inte plocka isär någonting. Wastegaten ska portas sen får vi se hur länge skiten håller.

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Lasse wankel
Användare

Publicerat datum: 26-12-2006 07:09
Jaja du gör som du vill! Kan bara med bildernas hjälp se att turbons lagerdel har koksat på utsidan undrar då hur insidan ser utsmiley

/Lasse

Sida 1 av 2 1 2 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn