Författare |
RE: Singelturbo |
gzon
Användare
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 29-09-2006 22:00 |
|
|
Romajo skrev:
Jag menade aldrig att orginalprylar räcker för de effekterna. Det säger ju sig självt nästan.
Håller dock med om att ett bra kylsystem blir viktigare (och dyrare) vid TT-layout!
Sen behöver inte alla bilar vara preppade för bana heller. Även om så är tanken så kör man ju på vanlig asfalt 99% av tiden. I allt för många fall kan de flesta inte hantera så stora effekter 3-400>, framförallt när det snålas på andra delar av bilen som upphängning och bromsar.
Har kört en duktigt trimmad FD men mongot som byggde la inte alls lika mycket krut på stötdämpare och inställningar, vilket i sin tur ledde till kraftig understyrning. Den sköna FD'n blev löjligt svår att köra efteråt.
Hoppas ni inte ser mig som en gnällspik, jag tycker det är roligt att bolla åsikter.
Det gäller inte bara att lägga pengar på delar utan även veta hur man ställer in sakerna. Jag har ställt om min kärra ett antal gånger och börjar i alla fall känna hur jag vill att bilen ska bete sig och vilka inställningar jag gillar.
Min erfarenhet är inte att dyra coilovers är överlägsna över "sänksats" och bättre stötdämpare. Ju fler justeringsmöjligher destå större chans att göra bort sig. De finns dock coilovers som fungerar bra, min nuvarande favorit är en uppsättning bilstein jag sprungit över. Mycket välanpassad faktiskt. Tyvärr så verkar den inte säljas på någon marknad så det verkar vara något specialbeställt.
När man bygger en motor bör den anpassas efter vad den ska användas till, vill man ha en lättkörd bil att åka o drifta i rondeller i stan med så är en 500hp strippmaskin inte det rätta receptet.
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
Chrno
Användare
Hemort: Örebro
Registrerad: 19.08.05 |
Publicerat datum: 30-09-2006 19:51 |
|
|
Jag säger bara att RE-Amemiyas bil, med orginalmotor trimmad till 380 häst (nya turboaggen från 99~) Och den ger MCR's skyline stryk så de sjunger om de på deras touge showdown.. Det jag inte förstår är att folk ska trimma bilarna till förbannelse å ofta inte kunna använda de man gjort med dom. Säger inte att alla är kassa förare. Men 400häst är mkt mkt mkt. Tänk på att dom flesta bantävlingar i stcc/super gt osv inte har mer än 300 häst. Bara en reflektion
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
Dedication To Automotive Perfection
Newera - Japan. Tel - (Calls charged at UK National Rate): 0207-871-4991.
Mobile (Japan): +81- (0) 90-4133-3825 Fax (Japan): +81-(0) 47-307-4678
Frågor ang priser besvaras genom formulären på hemsidorna.
http://www.garaget.org/chrno |
|
Författare |
rmjo
Användare
Hemort: S
Registrerad: 16.05.06 |
Publicerat datum: 01-10-2006 10:58 |
|
|
Chrno skrev:
Jag säger bara att RE-Amemiyas bil, med orginalmotor trimmad till 380 häst (nya turboaggen från 99~) Och den ger MCR's skyline stryk så de sjunger om de på deras touge showdown.. Det jag inte förstår är att folk ska trimma bilarna till förbannelse å ofta inte kunna använda de man gjort med dom. Säger inte att alla är kassa förare. Men 400häst är mkt mkt mkt. Tänk på att dom flesta bantävlingar i stcc/super gt osv inte har mer än 300 häst. Bara en reflektion
Amemiyas bil i det utförandet där verkar vara hur grym som helst. Åtminstone om man ska tro alla superlativ som haglar över den efter alla körningarna. Enligt utsago är den endast trimmad med ökad laddtryck, har kollat på den videon många gånger kan jag säga.
Best Motoring Hot Version är ju ett så jäkla bra program. Synd att den japanska versionen inte har text direkt. Blir så tröttsamt att vänta på att BMI ska översätta och endast "välja ut det bästa". Vill ju se allt!
Nåja, det var ju inte detta det handlade om. Som gzon säger, det beror ju på vad bilen ska användas till. |
|
Författare |
gzon
Användare
Publicerat datum: 01-10-2006 13:13 |
|
|
Är ni säkra på att ReAmemiyas bil går på originalspridare? Jag har inte sett någon spec på motorn nämligen. De säger inget om det i BMI.
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
rmjo
Användare
Publicerat datum: 01-10-2006 13:19 |
|
|
gzon skrev:
Är ni säkra på att ReAmemiyas bil går på originalspridare? Jag har inte sett någon spec på motorn nämligen. De säger inget om det i BMI.
Det vet jag inte, det enda som sägs är ökat laddtryck. Det står inte på spec-listan i grafiken när bilen presenteras utan jag har för mig att representanten från RE-A säger det när de diskuterar innan körningen. |
|
Författare |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 01-10-2006 17:57 |
|
|
Vad är det för film det pratas om? Kräver att omedelbart få se den
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
Lasse wankel
Användare
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 01-10-2006 22:01 |
|
|
Kan skriva under på att effekt inte är allt speciellt när det gäller bankörning. Ex, min RX-8 med 240 hk hängde med och på sista varvet av en Ford GT-40 Replica med bromsade 400 hk och endast 1180 kg på Gelleråsen idag
/Lasse
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Redigerat av Lasse wankel datum: 01-10-2006 22:02 |
|
Författare |
rmjo
Användare
Publicerat datum: 01-10-2006 22:24 |
|
|
X-Man skrev:
Vad är det för film det pratas om? Kräver att omedelbart få se den
http://www.torrentspy.com/torrent/473645/BMI_Vol_27_HVI_Vol_6_Rocket_Rotary_700_Mb
Ladda ner och njut. Best Motoring Hot Version går igenom den nya RX-8'an (inspelning sent i 2003. De kör en stock, en lätt trimmad med annat insug och avgas + ecu tweeks (+16bhp). Sen testar den en Turbokittad från Trust. Och sist ut ett monster med 13b och 530bhp. En D-1 driftingbil.
Sist ut kör de touge där RE-Amemiyas RX-7 utmanar MCR's Skyline på 600bhp och smiskar den totalt. |
|
Författare |
gzon
Användare
Publicerat datum: 02-10-2006 08:30 |
|
|
Romajo skrev:
gzon skrev:
Det vet jag inte, det enda som sägs är ökat laddtryck. Det står inte på spec-listan i grafiken när bilen presenteras utan jag har för mig att representanten från RE-A säger det när de diskuterar innan körningen.
Den är åtminstone BPU:ad. Mao PFC, FMIC, Catback men jag skulle tro att den har värre spridare i sig och kanske även portning. Laddtrycket är inte lågt med tanke på hur den låter. Bra går den i alla fall och jag tror att 380Hk är i underkant. 400Hk i deras gula 20B NA PP är nog även det i underkant.
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
Chrno
Användare
Publicerat datum: 02-10-2006 11:42 |
|
|
gzon skrev:
Den är åtminstone BPU:ad. Mao PFC, FMIC, Catback men jag skulle tro att den har värre spridare i sig och kanske även portning. Laddtrycket är inte lågt med tanke på hur den låter. Bra går den i alla fall och jag tror att 380Hk är i underkant. 400Hk i deras gula 20B NA PP är nog även det i underkant.
Den är "bpu" trimmad, Dom har bytt vmount,catback,downpipe,racekatt,ökat ladd med greddys feta laddtrycksstyrningspryl me stora monitorn,pfc,bytta bromsbelägg,feta däck,RE-A's coilovers,alla stag som dom har från RE-A, Dock bytte dom tillbaks från AP racing bromsar.. till orginal, som ja tror att dom säger i filmen.
Kan nästan svära på att det är orginalspridare dock. Det är som jag sa i nån annan tråd.. eller om de va här.. Att dom sällan byter spridare spec fort. Knight Sports tycker ju inte de behövs på polarens singleturbo fd med orörd motor. Å den går hur fint somhelst.
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
|
Författare |
Lasse wankel
Användare
Publicerat datum: 02-10-2006 15:43 |
|
|
Visst den kan gå hur fint som helst utan hård belastning, men sen beroende på laddtrycket och hur mkt turbon flödar luft så kommer det förr eller senare säga kabooom!
/Lasse
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse |
|
Författare |
Chrno
Användare
Publicerat datum: 02-10-2006 20:36 |
|
|
Lassewankel: Hur många har bra koll på hur tåliga 99~specarna är då? För den har bara 380 häst, Å all kylning är ju sorted. Jag såg samma bil köra varv efter varv på tsukuba, Träffade samma mek som va me i den BMI filmen, Å det är så många där borta som kör me samma spec. Det är ju inte så vansinnigt mkt att öka me 100hästar är de de? Jag tycker dom borde klara de galant!
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
|
Författare |
Lasse wankel
Användare
Publicerat datum: 02-10-2006 21:34 |
|
|
Ja nu kom jag in i matchen! 99-J spec säger du? Tyvärr har jag ännu inte fått pilla med en sådan motor, turbo men om jag säger så här tar man ut runt 400 hk med en std 92-95 turbo med mkt kring mods så gissar jag att man kan plocka närmare 430 hk med 99 J-specarna, kanske lite mer Vet ej vad för spridarkapacitet J-spec motorn har.
/Lasse
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse |
|
Författare |
gzon
Användare
Publicerat datum: 02-10-2006 22:10 |
|
|
99+ har samma spridare som de äldre. Min 00a tar 90% DC vid 0.9 bars laddtryck och endast downpipe, catback och PFC som mods. Över rekomenderat redan nu mao och det kommer krävas mer soppa när nya IC:n kommer på plats och mer laddtryck ska på.
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
Chrno
Användare
Publicerat datum: 02-10-2006 22:10 |
|
|
Lasse: Det är det jag menar. Dom specar den bara till 380 häst. Så den är inte på långa vägar nära "stressgränsen"
Jag förstår att man inte kan göra vadsomhelst med en standardmotor, spec i sverige me den sura soppan vi har.
Men jag vet å såg så många fd's (iof inte under längre än den dagen) som är samma bilar dom tävlar med/är med i alla stora tidningar. Å dom gick satan.. Sen var det vääldigt många privata bilar som körde också. Å de verkar allmänt vedertaget med dom sakerna ja sa..
Vore ju dock kul att få tag på en 99~
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
|
Författare |
Lasse wankel
Användare
Publicerat datum: 03-10-2006 05:22 |
|
|
Angående bensinen du nämde så har Sverige inte någon dålig soppa vad gäller kvalite o oktan halt. Ett bra e.x är som jag ivrigt förespråkar Shells V-Power soppa som håller 99 oktan och som brinner fort perfekt för en wankel motor. Min RX-8 fick 14 extra pållar med den Jag vet att på vissa 4 ventils kolv motorer kan man ladda upp till 2 bar med inte alltför hög tändning!
/Lasse
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Redigerat av Lasse wankel datum: 03-10-2006 05:22 |
|
Författare |
Chrno
Användare
Publicerat datum: 03-10-2006 06:41 |
|
|
Jag säger inte att den är dålig, Jag säger att japans är bättre!
Jag tankar också bara v-power, å har gjort sen jag köpte bilen.
Visit our websites
A Tuner's Paradise
Automotive Art On Film
|