Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar January 01 2025 01:20:37
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Sida 2 av 3 < 1 2 3 >
Författare RE: rx7 -94 slår av vid 8500rpm
Galaxi
Användare

Redigera

Hemort: Södermanland
Registrerad: 13.09.03
Publicerat datum: 09-10-2006 21:11
Som X-man säger...
komptest testa först, då kan du få svar ganska fort vad som är fel...

Eriks Mazda RX7 -84 Streetportad 13B med weber 48 dco
Projekttråd: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=39&thread_id=6090
Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
http://nosc.worlddisease.net/
IRC: #mazdaklubben.com @ efnet
http://www.worlddisease.net
Legenden
Användare

Redigera

Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.06.03
Publicerat datum: 10-10-2006 10:24
Det kan vara svårt som ny wankel ägare att veta dessa saker, om killarna som du köpt bilen av ger dig "fel" information kan du ju inte veta det. Men att infrågasätta någon av SWR:s kompetenta anhängare verkar ju inte helt smart...

Dessa killar kommer nog köra wankel efter att alla fast and the furious anhängare rasat sina wanklar pga okunskap.

Man MÅSTE förstå att en wankel är en motortyp som helt enkelt inte håller lika bra som en otto motor, med den vetskapen i bagaget köpte jag min wankel...
Zebb
Användare

Redigera

Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 10-10-2006 11:24
Sant, men jag tror inte att en turbootto på 3 liter skulle va så glad att varvars 2000 över varvstopp den heller.

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Arvika
Administratör

Redigera

Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 10-10-2006 11:52
Legenden skrev:
Man MÅSTE förstå att en wankel är en motortyp som helt enkelt inte håller lika bra som en otto motor, med den vetskapen i bagaget köpte jag min wankel...

Klart att dom håller... Men dom kräver skötsel!
Två saker dödar en wankel; varmgång eller spikningar.
Annars håller dom lika bra som vilken jävla OTTO som helst.
Min har rullat 19350mil nu, detta utan att ha varit öppnad.
Dom som känner mig vet också att jag inte sparar på krutet...

Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. smiley
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
Lasse wankel
Användare

Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03
Publicerat datum: 10-10-2006 14:29
Word Arvika!smiley

/Lasse

Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
Legenden
Användare

Redigera

Publicerat datum: 10-10-2006 17:01
Sant... Jag gillar wankel.....
Lennart
Användare

Redigera

Hemort: Ekerö
Registrerad: 19.02.04
Publicerat datum: 10-10-2006 17:42
Arvika skrev:
Legenden skrev:

Bra Arvika !!smiley Kör vidare och visa "Ottoorna" att riktiga motorer håller hur länge som helst och kan köras på vad som helst.smiley Ex.vis VÄTGAS. Nästa utvecklingssteg blir "VATTEN".smiley Då kan Ottomaffian få syrgasbehandling från avgassystemet på en Wankel. smiley

LP. En R(x)åtta. \"En Racecar R(x)åtta.\" Fyra roåttingar- Blatten,Grålle,Silvia & Bruno + en flytande röding.
Arvika
Administratör

Redigera

Hemort: Ekerö, Stockholm
Registrerad: 26.01.03
Publicerat datum: 10-10-2006 17:52
Lennart skrev:
Arvika skrev:
Legenden skrev:

Bra Arvika !!smiley Kör vidare och visa "Ottoorna" att riktiga motorer håller hur länge som helst och kan köras på vad som helst.smiley Ex.vis VÄTGAS. Nästa utvecklingssteg blir "VATTEN".smiley Då kan Ottomaffian få syrgasbehandling från avgassystemet på en Wankel. smiley

Fniss fniss
Ja här ska det plågas...
kollade mätaren, 19372mil

Lars Bodin
http://www.rx7.se/
SÅLD. Åker Avgastrimmad och rostlättad FB -83. SÅLD
Kommer att åka RX4 Estate, SC 13B 6-port bridge EFI. smiley
tresking@msn.com http://www.rx7.se/
johnnydaveman
Användare

Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05
Publicerat datum: 10-10-2006 19:17
ja du plåga wanklarna är inga problem jag har oftast pedalen i botten och det håller. men visst kan man ta livet av dom me om man e riktit duktig.
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Publicerat datum: 10-10-2006 22:13
Legenden skrev:

Ett vanligt missförstånd som grundar sig på gamla rykten från motorns barndom, ytterligare förstärkt med att en wankel nästan aldrig låter illa när man trimmar eller varvar den mer än den tål, kolvmotorerna ger ju alltid ifrån sig en massa skrammel och oljud som varning innan de rasar.
Att det dessutom är enklare att plocka ur mycket fler hästar per kubik än på ottomotorerna, och alltför många därmed ignorerar att det behövs förstärkningar för att klara effekten, förbättrar naturligtvis inte den situationen.

För snart 3 år sedan, ca 25000 timmar, startades 12 wankelmotorer, och de två som nyligen stoppades och togs isär för inspektion hade fortfarande försumbart slitage, så de sattes bara ihop igen och får gå några år till. (Det blir intressant att se hur länge det tar innan de behöver en renovering, bästa ottokonkurrenterna i klassen hade redan behövt det.)

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
Lasse wankel
Användare

Hemort: Sundbyberg
Publicerat datum: 11-10-2006 04:13
Vid vilka varvtal och belastningar var det fråga om? Tror inte det var 12 tävlingsmotorer dom plågade vid 9000 rpm!? Hur många mil motsvarar 25 000 timmar?
Säg att de gått 100 000 mil på lätt belastning då kan det bara vara någon typ av stationära motorer. Rätta mig om jag har felsmiley

/Lasse

Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse
StiFf
Användare

Hemort: Västerås
Registrerad: 11.05.06
Publicerat datum: 11-10-2006 15:21
Legenden skrev:
Det kan vara svårt som ny wankel ägare att veta dessa saker, om killarna som du köpt bilen av ger dig "fel" information kan du ju inte veta det. Men att infrågasätta någon av SWR:s kompetenta anhängare verkar ju inte helt smart...

Dessa killar kommer nog köra wankel efter att alla fast and the furious anhängare rasat sina wanklar pga okunskap.

ja vad jag har fått veta så ska wankel tåla att varvas lite mer, men har väl inte fått hela sanningen då..
och jag har aldrig ifrågasatt dom som skrivit, jag bad dom bara att hålla sig till topicen...om 6 pers säger att jag inte ska varva så mycket så hjälper det inte mig att veta vad som kan vara felet nu..jag har förstått att jag ska hålla ner lite på varvtalet...
och jag köpte inte min pga tokyo drift, kollade på min bil i början av sommaren innan jag ens visste att en rx7 var med i filmen smiley
fulkrace@hotmail.com
Legenden
Användare

Redigera

Publicerat datum: 11-10-2006 18:58
Jag menade inte specifikt att du skulle hämta inspiration från just den filmen, men det finns en ny "typ" av motorinterserade som kommit ut på marknaden...

Problemet med din bil är kanske att det som gjorde att du kunde varva "lite" mer än oss andra, en extra box eller dylikt, kanske har lagt av och du nu bara kan varva som oss andra.

Sedan kanske en OFFICIELL wankel ursäkt till alla andra som har lärt sig att älska dessa motorer... Klart att dessa motorer håller ifall man kör och vårdar sitt material... Wankel vs OTTO....... 1-0 smiley
StiFf
Användare

Publicerat datum: 11-10-2006 19:08
vad jag fick höra så var det ett chip som skulle göra att jag kunde varva mera..men ska iaf koppla in afc´n igen och se om det går att varva mera, BARA FÖR ATT SE så det inte är nånting annat som har gått sönder..
jag är fortfarande ganska ny på wankel, så jag får lära mig med tiden smiley
har planer på att försöka lära mig mer om att kolla skicket på motorn och reparera lite lättare saker under vintern, köpa nya tätningar om det behövs etc..
blev tipsad om några dragrace tätningar som skulle hålla 2 dragrace säsonger..nån som vet vad det kan betyda för en gatbil ?
vad jag har hört, men lite svårt att förstå, var att dom tätningarna skulle tåla spikningar.. tänkte kolla upp vilken tillverkare det är och höra efter lite mer om dom..

Redigerat av StiFf datum: 11-10-2006 19:09
fulkrace@hotmail.com
Galaxi
Användare

Redigera

Hemort: Södermanland
Registrerad: 13.09.03
Publicerat datum: 11-10-2006 19:16
Fast... Vill man att en motor spikar?

Har du laddtrycksmätare? Så du ser om turbo(na) laddar som dom ska?

Eriks Mazda RX7 -84 Streetportad 13B med weber 48 dco
Projekttråd: http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=39&thread_id=6090
Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
http://nosc.worlddisease.net/
IRC: #mazdaklubben.com @ efnet
http://www.worlddisease.net
StiFf
Användare

Publicerat datum: 11-10-2006 19:27
nej självklart vill man inte det, men ifall det skulle hända..
och laddtrycksmätare är på g!
fulkrace@hotmail.com
Zebb
Användare

Redigera

Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 11-10-2006 20:10
Byta tätningar? Så du ska totalrenovera hela motorn då eller?

Förresten, hur ser din varvmätare ut? Vanligvis går dom bara till 9000rpm...

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
wankelmats
Administratör

Redigera

Hemort: Stockholm
Publicerat datum: 11-10-2006 21:25
Lasse wankel skrev:
Vid vilka varvtal och belastningar var det fråga om? Tror inte det var 12 tävlingsmotorer dom plågade vid 9000 rpm!? Hur många mil motsvarar 25 000 timmar?
Säg att de gått 100 000 mil på lätt belastning då kan det bara vara någon typ av stationära motorer. Rätta mig om jag har felsmiley

/Lasse

Självklart är det en stationärmotor jag beskriversmiley
När det gäller trimmade racemotorer brukar alla ottotillverkare prata om sisådär 48 timmar för en motor med lång livslängd.
För otrimmade turbomotorer har tex RPI ett rekommenderat renoveringsintervall på 9 000 timmar på sina motorer för fordonsbruk (= bortåt 50 000 mil för en stridsvagn), så jag är rejält imponerad av resultatet efter översynen vid 20 000 timmar, allra helst med tanke på att närmaste ottokonkurrent (Honda) vill att man renoverar deras motor efter ungefär 10 000 timmar.Att wanklarna dessutom gått klart billigare under dessa timmar gillar jag skarptsmileysmiley

Ett klargörande av min poäng är att många nybörjare på wankel, liksom StiFf, konstaterar att man kan varva motorn utav bara he-te utan att den över huvud taget ger ett knyst av oljud ifrån sig, och dessa personer har då ingen aning om att motorn faktiskt tar rejält stryk av detta, utan när den till slut börjar visa resultatet av misshandeln börjar de istället att klaga på att det är en sk-tdålig konstruktion som inte håller.
Om man istället jämför wankel- och otto-motorer under likartade förhållanden så är det inget snack om vad som håller bästsmileysmileysmiley

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80
http://www.nsu.nu
StiFf
Användare

Publicerat datum: 11-10-2006 23:46
wankelmats skrev:
Lasse wankel skrev:

/Lasse

Ett klargörande av min poäng är att många nybörjare på wankel, liksom StiFf, konstaterar att man kan varva motorn utav bara he-te utan att den över huvud taget ger ett knyst av oljud ifrån sig, och dessa personer har då ingen aning om att motorn faktiskt tar rejält stryk av detta, utan när den till slut börjar visa resultatet av misshandeln börjar de istället att klaga på att det är en sk-tdålig konstruktion som inte håller.
Om man istället jämför wankel- och otto-motorer under likartade förhållanden så är det inget snack om vad som håller bästsmileysmileysmiley

jag konstaterar ingenting, kan ju bara säga vad jag har fått lära mig..
klart jag fattar att motorn tar stryk när man varvar den ordentligt, inte fan skulle jag klaga på konstruktionen om nånting rasar..det får man ju räkna med!
jag sa bara att jag har hört att wankel ska tåla att varvas mer än vanliga motorer..men har ju blivit idiotförklarad av x antal personer för det redan så jag har fattat det ok ?
fulkrace@hotmail.com
X-Man
Administratör

Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03
Publicerat datum: 12-10-2006 04:47
>StiFf

Är ganska säker på att Mats inte menade att klaga på dig. Han menade bara att du som så många andra blir fel informerade när det gäller wankel.

Är själv med om det ofta, att så fort jag berättar om min bil för någon... att det sitter en wankel under huven. Så funderar dom en stund, och sen kommer något i stil med "Wankel, dom kan man varva ganska mycket va?"

Och det är väl det som är problemet som Mats skriver om. Man KAN varva en wankel mer än en otto, men man ska inte. För även en wankel tar stryk, även fast det är en bättre konstruktion smiley

Så tänk på att vi försöker hjälpa dig, även fast det kanske känns som om alla klagar....

Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/
163229555
Sida 2 av 3 < 1 2 3 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn