Författare |
RE: Kimpas motor innan bromsning |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 07-02-2007 21:32 |
|
|
Har du kollat så att du har rätt mapsensor i sprutet. Vad jag vet så har du en 20 psi mappsensor i din burk så du kan max ladda 1.4 bar sen kompenserar inte sprutet för mer.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580 |
|
Författare |
gzon
Användare

Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 07-02-2007 23:21 |
|
|
Kimpa skrev:
gzon skrev:
Lycka till. behöver ni support från Katrineholms sida så är vi i Polen. 
tackar mannen! Va fan, polen? Jag vill ju ha dej på plats juh! Behöver ju nån som står och säger "Lite mer ladd tål den" 
haha. och jag kommer säga....Lite högre upp....o hårdare
När jag får massage av en fin polska 
/Martin
www.superiorimports.se |
|
Författare |
NiHa
Användare
Hemort: Karlskoga
Registrerad: 05.04.05 |
Publicerat datum: 08-02-2007 00:59 |
|
|
Gissar på 528.5Hk under 6500rpm och 1 bar laddtryck vid 3000rpm   
REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE
Redigerat av NiHa datum: 08-02-2007 01:01 |
|
Författare |
Lasse wankel
Användare
Hemort: Sundbyberg
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 08-02-2007 14:55 |
|
|
Grattis Niklas till fina siffror! Nu är det bara ut på strippen o prestera tider därefter
/Lasse
Motorsport fan med hårdtrimning av wankelmotorer som största intresse |
|
Författare |
johnnydaveman
Användare
Hemort: Stenhamra, Ekerö
Registrerad: 18.08.05 |
Publicerat datum: 08-02-2007 18:19 |
|
|
supeeer i år kanske vi kan visa kolv folket var skåpet ska stå grattis |
|
Författare |
MR Wankeltrim
Användare
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03 |
Publicerat datum: 08-02-2007 20:58 |
|
|
Lasse wankel skrev:
Grattis Niklas till fina siffror! Nu är det bara ut på strippen o prestera tider därefter
/Lasse
Får nog göra en liten förtydling..
Niklas åker Volvo sexa och är kompis med Magnus som åker FD.
NiHa är mao Magnus.
Ang siffrorna så är det endast grov mappat upp till ca 6500-7000 rpm.
Med den faktan vi har idag så lär det inte va några problem att kliva över 700 sträcket pga att motorn sparkar igång riktigt efter 5500-6000rpm.
[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]
Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling
blennow@glocalnet.net
0708-145580
Redigerat av MR Wankeltrim datum: 09-02-2007 07:41 |
|
Författare |
Kimpa
Användare
Registrerad: 13.06.04 |
Publicerat datum: 09-02-2007 00:39 |
|
|
MR Wankeltrim skrev:
Har du kollat så att du har rätt mapsensor i sprutet. Vad jag vet så har du en 20 psi mappsensor i din burk så du kan max ladda 1.4 bar sen kompenserar inte sprutet för mer.
Det där har jag ingen koll på faktiskt, motorn får Lasse sköta bäst han vill. Jag ler och betalar bara... 
Men vaddå om det nu skulle vara så att det e 20 psi mapsensor går det att byta bara sensorn då eller måste man byta sprut?
// Kim Karjalainen @ Sthlm
Projekt Show&Go Rx-7 fd |
|
Författare |
NiHa
Användare
Publicerat datum: 09-02-2007 01:20 |
|
|
Hej Kimpa. Tyvärr är det så att du får göra precis som jag fick göra när jag köpte sprutet av Lasse, som sa att det var 30psi-mapsensor, nämligen att skicka tillbaka sprutet till Australien till Jon på Microtech och få map-sensorn uppgraderad till antingen en 30psi eller som jag en 45psi.
Jag skulle inte gå över 19 psi o jag var dig...
REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE |
|
Författare |
dizzy
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 09-02-2007 15:37 |
|
|
Fråga: Anledningen till att sicka iväg Mictotech:en för uppgradering är väl justering av värderna på MAP:n? Dvs Det har eg inte så mycket med själva sensorn att göra (som ev kanske behöver uppgraders) som att då ha värden man kan mappa över 20psi???
Det låter märkligt i mina öron att ECUn behöver uppas för att man byter till en (bättre?) sensor som klarar lite mer..... om det inte då är för att fixa till nån begränsning som de flesta ändå inte når.
förklara gärna, detta var intressant.
Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy
Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does. |
|
Författare |
NiHa
Användare
Publicerat datum: 09-02-2007 16:02 |
|
|
dizzy dizzy. Det är ju ingen universialmapsensor som är mjukvarubaserad i cyberrymden utan en intern sensor . Precis som en extern sensor så ger den 5 volt vid ett bestämt tryck. En 3bars- sensor ger 5 volt vid 2 bars övertryck men om samma sensor utsätts för t ex 2.2 bar så ger den fortfarande 5 volt vilket gör att systemet behandlar det som 2 bar fast det i verklighetetn är 2.2 bar vilket får till följd att det INTE kommer mer bränsle än vad som är inställt vid 2 bar men att luftmängden är ökad med vad 0.2 bar ger i systemet vilket gör att det LEEEENAR som gör att WANKELKN blir ledsen o det blir dyrt för personen i fråga ...
MAP-sensorn i Kimpas är en 20psi-sensor vilket gör att den ger 5 volt vid 20 psi OAVSETT mjukvara, sprut eller annat. För att KIMPA ska kunna gå över magiska 20 psi-gränsen så måste mapsensorn bytas till en som ger 5 volt signal vid högre tryck (30 psi eller 45 psi) och i och med att mapsensorn är intern så måste man byta den i boxen vilket gör att vid beställning ska man uppge vilken sensor man vill ha ANNARS måste man skicka tillbaka den för en så kallad uppgradering som innefattar hårdvara (mapsensor) och mjukvara i själva sprutet så att man får fram antingen 30 eller 45 psi i själva programmet som man använder sig utav för att utföra själva "mappningen", annars så har du bara 20 psi att laborera med ...................
REAL POWER= ROTARY PERFORMANCE
Redigerat av NiHa datum: 09-02-2007 16:08 |
|
Författare |
Kimpa
Användare
Publicerat datum: 09-02-2007 20:45 |
|
|
WTF?! Det låter ju iof helt sjukt men jag tror på vad du säger... Så om jag nu skulle vilja ha (i framtiden) en map för V-Power, ungefär 1,4 bar på gata. Typ 1,7 bar på säg VP CSP. Så går inte d med map sensorn jag har?? Så kommer denna "uppgradering" kosta mej några stålars? Jag menar, om jag nu valt den allra allra värsta mapsensorn fråm början. Skulle det då va omöjligt att köra på lågt laddtryck. typ 1 bar och uppåt? Ni förstår säkert va jag menar... Jag har druckigt nåra bira nu så helt me i gamet e jag inte! Men rent spontant så känns det inte som 20 psi sensorn gör nån störe skillnad mot 30-45 psi på lägre tryck... Eller?
|
Författare |
NiHa
Användare
Publicerat datum: 09-02-2007 21:51 |
|
|
Hej Kimpa. Det går alldeles utmärkt att köra lägre tryck på större mapsensor, ända skillnaden är att det INTE går att göra tvärtom. Själv uppgraderade jag till den värre mapsensorn (45psi). Lycka till nu i morgon.
|
Författare |
Kimpa
Användare
Publicerat datum: 10-02-2007 09:15 |
|
|
ja oki... Men då får man väl uppgradera den senare då, gillar inte att maxa ut saker. Även om jag blir nöjd me effekten på 1,4 bar!
Men nu hoppas vi att allt går bra för Lasse och grabbarna! 
|
Författare |
NiHa
Användare
Publicerat datum: 10-02-2007 10:16 |
|
|
Klart du blir nöjd. Du får ju tänka på att du har betydligt värre portar än jag så det borde ju logiskt flöda bra mycket mer än det jag har så du ska ju, om allt är rätt, få ut betydligt mycket mer än jag vid samma laddtryck...
|
Författare |
Kimpa
Användare
Publicerat datum: 11-02-2007 02:21 |
|
|
NiHa skrev:
Klart du blir nöjd. Du får ju tänka på att du har betydligt värre portar än jag så det borde ju logiskt flöda bra mycket mer än det jag har så du ska ju, om allt är rätt, få ut betydligt mycket mer än jag vid samma laddtryck...
Ja det är sant, förstår vad du menar. Göran sa det att min motor va lite mer "orolig" på tomgång än din... Kan ju bero på portningen.
Men det jag tycker e viktigt att påpeka är att jag inte e intresserad av nån tävling. Det viktigaste e att vi e många wankel åkare som kommer ut och visar upp oss på många event i sommar. Sen skiter jag faktiskt i vem som byggt motorn, tycker vi ska försöka samarbeta mer. Då kommer vi nog kunna äga kolvgrabbarna rätt hårt inom en snar framtid!!
Anyhow, imorgon har vi lite effekt siffror att visa upp! 
|
Författare |
LindeMan
Användare
Hemort: Hammarstrand
Registrerad: 05.04.06 |
Publicerat datum: 11-02-2007 03:28 |
|
|
nån som inte kan sova?  |
|
Författare |
Kimpa
Användare
Publicerat datum: 11-02-2007 09:58 |
|
|
Haha, jodå men jag kom hem precis då... Va hemma från k-holm strax innan ett, sen va man ju bara tvungen att åka till polarna och ta en kall! =)
|
Författare |
Kimpa
Användare
Publicerat datum: 11-02-2007 19:48 |
|
|
Jaha, så va d söndag... tyvärr inga siffror än, imorgon kanske dom kommer. Lasse får förklara vidare.
|
Författare |
Combat
Superadministratör

Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 11-02-2007 20:30 |
|
|
Jamen, jag vill ju ha siffror eller ivart fall en rapport.
|
|
Författare |
per jansson
Användare
Hemort: norrtälje
Registrerad: 30.11.04 |
Publicerat datum: 11-02-2007 20:53 |
|
|
Combat skrev:
Jamen, jag vill ju ha siffror eller ivart fall en rapport. jag oxå hur gick det sköna siffror eller ras det är det vi vill veta? |
|