Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar December 29 2024 06:32:30
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Sida 2 av 2 < 1 2
Författare RE: Import av FD.
alexfalk
Användare

Hemort: Linköping
Registrerad: 23.11.06
Publicerat datum: 29-03-2007 07:38
Jag måste nog försvara Zebb lite grann. Mazda skriver ut allt man behöver förutom intyg på avgaskraven. Vilken ställer till det för mig som företag vid import. Men som privatperson går det aldeles utmärkt att importera en själv. Dock ska jag tillägga att genom att använda sig av ett företag så har man ju mycket mer trygghet än vid privatimport. Finns en hel del oseriösa "företag" i Japan. Vet en kille i Belgien som köpte en Supra MKIV som var duktigt fet och en R34 GTR motor. Motorn fick han aldrig och det kom en helt annan Supra i helt annat skick. Hans kund som skulle ha Supran stämde honom till slut och han tvingades gå i personlig konkurs.

Det är heller inte ovanligt med bilar som har utbytta mätare. Kanske inte så ofta beroende på att man just vill ändra miltalet. Men ändå. Jag ser det på auktioner varje dag.

Personligen skulle jag aldrig köpa en bil i Japan och ta den via England då det inte är värt besväret dom få kronorna det skiljer från att be ett "seriöst" bolag i Sverige om hjälp. Dessa lämnar vanligtvis garanti också.

Vad det gäller modifierade bilar så är det stor skillnad från stad till stad, besiktningsman och vilket humör han är på. Lika väl som du får igenom en bil med singelturbo på ett ställe en viss dag så kan det vara tvärstopp pga extra mätare samma dag i grannstaden och vise versa en annan dag.

Det största problemet med privatimport från Japan är inte att få tag i intyget. Utan snarare allt annat:

Som att man måste hålla koll på alla lagar och regler som gäller om man stöter på problem.

Tänk på att man inte har något rättsligt skydd alls om något inträffar om man inte har miljoner till övers. Vilket i sig leder till ett moment 22

Man måste ha riktigt bra koll på det verkliga marknadsvärdet för att det över huvud taget ska löna sig.

Man måste ha ett öga för bra och dåliga bilar eftersom man oftast bara får se några bilder på dom och en kille som skriver att allt är i "bra" skick. Definitionen av en bil i fint skick i Japan är inte samma sak som i Sverige. I och med att det är mycket mer tätbefolkat på många platser i Japan till skillnad från Sverige så har en bil kanske inte gått så långt. Men har den några år på nacken är det väldigt vanligt med skador av olika slag. Bilar som är trimmade och ombyggda har mer än ofta historik av skador bakom sig och baserar sig väldigt ofta på bilar som inte är i särskillt bra skick i grund och botten.
Ska man köpa en lite mer ordentligt ombyggd bil bör man se till att förmedlaren i Japan verkligen har erfarenhet av trimmade bilar och kan göra ett korrekt uttalande om det är seriöst byggt.

Leverantören måste man kunna lita på till 150%. Det tog nästan ett år innan jag hittade en som verkligen kändes rätt. Men nu har jag inte köpt något av honom på länge då jag insåg att deras priser låg lite högre än vad bilarna var värda, fast jag tyckte priserna var riktigt bra då.

Rätt frakt ska kunna ordnas samt att tillräckliga försäkringar måste tecknas.
Det är viktigt att man läser alla almänna vilkor överallt då det kan t.ex. stå att om det bryter ut en brand på fartyget och din bil klarar sig så får du inte ut den på grund av att värdet på den används för att täcka skadorna på båten.
Ett annat exempel och kanske det man får mest problem med om något händer är att den fraktbolagets vanliga försäkring oftast enbart täcker total förlust av lasten. Vilket innebär att du kan få en lätt krockad bil och kan inget göra åt saken. RORO frakter orsakar ofta problem på sänkta bilar då frontarna ofta spricker.

Sedan måste man veta exakt vad allt kostar. Det är inte bara bilen, frakten och förtullningen som kostar. Det är mycket saker runt om som tillkommer.

När bilen finns i Sverige så måste man veta alla regler och rättigheter man har vid besiktning. Det finns faktiskt folk där som själva inte har hundra koll på allt eftersom Japanimport fortfarande är relativt ovanligt. Jag själv råkar ofta ut för saker som att dom klagar på höga lambdavärden på bilar med luftpump och att det saknas bitar i intyget som inte saknas och liknande. Samt att dom har hört mycket om bedrägerier vid besiktningar och är väldigt skeptiska till alla papper man har.

Sedan finns det 2 saker jag vill att alla vet om.

1, Förfalska ALDRIG intyg eller papper över huvud taget. Det är brottsligt och man förstör massor för alla andra. För övrigt så kan vägverket eller besiktningen ta tillbaka sitt godkännande på bilen långt senare. Även om den gick igenom besiktningen med falska papper.

2, Be alltid säljaren att skicka växelspaksknoppen och dylikt väl gömt i bilen eller med post samtidigt som alla papper. Annars kan jag nästan lova att skiten blir snottsmiley

Zebb
Användare

Redigera

Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 29-03-2007 07:56
Spot on! smiley *tummen upp!*

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 29-03-2007 07:58
32495818
D0GG3
Användare

Hemort: Kalmar
Registrerad: 27.02.06
Publicerat datum: 29-03-2007 22:09
Då får jag be om ursäkt isf. Har aldrig hört talas om nått bilmärke som säljer det intyget pga att dom inte vill ha in japan importer. Coolt att mazda gör det smiley

Jag har ju importerat min bil själv från Japan via auktion och är mycket nöjd med den, har hittat massa extra grejer på den som inte ens stod med på specifikationen! Nått jag saknade däremot var ju dock växelspaksknoppen =P

Rx-7 FD R2
D0GG3@home.se
alexfalk
Användare

Hemort: Linköping
Registrerad: 23.11.06
Publicerat datum: 30-03-2007 10:04
Japp knoppligan är alltid frammesmiley
ic3m4n
Användare

Hemort: Halmstad
Registrerad: 01.03.07
Publicerat datum: 30-03-2007 15:47
Men hur löser man mitt problem då? Stjäl tråden lite om det e ok...
I mina Engelska papper står det fel chassie numer på ett ställe, på punkt nr 4 i V5C pappret smiley
Pga det får ajg inte igenom bilen :s förslag?

MvH//Micke

OT jag vet smiley
mr_peron@hotmail.com
D0GG3
Användare

Publicerat datum: 30-03-2007 22:48
Är bara ta kontakt med vägverket i England, är många fler med dig som haft det problem och är inget som inte går att lösa. Dom berättar hur du ska göra om du frågar snällt smiley

Rx-7 FD R2
D0GG3@home.se
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 31-03-2007 09:00
Precis, du får snacka med dom. Men varför blir det fel HELA TIDEN! Har dom inte lärt sig att det ska vara FD3S och inte FD35!? Man får ju höra att det blir fel hela tiden...

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
D0GG3
Användare

Publicerat datum: 31-03-2007 17:40
Siffrorna måste nog antecknas för hand annars hade dom inte haft dessa fel!
Min kompis fick 22 istället zz som det skulle vara... Men som sagt allt löser sig om man inte ligger på latsidan.

Rx-7 FD R2
D0GG3@home.se
KenjaD
Användare

Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07
Publicerat datum: 02-04-2007 17:27
Skickade in mina papper idag, jag skrev ett brev om vad som hänt och vilka nummer det skulle vara plus att bilen var i sverige ( dom kan vilja kolla på bilen när tex chassienr ändras), jag skrev om allt som det ska vara i v5c dokumentet, och signerade. Jag tog även kort på alla nummer i motorrum och sedan ett kort på bilen i sig så man ser reggnummret.

Skickade det med posten så de måste skriva på för att få brevet, på så sätt får man ett kollinr och vet att det kommer fram, en sak med england är att saker lätt försvinner smiley

Tänk också på att signera alla papper med datum och signatur, är det nått dom är kinkiga på så är det detta. Tro mig. det var mindre kul att ansöka om Nationellt Försäkringsnummer (våra 4 sista) även fast jag är medborgare där smiley

Skickas till

DVLA
Swansea
SA99 1BA
UK

http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/OwningAVehicle/ChangesToYourRegistrationCertificate/DG_4022054

Kan även PMa brevet jag skrev om det skulle vara intressant.

// Kent
Velocity Red FD-92

Redigerat av KenjaD datum: 02-04-2007 17:31
kent@festuz.se www.jaderlund.com
Zebb
Användare

Redigera

Publicerat datum: 02-04-2007 19:01
Schyst att du följer upp i den här tråden, mkt bra stil! *tummen upp!*, igen smiley

Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
KenjaD
Användare

Hemort: Karlskoga
Registrerad: 21.02.07
Publicerat datum: 27-04-2007 12:23
Tjabba.
Nu har jag pratat lite med Zebb om import från eu land. Tänkte bara höra vad ni tagit med er till reggning. De på SBP ville ha massor med uppgifter om bilen även när den är EU import, så som längd bredd axel vikter och grejjer. Specifikt vilket årsmodell bilen är. Zebb sa att det ska vara tillverknningsår som står på papprena.
Tänkte bara höra om någon vet någe mera. Vill komma till SBP nästa gång och sätta besiktningsmannen på plats om han försöker med någonting. smiley

Har inte fått papprena från DVLA än smiley

Måste också ge ett stort tack till Zebb för all hjälp!!smiley

// Kent
Velocity Red FD-92

Redigerat av KenjaD datum: 27-04-2007 12:23
kent@festuz.se www.jaderlund.com
Sida 2 av 2 < 1 2
Gå till Forum:
Våra sponsorer!

Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn