Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 06 2024 23:20:47
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Sida 1 av 2 1 2 >
Författare Värmeproblem
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 03-05-2006 20:28
Jaha, då ska det frågas om ännu ett problem. smiley

Nu i helgen när jag körde på gotland så blev bilen 109 grader när jag körde som hårdast. Skulle säkert kunnat bli varmare om jag inte slutat gasa. Tempen gick ner till ca 100 grader om jag fiskörde ett halvt varv. Efter ännu ett varv så var tempen tillbaka på 87 igen. Kan väl tillägga att bilen inte blev så varm på samma bana förra året när jag körde på vanliga gatdäck. Men r-däck så blir det juh liksom tokgasa upp till 7000 rpm, bromsa, gasa fullt igen osv. Med gatdäck så går det inte gasa så mkt på långa vägar. Men skit samma...

Det jag undrar är hur jag ska lösa problemet? Det jag ska börja med är att bygga en hasplåt då alla plåtarna under bilen var bortagna när jag fick den. Detta borde juh fixa så att kylaren får mer luft. Sedan kan man juh byta kylare, jag vet inte hur mkt det skulle hjälpa, någon som vet?

Finns det något annat man kan göra? Hjälper det tex att ta bort katten?

Andra förslag? Det tävlas juh med Wankel och dom kan väl knappast gå så varmt?


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Värmeproblem
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 03-05-2006 21:17
Byta kylare ger ganska mycket.
Bra IC och korrekt flöde till ICn ger ocxå en hel del.

På Nya Zeeland & i Australien har jag för mig att tävligsbilarna kör med V-mount på IC / kylare. Dom bode nog göra det av en anledning

Sen öppna upp hål i huven på rätt ställen kan göra underverk. Var dessa rätt ställen är har ja inte den blekaste aning om.

Ska man dessutom ytterligare öka kyleffekten på både IC & kylare så kan man bygga en vatten spray system som sprutar ut en vatten dimma FÖRE IC/kylare så att vatten dimman "fastnar" på utsidan för att suga upp värme och avdusta.

Efter det så kanske vatten-sprut i motorn är ett sätt att sänka värmen.


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.

Redigerat av dizzy datum: 03-05-2006 21:20
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Värmeproblem
rolfl
Användare

Inlägg: 19
Hemort: Linköping
Registrerad: 19.11.04
Publicerat datum: 03-05-2006 22:43
Har du en frontmonterad IC, så har jag fått rådet från fler än en person att byta ut originalkylaren till en aluminium dito till min FC,
de som gav mig rådet tävlade själva med FD i Kalifornien, själv köpte jag en Kyoyo, bara för att det så svårt att hitta någon på ebay som ville skicka en alu-kylare till Sverige från US. $300 + frakt + moms.
Fluidyne är lite dyrare men har samma mått som originalkylaren.
Rolf Flisberg





White 1989 MAzda RX7 TurboII Cab, 335hk, 0.85 bar
rolfl
Författare RE: Värmeproblem
Exlex
Moderator

Redigera

Inlägg: 618
Hemort: Stockholm
Registrerad: 27.12.03
Publicerat datum: 04-05-2006 05:04
Nu vet jag inte hur mycket det gör på FD men på FC så gör undertrayen enorm skillnad för kylkapaciteten och jag skulle inte ens köra till macken utan min smiley Börja i den änden och se om det hjälper!


Anton Kindblad, Wankeltok, förare av en röd RX7 TII -90
wankelbloggen
"If there is no risk getting killed it's not worth doing in the first place"
4600188 http://www.coconut.se/fc3s/
Författare RE: Värmeproblem
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 04-05-2006 17:38
Om du vill mörda motorn så fortsätt åk så med vattentemp som är runt 109 grader så är det snart fixat.Eller så bygg om med större vatten kylare och räcker inte det så är det v monterad ic som gäller.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Värmeproblem
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 04-05-2006 18:01
MR Wankeltrim skrev:
Om du vill mörda motorn så fortsätt åk så med vattentemp som är runt 109 grader så är det snart fixat.Eller så bygg om med större vatten kylare och räcker inte det så är det v monterad ic som gäller.


Men varför tror du jag frågar egentligen? Och skadar 109 grader motorn så där fruktansvärt mkt? Tempen låg på ca 100 om man körde 1-2 sekunder långsamare på ett varv. Men när man började plåga ordentligt så gick det upp ca 2-5 grader per varv. Så när tempen nådde 105 (gick bara upp till 109 en gång) slog jag av. Knacksensorn höll sig på max 80 enligt min PFC.

Jag kör med en greddy SMIC just nu. Svårt att testa om det blir effektivare med plåt under, för man kommer juh aldrig någonsin upp i dom temperaturerna på gatan. Får väl köpa en ny koyo av lasse wankel också...

Som sagt, hjälper det mkt om man ta bort katten? Kallare stift också kanske?

Och var sitter tempgivaren original?

Fler tips än dom ovan? Tacksam för all hjälp.

Hmmm... Bilen är juh helt underbar förutom den där förbannade värmen. Om jag inte lyckas fixa det så får man väl sälja wankeln...


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Värmeproblem
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 04-05-2006 19:25
Inte ska du behöva sälja den inte.

en bättre kylare först
sen nån enkel alu plåt som undertray (kostar inte många kronor för att testa och se om det hjälper)
Sen kolla på hur luftflödet genom både IC & kylare funkar. Rätt luftflöde kan göra underverk!

Efterdet skulle jag nog faktiskt se om man skulle kunna bygga en enkel typ av vatten spray för utsidan av kylare (ev oxå IC)

1 separat vattenbehållare till två vatten spridare som sprutar en fin dimma över kylaren. Det behöver inte spruta mycket vatten. Vattnet kommer att agera "heatsoak" och avdunsta och ta mycket värme med sig. Det svåra med en sånn lösning är att trimma in den så den sprutar lagomt med vatten så det inte tar slut för fort. En enkel lösning på det kan vara en switch till ett timer-relä som styr en el-vattenpump. Dvs du trycker på en knapp och det sprutar en vattendimma över kylaren i 15s.

Exempel:
1.5L spolarvätske behållare med elpump = 100kr på biltema
spolar slang 5m = 30kr på biltema
spolar munstycke "volvo" (bred stråle) = 40kr på biltema
bundband = 60 spänn
inner belysnings timer = 40 spänn på biltema
elkabel/högtalar kabel 10m*1,5mm=60 spänn på clas ohlsson
av/på switch = max 50spänn
div annat material för att fästa allt ... säg 200??
totalt= 580 spänn.
Kommer troligen att sänka tempen en bra bit ... dock bara som extra temp sänking under ban körning.
Ev så dra man en slang/rör i sprial framför kylaren och sticker hål i den så blir det ännu bättre effekt av det hela.

Midpipe istället för katt medför att man snabbare skickar ut avgaserna och därmed sänker avgastempen som sänker motortempen.
Men å andra sidan så kommar midpipe medföra högre laddtryck/ skenande laddtryck.


EDIT:
tipps från en kompis: testa att byta kylarvätska. Det kan hjälpa


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.

Redigerat av dizzy datum: 04-05-2006 19:27
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Värmeproblem
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 04-05-2006 19:57
Skenande laddtryck ska inte kunna hända då gzon mixtrat lite. smiley

Ditt förslag verkar faktiskt mkt bra. Det jag är tveksam till är om det funkar. Det låter lite overkill och jag är tveksam till att man skulle märka någon skillnad. Men jag har juh haft fel förut. smiley Jag hoppas faktiskt att det funkar för det är juh egentligen ganska lätt att fixa, precis som du beskriver.

Tack för tipset!

Du har ingen länk som beskriver lite mer hur bra det funkar? (Lite siffror är aldrig fel när man är lite småskeptisk) smiley

Ang. plåten så ska jag göra en sån här:


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Värmeproblem
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 04-05-2006 20:01
Zebb skrev:
MR Wankeltrim skrev:
Om du vill mörda motorn så fortsätt åk så med vattentemp som är runt 109 grader så är det snart fixat.Eller så bygg om med större vatten kylare och räcker inte det så är det v monterad ic som gäller.


Men varför tror du jag frågar egentligen? Och skadar 109 grader motorn så där fruktansvärt mkt? Tempen låg på ca 100 om man körde 1-2 sekunder långsamare på ett varv. Men när man började plåga ordentligt så gick det upp ca 2-5 grader per varv. Så när tempen nådde 105 (gick bara upp till 109 en gång) slog jag av. Knacksensorn höll sig på max 80 enligt min PFC.

Jag kör med en greddy SMIC just nu. Svårt att testa om det blir effektivare med plåt under, för man kommer juh aldrig någonsin upp i dom temperaturerna på gatan. Får väl köpa en ny koyo av lasse wankel också...

Som sagt, hjälper det mkt om man ta bort katten? Kallare stift också kanske?

Och var sitter tempgivaren original?

Fler tips än dom ovan? Tacksam för all hjälp.

Hmmm... Bilen är juh helt underbar förutom den där förbannade värmen. Om jag inte lyckas fixa det så får man väl sälja wankeln...

Ursäkta att jag skrev att du tar död på motorn om den går så pass varmt.Om du tror att du skall få tips av folk så kanske du inte skall va så jäkla snorkig när folk försöker guida dig till en lösning som får både dig och din bil att må bra.En wankel bör aldrig gå över 95-96 grader i vatten temp normalt så bör man ligga mellan 71-90 grader ( Mazda Motorsports rekomendationer ) .Av egna erfarenheter så kan jag garantera att det funkar utmärkt med att spruta en vatten dimma på ic för att få den att kyla bättre smiley


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580


Redigerat av MR Wankeltrim datum: 04-05-2006 20:28
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Värmeproblem
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 04-05-2006 20:33
Jörgen du missförstår mig fullständigt. Jag är glad när folk kommer med tips, det är juh DÄRFÖR jag frågar. Men när man skriver så kortfattat och "självklart" som du gör blir man lite irriterad.

Och vadå snorkig? Det tex dizzy skrev vart juh skitbra men varför skulle jag tro på allt som skrivs på forum? Bara för att DU vet att en sak funkar så vet inte alla det. Jag har inte en aning om vilka som är klåpare eller inte på det här forumet. Men jag är fruktansvärt tacksam för tips och det skrev jag även innan.

Och om du nu vet att vattensprut funkar, kan du inte förklara lite hur bra det funkar? Hur många grader kan det tänkas sänka tempen? Är det värt att bygga på en originalbil? Jag fattar inte riktigt hur en trimmad wankel ska kunna gå under 100 grader om en originalare inte klarar det på långa vägar...

Edit: Såg att du editerade ditt meddelande med gradtal Jörgen. 96 grader säger du, ja då ligger jag juh ganska illa till smiley. Hur kan mazda bygga en bil med så fruktansvärt kass kylning!? Är juh otroligt men kanske typiskt japanskt?


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 04-05-2006 20:57
32495818
Författare RE: Värmeproblem
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 04-05-2006 21:54
jag har inga siffror på hur mycket man kan tänkas sänka temperaturen.
Kan iofs ta fram det ur KTH böckerna jag har nånstans hemma.

Lite djupare förklaring hur vattendimma funkar att sänka temperaturen i kylare eller IC med luft eller vatten:

Alla material har den specefik värmekapacitet (dvs hur mycket energi det krävs för att materialet 1 grad) och värmeledningsförmåga(hur bra materialet leder värme)
en kylare/IC kan bestå av Alu eller koppar.
Det som kan kyla är normalt luft men ibland tar man hjälp av vatten (kan även vara flytande koldioxid eller nått annat)

Nu listar vi siffrorna för de olika materialen:
specefik värmekapacitet:
vatten 4180J/(kg*K)
luft 1000J/(kg*K)
Alu 903J/(kg*K)
koppar 930J/(kg*K)

Värmeledningsförmåga:
vatten 0.6W/(m*k)
luft 0.161W/(m*K)
Alu 236W/(m*K)
koppar 390W/(m*K)

Ur dessa siffror(värmekapacitet) ser vi att Alu & koppar "kostar" nästan lika mycket energi att värma upp en grad, medans luft lär lite dyrare och vatten 4gånger dyrare.
För våran luftkylda kylare betyder detta att det spelar ingen roll om den är av alu eller koppar. Dessutom ser vi att skulle kylaren kylas av vatten istället för luft skulle så "plockar" vattnet upp mer energi(4ggr) från kylaren per grad och därmed kyler bättre än luft.

från värmelednings förmågan ser vi att koppar leder ca 1.5ggr så mycket värme som Alu. Detta ger att en koppar kylare lämnar ifrånsig sin engergi 1.5ggr snabbare än en Alu kylare. Sen ser vi att vatten har ca 4 ggr högre värmeledningsförmåga än luft vilket medför att vattenet kan ta emot energi 4ggr snabbare än luften.

Så praktiskt betyder detta att om vi hade obegrännsat med tillgång av vatten för att kyla kylaren utifrån skulle det gå 4 gånger snabbare än med luft och det skulle behövas 4ggr mindre massa vatten än luft.

Nu har vi inte obegränsad tillgång till vatten utan vi har bara en liten mängd vatten. Så det betyder att grund kylningsmediet är luft och vattnet är en temporär extra kylning.

Förutom detta tillkommer "avdustningseffekt". Det betyder att då vattnet övergår från vätska till gas behövs det mer energi, MYCKET mer energi som då kyler ner kylaren ytterligare.
Den energi det behövs för att ombilda ett kilo 100gradigt vatten till ett kilo gas är 2260KJ/kg. dvs ca 540gånger mer än det krävs att värma vattnet en grad och 2260 gånger mer än det tar att värma luft en grad.

Summan av kardemumman blir då att sprutar man en dimma med vatten över kylaren/ICn så behöver man inte så mycket vatten för att TEMPORÄRT kyla ner.

En IC innehåller luft som innehåller 4ggr mindre energi än vattnet i kylaren. Dvs det går mycket lättare att kyla ner IC tempen än att kyla ner motortempen från kylaren. Detta brukar användas då man stegar in på strippen för att just innan man tycker plattan i botten då det blir grönt ha så kall insugsluft som möjligt.

Nu är det egentligen lite mer komplicerat än såhär om man ska räkna fram allting ty man måste räkna med massflöden, tidsaspeketer osv osv. MEN för att beskriva hur det funkar och varför passar det jag gjort ovan aldeles utmärkt.

Sen nu kan man ju tycka att en koppar kylare "is the shit" MEN en kopparkylare ärgar och tål inte lika mycket som en ALU. Detta kan medföra andra otrevligheter. Så här måste man göra ett val om det är värt det att skaffa en koppar kylare. Jag skulle inte tycka att det är värt det i min bil just nu iaf.

Svarade det på din fråga om hur det funkar???


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Värmeproblem
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 04-05-2006 22:07
dizzy skrev:Svarade det på din fråga om hur det funkar???


Du är kung smiley

Dessutom skriver du så att man fattar. Tackar och bockar! (Detta är ännu en grej som borde hamna i en stickytråd)


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 04-05-2006 22:13
32495818
Författare RE: Värmeproblem
Exlex
Moderator

Redigera

Inlägg: 618
Hemort: Stockholm
Registrerad: 27.12.03
Publicerat datum: 04-05-2006 23:49
mycket bra skrivet dizzy! När jag vaknar till liv ska jag läsa den igen och ta fundera lite smiley


Anton Kindblad, Wankeltok, förare av en röd RX7 TII -90
wankelbloggen
"If there is no risk getting killed it's not worth doing in the first place"
4600188 http://www.coconut.se/fc3s/
Författare RE: Värmeproblem
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 05-05-2006 09:09
PS en sak jag glömde skriva

jag vet inte hur effektivt det är med vattendimma kylning föratt kyla en kylare eftersom jag inte vet nån som har gjort det tidigare.
Det brukar som sagt användas för att kyla ICn


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Värmeproblem
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 05-05-2006 09:42
Näe, men du skriver att det funka 4ggr bättre på IC:n än vattenkylaren. Så varför inte dra en slang till IC:n också när man ändå är på gång. Nu blir det till att beställa grejer smiley


Hittade ett system här: https://www.rhdjapan.com/shop/cart.php?m=product_detail&p=585

Lite dyrt kanske. Med min ekonomi så blir det nog feltema eller liknande (för dom har väl inte kvar postorderavdelningen?).


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Värmeproblem
Hebbe
Användare

Redigera

Inlägg: 495
Hemort: Vällingby
Registrerad: 07.08.05
Publicerat datum: 05-05-2006 10:44
Dum fråga kanske, men har du spolat hela kylsystemet och kollat hur kylaren mår allmänt?

Angående bilden du visade på "ducten" så behöver den inte vara så stor utan enda funktionen är att pressa luften framifrån genom kylaren. Mao skall den vara som en skopa som är tät mot kylaren.

Hur ligger oljetempen när du kör så där hårt?
Har du orginal oljekylarna med orginal "ductarna"?

//Nyfiken i en strut som kommer bygga duct närmaste veckan.


Mazda RX7 FD -92
Projekttråd
anders.herbner@telia.com http://web.comhem.se/~u11802825/
Författare RE: Värmeproblem
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 05-05-2006 11:25
Den frågan var väl inte så himla dum. Jag har spolat igenom systemet, men det finns väl egentligen inget som säger att kylaren inte mår kass. Men vattnet som jag tömde ut var iaf rent och fint.

Du har rätt vad gäller "ducten", men jag vill även få bilen så plan som möjligt när jag ändå är på g. Så det är väl egentligen inte ett riktigt luftintag. Men man skulle kunna bygga något innanför den plåten.

Har ingen oljetempmätare. Jag kör med original dubbla oljekylare med originalducts.

Typ en sån här du ska bygga eller? http://www.rx7club.com/showthread.php?t=378192&highlight=duct

Jag ser två problem med att bygga en sån för tillfället. Servostyrningen och AC:n. Antar att man får skippa båda om man vill fortsätta köra bana...

Obs! Glöm inte att ta massvis med bilder när du bygger! smiley


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 05-05-2006 11:26
32495818
Författare RE: Värmeproblem
gzon
Användare

Redigera

Inlägg: 2171
Hemort: Katrineholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 05-05-2006 12:38
Om du inte har nån kåpa under kylaren så är det första steget. Har du ingen kåpa så kommer nästan all luft som kommer in i fronten att åka ner under bilen.


/Martin

www.superiorimports.se
Författare RE: Värmeproblem
ÅS
Användare

Redigera

Inlägg: 272
Hemort: Sollentuna
Registrerad: 02.09.03
Publicerat datum: 05-05-2006 13:40
jag kör v-monterat kylsystem och ic bör man då göra luftutsläpp under bilen för att få ut luften från kylaren?

Redigerat av ÅS datum: 05-05-2006 13:40
Författare RE: Värmeproblem
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 05-05-2006 13:45
ÅS: du bör ha en "airduct" som skickar all luft in i V:t och se till att inte nån luft släpps förbi V:t.
Bakom V:t behöver du inte ha nån "air-duct" el skydds plåt om du inte vill. en sånnt plåt skyddar dock mot att det sprutar in skit i motorutrymet


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Sida 1 av 2 1 2 >
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn