Författare |
Stift o olja. |
krabban
Användare
Inlägg: 36
Registrerad: 24.08.05 |
Publicerat datum: 08-06-2006 10:16 |
|
|
Ok... jag vill byta oljan o stiften, gör det alltid när jag har köpt ny bil
Förslag?? har höft om mineralolja, men varför isåfall o inte helsyntet??
man förlorar väl en hel del av det som är bra med helsyntet om man inte kör med den???
O stiften , har hört lite olika, allt från 7or till 11,5
något märke o exakt beteckning vore supernajs, man vill inte att det skiter sig, sen har jag hört att någon blandade, lade in 2st 7or o 2st 9or...hmmm
Tacksam för svar ang detta så att jag kan byta det  |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
Robíño
Användare

Inlägg: 240
Hemort: Sollentuna (sthlm)
Registrerad: 03.05.05 |
Publicerat datum: 08-06-2006 10:33 |
|
|
du ska köra med mineralolja om du inte har byggt om oljematningen till bilen.
pga att en wankel tar olja och förbränner den. och helsyntet förbränns inte lika bra? Castrol GTX3 kör jag med.
Sen kör iaf jag med 4st NGK 9 r, tror det är vanligast?
RX-7 FD -92 i sammarbete med:
Tack till: Webbelektronik.se
Spark i häcken till: Ultimate Styling |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
X-Man
Administratör
Inlägg: 937
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 08-06-2006 10:50 |
|
|
Som Robiño sa om olja...
Orginal sitter det 2st 7´or och 2st 9´or. Ska du köra bilen lite hårdare och kanske börja trimma så kör på 4st 9´or. Men då ska du veta att det går lite ojämnare på tomgång tills den blir varm.
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
Matsson is back
Användare
Inlägg: 35
Hemort: Göteborg
Registrerad: 06.04.06 |
Publicerat datum: 08-06-2006 11:33 |
|
|
Jag har 7or och 9or på hyllan till salu. 9orna kostar 200 och 7orna 150. Hör av dig om du är intresserad.
031-829112
andreas.matsson@me.chalmers.se
Matsson |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
krabban
Användare
Inlägg: 36
Registrerad: 24.08.05 |
Publicerat datum: 08-06-2006 12:34 |
|
|
Matsson is back skrev:
Jag har 7or och 9or på hyllan till salu. 9orna kostar 200 och 7orna 150. Hör av dig om du är intresserad.
031-829112
andreas.matsson@me.chalmers.se
Matsson
Låter gött,... en fråga, hur ser jag lättast om stiften måste bytas? slitage av vilken grad? sen OLJA... hur många liter behöver jag??? |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
Zebb
Användare

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05 |
Publicerat datum: 08-06-2006 12:58 |
|
|
krabban skrev:
Matsson is back skrev:
Jag har 7or och 9or på hyllan till salu. 9orna kostar 200 och 7orna 150. Hör av dig om du är intresserad.
031-829112
andreas.matsson@me.chalmers.se
Matsson
Låter gött,... en fråga, hur ser jag lättast om stiften måste bytas? slitage av vilken grad? sen OLJA... hur många liter behöver jag???
4 liter, eller 3,8 för att vara exakt.
Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94 |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
wankelmats
Administratör

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 08-06-2006 14:12 |
|
|
X-Man skrev:
Orginal sitter det 2st 7´or och 2st 9´or. Ska du köra bilen lite hårdare och kanske börja trimma så kör på 4st 9´or. Men då ska du veta att det går lite ojämnare på tomgång tills den blir varm.
Stämmer att det var den kombinationen orginal i USA och en del andra marknader,
men i Europa satt det 4 st 9:or som orginal, 7:orna är lite för varma för tysklands autobahn, men här hemma beror det naturligtvis helt på hur man kör...

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
krabban
Användare
Inlägg: 36
Registrerad: 24.08.05 |
Publicerat datum: 08-06-2006 14:20 |
|
|
coooolll då blir det 9or om jag nu behöver byta dem.
|
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
Matsson is back
Användare
Inlägg: 35
Hemort: Göteborg
Registrerad: 06.04.06 |
Publicerat datum: 08-06-2006 16:27 |
|
|
Eftersom mittelektroden är omgiven av 4 jordelektroder så är det lite svårt att mäta avståndet. Man kan heller inte justera elektrodavståndet. Om mittelektroden börjar tendera att bli spetsig är det hög tid att byta. Då märks skillnaden tydligt i bilen om du sätter i nya. Om den är lätt avrundad kan du säkert köra några hundra mil till. De som jag plockade ur min efter 1000 mil tänker jag byta. Stiftet funkar bäst ju kantigare (mer cylinderlik) mittelektroden är. Jordelektroderna blir fasade på innerdelen.
Jag kör oxså GTX3, men oljan är främst till för smörjningen av apex och sid och hörntätningar och förbränningsmässigt spelar det ingen roll. Större delen av oljan blandas inte med luften och deltar därför inte i förbränningen, om du nu inte kör oljeblandat. Majoriteten av oljan brinner upp i katten eller innan denna. Det viktigaste är att oljan uppfyller de krav som står i specifikationen vare sig det är synet eller mineral. Syntentens styrka är att den behåller viskositeten över ett större temperaturintervall.
Matsson |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
wankelmats
Administratör

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 09-06-2006 07:30 |
|
|
Matsson is back skrev:
Jag kör oxså GTX3, men oljan är främst till för smörjningen av apex och sid och hörntätningar och förbränningsmässigt spelar det ingen roll. Större delen av oljan blandas inte med luften och deltar därför inte i förbränningen, om du nu inte kör oljeblandat. Majoriteten av oljan brinner upp i katten eller innan denna. Det viktigaste är att oljan uppfyller de krav som står i specifikationen vare sig det är synet eller mineral. Syntentens styrka är att den behåller viskositeten över ett större temperaturintervall.
Matsson
Största problemet är att det inte finns någon klassificeringsbeteckning för motorolja som anger hur bra oljan smörjer apextätningar, eller oljefilmens egenskaper vid bensinutspädning, så det duger absolut inte att bara kolla detta. (För 2-taktsoljor finns däremot sådana klassificeringar.)
Generellt kan man säga att (nästan alla) syntetiska oljor har nästan värdelösa egenskaper för detta, så det är därför som mineralolja rekommenderas.

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
Matsson is back
Användare
Inlägg: 35
Hemort: Göteborg
Registrerad: 06.04.06 |
Publicerat datum: 09-06-2006 10:40 |
|
|
wankelmats skrev:
Matsson is back skrev:
Jag kör oxså GTX3, men oljan är främst till för smörjningen av apex och sid och hörntätningar och förbränningsmässigt spelar det ingen roll. Större delen av oljan blandas inte med luften och deltar därför inte i förbränningen, om du nu inte kör oljeblandat. Majoriteten av oljan brinner upp i katten eller innan denna. Det viktigaste är att oljan uppfyller de krav som står i specifikationen vare sig det är synet eller mineral. Syntentens styrka är att den behåller viskositeten över ett större temperaturintervall.
Matsson
Största problemet är att det inte finns någon klassificeringsbeteckning för motorolja som anger hur bra oljan smörjer apextätningar, eller oljefilmens egenskaper vid bensinutspädning, så det duger absolut inte att bara kolla detta. (För 2-taktsoljor finns däremot sådana klassificeringar.)
Generellt kan man säga att (nästan alla) syntetiska oljor har nästan värdelösa egenskaper för detta, så det är därför som mineralolja rekommenderas.
Rent tekniskt geometriskt kan jag inte tänka mig någon större skillnad på att smörja en apex eller kolvring. Det gäller att få en bärande film över hela tätningen. Till kolvringens fördel så har du en oljering som skapar en fördelaktig film i loppet framför kompressionsringen. I wankelns fall måste apexen själv smeta ut oljan, med risk för filmgenombrytning, vilket man ibland ser vid ändtätningen på högtrycksdelen och efter avgasporten. Ur denna synpunkt måste det vara fördelaktigt med en olja som behåller rätt viskositet vid stora temperaturskillnader och därför minimerar filmgenombrytning.
Ett problem med wankeln är som du säger att den späder ut oljan snabbare än kolvmotorn. Jag visste inte att synteten klarade utspädningen sämre, och jag kan inte komma på nån bra förklaring varför, så du får gärna fylla in om du har någon ide' (känslighet pga fördelningen av kolkedjernas längd ?). Jag visste inte heller att tvåtaktsoljan hade sådan klassificiering, men det känns logiskt i alla fall. Jag har läst att synteten ska lämna efter sig residualer när den förbränns vilket inte mineralen ska göra, men det har jag svårt att tro på. Jag tror att det viktigaste är att byta ofta för att inte köra omkring med utspädd olja.
Matsson |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
krabban
Användare
Inlägg: 36
Registrerad: 24.08.05 |
Publicerat datum: 09-06-2006 10:54 |
|
|
shit.... här börjar vi snacka smörja hänger knappt med.. |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
dizzy
Användare

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03 |
Publicerat datum: 09-06-2006 12:01 |
|
|
jag skulle tro att den sämre utspändings delen sitter rent kemist i att många helt synteter har mer eller mindre samma längd på kolkjedorna i oljan. Detta är mycket possitivt mot sjuvning och oljans bäraktighet, men påverkar troligen utspändings efengskaperna negativt.
Presis som Matsson säger är det viktigtaste att byta oljan ofta.
Vid hådkörning kan man dessutom "pre-mixa"
dvs stoppa ca 1% 2T olja i Tanken. Hells innan man tankar för att få jämnast fördelning av oljan i bränslet.
Detta hjälper då till med smörjningen och det blir jämnre smörning i hela motor än att bara köra med "oil-metering pump"
Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy
Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does. |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
wankelmats
Administratör

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 09-06-2006 16:52 |
|
|
Matsson is back skrev:
Rent tekniskt geometriskt kan jag inte tänka mig någon större skillnad på att smörja en apex eller kolvring. Det gäller att få en bärande film över hela tätningen. Till kolvringens fördel så har du en oljering som skapar en fördelaktig film i loppet framför kompressionsringen. I wankelns fall måste apexen själv smeta ut oljan, med risk för filmgenombrytning, vilket man ibland ser vid ändtätningen på högtrycksdelen och efter avgasporten. Ur denna synpunkt måste det vara fördelaktigt med en olja som behåller rätt viskositet vid stora temperaturskillnader och därför minimerar filmgenombrytning.
Skillnaden är helt enkelt att i kolvmotorn bildas huvudsakligen oljefilmen under kolven med försumbar mängd bensin i omgivande luft, medan i wankeln bildas den i närvaro av den bensinblandade gasen som tyvärr kondenserar och späder ut oljan. Och du har gett en bra beskrivning av vad det resulterar i.
Matsson is back skrev:
Ett problem med wankeln är som du säger att den späder ut oljan snabbare än kolvmotorn. Jag visste inte att synteten klarade utspädningen sämre, och jag kan inte komma på nån bra förklaring varför, så du får gärna fylla in om du har någon ide' (känslighet pga fördelningen av kolkedjernas längd ?). Jag visste inte heller att tvåtaktsoljan hade sådan klassificiering, men det känns logiskt i alla fall. Jag har läst att synteten ska lämna efter sig residualer när den förbränns vilket inte mineralen ska göra, men det har jag svårt att tro på. Jag tror att det viktigaste är att byta ofta för att inte köra omkring med utspädd olja.
Matsson
dizzy har reda gett den grundläggande förklaringen till varför en syntetolja inte tycker om bensinutspädning, detta gäller inte bara wankelmotorer, utan även gamla slitna kolvmotorer med otäta kolvringar mår dåligt av att byta till syntetolja, även om man gjort rent systemet från alla avlagringar innan bytet, vilket är det allmänt kända problemet, men inte det enda.
I en wankelmotor kommer inte speciellt mycket bensin ner i oljetråget, utan problemet är att oljefilmen på förbränningsrummets väggar späds ut med bensin. Den höga oljetemperaturen i en wankel bidrar också till att den lilla bensinmängd som kommer in i oljesystemet snabbt dunstar och aldrig kan uppnå någon högre koncentration.
Enda nackdelen med att plugga doserpumpen från motoroljan är att om motorn är mycket sliten så skrapas en inte helt försumbar del av sidoväggarnas oljefilm in i oljesystemet och späder ut motoroljan med denna, som ytterligare bidrar till att man inte ska köra för långt mellan oljebytena.

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|
Författare |
RE: Stift o olja. |
wankelmats
Administratör

Inlägg: 2250
Hemort: Stockholm
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 09-06-2006 23:04 |
|
|
För den som är ny här i forumet och vill veta mer om tändstift finns bland annat denna gamla tråd:
http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?forum_id=11&thread_id=5940&rowstart=25
för att inte tala om vad man kan finna med sök-funktionen

/Mats
Spider, Ro80, Rx4W, FB, TII-cab, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, lite olika MC- marin- flyg-& andra motorer, och en wankellös Ro80 |
|