Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 17 2024 10:11:11
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Författare Ny här, funderar...
tendency
Användare

Inlägg: 4
Hemort: Fagersta
Registrerad: 27.06.06
Publicerat datum: 29-06-2006 21:14
Först och främst vill jag hälsa, eftersom jag är ny medlem. Hej!

Anledningen till att jag hamnade här var att jag för ett tag sen satte upp en lista över punkter hur min nästa planerade bil ska vara.. då upptäckte jag att bl.a RX-7 gen3 FD uppfyllde kriterierna. Så jag har kikat runt lite och läst en hel del. Jag är hyfsat övertygad om vad nästa bil blir för ngt. smiley

Tanken har varit att införskaffa "ny" bil till nästa vår, eftersom jag redan har bil(ar) - en Impreza GT 1999. Och detta rallyjärn tänkte/måste jag pula lite med innan jag säljer, därav planeringen till våren! Dock har jag, såklart, inte kunnat låta bli att spana Rx7-annonser...


Så jag tänker slänga ut lite funderingar (redan nu) kring dessa bilar (ifall köpnerven inte ger med sig):

1. Det här med slangar & tätningar i motorn, ska dom helst vara utbytta och inte vara original?

2. Kylsystemet, (duktig som jag inte är) hur vet jag att det fungerar som det ska? (förutom att se till original mätare, som är svår att avläsa exakt temperatur på, tänkte jag..) Och är det kostsamt att åtgärda om det inte fungerar bra?

3. Hur fungerar bilen med öppna luftfilter och sportavgas (decat)? Mappning lär väl behövas?

4. Finns det ngt speciellt gällande för RX-7an man ska tänka på när man tittar på/testar ett objekt? Har förstått att man ska kika efter läckage vid oljetråg & turbo, rökutveckling vid kall/varm motor, kylsystemet som nämnt..

5. Behövs ommappning för våra 98 oktan?

6. Övrigt: Importfirman J-Spec.se, finns här någon som har några erfarenheter?


Vill egentligen helst ha en bil med orörd motor, men det finns några intressanta objekt som har några hk extra.
Tacksam för svar! Och hoppas jag kan återkomma med fler frågor om det dyker upp. Mvh Jerry

Redigerat av tendency datum: 29-06-2006 21:19
Författare RE: Ny här, funderar...
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 29-06-2006 21:35
Välkommen

för att svara lite på frågorna:
1) Funkar bilen som den ska, behöver inget vara utbytt enl mitt tycke. Man tar problemen då de uppkommer.
Ang slangar = går byta utan att plocka ur motorn. Kan bara delvis/helt bytta utan att motorn behövts plockats ur. Dock så ser byte av slangar oftast isamband med att motorn plockas ur.
Ang tätningar = Renovering ... så det sker mycket sällan utan anledning. Dvs sker först då nått gått sönder ELLER om det ska trimmas.

2) Funkar hyffsat. Ev kan man byta till bättre kylare på orginal plats. Extra mätare för vattentemp eller oljetemp är enl mitt tycke ett måste.

3) det finns nått som kallas "3 mods regeln" dvs man bör inte göra mer än tre mods utan att byta sprut och mappa det nya sputet. Filter & Catback(ljuddämpare) ska funka utan att behöva byta ut eller mappa om orginalboxen.

4) hmmm bra fråga ... ingen koll på det

5) Nej om-mappning ska inte behövas om man kör med orginal box/sprut iaf. Ev om det sitter en eftermarknads box/sprut som är mappad efter racesoppa(ytters få skulle jag tro)

Ställer man inga frågor får man inget veta och förblir okunnig, dvs det finns inga dumma frågor, men man kan bli less på att svara på samma fråga 50-11 gånger.


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Författare RE: Ny här, funderar...
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 29-06-2006 21:47
5/ Nej ingen ommappning.


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94

Redigerat av Zebb datum: 29-06-2006 21:47
32495818
Författare RE: Ny här, funderar...
MR Wankeltrim
Användare

Inlägg: 2969
Hemort: Skurup
Registrerad: 23.01.03
Publicerat datum: 29-06-2006 22:22
tendency skrev:6. Övrigt: Importfirman J-Spec.se, finns här någon som har några erfarenheter?
Måste va lite hobby import över det hela.Dom har 2 bilar på lager 5 sägs va på väg hit resterande är bilar som är till salu i England eller Japan.Knepig filosofi att annonsera saker man inte äger.


[img]http://www.rotaryperformance.se/images/rotperfmindre.jpg[/img]

Funderar du på att Trimma eller Renovera din wankel motor så har vi kompetensen.
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för gata och tävling

blennow@glocalnet.net
0708-145580
blennow@rixtele.com http://www.rotaryperformance.se
Författare RE: Ny här, funderar...
tendency
Användare

Inlägg: 4
Hemort: Fagersta
Registrerad: 27.06.06
Publicerat datum: 01-07-2006 00:50
Jag tackar för svar!

dizzy skrev:
Ställer man inga frågor får man inget veta och förblir okunnig, dvs det finns inga dumma frågor, men man kan bli less på att svara på samma fråga 50-11 gånger.
Nä, precis. Därför läste jag på och sökte info i forumet innan jag skrev något. Vet själv hur det är när olika personer ställer samma frågor tätt i följd, då jag suttit på Imprezaforumet över 1.5 år.


De RX-7or jag var intresserade av verkar nu vara sålda. Det är ganska skönt, nu kan jag koncentrera mig på annat fram till våren. Om det inte skulle dyka upp ngt jätteintressant innan dess... jag får försöka stålsätta mig och styra undan känslorna i sådant fall.

Redigerat av tendency datum: 01-07-2006 00:53
Författare RE: Ny här, funderar...
Dea1982
Användare

Redigera

Inlägg: 49
Hemort: Mönsterås
Registrerad: 13.06.06
Publicerat datum: 01-07-2006 01:43
Jag köpte min RX7a genpm J-spec.se och den funkar kanon. De är snälla killar o snacka med så undrar du något om deras import så är de bara att ringa de. Ja det kan man säga att de är lite hobby import. Skulle nog göra som de om man skulle få för sig att börja kränga lite bilar, vill inte veta vad de kostar o ha ca 10-15 bilar hemma på lager.
14643204 dea1982@hotmail.com http://www.garaget.org/?car=23685
Författare RE: Ny här, funderar...
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 01-07-2006 14:07
Min är till salu efter sommaren smiley Så hör av dig sen om du söker efter en då.
hitop78@hotmail.com
Författare RE: Ny här, funderar...
tendency
Användare

Inlägg: 4
Hemort: Fagersta
Registrerad: 27.06.06
Publicerat datum: 03-07-2006 23:40
RobThebankz skrev:
Min är till salu efter sommaren smiley Så hör av dig sen om du söker efter en då.

Kan ju höra mig lite för med dig redan nu.

Vilken modell (amerikanska, japanska, type r osv) av FD'n är det?
Årsmodell?
Miltal?
Och anledning till att du ska sälja den?

Om du vill kan vi ta det via pm.
Författare RE: Ny här, funderar...
RobThebankz
Användare

Inlägg: 440
Hemort: Malmö
Registrerad: 24.05.05
Publicerat datum: 04-07-2006 01:04
Info finns på blocket nu. Anledning är för att jag har barn på väg och måste ha större bil.
hitop78@hotmail.com
Författare RE: Ny här, funderar...
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 04-07-2006 05:18
RobThebankz skrev:
Info finns på blocket nu. Anledning är för att jag har barn på väg och måste ha större bil.

Woaw, vi har en blivande RX-8 ägare på G!smiley


Lennart, finns det plats för barnvagn i RX-8: ornas bagaerum?


Författare RE: Ny här, funderar...
dizzy
Användare

Redigera

Inlägg: 1141
Hemort: Stockholm
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 04-07-2006 09:25
heter inte lennart men jag svarar på combats fråga iaf smiley:

Jepp det finns plats för barnvagn i RX-8an bagaerum MEN det kan vara problem att få ner barrnvagnen utan att plocka isär den.. Jag fick möjligheten att provköra & kolla på en för nån dag sen. Styrningen är lika exakt sm FDn men mer "resonsiv" dvs det behövs mindre rattutslag... tja i allafall upp til 80. (om nu nån av dom har resonsiv styrning, kommer inet ihåg) 8an var mycket roligt att köra. Chassit är det bästa som jag stuttit i för 4 pers. Väghållningen enorm, kändes som den var i samma klass som FDn.

och på ett område klådde 8an FDn ganska bra. Växellådan. ojojoj, den skulle jag vila ha till FDn ... undrar om den passar???
Det var klick-klick känsla över den.

Sen hade 8an STORT bagageutrymme .. tja i gämförelse med FDn då men som sagt öppningen till bagaget är inte överdrivet stort.


Morgan F
RX-7 FD -92
http://www.solace.mh.se/~dizzy

Speed doesnt kill, its the sudden loss of it that does.
3341893 http://www.solace.mh.se/~dizzy
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn