Författare |
hjälp |
dresse
Användare
Hemort: Vetlanda
Registrerad: 18.06.06 |
Publicerat datum: 22-07-2006 14:52 |
|
|
hej
var ute och åkte då jag fick motorstop vid en korsning och sen vägrar bilen att starta någon som har några funderingar vad det kan vara??? |
|
Författare |
RE: hjälp |
Combat
Superadministratör
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 22-07-2006 15:31 |
|
|
Kan du beskriva lite mer om exempelvis hur bilen gick innan och hur den stannade. Ju mer fakta du lämnar ju lättare är det att ge svar. Som det är nu skulle jag kunna påstå att du fått soppastopp.
|
|
Författare |
TobiasRX
Användare
Hemort: Ljungby
Registrerad: 28.01.03 |
Publicerat datum: 22-07-2006 19:27 |
|
|
som combat säger kan det vara i princip vad som helst.
Om du precis hade startat bilen så har den med största sanolikthet surat ner sig, vad du ska göra åt det tar vi om så är fallet.
HD |
|
Författare |
Bounter
Administratör
Hemort: Brunflo
Registrerad: 08.02.05 |
Publicerat datum: 22-07-2006 20:27 |
|
|
Brukar ju sura ned sig om man får motorstopp även om den är varm (min iaf).
Rx7 T2 -87 |
|
Författare |
dresse
Användare
Publicerat datum: 23-07-2006 11:57 |
|
|
hej
hade inte tillgång till en dator på en stund så jag har inte kunat svara=(
jo bilen gick bra innan den dog för mig men det är ju lite orolig tomgång på den då den nydligen är mappad och den ska ju ställa in sig själv efter ett tag och så är det race kopling på den så det är ganska lätt att få motorstop. men jag meckade hella kvällen igår tog dän stiften och kollade om den hade surat och det hade den ju inte torra och fina. men sen tittade jag om det var någon gnista och det var det inte. kollade alla kontakter och jordar. sen tog jag en start kabel melan minuspolen och i motorn då kom det gnistor sen tog jag bort startkablen och då gick den. sen körde jag ett tag och då gick den hur fint som helst. och parkerade den hemma sen skulle jag starta den igen då var den lika dan. och jag fortsatte titta över jordar och koplingar överallt sen gick den igen och idag startade den. får väl se hur länge den går.
Men kom järna med förslag vad ni tror det är |
|
Författare |
Combat
Superadministratör
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03 |
Publicerat datum: 23-07-2006 12:21 |
|
|
Lysande, precis vad vi behöver veta!
Du verkar ju ha funnit problemet själva. När bilen väl är igång så förser generatorn ekipaget med ström och så fort du stänger av motorn så måste du jorda den igen för att få igång den. Antar att batteriet inte laddas upp något vidare och töms förr eller senare på ström. Jordfel jordfel, leta på så finner du säkert detta snart.
|
|
Författare |
dresse
Användare
Publicerat datum: 23-07-2006 12:34 |
|
|
hej
men den går ju runt och allt men den vill ju inte starta. men beror det på generatorn då? att det är dåligt jordat. som nu behöver jag ju ingen startkabel melan minus och motor när jag startar. Hmm verkar vara ett mystiskt fel. men den går ju nu iallefall hoppas det är löst. Elektronik är ju inte den roligase felen att mecka med. men man lär ju sig något nytt hela tiden |
|
Författare |
X-Man
Administratör
Hemort: Sundsvall
Registrerad: 21.08.03 |
Publicerat datum: 23-07-2006 13:59 |
|
|
Hur är skicket på batteriet? Om det händer igen att du inte får igång den, passa på att kolla hur många volt du har i batteriet. Bara för att den går runt behöver inte det betyda att du har nog med ström för gnista.
Min bil är väldigt känslig på detta. Men då är inget i mitt tändsystem org heller.
Men du kan ju kolla iaf...
Den här dagen började faktiskt riktigt bra, sen klev jag upp :-/ |
|
Författare |
Janne
Användare
Hemort: Oslo/Åmål
Registrerad: 20.12.04 |
Publicerat datum: 23-07-2006 15:45 |
|
|
min trea var lite kinkig tills jag bytte till ett batteri med mera ampere och nya jordkablar. sen gick det hur fint som helst.
Nu får det fanimej va bra med bilar.
RX3 Coupe´ -73 Herchel orange
RX3 Coupe´ -73 Blå (Donator bil)
RX3 Kombi -73 Herchel orange/omlackerad röd
Eunos Cosmo -91 Type S 20B
Pajero -85 2,5Td Bruksbil |
|
Författare |
dresse
Användare
Publicerat datum: 23-07-2006 16:22 |
|
|
ok men jag tog ju start kablar från en annan bil för man malde ju slut på bateriet när jag försökte hitta felet. men jag får testa med ett annat bateri. om det händer igen nu |
|