Hem · Forum · Sök · Bli medlem i SWR · Klubbens hjältar May 19 2024 09:48:33
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Navigation
Hem
Forum
Gamla forumet
Wankelmotorn
Bilar/MC med Wankel
Medlemsbilar
Tips och trix
Läsvärt
Klubbinfo
English
Kontakt
Länkar
Fotoalbum
Artiklar
Bra att veta
Datorgodis
Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Gå till ämne
Svenska Wankelregistret, gamla sidan. | Mazda | RX - 7 (FD, Generation 3)
Författare Köp av rx7! (bilder)
MachNine
Användare

Inlägg: 7
Hemort: KIL
Registrerad: 24.07.06
Publicerat datum: 24-07-2006 20:45
Jag går runt och funderar starkt på att inhandla en rx7..
Närmare bestämt http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=1882897 Just på grund av motorn och för att den är lite anonym om man nu kan säga så om en rx7. Ingen märkvärdig styling iaf, den faller mig perfekt i smaken och finns det härligare ljud än en vässad 4skiving på tomgång & lågvarv? ;)

Jag har varit i kontakt med jap sport om bilen, enligt dom så var bilen strypt??
Det som slog mig var då att detta kanske är möjligt? då jag ej hittat några exakta specifikationer på just 26b motorn. 330hk är det i den iaf..
För någonstans har jag fått för mig att man inte kan importera och regga vissa bilar om kg/hk underskrider en viss svensk standard för importerade sportbilar?

Finns det någon som har erfarenhet av denna importör? Jap sport i vallentuna?
finns det någonstans jag kan kolla efter hur seriöst företaget är och deras gamla affärer utan att ta kontakt med dom själva för at forska lite själv.. Skulle klart kännas bättre om man ändå ska slänga ut 130k på en Rx7 , värda pengar men inte så kul om det är en oseriös firma som snor ens pengar.. Visserligen kunde jag beställa hem bilen och sen köpa den, inget prat på handpenning eller något sånt var det..

jag har fått lite info om bilen, fler bilder på den, m.m
men vad bör jag tänka på vid regbes och sånt om jag köper den?
Vad kostar det att göra regbes själv? för de importfirmor jag stött på som har rx7:or tar 10000 i pristillägg på regbes.
finns det mer jag bör tänka på, motormässigt med tanke på miltalet m.m?

Såg precis att de lagt ut en ny annons på en rx7 26b type r
vad är det för skillnad på type r och type rz?

Redigerat av MachNine datum: 24-07-2006 21:06
Författare RE: Köp av rx7!
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 24-07-2006 20:52
Var står det att den är en fyra rotorers maskin?
Tror att motorns volym är UPPRÄKNAD!

Ger mig den på att det är en 13B i denna bil.

Foto på motorrummets innehåll skulle nog kunna ge snabbt svar på frågan.

Edit: Skattetekniska skäl till uppräkning av volym. I motorsportsammahang förekommer också uppräkning för att motorn INTE ska kunna vinna över kolvmotorer!
Fyrskivig motor för 130.00 RENA FYNDET! Ponera att det skulle stämma, lycka till med besiktningen!




Redigerat av Combat datum: 24-07-2006 20:55
Författare RE: Köp av rx7!
MAZDAMICKE
Användare

Inlägg: 50
Hemort: kinnahult
Registrerad: 18.05.06
Publicerat datum: 24-07-2006 20:55
ska du köpa den så låt dom regga den kan bli svårt med den motorn.

Författare RE: Köp av rx7!
MachNine
Användare

Inlägg: 7
Hemort: KIL
Registrerad: 24.07.06
Publicerat datum: 24-07-2006 20:57
Okej, det är jag iof inte säker på själv, iom att jag inte har bekantat mig så otroligt mycket med wankel än.

Men bild kommer..
Författare RE: Köp av rx7!
MachNine
Användare

Inlägg: 7
Hemort: KIL
Registrerad: 24.07.06
Publicerat datum: 24-07-2006 21:02
Tror att motorns volym är UPPRÄKNAD!


vad menar du med uppräknad då?

bild 1 iaf

MachNine bifogat denna bild:

Författare RE: Köp av rx7!
MachNine
Användare

Inlägg: 7
Hemort: KIL
Registrerad: 24.07.06
Publicerat datum: 24-07-2006 21:03
bild 2

MachNine bifogat denna bild:

Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 24-07-2006 21:09
Uppräknad, precis som det låter. Folk anser att en motor på 1,3 liter inte får gå så brasmiley Så då räknar dom om volymen till att bli löjligt mycket mer. Men i detta fallet så tror jag som jag nämnde innan att det är av skattetekniska skäl som den är uppräknad till 2,6 liter.

Motorn på bifogade bilder är 13B så det skriker om det, alltså två rotorer och 1,3 liter utan omräkning av volym.


Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
MachNine
Användare

Inlägg: 7
Hemort: KIL
Registrerad: 24.07.06
Publicerat datum: 24-07-2006 21:15
okej då är jag med i svängarna smiley tack för infot, då spelar det med andra ord inte någon större roll då , men jag gillar bilen skarpt men efter samtalet med shabir på jap sport och det du precis berättade så är jag nu mer osäker på om jag ska köpa den.. kanske bättre att försöka få tag på en genom en firma som man vet är seriös?!
Men jag vet inte, just den mazdan fastnade jag för smiley
Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 24-07-2006 21:19
Seriösa elelr oseriösa, hmm tror nog det mer handlar om okunskap i det spännande ämnet WANKEL. Det ser ju en blind på insugsrörens antal att det är tvåskivigt om man har lite intresse för nämnda motortyp. Därtill tar inte motorn speciellt mycket plats, en fyrskivig är ju dubbelt så lång och utan ingrepp i torpeden så borde mer av fyrskivig motor ligga längre fram.


Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
MachNine
Användare

Inlägg: 7
Hemort: KIL
Registrerad: 24.07.06
Publicerat datum: 24-07-2006 21:24
Jo det är iof sant, men jag är här nu för att lära mig mer om wankel sedan jag fått upp ögonen för den typen av motorer sen jag fick en wankelkolv i födelsedagspresent av brorsan smiley Men som du säger okunnigheten är nog stor hos många när det gäller wankel, jag vet ju själv att jag inte kan speciellt mycket om den än smiley
Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
Combat
Superadministratör

Redigera

Inlägg: 4151
Hemort: Gbg
Registrerad: 11.04.03
Publicerat datum: 24-07-2006 21:26
Lugnt, du lär dig nog. Kanske Jap-sport också lär sig se skillnad på wankelmotorer?


Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
MachNine
Användare

Inlägg: 7
Hemort: KIL
Registrerad: 24.07.06
Publicerat datum: 24-07-2006 21:31
haha ja kanske det vem vet, men jag tror en utav dom är från asien då han pratade knackig engelska i bakgrunden av telefonen när jag pratade med den svensktalande snubben.. så vem vet. nu blir det iaf till å drömma sig bort en stund.
tack för infon Combat
Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
thulle
Användare

Inlägg: 211
Hemort: Hedemora/Dalarna
Registrerad: 29.01.03
Publicerat datum: 25-07-2006 10:07
Står bilen i England nu så är den sannolikt reggad som 2,6l motor då det verkar bli lite olika när man reggar där och sen har de bara kopierat annonstexten och inte enns orkat översatt den.

Sen konstigt nog så verkar det som motorn verkar behöva renovering runt 10k mil på de flesta japanska rx7or???
frågan är om det är milen som inte stämmer eller om de tar skada efter att ha stått på containern länge eller så finns väl alltid risken att japanerna säljer många av dessa bilar precis när de börjar tappa kompresion....
Så jag tror det kan vara en bra idé att ha med en renovering i budgeten om nu inte firman lämnar garanti, många i Uk har problem med detta och även en del här i Sverige att de får renovera helt nyimporterade bilar.
Är priset reggad och klar?

Har du sett denna annars?
http://www.blocket.se/vi/8857186.htm?ca=16_s
nyrenoverad och med lite små godis och förhoppningsvis reggad och klar smiley

Lycka till med bilen du väljer!


Montegoblue FD -94 US Touring
messenger: thulle@hotmail.com
thulle@hotmail.com http://www.t.kth.se/t00_bas/impala.html
Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
Janne
Användare

Redigera

Inlägg: 1004
Hemort: Oslo/Åmål
Registrerad: 20.12.04
Publicerat datum: 25-07-2006 10:20
thulle skrev:
Sen konstigt nog så verkar det som motorn verkar behöva renovering runt 10k mil på de flesta japanska rx7or???
frågan är om det är milen som inte stämmer eller om de tar skada efter att ha stått på containern länge eller så finns väl alltid risken att japanerna säljer många av dessa bilar precis när de börjar tappa kompresion....


Jag delar garage med några imprezor och en banracing evo. de har haft problem med sina japan import bilar. 6 av 10 subarus plus evon har blåst sina motorer, kolvarna har rätt och slätt smält. i japan är det 102 oktan som gäller och motorerna fixar väl inte lägre oktan utan att mappas om.


Nu får det fanimej va bra med bilar.
RX3 Coupe´ -73 Herchel orange
RX3 Coupe´ -73 Blå (Donator bil)
RX3 Kombi -73 Herchel orange/omlackerad röd
Eunos Cosmo -91 Type S 20B
Pajero -85 2,5Td Bruksbil
lindgren.jan@gmail.com
Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
Highorbit
Användare

Redigera

Inlägg: 310
Hemort: Lysekil
Registrerad: 23.05.06
Publicerat datum: 26-07-2006 09:37
Annars var det väl just Jap Sport som hade ute en Cosmo 20B på blocket för 85´ för ett litet tag sen. Där har du ju en rotor till, iaf, om det var viktigast med motor, menar jag. Hör med honom. Bilen stod i Japan iaf.


En svart FD -92´
En Röd Audi A4 2,6 -96´ Till salu
Ett elakt Tinkersto -92´
Och en VW Taro -92´ Så att jag tar mig hem.
Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
Trygger
Användare

Redigera

Inlägg: 40
Hemort: Stockholm
Registrerad: 23.03.06
Publicerat datum: 26-07-2006 12:23
Janne skrev:
thulle skrev:
Sen konstigt nog så verkar det som motorn verkar behöva renovering runt 10k mil på de flesta japanska rx7or???
frågan är om det är milen som inte stämmer eller om de tar skada efter att ha stått på containern länge eller så finns väl alltid risken att japanerna säljer många av dessa bilar precis när de börjar tappa kompresion....


Jag delar garage med några imprezor och en banracing evo. de har haft problem med sina japan import bilar. 6 av 10 subarus plus evon har blåst sina motorer, kolvarna har rätt och slätt smält. i japan är det 102 oktan som gäller och motorerna fixar väl inte lägre oktan utan att mappas om.


Inte sa kul lasning det har nar man sitter och vantar pa sin FD fran Japan... Den har ifs lagre mil pa mataren men anda.

Ar det nagon mer som har erfarenhet av detta? Och vad ska man gora for att minska risken. Vill jag fa FD:n mappad till svensk soppa t.ex?
erik.trygger@hotmail.com http://www.garaget.org/?car=21034&image=174636
Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
Zebb
Användare

Redigera

Inlägg: 874
Hemort: Torsås (Småland)
Registrerad: 30.03.05
Publicerat datum: 26-07-2006 17:53
Jag har kört på bana med svensk soppa och original ECU så det ska inte va några som helst problem. Även 95 (!) oktan, då 98:an var slut när jag var på gotland ring första gången. Nu kör jag dock nästan uteslutande med 99 på bana.


Sebastian Gottfridsson
Kör FD -94
32495818
Författare RE: Köp av rx7! (bilder)
Exlex
Moderator

Redigera

Inlägg: 618
Hemort: Stockholm
Registrerad: 27.12.03
Publicerat datum: 26-07-2006 22:05
är det orginal ecu är det inga problem, men det är ju rätt poppis att skaffa chippade ecuer till dessa bilar i japan och dom är anpassade efter deras bästa bensin vilket är 102oktan. Därav, har du inte orginal ecu i bilen du köper, fixa det eller skaffa en powerfc och fetta på lite. Motorer som smäller är inte ovanligt på japanimporter om man inte har bra folk man köper av eller har tur. Bara hoppas och vårda bilen väl


Anton Kindblad, Wankeltok, förare av en röd RX7 TII -90
wankelbloggen
"If there is no risk getting killed it's not worth doing in the first place"
4600188 http://www.coconut.se/fc3s/
Gå till Forum:
Våra sponsorer!




Nämen se, en ledig plats till..

Och en till.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Combat
19 Feb : 21:56
Har felanmält problemet som uppstått med vanliga adressen.

Combat
03 Nov : 22:13
Ni får gärna rensa ibland era pm, DE TAR STOR PLATS I DATABASEN!

Combat
03 Nov : 21:55
Vänligen använd inte detta klotterplank!

Evangelion
18 Oct : 18:44
kom ett paket i dag Lasse! hämtar ut det imorgon sen är det tok meck i helgen

mpowered
18 Oct : 06:05
bratten och lasse.W har pm

robzter
17 Oct : 21:39
jag var där. stack efter halvtid. fotboll är sååå tråkigt.

MR Wankeltrim
17 Oct : 20:30
1-1 för j*v#a dåligt .

MR Wankeltrim
17 Oct : 19:24
Paus.. Ser bra ut inu smiley

MR Wankeltrim
17 Oct : 18:57
Nä en kall öl o sen är det fotboll på tv:n smiley

Backe
17 Oct : 17:53
Mr Wankeltrim PM!

Arkiv Klotterplanket
SWR - Svenska Wankel Registret är klubben för alla som är intresserade av Wankelmotorn